Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Kyssärit:
1)Olen järkeillyt, ettei koukistetuin polvin tehtäviä pohjeliikkeitä kannattaisi juuri harrastaa 1-2-jakoisissa natuohjelmissa. Ne kun toimivat eristävinä liikkeinä leveälle kantalihakselle, jolloin kaksoiskantalihas jää kokonaan ilman ärsykettä sillä treenikerralla. Suorin jaloin tehtävät liikkeet taas iskevät koko pohkeeseen, eli olisivat näin paljon tehokkaampia massanlisääjiä.
Loogista?

2)Veditsä soijaa?

No olisiko sitten esim. parempi treenata 2-jakoisella eli Ma, Ti voimapainotteisesti ja To, Pe sitten volyymijumppaa mielummin kuin kyseistä 5krt/vko treeniä?
Kaikkihan riippuu siitä, miten treeni käytännössä toteutetaan. Tuo kroppa läpi 5 krt viikossa -ohjelma kuulostaa sen verran äärimmäiseltä idealta, että melkein mieluummin suosittelisin sitä 2-jakoista 4 treenipäivällä viikossa.
Sisältyykö näihin kahteen viimeseen treeniin mitään sen kummempaa treenifilosofointia, vai onko tarkoitus vaan liikutella romuja niin paljon kuin pystyy ja vetää kroppa piippuun?
Pääasiallinen tarkoitus noilla treeneillä on tosiaan vain vetää kroppa hermostoa myöten piippuun ennen kevennystä, mutta esimerkiksi noilla negatiivisilla sarjoilla on selkeä tarkoitus - vastuksen eli sarjapainojen nousujohteisuuden jatkaminen normitreenejäkin pidemmälle.
E-mies sanoi:
1)Olen järkeillyt, ettei koukistetuin polvin tehtäviä pohjeliikkeitä kannattaisi juuri harrastaa 1-2-jakoisissa natuohjelmissa. Ne kun toimivat eristävinä liikkeinä leveälle kantalihakselle, jolloin kaksoiskantalihas jää kokonaan ilman ärsykettä sillä treenikerralla. Suorin jaloin tehtävät liikkeet taas iskevät koko pohkeeseen, eli olisivat näin paljon tehokkaampia massanlisääjiä.
Ei mene aivan noin yksioikoisesti. Koukistetuin polvin tehtävät pohjeliikkeet rasittavat kyllä enemmän soleusta kuin gastrocnemiusta, mutta molemmat työskentelevät liikkeessä. Sama homma pätee myös toisinpäin: polvet suorana tehtävissä pohjeliikkeissä gastrocnemius rasittuu enemmän kuin soleus, mutta molemmat työskentelevät liikkeessä.
2)Veditsä soijaa?
Junnumpana jonkin verran halvan hinnan vuoksi, nyt ei ole tullut useaan vuoteen enää käytettyä.

Ei mene aivan noin yksioikoisesti. Koukistetuin polvin tehtävät pohjeliikkeet rasittavat kyllä enemmän soleusta kuin gastrocnemiusta, mutta molemmat työskentelevät liikkeessä. Sama homma pätee myös toisinpäin: polvet suorana tehtävissä pohjeliikkeissä gastrocnemius rasittuu enemmän kuin soleus, mutta molemmat työskentelevät liikkeessä.

Mutta edelleen, jos tavoitteena on muhkummat pohkeet, niin eikö suorin polvin tehtäviin liikkeisiin panostamalla päästäisi parempiin tuloksiin? Suurin (tai ainakin näyttävin) osa pohkeen massasta kun muodostuu noista parillisista.
Ymmärrän asian vieläpä niin, että suorin polvin liikkeissä lihasten yhteistyö olisi tehokkaampaa, sillä molemmat työskentelevät silloin kunnolla venytettynä. Koukistetuissa liikkeissä gastrocnemius on yläpäästään reisiluuhun kiinnittyvänä kuitenkin melko heikossa venytyksessä(ja voimakkaan venytyksen olen ymmärtänyt pohjeliikkeissä hyvin tärkeäksi).

