Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kropan "säästämisen" kannaltako vai?
Sen kannalta, että hermoston rasittamista pyritään välttämään jotta lihaskudos määräisi palautumistahdin ja tiheäfrekvenssinen harjoittelu olisi tuloksekkaasti mahdollista. Tästä on PALJON juttua mm. tässä samassa threadissa.
Tuntuu monesti että nimenomaan voimatreenissä monikaan ei "malta" jättää varastoon yhtään toistoa vaan ollaan liikkeellä kaikki-tai-ei-mitään asenteella..
Niin, suuri(n) osa salitreenaajista osaa kyllä treenata kovaa, muttei fiksusti.

Sen kannalta, että hermoston rasittamista pyritään välttämään jotta lihaskudos määräisi palautumistahdin ja tiheäfrekvenssinen harjoittelu olisi tuloksekkaasti mahdollista. Tästä on PALJON juttua mm. tässä samassa threadissa.Niin, suuri(n) osa salitreenaajista osaa kyllä treenata kovaa, muttei fiksusti.
Käytätkö sitten voimatreeneissäkin tuota frekvensiivistä romujen nostoa (kuten noissa body-sarjoissa) ?

Käytätkö sitten voimatreeneissäkin tuota frekvensiivistä romujen nostoa (kuten noissa body-sarjoissa) ?
Mitä tarkoitat "frekvensiivisellä" romujen nostolla? :confused:

Treenaan käytännössä 5 viikon blokeissa: 4 viikkoa kovaa, minkä jälkeen 5. viikolla 2 treeniä ja loput 5 päivää palautellen.

Voimatreeneissä volyymi (sarjat ja toistot) pysyvät kutakuinkin vakiona, ja painoja nostetaan seuraavantyyppisellä aallotuksella:
Viikko 1: 95 kg
Viikko 2: 97.5 kg
Viikko 3: 100 kg
Viikko 4: 102.5 kg
Viikko 5: kevyesti
Viikko 6: 97.5 kg
Viikko 7: 100 kg
Viikko 8: 102.5 kg
Viikko 9: 105 kg
Viikko 10: kevyesti
Viikko 11: 100 kg
Viikko 12: 102.5 kg
...

Hypertrofiatreeneissä painot pysyvät aina 4 treeniviikon ajan vakiona, mutta sarja- ja toistomääriä nostetaan. Kevyen viikon jälkeen painoja lisätään hieman, volyymi pudotetaan alkutasolle ja volyymin kasvatus aloitetaan taas alusta.

Oon pitkän ajan pumppaillut 3- ja 4-jakoisilla ohjelmilla, nyt kuitenkin pari kuukautta treenanannut 1-jakosella(ohjelman nappasin 1-jakoinen ja lihasmuisti tredistä) 3krt viikossa, jossa jokainen treeni on jollakin tapaa erilainen. Nyt kuitenkin olisi aika panostaa kunnolla ohjelmaan ja saada sarjapainot nousuun. Mikä olisi "järkevä" tapa treenata? Millaiset toistot eri viikoilla ja miten sarjapainot nousuun(toimisiko vastaava kuin tuossa yllä)? Kiitos Hulkille hyvästä tredistä ja tsemppiä treeneihin! :worship:

Luin yhtä vanhaa thredia ja huomasin, että olet kokeillut ketoosiruokavaliota neljä vuotta sitten. Miten toimi? Mitä mieltä olet yleisesti ketoosidieteistä?

Luin yhtä vanhaa thredia ja huomasin, että olet kokeillut ketoosiruokavaliota neljä vuotta sitten. Miten toimi? Mitä mieltä olet yleisesti ketoosidieteistä?
Testasin systemaattisesti erilaisia ketogeenisen dieetin muotoja intistä päästyäni keväällä 2003. Yleisesti ottaen kehonrakennusta ajatellen paras ketogeenisen dieetin muoto on mielestäni CKD tai jonkinlainen CKD:n ja TKD:n hybridi. Matalavolyymisella ohjelmalla treenatessa ketoosi ei vaikuttanut treeneihin käytännössä lainkaan, ja ajatus juoksi nimenomaan ketoosissa paljon tehokkaammin kuin normaalia hiilaripitoista ruokavalioa noudattaessa.

Onko mielestäsi järkevää vetää CKD diettiä ympäri vuoden kun tavoitteena on optimaalinen lihaskasvu? Olen itse ajatellut koittaa T-nationissa näkemääni anabolista diettiä.

Mitä plussia/miinuksia näkisit ketoodi-dietissä verrattuna nykyiseen ruokavalioosi?

Onko mielestäsi järkevää vetää CKD diettiä ympäri vuoden kun tavoitteena on optimaalinen lihaskasvu?
Jos CKD olisi mielestäni optimaalinen dieetti lihaskasvua ajatellen, käyttäisin melko varmasti sitä itsekin.

CKD on mielestäni paras ketogeenisen dieetin muoto kehonrakentajalle, ja ketodieettiä kannattaa IMO käyttää silloin kun halutaan nopeasti dieetata paljon ylimääräistä pois.
Mitä plussia/miinuksia näkisit ketoodi-dietissä verrattuna nykyiseen ruokavalioosi?
WTF? Eihän ketogeenistä dieettiä, joka siis soveltuu lähinnä rasvanpolttoon, voi verrata lainkaan plussakaloreilla käytettävään hiilaripainotteiseen massaruokavalioon.

Miksei ketogeenistä dieetiä muka pystyisi käyttämään massanhankintaan?
Milloin olen väittänyt ettei sitä voi käyttää massanhankintaan? Mitä tahansa dieettiä voi käyttää massanhankintaan, riittää että kalorit ovat plussalla. Mutta optimaalinen ruokavalio lihasmassan kasvatukseen ketogeeninen dieetti ei todellakaan ole, tämän on mielestäni melko triviaalia ja sen on todennut mm. Lyle McDonald kirjassaan Ketogenic Diet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä tarkoitat "frekvensiivisellä" romujen nostolla? :confused:

Treenaan käytännössä 5 viikon blokeissa: 4 viikkoa kovaa, minkä jälkeen 5. viikolla 2 treeniä ja loput 5 päivää palautellen.

Voimatreeneissä volyymi (sarjat ja toistot) pysyvät kutakuinkin vakiona, ja painoja nostetaan seuraavantyyppisellä aallotuksella:
Viikko 1: 95 kg
Viikko 2: 97.5 kg
Viikko 3: 100 kg
Viikko 4: 102.5 kg
Viikko 5: kevyesti
Viikko 6: 97.5 kg
Viikko 7: 100 kg
Viikko 8: 102.5 kg
Viikko 9: 105 kg
Viikko 10: kevyesti
Viikko 11: 100 kg
Viikko 12: 102.5 kg
...

Hypertrofiatreeneissä painot pysyvät aina 4 treeniviikon ajan vakiona, mutta sarja- ja toistomääriä nostetaan. Kevyen viikon jälkeen painoja lisätään hieman, volyymi pudotetaan alkutasolle ja volyymin kasvatus aloitetaan taas alusta.

Eli miten suunnittelen jonkun liikkeen sarjat ja toistot tuolla mainitsemallasi tavalla jos liikkeen maksimi on vaikkapa 85? Jos viitsisit kertoa tyhmemmälle:)

Eli miten suunnittelen jonkun liikkeen sarjat ja toistot tuolla mainitsemallasi tavalla jos liikkeen maksimi on vaikkapa 85? Jos viitsisit kertoa tyhmemmälle:)
Ei tuo ole mikään "virallinen" systeemi, vaan ihan esimerkin avulla havainnollistettu tapa aallottaa sarjapainoja ja pitkällä tähtäimellä kasvattaa niitä.

Käytännössä tuollaisen aallotuksen voi aloittaa kun tiedetään maksimipaino, jollla menee hyvällä tekniikalla esim. 5x5. Sanotaan että tuo paino on 60 kg. Silloin aallotus lähtee toimimaan näin:

Viikko 1: 52.5 kg
Viikko 2: 55 kg
Viikko 3: 57.5 kg
Viikko 4: 60 kg
Viikko 5 - kevyesti
Viikko 6: 55 kg
Viikko 7: 57.5 kg
Viikko 8: 60 kg
Viikko 9: 62.5 kg
Viikko 10 - kevyesti
Viikko 11: 57.5 kg
Viikko 12: 60 kg
...

Jokaisessa treenissä pyritään tekemään se 5x5. Jos näin onnistutaan tekemään, kasvavat sarjapainot 2.5 kg per 5 viikon treeniblokki, eli vuodessa kehitystä tulisi noin 25 kg. Pitkällä tähtäimellä tämä ei tietenkään ole mahdollista melkeinpä missään liikkeessä jotain jalkaprässiä lukuunottamatta, mutta esim. 4-6 kk ajan hyvinkin realistista plussakaloreilla.

Eikä tuon aallotuksen tarvitse välttämättä mennä tasan tarkkaan noin; pääasia on tuo periaate, ettei koko ajan junnata maksimiraudoilla vaan sinne omille rajoille hakeudutaan vähäksi aikaa, minkä jälkeen kevennetään hieman ja lähdetään progressiivisesti hakemaan uutta nousua ja taas pientä lisäparannusta aiempiin parhaisiin tuloksiin.

Eikä tuon aallotuksen tarvitse välttämättä mennä tasan tarkkaan noin; pääasia on tuo periaate, ettei koko ajan junnata maksimiraudoilla vaan sinne omille rajoille hakeudutaan vähäksi aikaa, minkä jälkeen kevennetään hieman ja lähdetään progressiivisesti hakemaan uutta nousua ja taas pientä lisäparannusta aiempiin parhaisiin tuloksiin.

Eikös nopeammin saa tuloksia paukuttelemalla uusia ennätyksiä mahdollisimman pitkään tyyliin Single Factor ja sitten kun tökkäisee niin ottaa kevennyksen?

Eikös nopeammin saa tuloksia paukuttelemalla uusia ennätyksiä mahdollisimman pitkään tyyliin Single Factor ja sitten kun tökkäisee niin ottaa kevennyksen?
En tiedä, en ole niinkään kiinnostunut sarjaennätyksistä kuin sopivasta voimapainotteisesta treenistä lihasmassan kasvatusta tukemaan. Tuo aallotus on mielestäni nimenomaan hyvä ratkaisu kehonrakentajan voimapainotteisiin treeneihin, koska tuolla aallotuksella varmistetaan että lihas saa kasvuärsykkeen myös kevyemmillä painoilla treenatessa (lihas tunnistaa vastuksen muutoksen suunnan), eikä kovilla painoilla tarvitse treenata kuin yksi treeni viidestä. Nivelten kannalta huomattavasti parempi juttu kuin puskea junnaten menemään joka viikko maksimipainoilla, ja siltikin esimerkiksi tuollainen listaamani esimerkkiaallotus tuottaisi vuoden putkeen tehtynä 25 kilon lisäyksen sarjapainoihin (yllättyisin jos esim. joku Single Factor pystyy samaan pitkällä aikavälillä eli useamman vuoden jänteellä).

Hiilari yhdessä proteiinin kanssa nostaa enemmän insuliinitasoja kuin pelkkä hiilari, mutta ei treenin aikana IMO tarvitse kuin isotonisen hiilariliuoksen kortisolitasojen blokkaamiseksi.Mikä tahansa korkeaglykeeminen kelpaa, malto ja dekstroosi ovat esimerkiksi hyviä.
Kuinka paljon sitä kannattaa naukkailla? 30g?

Kuinka paljon sitä kannattaa naukkailla? 30g?
Blogi perjantaina 15.12.2006:
utti_voimajuoma.jpg

Olen nyt jo jonkin aikaa hörppinyt treenin aikana omaa sekoittamaani treenijuomaa, joka sisältää noin 35 g maltoa/dekstroosia, 1 g mineraalisuolaa ja 5 g leusiinia per puolen litran pullo. Tällainen isotoninen treenijuoma (6-8-prosenttinen hiilihydraattiliuos, optimaalinen imeytymisen kannalta) auttaa mainiosti blokkaamaan treenin aikana muutoin kohoavia kortisolitasoja ja pitää energiatasotkin korkealla pidempään jos treeniin kuluu aikaa. Kun tuohon litkuun sekoittaa vielä vaikkapa vadelmanmakuista Fun Lightia, saadan varsin miehekkään värinen "voimajuoma", hehe :D

Hulkki mitä mieltä oot HST treenistä kehonrakennuksessa? Onko sinulla toiminut ja millaisia kokemuksia on kyseisestä treenimetodista? Itse olen nyt käyttänyt vähän aikaa hieman "modattua" HST treeniä ja mun mielestä sopii mulle suht hyvin. Perusmassaa sillä mun mielestä sillä saa kohtalaisesti, varsinkin kun meikäläinen on tälläinen aloittelija (vielä) =). Ainoa vaan mikä HST:ssä on mietityttäny, että siinä tulee mun mielestä vähän turhan vähän treenikertoja, mikä mun mielestä ehkä tuo samalla turhaa fläsää sit, joten oon nostanu treenikerrat 3:sta 4-5 krt/vko. Ja nää 1-2 treenikertaa on sellaista pumppailua ja erikoisempien liikkeiden suorittamista.

Katsopa tämän samaisen threadin ensimmäinen posti. :jahas:
Niin, niin.. Mutta et ole viime aikoina kokeillut? Kesällä ainakaan vilustumisesta tuskin olisi vaaraa =) Eli sun mielestä ei toimi, sillä liian kallista. Mä muistelin että toi oli se jota olit kokeillut pelatessasi korista ja siks ei oikein tuonut toivottuja tuloksia. Sorry my bad.

Eli sun mielestä ei toimi, sillä liian kallista. Mä muistelin että toi oli se jota olit kokeillut pelatessasi korista ja siks ei oikein tuonut toivottuja tuloksia.
Kovin omituisia johtopäätöksiä vetelet, en sanoisi lainkaan noin. Luitko edes sitä ensimmäisen postin tekstiä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom