Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
En yleistäisi vipunostot eteen -liikkeen tarpeetomuutta.
Itse olen jo vuosia tehnyt punnerrusliikkeittä ja nyrkkeillyt joiden kaiken järjen mukaan pitäisi kasvattaa etuolkapäitä.

Kuukausi sitten kuitenkin huomasin ettei mulla ole etuolkapäitä oikein ollenkaan, joten rupesin 2-jakoisen hypertrofia päivänä tekemään vipunostot eteen tangolla. Etuolkapäät ovat selkeästi kasvaneet tuon treenimuutoksen jälkeen.
Ei kysymys ollut etuvipunostojen tehokkuudesta, tottakai ne toimivat etuolkapäiden kehittämisessä. Pointti kun on se, että niin kauan kun taka- ja sivuolkapäät ovat selkeästi etuolkapäitä jäljessä, ei kehonrakennusmielessä ole kannattavaa pyrkiä kasvattamaan etuolkapäitä sen enempää mitä ne kasvavat esim. rintatreenin myötä. Kova epäbalanssi etu- ja takaolkapäiden välillä näyttää yksinkertaisesti huonommalta, kuin tasaisesti kehitetty olkapää, vaikka etulohko ei olisikaan yhtä suuri kuin tuossa epäsymmetrisessä tapauksessa.
Koitin näihin haulla löytää jotain, mutta eipä irronnut. Eli pari tarkentavaa vielä: Pysyykö tuossa Waterburyn systeemissä sarjamäärät samoina, eli se 2 tai 3 sarjaa per liike? Ihan mielenkiintoista voisi olla sinällään, en ikinä ole alle viiden toiston sajoja tehnyt, voisi voimatasot nousta mukavasti. Riittääkö tossa se 6-8 liikettä per treeni, millä nyt olen tottunut menemään?
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=6E9F025F1B353912DBDE7B432952BC05.hydra?id=1480667
Tai tuo toinen vaihtoehto, olisiko toistot juurikin tuo 3-4 voimaan, 6-15 bodyyn, edelleen 2-3 sarjalla/liike molempiin, ja sitten sarjamäärien syklitys kestävyyteen? Voimapäivä voisi kai olla melkolailla voiman osto+ kulmasoutu tai leuat? Vähillä liikkeillä tosin sitten ehkä sarjoja 3-5... bodypäivään "perusbodailua":D , ja olisiko kestävyys sitten eristävämpiä pikkuliikkeitä pääasiassa? Alkuun voi olla aika hurjaa koittaa vetää vaikka kyykkyyn jotain 6x10 settejä...
Onko ihan hakoteillä?
Siis mitä nyt oikein tarkkaan ottaen edes kysyt? Ei tuosta ota selvää hullukaan.

Ei kysymys ollut etuvipunostojen tehokkuudesta, tottakai ne toimivat etuolkapäiden kehittämisessä. Pointti kun on se, että niin kauan kun taka- ja sivuolkapäät ovat selkeästi etuolkapäitä jäljessä, ei kehonrakennusmielessä ole kannattavaa pyrkiä kasvattamaan etuolkapäitä sen enempää mitä ne kasvavat esim. rintatreenin myötä. Kova epäbalanssi etu- ja takaolkapäiden välillä näyttää yksinkertaisesti huonommalta, kuin tasaisesti kehitetty olkapää, vaikka etulohko ei olisikaan yhtä suuri kuin tuossa epäsymmetrisessä tapauksessa.

Mistä tiedät ettei kysyjällä ole huonosti kehittyneet etuolkapäät? Jos sitä ei tiedä pitää vastata että etuolkapäitä on turha treenata vipunostoilla eteen ellei etuolkapäät ole selvästi sivu- ja takaolkapäitä jäljessä.