Oliko soijan poisjätölle muita perusteita, kuin makuasiat(esim. bitch tits-kammo tai vastaava)?

Mutta edelleen, jos tavoitteena on muhkummat pohkeet, niin eikö suorin polvin tehtäviin liikkeisiin panostamalla päästäisi parempiin tuloksiin? Suurin (tai ainakin näyttävin) osa pohkeen massasta kun muodostuu noista parillisista.
Tuo on toki yksi näkemys. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos lähinnä gastrocnemius on hyvin kehittynyt ja soleus toisaalta "puuttuu", ei pohje ole läheskään yhtä näyttävä kuin kenties astetta heikomman gastrocnemiuksen mutta kunnolla kehitetyn soleuksen yhdistelmä:

soleus.webp nosoleus.webp

pohkeet.webp
Oliko soijan poisjätölle muita perusteita, kuin makuasiat(esim. bitch tits-kammo tai vastaava)?
Maku ja sekoittuvuus.

Olisikohan tuossa kuitenkin taustalla enempi genotyyppi, kuin liikevalikoima?
Toki, mutta tuossa nähdään varsin selkeästi mikä on ero soleuksellisen ja soleuksettoman pohkeen välillä. Itse kuitenkin väitit, että soleusta ei tarvita vaan pelkällä gastrocnemiuksella saadaan aikaan näyttävä pohje. Olen eri mieltä, ja havainnollistavana esimerkkinä laitoin nuo vertailukuvat.

Itse kuitenkin väitit, että soleusta ei tarvita vaan pelkällä gastrocnemiuksella saadaan aikaan näyttävä pohje. Olen eri mieltä, ja havainnollistavana esimerkkinä laitoin nuo vertailukuvat.

Mieluummin niin, että tarvitseeko sitä välttämättä harjoittaa suhteellisen eristävällä liikkeellä jos hyvällä yleisliikkeellä(joina suorin polvin liikkeitä pidän) saavutettaisiin tehokkaammin tasapainoinen paketti.
Onhan tuo vasemman puoleinen pohje todellakin paremman mallinen(tasapainoisempi).

t.Kaksoiskantalihaspelle

Mieluummin niin, että tarvitseeko sitä välttämättä harjoittaa suhteellisen eristävällä liikkeellä jos hyvällä yleisliikkeellä(joina suorin polvin liikkeitä pidän) saavutettaisiin tehokkaammin tasapainoinen paketti.
En nyt oikeasti ymmärrä millä perusteella sanot seisten tehtävää pohjeliikettä yleisliikkeeksi, ja istuen tehtävää sitten eristäväksi? Molemmat ovat eristysliikkeitä pohkeille; toinen vain työstää enemmän soleusta ja toinen vastaavasti enemmän gastrocnemiusta. Sama kuin väittäisit esim. hauiskääntöä tangolla yleisliikkeeksi ja hauiskääntöä käsipainoilla sitten eristäväksi.

En nyt oikeasti ymmärrä millä perusteella sanot seisten tehtävää pohjeliikettä yleisliikkeeksi, ja istuen tehtävää sitten eristäväksi? Molemmat ovat eristysliikkeitä pohkeille; toinen vain työstää enemmän soleusta ja toinen vastaavasti enemmän gastrocnemiusta. Sama kuin väittäisit esim. hauiskääntöä tangolla yleisliikkeeksi ja hauiskääntöä käsipainoilla sitten eristäväksi.

lihasten yläpäiden eri kiinnityskohtien perusteella, jolloin kaksoiskantalihaksen venytys ei polvet koukistettuna voi olla kovin voimakas. Polvet suorina päästään treenaamaan koko kantalihaspaketti hyvän venytyksen kera.
Toisin sanoen millään tyylillä et pysty merkittävästi välttämään leveän kantalihaksen rasittamista mutta polvet koukistamalla voit eliminoida suuren osan kaksoiskantalihojen tekemästä työstä.

Työ jakautusi noissa liikkeissä silloin vaikkapa näin:
polvet suorina: leveä 45% kaksois 55%
polvet koukussa: leveä 80% kaksois 20%

lihasten yläpäiden eri kiinnityskohtien perusteella, jolloin kaksoiskantalihaksen venytys ei polvet koukistettuna voi olla kovin voimakas. Polvet suorina päästään treenaamaan koko kantalihaspaketti hyvän venytyksen kera.
Perusteletko nyt jotenkin tuota istumapohjenousun "alivertaisuutta" venytyksen puutteella?
Toisin sanoen millään tyylillä et pysty merkittävästi välttämään leveän kantalihaksen rasittamista mutta polvet koukistamalla voit eliminoida suuren osan kaksoiskantalihojen tekemästä työstä.

Työ jakautusi noissa liikkeissä silloin vaikkapa näin:
polvet suorina: leveä 45% kaksois 55%
polvet koukussa: leveä 80% kaksois 20%
Niin, eli istumapohjenousulla voidaan paremmin keskittyä soleukseen. Tämä ei ole missään vaiheessa ollut keskustelun aihe, vaan se, että sinä väität soleuksen olevan visuaalisesti turha lihas. Minä väitän toisin, ja teen sen takia mm. pohjenostoja istuen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Eipäs nyt kärjistellä. Puolin eikä toisin.
Ekassa postissa puhuin vain "pohkeen massanlisäyksestä" sen tarkemmin erittelemättä.
Sanoin myös, että suurin osa pohkeen massasta muodostuu kaksoiskannasta. Missään en mielestäni väitä, etteikö leveällä kantalihaksella olisi merkitystä ja jos olisin niin tehnyt, niin tuolla kuvasarjalla ownaisi sen väitteen siinä paikassa.

Ja kyllä.
ero venytyksissä on mulla ollut The point koko tässä jutussa .
Siitä en sitten osaa sanoa, miten hyvin olen sen osannut tuoda esille.

Ekassa postissa puhuin vain "pohkeen massanlisäyksestä" sen tarkemmin erittelemättä.
Sanoin myös, että suurin osa pohkeen massasta muodostuu kaksoiskannasta.
Väittäisinpä toisin. Soleus muodostaa merkittävän osan pohkeen massasta, gastrocnemius vain on se näkyvin osa.
ero venytyksissä on mulla ollut The point koko tässä jutussa .
Siitä en sitten osaa sanoa, miten hyvin olen sen osannut tuoda esille.
Ok. En vain ymmärrä mikä logiikka tuossa harjoitteiden rankkaamisessa niiden venyttävyyden perusteella on? Tuolla logiikallahan esim. vipunostot rinnalle olisi tehokkaampi rintaliike kuin mikä tahansa punnerrusliike.

Ei mitenkään,halusi varmaan vaan keskeyttää teiän kumpi hauis Maximus on tärkeämpi osa pohjetta keskustelen:D

Sanoisin, että dieetillä kannattaa pyrkiä edelleen nostamaan sarjapainoja, muttei todellakaan samassa määrin kuin plussakaloreilla. Pelkkä sarjapainojen ylläpito kun ei välttämättä miinuksilla ole riittävä ärsyke ylläpitämään lihasmassaa, mutta pienikin nousujohteisuus sarjapainoissa saattaa jo säilyttää lihasmassaa huomattavasti paremmin. Eli itse ainakin teen niin, että pyrin myös dieetillä nousujohteiseen treeniin, mutta en läheskään samassa määrin kuin plussakaloreilla.

Vähän pitää vielä palata tähän käytettyihin sarjapainoihin dieetillä. Omalla kohdallani tuo ei kyllä toiminut noin. Diettasin syksyllä reilut kaksi kuukautta, jona aikana aamupaino putosi 101 kilosta 94 kiloon. Suurin osa tuosta painosta pihtimittausten perusteella oli rasvaa (josta osa tietenkin nesteitä). Tuona aikana käytetyt sarjapainot tippuivat joissakin liikkeissä hiljalleen, kun taas joissakin ne suorastaan romahtivat. Myönnettäköön, että metodini olivat tuolloin vielä erilaiset. Eli kaksijakoisella mentiin 3-4 kertaa viikossa n.4 sarjaa/liiike, joista 2 sarjaa loppuun.

Meinaatko nyt tuolla mainitsemallasi sarjapainojen kasvatuksella dietinkin aikana sitä, että pidetään progressiivista treeniä yllä edelleen? Aloittelijoita lukuun ottamatta en jaksa uskoa, että ainakaan sarjaennätyksiin ylletään pidempään jatkuneen dieetin aikana.

Meinaatko nyt tuolla mainitsemallasi sarjapainojen kasvatuksella dietinkin aikana sitä, että pidetään progressiivista treeniä yllä edelleen? Aloittelijoita lukuun ottamatta en jaksa uskoa, että ainakaan sarjaennätyksiin ylletään pidempään jatkuneen dieetin aikana.
Pointtihan oli nimenomaan se, että dieetilläkin pitäisi pyrkiä sarjapainojen progressiivisuuteen, vaikkei kuitenkaan samassa määrin kuin plussakaloreilla. Aivan oma lukunsa onkin sitten se, kuinka hyvin tämä käytännössä onnistuu. Joka tapauksessa typerintä mitä voidaan treenin suhteen dieetillä tehdä, on se, että annetaan ilman minkäänlaista tappelua sarjapainojen laskea, kun "dieetillä voimat kuitenkin lähtee".

Pointtihan oli nimenomaan se, että dieetilläkin pitäisi pyrkiä sarjapainojen progressiivisuuteen, vaikkei kuitenkaan samassa määrin kuin plussakaloreilla. Aivan oma lukunsa onkin sitten se, kuinka hyvin tämä käytännössä onnistuu. Joka tapauksessa typerintä mitä voidaan treenin suhteen dieetillä tehdä, on se, että annetaan ilman minkäänlaista tappelua sarjapainojen laskea, kun "dieetillä voimat kuitenkin lähtee".

Sarjapainojen progressiivisuus saattaisi onnistua niukin naukin karrikoidusti tyyliin:
jakso 1:80-90-100%,
jakso 2:80-90-100%
jakso 3:80-90-100%
Eli ts. ehkä sama taso kyetään säilyttämään, mutta kuten sanoin, mitään sarjaenkkoja tuskin tulee vaikka kuinka tapellaan ja eye of the tiger soi taustalla. Läski on voimaa :D

Sarjapainojen progressiivisuus saattaisi onnistua niukin naukin karrikoidusti tyyliin:
jakso 1:80-90-100%,
jakso 2:80-90-100%
jakso 3:80-90-100%
Eli ts. ehkä sama taso kyetään säilyttämään, mutta kuten sanoin, mitään sarjaenkkoja tuskin tulee vaikka kuinka tapellaan ja eye of the tiger soi taustalla. Läski on voimaa :D
No tuo jo itsessään riittää progressioksi, jos jaksojen välillä palautellaan useampi päivä. Ja tuollainen aallotus on aina parempi kuin se, että kevennetään koko ajan sarjapainoja koska ollaan jo etukäteen asennoiduttu siihen, että "kaikki voimat lähtee".

Hulkki blokissaan sanoi:
Koko kroppa kevyesti

1a. Jalkaprässi 7x15
1b. Ylätalja 7x15
1c. Reisikoukistus istuen 7x15
1d. Etunojapunnerrus 7x15

14 minuuttia. Päälle venyttelyä

Jumalauta, mä kun lopetin aeropikkitunneilla käymisen, niin sä aloitat omat!:eek: . Onks tossa tarkoitus tehdä jotain GPP-treeniä (siis yleiskuntotreeniä) vai aiotko kohta vetää spandexit jalkaan, ja vetää "Pikku-Hulkkien" kanssa yhteiset aeropikit?

Suositut

Back
Ylös Bottom