Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Voiko takaolkapääsoudun tehdä sileen, että ottaa suoran kahvan ja sitten vaan vetää sen kahvan kaulaan? Vai pitääkö kahva vetää otsaan?
WTF?

Siis jos nyt käsitin kysymyksesi oikein, kysyt lähinnä tuosta vetolinjasta (etkä niinkään kahvasta)? Takaolkapääsoudussa paras vetolinja on periaatteessa sellainen, jossa kyynärpäät osoittavat koko ajan suoraan sivuille ja olkavarret ovat 90 asteen kulmassa torsoon verrattuna. Normaalissa takaolkapääsoudussa (joka ei sisällä ulkorotaatiota) tämä toteutuu siis vetämällä tanko kaulaa/leukaa kohti, kun taas face-pull on täysin eri liike (tuon ulkorotaation vuoksi), ja face-pullissa olkavarret pysyvät 90 asteen kulmassa torsoon verrattuna silloin, kun köydet vedetään otsan korkeudelle (tai jopa ylikin, riippuen forkkujen pituudesta).

WTF?

Siis jos nyt käsitin kysymyksesi oikein, kysyt lähinnä tuosta vetolinjasta (etkä niinkään kahvasta)? Takaolkapääsoudussa paras vetolinja on periaatteessa sellainen, jossa kyynärpäät osoittavat koko ajan suoraan sivuille ja olkavarret ovat 90 asteen kulmassa torsoon verrattuna. Normaalissa takaolkapääsoudussa (joka ei sisällä ulkorotaatiota) tämä toteutuu siis vetämällä tanko kaulaa/leukaa kohti, kun taas face-pull on täysin eri liike (tuon ulkorotaation vuoksi), ja face-pullissa olkavarret pysyvät 90 asteen kulmassa torsoon verrattuna silloin, kun köydet vedetään otsan korkeudelle (tai jopa ylikin, riippuen forkkujen pituudesta).

Älä sä selitä, et sä oo voimanostaja. Et sä tiedä takaolkapääsouduista ja feispulleista mitään:D . Rupees ny edes tekemään sitä lattiapunnerrusta (siinä ei oo edes penkkiä), jotta voidaan eees ruveta puhumaan voimanostajien apuliikkeistä..

kun en saa tällä hetkellä yhtään leukaa niin miten pitäisi treenata että alkaisi leukoja nousemaan?

Vastaan Hulkin puolesta... tee ylätaljaa ja negatiivisia leukoja. Nouset vaikka penkin avulla leuanvedon yläasentoon ja sitten laskeudut jarruttaen alas. Toinen on penkkileuat, niillä sopii kans aloitella.

Jos englanti käy niin lue tämä. Paljon todella hyvää asiaa leuanvedon parantamisesta.

niin mikä on penkkileuat???
260chin7a.jpg

260chin7b.jpg

Voi myös laittaa kantapäiden alle penkin, siitä nimitys penkkileuat. Ei tarvii tehdä noin suorin vartaloin silloin, vaan koukistaa kroppaa vyötärön kohdalta v-asentoon ja perse olis siinä tapauksessa alin kohta.

saiska sanoi:
ja onks noi negatiiviset just se et alaspäin hitaasti?
On. Jarrutat sen verran kuin pystyt, ja lopetat sarjan siihen kun jarruttelu alkaa tuntua putoamiselta. :)

Siis millä välillä? :confused:

Jos viittaat noihin edellisen postaukseni kuviin, on tuplat takaa -pose tammikuun puolestavälistä ja ojentajapose syksyn kisadieetiltä.