Mistä tiedät ettei kysyjällä ole huonosti kehittyneet etuolkapäät? Jos sitä ei tiedä pitää vastata että etuolkapäitä on turha treenata vipunostoilla eteen ellei etuolkapäät ole selvästi sivu- ja takaolkapäitä jäljessä.
Voi lollo, "pitää vastata" :lol2:

Jos kysyjä harrastaa lainkaan salitreeniä, on about 99% todennäköisyys, että etuolkapäät ovat railakkaasti sivu- ja takaolkapäitä edellä. Olkapäiden tasapainoista harjoittelua koskevissa teksteissä on tullut vastaan useampaankin otteeseen arviot siitä, että siinä missä pitkään salilla treenanneiden etuolkapäät ovat keskimäärin jopa 5 kertaa yhtä suuret kuin treenaamattomilla taviksilla, ovat takaolkapäät esimerkiksi vain joitain kymmeniä prosentteja suuremmat kuin taviksilla. Sivuolkapäät sijoittuvat suhteellisessa kokovertailussa luonnollisestikin johonkin näiden ääripäiden väliin.

Eli sen sijaan, että ottaisin huomioon sen 1% porukasta, joilla etuolkapäät EIVÄT ole muita olkapään lohkoja reilusti edellä, sanon ihan kylmästi että etuolkapäille on turha tehdä erillistä treeniä jos esim. rintaa treenataan punnerrusliikkein.

Itseasiassa mulla ei oo mitään hajua onko mulla hyvin vai huonosti kehittyneet etuolkapäät verrattuna olkapäiden muihin lohkoihin. :) Takaolkapäitä oon treenannu koko pienen saliurani (jotain 4 vuotta) ja sivuolkapäistä ainakin muistaakseni Jatkuvuus on kuvathreadissani sanonut, että on mukavasti pyöreyttä. Etuolkapäät näyttäis ainakin mun silmään multa puuttuvan melkeenpä kokonaan. :D Mut en oo edes varma, että missä posessa ne näkyy jne. Takaolkapäät saa ainakin hyvin näkymään tuplat takaa -posessa, mutta missä noi etuolkapäät pitäis tulla kunnolla esille jos niitä ylipäänsä omistaa?

No mutta tosiaan, kiitos Hulkki ku jaksoit kommentoida tota mun ohjelmaa. Jos mulla nyt ne etuolkapäät on niin miltä kuulostais jos ottaisin tosiaan ne viparit eteen pois ja tekisin 4 sarjaa vipareita sivulle siinä hypertrofiatreenissä? Ja sitten jos ottaisin perus penkin myös pois sieltä ja tekisin 4 sarjaa vinopenkkiä käsipainoilla?

Takaolkapäät saa ainakin hyvin näkymään tuplat takaa -posessa, mutta missä noi etuolkapäät pitäis tulla kunnolla esille jos niitä ylipäänsä omistaa?

Olkapäät lohkot näkyy hyvin tuplat takaa posessa. Ne on siinä tavallaan "allekkain".
Katoin sun kuvathredistä että hyvin erottuu kaikki kolme niissä kuvissa missä rasvaa on vähempi :)

Olkapään etulohko on taas yksinään näkyvissä tuplat edestä.

missä noi etuolkapäät pitäis tulla kunnolla esille jos niitä ylipäänsä omistaa?
Etuolkapäät tulevat parhaiten esiin tuplat takaa -posessa:

attachment.php

Takaolkapäiden suhdetta etuolkapäihin taas voi parhaiten arvioida sivuposeerauksista:

attachment.php
miltä kuulostais jos ottaisin tosiaan ne viparit eteen pois ja tekisin 4 sarjaa vipareita sivulle siinä hypertrofiatreenissä? Ja sitten jos ottaisin perus penkin myös pois sieltä ja tekisin 4 sarjaa vinopenkkiä käsipainoilla?
Paremmalta.

Aivan järkyttävää kehitystä kyllä hulkilla! äijä erittäin kovassa kunnossa. katoin sen superfarmin ja hyvin edusti hulukki potareita. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Onko muuten kuinka järkevää jos siinä mun esittämässä uudessa 2-jakoisessa vaihtelisi esim. kulmasoutua tangolla ja käsipainoilla joka toinen viikko? Ja sitten etukyykkyä ja takakyykkyä vähän fiiliksen mukaan, varmaan pidempiä jaksoja kerrallaan?

Sitten tosta voima/hypertrofia -periaatteesta ku oon vielä vähän ulapalla, niin onko siitä siis mitään haittaa kun mulla on esim. pohkeet seisten voimapäivällä ja pohkeet istuen hypertrofia-päivänä. Ja samoin penkki & vinopenkki. Kun noihan ottaa vähän eri kohtiin noissa lihasryhmissä niin mites kehityksen kannalta?

Onko muuten kuinka järkevää jos siinä mun esittämässä uudessa 2-jakoisessa vaihtelisi esim. kulmasoutua tangolla ja käsipainoilla joka toinen viikko? Ja sitten etukyykkyä ja takakyykkyä vähän fiiliksen mukaan, varmaan pidempiä jaksoja kerrallaan?
IMO on typerää vaihdella pääliikkeitä fiiliksen mukaan. Valitse pitkäksi aikaa pääliikkeet, ja pysy niissä. Vaihda vasta sitten kun sarjapainojen kehitys alkaa toden teolla tyssätä.
Sitten tosta voima/hypertrofia -periaatteesta ku oon vielä vähän ulapalla, niin onko siitä siis mitään haittaa kun mulla on esim. pohkeet seisten voimapäivällä ja pohkeet istuen hypertrofia-päivänä. Ja samoin penkki & vinopenkki. Kun noihan ottaa vähän eri kohtiin noissa lihasryhmissä niin mites kehityksen kannalta?
Pohdit suoraan sanottuna aivan epäolennaisia pikkujuttuja - osaltaan myös tuo maitokyssärisi kertoo tästä.
Miten toi sun händy näyttää tos ojentajaposessa ihan friikiltä? Ihanku johoki keppiin ois kasvanu päähä joku sieni. :D
Kännissä?

Miten toi sun händy näyttää tos ojentajaposessa ihan friikiltä? Ihanku johoki keppiin ois kasvanu päähä joku sieni. :D

lihavana poikana voin tehdä pika analyysin ja antaa sulle vastauksen:)

tiukkuus kohillaan ja ojentajassa massaa hyvin, mutta totuuden nimissä on sanottava että tuo lähes säälittävä forkku joka tuntuu jatkuvan tuonne ojentajan juuren asti luo entisestään lisä efektiä tuosta ojentajan koosta. helkkarin siisti kuva ja IMO hulkin bravuuri poseeraus.

Millä liikkeellä ottaa sulla takaolkapäät parhaiten hittiä? Blogin perusteella pyörität melko paljonkin eri takaolkapääliikkeitä...
On hieman eri asia, mikä liike "tuntuu" parhaiten lihaksessa, ja mikä liike sitten oikeasti kasvattaa parhaiten. Parhaiten takaolkapäähän varmasti ottaisi joku pinkillä 1 kg käsipainolla tehty ultrapuhdas yhden käden takaolkapäävipunosto, kun taas parhaiten tulosta saa aikaan mielestäni erilaisilla takaolkapääsouduilla.
Jos pitäisi valita vain yksi takaolkapääliike, olisi se face-pull: http://www.fast.fi/index.php?mid=478#1
"Lepääkö" tuo tanko tuossa telineessä tehdessäsi forkkuja?
Tarkoitat ilmeisesti tuota rannerullausta? http://www.fast.fi/index.php?mid=455#11

Kyllä asian pitäisi mielestäni jo tuon kuvan perusteella olla selvä, eli eihän noilla telineillä mitään muuta virkaa ole kuin tukea sitä tankoa. Turha treenata olkapäitä forkkuliikkeellä. ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom