Itse olen jo puolivuotta veivannu juuri tuolla jaolla 2 on 1 off. Ajattelin kumminkin siirtää ojentajan ja hauiksen paikkaa tuossa jaossa. Eli tekisin selän kanssa ojentajan ja rinta sekä olkapää treenissä vääntäisin hauista. Onko tässä mitään järkeä? Mulla tosin treenipäivät menisi kutakuinkin näin:
1. Rinta/olkapää/hauis/vatsat
2. Etureidet/takareidet/forkut
3. Selkä/ojentaja/pohkeet
Yleensä olenkin suositellut tuon perinteisen jalat/työntävät/vetävät -jaon muuttamista juurikin noin, eli vaihtamalla käsien paikkaa jolloin käsille tulee kierron aikana suoraa ja epäsuoraa rasitusta yhteensä kaksi kertaa.
Kuitenkin jos treenit vedetään peräjälkeen, on tuossa oma ongelmansa. Eli esim. 2 on / 1 off -kierrolla tulee esim. seuraava tilanne vastaan:
Päivä 1: Selkä / ojentaja
Päivä 2: Rinta / olkapäät / hauis
Eli kädet treenataan käytännössä kahtena päivänä peräkkäin, mikä ei välttämättä ole paras mahdollinen asia varsinkaan toisen päivän treenitehojen kannalta.
Tämän ongelman voi tosin kiertää tekemällä niin, että 2 on / 1 off -kierrolla käytetään edelleen sitä jalat / selkä, hauis / rinta, olkapäät, ojentajat -jakoa, mutta aina kun yläkroppatreenit eivät ole peräkkäisinä päivinä, otetaan työntävien lihasten treenissä lisäksi yksi hauisliike ja vetävien lihasten treenissä yksi ojentajaliike. Eli näin:
Ma: Jalat
Ti: Selkä, hauis + 1 liike ojentajia
Ke:
To: Rinta, olkapäät, ojentajat + 1 liike hauista
Pe: Jalat
La:
Su: Selkä, hauis
Ma: Rinta, olkapäät, ojentajat
Ti:
Ke: Jalat
To: Selkä, hauis + 1 liike ojentajia
Pe: