Ei kysymys ollut etuvipunostojen tehokkuudesta, tottakai ne toimivat etuolkapäiden kehittämisessä. Pointti kun on se, että niin kauan kun taka- ja sivuolkapäät ovat selkeästi etuolkapäitä jäljessä, ei kehonrakennusmielessä ole kannattavaa pyrkiä kasvattamaan etuolkapäitä sen enempää mitä ne kasvavat esim. rintatreenin myötä. Kova epäbalanssi etu- ja takaolkapäiden välillä näyttää yksinkertaisesti huonommalta, kuin tasaisesti kehitetty olkapää, vaikka etulohko ei olisikaan yhtä suuri kuin tuossa epäsymmetrisessä tapauksessa.En yleistäisi vipunostot eteen -liikkeen tarpeetomuutta.
Itse olen jo vuosia tehnyt punnerrusliikkeittä ja nyrkkeillyt joiden kaiken järjen mukaan pitäisi kasvattaa etuolkapäitä.
Kuukausi sitten kuitenkin huomasin ettei mulla ole etuolkapäitä oikein ollenkaan, joten rupesin 2-jakoisen hypertrofia päivänä tekemään vipunostot eteen tangolla. Etuolkapäät ovat selkeästi kasvaneet tuon treenimuutoksen jälkeen.
http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=6E9F025F1B353912DBDE7B432952BC05.hydra?id=1480667Koitin näihin haulla löytää jotain, mutta eipä irronnut. Eli pari tarkentavaa vielä: Pysyykö tuossa Waterburyn systeemissä sarjamäärät samoina, eli se 2 tai 3 sarjaa per liike? Ihan mielenkiintoista voisi olla sinällään, en ikinä ole alle viiden toiston sajoja tehnyt, voisi voimatasot nousta mukavasti. Riittääkö tossa se 6-8 liikettä per treeni, millä nyt olen tottunut menemään?
Siis mitä nyt oikein tarkkaan ottaen edes kysyt? Ei tuosta ota selvää hullukaan.Tai tuo toinen vaihtoehto, olisiko toistot juurikin tuo 3-4 voimaan, 6-15 bodyyn, edelleen 2-3 sarjalla/liike molempiin, ja sitten sarjamäärien syklitys kestävyyteen? Voimapäivä voisi kai olla melkolailla voiman osto+ kulmasoutu tai leuat? Vähillä liikkeillä tosin sitten ehkä sarjoja 3-5... bodypäivään "perusbodailua":D , ja olisiko kestävyys sitten eristävämpiä pikkuliikkeitä pääasiassa? Alkuun voi olla aika hurjaa koittaa vetää vaikka kyykkyyn jotain 6x10 settejä...
Onko ihan hakoteillä?