Lähinnä viittasin kisojen jälkeen tapahtunutta :) että hyvin on ukolla käynnistyny treenit ainakin mitä oon blogia lukenu ja siitä superfarmi ohjelmastakin sen näki. että propsit teikäläiselle. :thumbs: ja tosta takaolka liike keskustelusta sen verran että sain ainakin useita hyviä vinkkejä tuon oman heikon kohdan treenaukseen :D

mitä mieltä olette tällasest ohjelmas jota teen kolme kertaa viikos..ja millasii toisto määrii kantsis tehä.jos voitte ni antakaa jotai hyvii hauis ja olkapää liikkeit ja jotai olkapäihin joka auttais vihotteluu

ranskalainen punnerrus
ojentaja talja
dipit
keskitetty hauiskääntö
hauiskääntö tangolla
hauiskääntö istuen
pystypunnerrus käsipainoilla
vipunostot sivuille
pysty soutu
penkkipunnerrus
rintaprässi
vinopenkki käsipainoilla

alatalaja
ylätalja taakse
ylätalja eteen
selkä ojennus
vatsalaite
jalkojennosto
vatsarutistukset
kyljet
jalkaprässi
kyykyt
reisiojennus
reisikoukistus
pohjenousu seisten

noit teen niinkun vuorotellen. kiitos jo etu käteen neuvoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
mitä mieltä olette tällasest ohjelmas jota teen kolme kertaa viikos..ja millasii toisto määrii kantsis tehä.jos voitte ni antakaa jotai hyvii hauis ja olkapää liikkeit ja jotai olkapäihin joka auttais vihotteluu

ranskalainen punnerrus
ojentaja talja
dipit
keskitetty hauiskääntö
hauiskääntö tangolla
hauiskääntö istuen
pystypunnerrus käsipainoilla
vipunostot sivuille
pysty soutu
penkkipunnerrus
rintaprässi
vinopenkki käsipainoilla

alatalaja
ylätalja taakse
ylätalja eteen
selkä ojennus
vatsalaite
jalkojennosto
vatsarutistukset
kyljet
jalkaprässi
kyykyt
reisiojennus
reisikoukistus
pohjenousu seisten

noit teen niinkun vuorotellen. kiitos jo etu käteen neuvoista.
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=43291
Odotan mielenkiinnolla Hulkin vastausta... :lol2:
;)

Hulkilta kysyisin sellaista asiaa, että millaiseksi tunnet oman terveytesi, ja miten luulet bodauksen siihen vaikuttaneen? Tunnetko itsesi pirteämmäksi vai väsyneemmäksi kuin jos et treenaisi tai treenaisit vain huviksesi? Entä käytkö säännöllisesti lääkärintarkastuksessa (lähinnä veriarvoja nyt meinaan)? Entäpä onko urheiluvammoja tullut (olkapäät olet ainakin maininnut)?

Vielä treenien kestosta

Blogissa kirjoitat taas kortisolitasojen pysyvän pitkähkössä treenissä hallinnassa sokeri/isolaattijuomalla mutta miten on testosteronitasojen kanssa?
Massavoimaa näkee 45min jälkeen laskevat testot syyksi olla suosittelematta natutreenaajalle yli tunnin treenejä.
Oletko jotenkin huomioinut tämän osatekijän vaikutuksen ja kuinka merkityksellisenä sitä pidät?

Hulkilta kysyisin sellaista asiaa, että millaiseksi tunnet oman terveytesi, ja miten luulet bodauksen siihen vaikuttaneen? Tunnetko itsesi pirteämmäksi vai väsyneemmäksi kuin jos et treenaisi tai treenaisit vain huviksesi?
En tietenkään voi mitenkään kovin yleisellä tasolla vertailla, koska olen harrastanut eri urheilulajeja kilpailutasolla aina 9-vuotiaasta nykyhetkeen asti. Vaikka en vuosien 2001 ja 2006 välillä kilpaillutkaan missään (koska treenasin pelkkää kehonrakennusta, enkä ollut vielä fysiikaltani läheskään valmis edes astumaan lavalle), ei treenipanokseni kuitenkaan eronnut nykyisestä sen kummemmin.

Eli mitä tällä hetkellä teen, olen tietyssä mielessä tehnyt viimeiset 15 vuotta, ja se on siis minulle "normaali" olotila. Niinä muutamina aikoina, kun esim. lääkärin määräyksestä olen joutunut pitämään esim. vähintään viikon taukoa treenistä, on olo heti ollut huomattavasti ärsyyntyneempi, stressaantuneempi, aggressiivisempi, ja ylipäätänsä huonompi. Havaitsen edelleen samaa jos pidän esim. totaalitaukoa muutamankin päivän. Ja varsinkin niinä aikoina, kun on esim. kovat aikataulupaineet kouluhommien tiimoilta, huomaa hyvin että säännöllinen treeni vain tehostaa työtehoa, koska se nollaa stressin varsin tehokkaasti ja saa ajatukset hetkeksi aivan muualle.

Mitä nyt tulee terveyteen, en ole ikinä uskonut kilpaurheilun olevan kovinkaan terveellistä puuhaa. Tämä on ollut minulle selvää jo 10-vuotiaasta asti, jolloin minulla diagnosoitiin ensimmäistä kertaa polvissa rasitusvamma, joka johtui siis hyppylajien harjoittamisesta. 11-vuotiaana ahkera kolmiloikkaaminen kehitti meikäläisellä rasitusvamman alaselkään, mistä johtuen popsin loppukilpailukauden 600 mg buranaa 3 kertaa päivässä jotta kykenin vielä harjoittelemaan ja kilpailemaan ennen kuin kausi loppui. Näitä esimerkkejä olisi vuosien varrelta enemmänkin, mutta eiköhän pointti jo noista ilmene.

Terveyden kannaltahan olisi optimaalisinta sellainen mukavan kevyt ja monipuolinen kuntojumppa, jota harrastettaisiin siis ehkä 3-4 kertaa viikossa. Eli esimerkiksi maanantaina kevyttä koriksen pelailua ja heittelyä kavereiden kanssa naureskellen, juuri sen verran että hiki tulee. Tiistaina kenties 30-40 minuutin puolikova punttitreeni jossa kuntopiirinomaisesti koko kroppa läpi. Keskiviikko lepoa, torstaina uimahallille uimaan pari kierrosta kroolia minkä jälkeen lastenaltaaseen loikoilemaan. Perjantaina salille pumppailemaan rinta ja hauis pulleaksi, ennen baanalle lähtöä. TÄMÄ olisi keskimäärin terveellisempää, kuin melkeinpä mikä tahansa urheilu kilpatasolla. Mitä äärimmäisemmällä tasolla urheilua harrastetaan, sitä epäterveellisemmäksi homma käy - jos ei minkään muun, niin vuosikausien kovan harjoittelun aiheuttamien nivelvaivojen yms. myötä.
Entä käytkö säännöllisesti lääkärintarkastuksessa (lähinnä veriarvoja nyt meinaan)? Entäpä onko urheiluvammoja tullut (olkapäät olet ainakin maininnut)?
Olen aika laiska käymään lääkärissä, koska en usko ainakaan veriarvoissa olevan kauhean suurella todennäköisyydellä mitään vikaa (arvot kaikissa tähänastisissa pakollisissa tarkastuksissa varsin hyvällä mallilla, molemmilla vanhemmilla poikkeuksellisen hyvät kolesteroli- ja veriarvot, treenaan varsin nopealla tahdilla salilla, syön puhtaasti ympäri vuoden, en käytä roinaa, yms.).

Urheiluvammoja on ollut tosiaan 10-vuotiaasta saakka, vaikkakin ne suurimmaksi osaksi lakkasivat siinä vaiheessa kun lopetin "oikeat" urheilulajit eli yleisurheilun ja koripallon. Salilla sain vääntää tosissani monta vuotta, ennen kuin mikään paikka alkoi kipuilla. Enkä ole onnekseni salilla koskaan mitään paikkaa todella (akuutisti) loukannut, vaan vaivat ovat syntyneet pikkuhiljaa.
Blogissa kirjoitat taas kortisolitasojen pysyvän pitkähkössä treenissä hallinnassa sokeri/isolaattijuomalla mutta miten on testosteronitasojen kanssa?
Massavoimaa näkee 45min jälkeen laskevat testot syyksi olla suosittelematta natutreenaajalle yli tunnin treenejä.
Oletko jotenkin huomioinut tämän osatekijän vaikutuksen ja kuinka merkityksellisenä sitä pidät?
Tuo vapaan testosteronin lasku kovassa harjoituksessa on seikka, jota pohdin tosiaan pitkään ennen kuin lähdin tekemään pidempiä treenejä, ja lopulta kysyin asiaa Layne Nortonilta:
1. Nuo tutkimukset vapaan testosteronin laskusta yhtämittaisen suorituksen kestäessä yli 45 minuuttia on tehty ilmeisesti lähinnä kestävyysjuoksijoilla, eikä esim. saliharjoittelijoilla. Yhtämittainen juoksu on varsin erilaista rasitusta, kuin paljon taukoja sisältävä enemmänkin intervallityyppinen saliharjoittelu. Tästä syystä noista tutkimuksista ei voida vetää mitään suoria johtopäätöksiä salitreeniin liittyen.
2. Vaikka vapaa testosteroni hetkellisesti laskisikin, vaikuttaa testosteroni kehossa pidemmällä aikavälillä ja olennaisempaa ovat esim. viikon ajalta lasketut keskimääräiset testotasot. Tämä oli tosin hieman epäselvä juttu minulle, mutta lähteen luotettavuuden ja pätevyyden huomioon ottaen tyydyin selitykseen.

Tämä ei siis ole asia, josta minulla olisi vedenpitävää tutkimustietoa takataskussa, olen vain käytännössä tiedustellut asiasta huomattavan pätevältä taholta ja sen jälkeen uskaltanut kokeilla itsekin reilusti yli tunnin pituisia treenejä.

Tuo vapaan testosteronin lasku kovassa harjoituksessa on seikka, jota pohdin tosiaan pitkään ennen kuin lähdin tekemään pidempiä treenejä, ja lopulta kysyin asiaa Layne Nortonilta:
1. Nuo tutkimukset vapaan testosteronin laskusta yhtämittaisen suorituksen kestäessä yli 45 minuuttia on tehty ilmeisesti lähinnä kestävyysjuoksijoilla, eikä esim. saliharjoittelijoilla. Yhtämittainen juoksu on varsin erilaista rasitusta, kuin paljon taukoja sisältävä enemmänkin intervallityyppinen saliharjoittelu. Tästä syystä noista tutkimuksista ei voida vetää mitään suoria johtopäätöksiä salitreeniin liittyen.
2. Vaikka vapaa testosteroni hetkellisesti laskisikin, vaikuttaa testosteroni kehossa pidemmällä aikavälillä ja olennaisempaa ovat esim. viikon ajalta lasketut keskimääräiset testotasot. Tämä oli tosin hieman epäselvä juttu minulle, mutta lähteen luotettavuuden ja pätevyyden huomioon ottaen tyydyin selitykseen.

Tämä ei siis ole asia, josta minulla olisi vedenpitävää tutkimustietoa takataskussa, olen vain käytännössä tiedustellut asiasta huomattavan pätevältä taholta ja sen jälkeen uskaltanut kokeilla itsekin reilusti yli tunnin pituisia treenejä.

Kiitoksia, helpotti hieman.

Jos haetaan anekdootteja, niin millainen kokonaiskuva sulla on CBB-tason treenaajien harjoitusajoista? Taidat itse kuitenkin edustaa sitä pitkää ääripäätä?

Entä jos haluaisi kokeilla max. 45 min treeniä, niin kumpaa vaihtoehtoa lähtisit puoltamaan haluttaessa jakaa vaikka keskim. 70min treeni lyhyempiin osiin: a) 35min treeni kaksi kertaa päivässä b) 45min treeni kuutena päivänä viikossa.

Kiitoksia, helpotti hieman.

Jos haetaan anekdootteja, niin millainen kokonaiskuva sulla on CBB-tason treenaajien harjoitusajoista? Taidat itse kuitenkin edustaa sitä pitkää ääripäätä?

Entä jos haluaisi kokeilla max. 45 min treeniä, niin kumpaa vaihtoehtoa lähtisit puoltamaan haluttaessa jakaa vaikka keskim. 70min treeni lyhyempiin osiin: a) 35min treeni kaksi kertaa päivässä b) 45min treeni kuutena päivänä viikossa.

Vastaan nyt Hulkin puolesta CBB-treenaajienkin treeneistä. Riippuu varmasti treenaajan treenijaosta, kokemuksesta ja tyylistä, kuinka nopeasti on yleensä tottunut vetämää treenit läpi. Harvempi katsoo kellosta aivan eksaktia treeniaikaa. Itsellä riippuu myös treenijaosta, esim. 3-jakoisessa treenit menee n. 1 tuntiin, ehkä välille 45-75 min. jos ei ole kiire. Nyt kun olen teen esim. pohkeita useammin, niin saattaa mennä useammin tonne 60-70 min paikkeille Joskus olen tehnyt puoli kroppaa tai koko kropan kerralla, ja silloin menee parhaimmillaan sen1,5 tuntia. Nyt kokeilen dieetillä sellaista 4-jakoista 8 treeniä viikossa, ja silloin yritän vetästä treenit 30-35 min. Itse nautin yleensä aina palkkaria jo treenin loppuvaiheessa, jos treeni kestää yli 40 min. Aamulla tyhjän mahan treeneillä jo aiemmin. Tuohon vapaan teston noin hetkelliseen laskuun en usko, jos treenit pitää järkevinä, eikä venytä niitä tahalleen. Esim. kokovartalotreenejä voi olla hiukan hankala tehdä alle 45 min, varsinkin kun täytyy tehdä lämmittelysarjoja, ja painojen lastaamisia.

En suoraan sanottuna tiedä paljoakaan muiden CBB-kilpailijoiden treenaamisesta. Toki siis tiedän suurin piirtein miten kaverit kuten ironteme, Viertolan Ville ja vaikkapa Toni Kari treenaavat, mutta siihen se sitten jääkin.

Mitä tulee omiin treeneihini, kannattaa muistaa että esim. nyt frekvenssitreeniä kokeillessa treenit ovat keskimäärin 20 minuuttia tavallista pidempiä, ja normaalisti pyrin kyllä pitämään treenit korkeintaan tunnin mittaisina. Tämän treeniblokin jälkeen aion kokeilla ohjelmaa, jossa teen 2-jakoisella 6 treeniä viikossa, korkeintaan 30-40 minuuttia per treeni.
Pidemmän päälle 2x päivässä treenaaminen on aika rasittavaa, enkä itse lähtisi moista muulloin kuin esim. kisadieetillä tekemään. Toki joskus lomalla kun ei ole välttämättä mitään menoa tai hommia, double split -treeni onnistuisi varmasti hyvin, mutta muuten kerran päivässä treenaaminen on IMO järkevintä.

Hulkki
Katoi treenivideoitas hieman ja pisti silmään voimapyörä. Videolta näytti kuin tekisit sitä latsiliikkeenä. Tuo tyyli on ennenkin ihmetyttänyt. Tekeekö ihmiset sitä tosiaan tarkoituksellisesti latsiliikkeenä, jossa tulee staattista pitoa vatsaan? Itse kun pidän kädet paikoillaan kehoon nähden ja taivutan keskikroppaa ja lantiota. Eli pyrin tekemään liikkeen vatsalihaksilla. Liikehän ei ole silloin kovin laaja ja ylösasti vetäminen tulee sitten lantionkoukistajilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom