Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
.Paha mennä antamaan mitään muuta kuin täysin geneerinen vastaus koska muita taustatietoja treenaajasta ei ole. Rinta/olkapääspesialisaatio luonnollisestikin, esimerkiksi klip klip

jatkokysymys:monta viikkoa suosittaisit suorittamaan tuota ohjelmaa ns.täysillä,ennen jonkinlaista himmailuviikkoa?ihan siis yleisellä tasolla

ja jos viitsit antaa jonkinlaisen esimerkin noista sarjapaino-ja volyymisyklityksistä,en ole aivan varma mitä noilla tarkoitat

En ole Hulkki (ohoh!), mutta esimerkki löytyy tästä threadistä, kun vähän jaksat selata. Sarjapainosyklitys mene esim. niin että lisäät painoa joka liikkeeseen voimapainotteisessa treenissä 2,5kg joka viikko neljän viikon ajan, jonka jälkeen kevyt viikko. Sen jälkeen jatketaan painoilla, jotka ovat samat kuin edellisen syklin toisella viikolla jne. Tällä tavoin (2,5kg viidessä viikossa) saadaan vuodessa 25 kg:n lisäys sarjapainoihin olettaen, että jaksaa.

Volyymisyklityksessä puolestaan nostetaan sarjojen määrää vakionpainoilla esim. kahdesta viiteen tuon saman periodin aikana ja kevyen viikon jälkeen lisätään painoa ja aloitetaan volyymin kasvatus alusta.

Suurin piirtein näin asia oli, mutta kannattanee etsiä Hulkin alkuperäinen posti asiaa koskien, että varmasti menee oikein.

kiitos,yritetään etsiä

jatkokysymys:monta viikkoa suosittaisit suorittamaan tuota ohjelmaa ns.täysillä,ennen jonkinlaista himmailuviikkoa?ihan siis yleisellä tasolla

ja jos viitsit antaa jonkinlaisen esimerkin noista sarjapaino-ja volyymisyklityksistä,en ole aivan varma mitä noilla tarkoitat

löyty,kysymykset voi unohtaa tuonelaan

Mitä mieltä olet, jos 2-jakosessa(kädetjalat / rintaolkapäätselkä) tekisi ojentajille dippiä? Se kuitenkin ottaa olkapäihin roimasti.
Ei tuolla jaolla ole mielestäni mitään järkeä tehdä käsille moninivelliikkeitä. Jos tekisit esim. ojentajille sen dipin, saisivat rinta, olkapäät ja ojentajat kovaa hittiä jokaisessa treenissä. Toki tämäkin voisi ohjelmaa sopivasti virittämällä toimia, mutta suurimmalla osalla varmaan menisi aivan päin helvettiä. Hieman nyt omaa ajattelua mukaan siihen hommaan.
En ole Hulkki (ohoh!), mutta esimerkki löytyy tästä threadistä, kun vähän jaksat selata. Sarjapainosyklitys mene esim. niin että lisäät painoa joka liikkeeseen voimapainotteisessa treenissä 2,5kg joka viikko neljän viikon ajan, jonka jälkeen kevyt viikko. Sen jälkeen jatketaan painoilla, jotka ovat samat kuin edellisen syklin toisella viikolla jne. Tällä tavoin (2,5kg viidessä viikossa) saadaan vuodessa 25 kg:n lisäys sarjapainoihin olettaen, että jaksaa.
Tuo 2.5 kg lisäys viikkoa kohden on sitten pelkkä esimerkki, luonnollisestikin nuo viikottaisnostot kannattaa säätää liikkeen mukaan. Eli esimerkiksi hauiskäännössä tangolla 2.5 kg on hyvä väli, kun taas jossain mavessa 5 kg on parempi, ja esim. jalkaprässissä 10 kg. Ja tällöinhän ei kannata välttämättä ottaa seuraavan syklin ensimmäiseen treeniin edellisen syklin toisen viikon sarjapainoja, vaan yksinkertaisesti lisää syklien välillä jokaisen viikon treeneihin vaikka sen 2.5 kg. Esimerkiksi näin:

Mave, maksimisuoritus 220 kg 2x5

Viikko 1: 205 kg 2x5
Viikko 2: 210 kg 2x5
Viikko 3: 215 kg 2x5
Viikko 4: 220 kg 2x5
Viikko 5: kevyesti
Viikko 6: 207.5 kg 2x5
Viikko 7: 212.5 kg 2x5
Viikko 8: 217.5 kg 2x5
Viikko 9: 222.5 kg 2x5
Viikko 10: kevyesti
Viikko 11: 210 kg 2x5
Viikko 12: 215 kg 2x5
...
Käytätkö Hulkki voimanosto vyötä vai body vyötä?
En ole edes varma, minkälainen on voiman osto vyö...

Tuollainen on käytössä:

treenausvyo.jpg

Millä jaolla olisi hyvä tehdä kaksijakoista jos tarkoituksena olisi prioirisoida kädet ja olkapäät, salilla voi käydä sen kolmesta viiteen kertaa viikossa.
Ennen olen vetänyt reenejä jokatoinen päivä.

Millä jaolla olisi hyvä tehdä kaksijakoista jos tarkoituksena olisi prioirisoida kädet ja olkapäät, salilla voi käydä sen kolmesta viiteen kertaa viikossa.
Eipä tuo 2-jakoisessa siitä jaosta kauheasti ole kiinni, vaan pointtina on työmäärien priorisointi. Ota parhaiten kehittyneiltä lihasryhmiltäsi hieman sarjoja/liikkeitä pois, ja tee vastaavasti hieman enemmän priorisoitaville lihasryhmille.

Olen lueskellut tätä ketjua suurin piirtein alusta loppuun enkä löytänyt
esimerkkiä, miten 3-jakosessa voisi tehdä lihat 2krt/viikko. Huomasin vain maininnan että se pitäisi todella huolellisesti suunnitella.

Voisisitko laittaa hyvän esimerkin miten tällainen reeniohjelma sisältäisi?

Onko tässä mun omassa väännöksessäni mitään järkeä? Esim. Onko jollekin lihasryhmälle liian vähän/paljon liikkeitä ja kannattaako noi lihasryhmät tehdä eri järjestyksessä?

1a Rinta ja olkapäät
vinopena kp, rintaprässilaite/penkki kp, ristitalja, pystypunnerrus, takaolkapääsoutu ja viparit sivulle - kaikki 2x

1b Selkä ja ojentajat
Mave, leuat myötäotteella, ylätalja kapea, ranskalainen, (kapea penkki) 2x
(dippiä en tee koska se sattuu tohon rintalastaan, ehkä vielä joskus)

1c Jalat ja hauis
Kyykky, reisiojennuslaite, reisikoukistuslaite, pohkeet, haiuskääntö suoralla tangolla, (scott hauis) 2x

Nämä 1a-c ovat siis näitä voimapainoitteisia (4-6)

2a Rinta, olkapäät
Vinopenkki kp, ristitalja/flyes, rintaprässilaite, takaolkapääsoutu, viparit sivulle ja pystypunnerrus 2x

2b Selkä, ojentajat
Kulmasoutu,leuat myötäotteella, ylätalja kapea, ranskalainen,taljapunnerrus 2x

2c Jalat, hauis
Kyykky/jalkaprässi, reisiojennuslaite, reisikoukistuslaite, pohkeet, scotthauis tangolla, (hauis kp) 2x

Ja oletettavasti nämä 2a-c ovat näitä hypertrofiatreenejä (6-10)

Vatsat puuttuvat ohjelmasta, teen niitä n. 2-3krt/viikko. Ja tietenkin lisäpainoilla. Myös voimapyörä käytössä.

Viimeksi muokattu:
Mutta eikö tuollainen jako edellytä kuutta treeniä viikossa? Jos siis todella haluat tehdä 3-jakoisella kaksi kertaa kropan läpi. Kuulostaa aika reippaalta työmäärältä...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Hulkki, paljonko oli kisadietillä strategiset mitat? Sori jos on kysytty jo (kuten varmaan onkin), mutta en löytänyt mistään. Tsemiä ahkeralle ukolle!

Mutta eikö tuollainen jako edellytä kuutta treeniä viikossa? Jos siis todella haluat tehdä 3-jakoisella kaksi kertaa kropan läpi. Kuulostaa aika reippaalta työmäärältä...

Juu, 6 krt/viikossa. Mä oon vetäny jo jonkin aikaa lihat läpi 2krt tolla 3-jakosella noin 8-10 pv kierroilla ja aattelin nyt nostaa vähän rimaa :D Siksi just kysynkin että mitäs kannattas tosta muuttaa.

Btw, sillon kun noita 8-10 pv kiertoja tein niin ohjelmassa oli vielä muutamia liikkeitä lisää. Eli oon karsinut tosta jo osan liikkeistä pois.

Täytyypä taas muistuttaa tästä:
Hulkki sanoi:
Ja noin yleisestikin näistä "Korjaa Hulkki ohjelmani" -posteista ja privaviesteistä: vaikka yhden tai kahden ohjelman analysointi ja korjausehdotusten tekeminen ei vielä kovin suuri urakka ole, viime aikoina näitä samoja "tässä on 2-jakoiseni, mitä korjattavaa" -posteja on alkanut tulla yhä enemmän. Käyttäkää omaa järkeänne ja aikaanne ja LUKEKAA asioista itse, yrittäkää miettiä sitä treeniohjelmaa itse, ja jos senkään jälkeen homma ei tunnu sujuvan, laittakaa vasta sitten niitä fiksauspyyntöjä. Voin istua täällä koneen äärellä fiksailemassa jengin ohjelmia aamusta iltaan, mutta kukaan ei opi silloin itse miettimään ja suunnittelemaan treenejään.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1387759
Olen lueskellut tätä ketjua suurin piirtein alusta loppuun enkä löytänyt esimerkkiä, miten 3-jakosessa voisi tehdä lihat 2krt/viikko.
Tuskin tuohon nyt mitään esimerkkiä tarvitaan? Jos joku oikeasti haluaa kolmijakoisella kropan 2 krt viikossa läpi treenata, tulee viikossa yhteensä 6 treeniä.
Onko tässä mun omassa väännöksessäni mitään järkeä? Esim. Onko jollekin lihasryhmälle liian vähän/paljon liikkeitä ja kannattaako noi lihasryhmät tehdä eri järjestyksessä?
Jako on IMO huono. Ylipäätänsäkään ei ole mielestäni kovinkaan fiksua käyttää 3-jakoista ohjelmaa jos halutaan tehdä kroppa 2 krt viikossa läpi. Huomattavasti järkevämpää olisi vain ottaa 2-jakoinen ohjelma ja treenata sillä 4 treeniä viikossa.

Lisäksi tuo jakosi on hyvin epätasapainoinen. Rinnalle ja olkapäille (eli suhteellisen pienille lihasryhmille) on kokonaan oma treeninsä, mutta jalat (eli puolet kropasta) ei saa edes omaa treeniään vaan siihen mukaan on ollut pakko änkeä joku fakin hauis. Ja muutenkin tuo jalkatreeni on aika tynkä.

Teet rinnalle kolmea eri liikettä, mukaanlukien jotain helvetin ristikkäistaljaa - turhaa pelleilyä. Samaan aikaan etureisille on vain kaksi liikettä eli kyykky ja reisiojennus. Tarvitseeko edes mainita, että etureidet ovat monta kertaa suurempi ja merkittävämpi lihasryhmä kuin rinta tai olkapäät?

Selälle teet leukojen lisäksi ylätaljaa - miksi? Jos ohjelmassa on leuanveto, on ylätaljan pumppailu aika turhaa siihen päälle. Mave on ohjelmassasi kyykkyä edeltävässä treenissä, eli ensin vedät mavessa alaselän tukkoon minkä jälkeen yrität seuraavassa treenissä kyykätä - ei hyvä.

Et vaihda voima- ja hypertrofiapainotteisten treenikiertojen välillä liikkeitä lähes lainkaan. Eri liikkeiden käyttö ehkäisee mm. samojen nivelkulmien ylikulumista sekä hermostollista ylirasitusta.

Eli. Ensinnäkin jos haluat treenata kropan läpi 2 krt viikossa, suosittelen unohtamaan 3-jakoisen ja ottamaan käyttöön 2-jakoisen. Jos kuitenkin jostain syystä välttämättä haluat sitä 3-jakoista käyttää, ota esim. seuraava jako:

1. Jalat
2. Rinta/olkapäät/ojentaja
3. Selkä/hauis

En kuitenkaan suosittele tuota 3-jakoisen ohjelman käyttöä kropan 2 krt viikossa treenaamiseen.
Hulkki, paljonko oli kisadietillä strategiset mitat? Sori jos on kysytty jo (kuten varmaan onkin), mutta en löytänyt mistään.
Et löytänyt mistään, koska niitä mittoja ei ole edes otettu (eikä oteta). ;)
Juu, 6 krt/viikossa. Mä oon vetäny jo jonkin aikaa lihat läpi 2krt tolla 3-jakosella noin 8-10 pv kierroilla ja aattelin nyt nostaa vähän rimaa :D Siksi just kysynkin että mitäs kannattas tosta muuttaa.
Unohda se kolmeen jakaminen. Ota 2-jakoinen, ja jos tosissasi haluat nostaa rimaa, tee vaikka sillä 2-jakoisella 5 treeniä viikossa (eli kroppa 2½ kertaa läpi viikossa).

1. Jalat
2. Rinta/olkapäät/ojentaja
3. Selkä/hauis
Joo tiedän, että ei misään kekkosen serbin nimessä saisi kysyä, mutta kun on aivan pakko. Itse olen jo puolivuotta veivannu juuri tuolla jaolla 2 on 1 off. Ajattelin kumminkin siirtää ojentajan ja hauiksen paikkaa tuossa jaossa. Eli tekisin selän kanssa ojentajan ja rinta sekä olkapää treenissä vääntäisin hauista. Onko tässä mitään järkeä? Mulla tosin treenipäivät menisi kutakuinkin näin:

1. Rinta/olkapää/hauis/vatsat
2. Etureidet/takareidet/forkut
3. Selkä/ojentaja/pohkeet

Eli onko järkeä vai pitäisikö suoraa heitää tuonelaan josta tuo ajatus visii lähtiki? Se mitä haen yllätys yllätys on, että saisin 8 päivässä 2 suoraa treeniä käsille ja yhden epäsuoran. Toki esim. karsin pikkasen ojentaja liikkeitä, että ei tule liikaa rasitusta, sillee fiksusti. Lähinnä vaan ajattelin kysästä, onko tuossa minkään näköistä järkeä. Kuitenkin meikän surkeimmat kohdat ovat kekkosen show-lihakset..:(

Joo tiedän, että ei misään kekkosen serbin nimessä saisi kysyä, mutta kun on aivan pakko. Itse olen jo puolivuotta veivannu juuri tuolla jaolla 2 on 1 off. Ajattelin kumminkin siirtää ojentajan ja hauiksen paikkaa tuossa jaossa. Eli tekisin selän kanssa ojentajan ja rinta sekä olkapää treenissä vääntäisin hauista. Onko tässä mitään järkeä? Mulla tosin treenipäivät menisi kutakuinkin näin:

Eli onko järkeä vai pitäisikö suoraa heitää tuonelaan josta tuo ajatus visii lähtiki? Se mitä haen yllätys yllätys on, että saisin 8 päivässä 2 suoraa treeniä käsille ja yhden epäsuoran. Toki esim. karsin pikkasen ojentaja liikkeitä, että ei tule liikaa rasitusta, sillee fiksusti. Lähinnä vaan ajattelin kysästä, onko tuossa minkään näköistä järkeä. Kuitenkin meikän surkeimmat kohdat ovat kekkosen show-lihakset..:(

tota oon kans koittanut aikoinan, kädet siinä saavat hiukan enemmän huomiota, mielestäni parempi vaihtoehto kuin perinteinen tissit + ojent / selkä + haba. tosin oon vatkannut niin kauan 3-jakoisella että riitti.

Itse olen jo puolivuotta veivannu juuri tuolla jaolla 2 on 1 off. Ajattelin kumminkin siirtää ojentajan ja hauiksen paikkaa tuossa jaossa. Eli tekisin selän kanssa ojentajan ja rinta sekä olkapää treenissä vääntäisin hauista. Onko tässä mitään järkeä? Mulla tosin treenipäivät menisi kutakuinkin näin:

Yleensä olenkin suositellut tuon perinteisen jalat/työntävät/vetävät -jaon muuttamista juurikin noin, eli vaihtamalla käsien paikkaa jolloin käsille tulee kierron aikana suoraa ja epäsuoraa rasitusta yhteensä kaksi kertaa.

Kuitenkin jos treenit vedetään peräjälkeen, on tuossa oma ongelmansa. Eli esim. 2 on / 1 off -kierrolla tulee esim. seuraava tilanne vastaan:

Päivä 1: Selkä / ojentaja
Päivä 2: Rinta / olkapäät / hauis

Eli kädet treenataan käytännössä kahtena päivänä peräkkäin, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen asia varsinkaan toisen päivän treenitehojen kannalta.

Tämän ongelman voi tosin kiertää tekemällä niin, että 2 on / 1 off -kierrolla käytetään edelleen sitä jalat / selkä, hauis / rinta, olkapäät, ojentajat -jakoa, mutta aina kun yläkroppatreenit eivät ole peräkkäisinä päivinä, otetaan työntävien lihasten treenissä lisäksi yksi hauisliike ja vetävien lihasten treenissä yksi ojentajaliike. Eli näin:

Ma: Jalat
Ti: Selkä, hauis + 1 liike ojentajia
Ke:
To: Rinta, olkapäät, ojentajat + 1 liike hauista
Pe: Jalat
La:
Su: Selkä, hauis
Ma: Rinta, olkapäät, ojentajat
Ti:
Ke: Jalat
To: Selkä, hauis + 1 liike ojentajia
Pe:
La: Rinta, olkapäät, ojentajat + 1 liike hauista
Su: Jalat
Ma:
Ti: Selkä, hauis
Ke: Rinta, olkapäät, ojentajat
To:
...

Ota 2-jakoinen, ja jos tosissasi haluat nostaa rimaa, tee vaikka sillä 2-jakoisella 5 treeniä viikossa (eli kroppa 2½ kertaa läpi viikossa).
Millaista aikaväliä suosittelet perus 2-jakoisesta, treeni joka toinen päivä, siirtymisessä tuollaiseen 5 treeniä/viikko-systeemiin? Kannattaako ensin jonkin aikaa esimerkiksi tehdä ma-ke-pe-su, jolloin vain ma-su-treenit tulisi perätysten?

Tämän ongelman voi tosin kiertää tekemällä niin, että 2 on / 1 off -kierrolla käytetään edelleen sitä jalat / selkä, hauis / rinta, olkapäät, ojentajat -jakoa, mutta aina kun yläkroppatreenit eivät ole peräkkäisinä päivinä, otetaan työntävien lihasten treenissä lisäksi yksi hauisliike ja vetävien lihasten treenissä yksi ojentajaliike. Eli näin:
Eli siis ei tehdä, niin että ensimmäisenä päivänä oisi tuo rinta, olkapää, ojentaja jumppa? Kuinka monta settiä sitten voi tällä "ylimääräisellä" hanska päivänä tehdä? Esim. saman verran mitä sinä päivänä veivaan hauista tai ojentajaa vai pitäisikö se pitää vakiona? Tuo minkä sanoit, on suhteelisen fiksu tapa, jota en harkinnut edes. Pitänee ottaa käyttöön.

Millaista aikaväliä suosittelet perus 2-jakoisesta, treeni joka toinen päivä, siirtymisessä tuollaiseen 5 treeniä/viikko-systeemiin? Kannattaako ensin jonkin aikaa esimerkiksi tehdä ma-ke-pe-su, jolloin vain ma-su-treenit tulisi perätysten?
Ensin tosiaan kannattaa tehdä vakituisesti neljä treeniä viikossa, joko tuolla mainitsemallasi tavalla, tai sitten vaikka ma/ti/to/pe eli 2 on / 1 off / 2 on / 2 off.

Kyllähän noiden treenitahdin tihennysten välillä kannattaa aina pari kuukautta totuttelua pitää. Toki jos halutaan mahdollisimman nopeasti vain viiteen viikoittaiseen treeniin, voidaan siirtymä kyllä tehdä varovaisesti vaikka kertaheitolla, mutta turha näissä jutuissa on kiirehtiä (IMO). Parikin kuukautta totuttelua ensin 4x viikossa treenaamiseen on yksi kärpäsenpieru aavikolla kun ajattelee kuinka monta vuotta sitä loppujen lopuksi tulee elämän aikana (toivottavasti) treenattua.
Eli siis ei tehdä, niin että ensimmäisenä päivänä oisi tuo rinta, olkapää, ojentaja jumppa?
WTF? Eihän tuossa ole mitään "virallista" aloitustreeniä, koska treenit kiertävät koko ajan.
Kuinka monta settiä sitten voi tällä "ylimääräisellä" hanska päivänä tehdä? Esim. saman verran mitä sinä päivänä veivaan hauista tai ojentajaa vai pitäisikö se pitää vakiona?
Siis oletushan on nimenomaan se, että jos esim. rinta/olkapää/ojentajatreeniin lisätään joillain kerroilla yksi hauisliike, tehdään tuossa hauisliikkeessä sen verran sarjoja mitä normaalistikin yhdessä liikkeessä kyseisessä ohjelmassa. Eli villinä arvauksena heittäisin lukemaksi about 2-5.

Suositut

Back
Ylös Bottom