Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ois mullakin yksi kysymys, ois mielenkiintoista alkaa tekemään normaalia maastavetoakin tässä koko kropan treenissä.

Treenaan ma-ke-pe ja treeni normaalisti suurinpiirtien tällainen:

-Penkki
-Leuanveto/ylätalja
-Kulmasoutu tanko/kp
-Joku olkapääliike
-Prässi/ojennukset
-SJMV/koukistukset
-ojentajat
-hauikset
-pohkeet

Ajattelin ottaa keskiviikon treeniin maastavedon ja jätän silloin selältä soutavan liikkeen ja takareisiliikkeen pois.

Kuulostasko yhtään järkevälle? Kyselen vähän jopa tyhmiä nyt, mutta ei ole tota normaalia mavea tullut vuosiin tehtyä, joten siitä ei oikein kokemusta harvajakoisissa ohjelmissa ole.

Teen sitten maanantaina takareisille vain koukistukset ja perjantaina SJMV:n. Näin ei pitäisi alaselällekään kohtuutonta kuormaa tulla.

Miten hoitelet progression ohjelmassasi? lisäätkö vain painoja niinkauan kunnes tulee seinä vastaan, jonka jälkee kevennät vai miten?

Joo en siis tietenkään ole kuvitellut, että kuntopyörän polkeminen ajaisi saman asian kuin punttitreeni, vaan en ole tehnyt jalkoja sen takia, kun jalat on koko ajan aika hellänä polkemisen takia ja lisäksi olen ajatellut, etten pysty polkemaan jos teen jalkoja, mutten siis missään nimessä ole kuvitellut treenaavani jalkoja polkiessani. Olen uskotellut itselleni, että mahdollinen lihaskato kyllä palautuu suht nopeasti dietin jälkeen...
Järjetöntä tuo joka tapauksessa on, jos minulta kysytään. Rasvanpolton kannalta salitreeni on tärkein liikuntamuoto dieetillä, tämä on osoitettu kohtalaisen luotettavasti vertailemalla ruokavalion, aerobisen ja salitreenin (sekä näiden erilaisten kombinaatioiden) tehokkuutta painoa pudotettaessa.
olen ainakin ollut siinä uskossa että 75min aerobic 135-140 sykkeellä > 15min anaerobic+jälkipoltto.
No 75 minuutin aerobinen saattaa jo polttaa enemmän kaloreita myös vuorokausitasolla kuin intervallitreeni, mutta lopputuloksen kannalta intervalli on parempi, kun otetaan huomioon painonpudotuksen lisäksi myös kehon koostumus (eli dieetillä rasvanpoltto ja lihaksen säilyminen). Tämäkin on todettu vertaamalla pitkäkestoista matalasykkeistä aerobista tehneen koeryhmän ihopoimulukemia ja painoa lyhyitä intervalleja tehneen koeryhmän vastaaviin (intervalliryhmä pudotti vähemmän painoa, mutta ihopoimun paksuus väheni monta kertaa tehokkaammin kuin matalasykkeisen aerobisen ryhmällä - intervalliryhmä poltti enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta).
Miten hoitelet progression ohjelmassasi? lisäätkö vain painoja niinkauan kunnes tulee seinä vastaan, jonka jälkee kevennät vai miten?
Käsittääkseni Timba tekee HST:ta.

Mun mielestä jalkatreenin tekemättä jättäminen sen takia et ne rasittuu kävellessä, tai pyöräillessä meinaa periaatteessa samaa ku sanois, etten reenaa käsiä koska ne rasittuu persettä pyyhkiessä.

Onko sulla Hulksteri kokemusta yhdenjalanprässistä? On nimittäin todella hyvä liike jaloille ja siinä se rasitus menee just sinne sisäreiden ja pisaralihaksen alueelle tehokkaimmin, jonne käsitykseni mukaan sitä massaa tavoitteletkin.

On tuota tullut joskus tehtyä, ottaa vain meikäläisellä kaikkein eniten perseeseen, reisiin aika huonosti. Toki sopivan tekniikan opettelu saattaisi auttaa tuohonkin.

Joo tuo ottaa perseeseen tosi paljon jos tekee sen samalla tekniikalla kun normi prässi. Ite teen sen sillein et pidän jalan keskellä ja melko alhaalla prässi levyssä, keskityn menemään niin syvään kuin pääsee ja pidän jalkaterän suorassa tai hieman sisäänpäin käännettynä. Liika leveällä jalka asennolla tuo menee just helposti pakaroille ja takareisille. Onhan tuo ärsyttävä liike tehdä kun en henkilökohtaisesti tossa voi ainakaan käyttää ku 1/4osaa kahdenjalanprässin painoista.

Teen nousevalla progressiolla neljä viikkoa kerrallaan tietyllä toitoalueella. Aloitin 12 toiston sarjoista, tein noilla neljä viikkoa. Sitten tiputin sarjat kymppiin ja pidin sarjapainot alussa samoina ja lähdin sitten niitä hiljalleen nostamaan. Sitten kaseihin ja taas sama homma ja nyt mennään kutosissa toista viikkoa.

Tän jälkeen palataan taas 12 toiston sarjoihin ja alotellaan tekemään vähän alempaa mitä edelliset 12 toiston sarjamaksimit olivat.

Aika kovaa siis vedän koko ajan ja saattaa olla että seuraavassa kierroksessa otan vähän alempaa aina vauhtia. Helpompi kattoo painotkin valmiiksi kun on yksi "ehjä" kierros alla.

Miten toi EDT hommeli tehdään Hulkki hauiksille? Mulla on tauon vuoksi imo hauikset huonontunu vähän, niin ajattelin jos saisin tollasen sovellettua mun ohjelmaan. 2krt viikossa teen haukkareita, käsi ja selkäpäivänä. Olis kiva tietää miten se periaatteessa menee? :whip:

Järjetöntä tuo joka tapauksessa on, jos minulta kysytään. Rasvanpolton kannalta salitreeni on tärkein liikuntamuoto dieetillä, tämä on osoitettu kohtalaisen luotettavasti vertailemalla ruokavalion, aerobisen ja salitreenin (sekä näiden erilaisten kombinaatioiden) tehokkuutta painoa pudotettaessa.

Jep tarkoitus ei ole sen enempää puolustella noita metodeja, kunhan totean, että kun tälläinen tavispunttaaja lähtee pudottamaan rasvoja jostain 35%:sta niin halu saada rasvat edes lähelle inhimillisiä lukemia nopeasti voi välillä mennä sen järkevimmän vaihtoehdon edelle, eli tuo määrä aerobista mitä tein oli aika lähellä maksimitasoa mitä pystyin pitkällä aikavälillä jatkuvasti tekemään ja laskeskelin, että tuolla tavalla rasva palaa nopeiten, ymmärsin kyllä että jonkin verran lihaskatoa tulee tämän johdosta tapahtumaan, mutta lihasmuisti palauttaa ne kohtuu nopeasti. Nyt kuitenkin kun en enää ole ihan ryhävalas kunnossa niin treenin järkevöittäminen on ajankohtaista. Omasta mielestäni jalkani eivät kyllä hirveästi ole tässä dietin aikana edes kutistuneet, ehkäpä tuollainen david-treenaus kuitenkin jotenkin käy päinsä noin korkeilla rasvoilla. Tarkoitus ei jatkossa enää ole tämänkaltaisia diettejä todellakaan tehdä, vaan ajatus olisi pitää painoa jossain 90-98kg:n välissä jaksottain ja mennä maltillisilla plussilla ja miinuksilla vaiheittain.

Mun mielestä jalkatreenin tekemättä jättäminen sen takia et ne rasittuu kävellessä, tai pyöräillessä meinaa periaatteessa samaa ku sanois, etten reenaa käsiä koska ne rasittuu persettä pyyhkiessä.

Jos sinun mielestäsi 75min pyörää 160watin vastuksella on rasitukseltaan samaa tasoa kuin perseen pyyhkiminen, niin aika mielenkiintoisia vessatuokioita taidat viettää...

Jos sinun mielestäsi 75min pyörää 160watin vastuksella on rasitukseltaan samaa tasoa kuin perseen pyyhkiminen, niin aika mielenkiintoisia vessatuokioita taidat viettää...

Tuo oli lähinnä huumorilla heitetty. Tiiät varmaan mitä huumori on. Mutta joka tapauksessa tuo on liian yleinen syy jättää jalat treenaamatta, mutta omatpahan ovat kinttusi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo oli lähinnä huumorilla heitetty.

Kuten myös vastaukseni, ehkä jopa enemmän huumorilla kuin tuo ensimmäinen pään aukomisesi... No anyways jalkoja treenataan taas ensi-viikosta lähtien...
Luulisi että jengi pystyisi edes osittain ymmärtämään noi mun motiivit tuon kaltaiseen treeniin, ja kuitenkin 30kg pudonnut eikä mielestäni hirveästi lihaa ole palanut, joten varaan oikeuden olla suht tyytyväinen dietin edistymiseen, vaikka pientä david-meininkiä onkin ollut havaittavissa. Oppimassa täällä kuitenkin ollaan ja uudesta ohjelmasta koitetaan aina tehdä vanhaa parempi.

Kuten myös vastaukseni, ehkä jopa enemmän huumorilla kuin tuo ensimmäinen pään aukomisesi... No anyways jalkoja treenataan taas ensi-viikosta lähtien...
Luulisi että jengi pystyisi edes osittain ymmärtämään noi mun motiivit tuon kaltaiseen treeniin, ja kuitenkin 30kg pudonnut eikä mielestäni hirveästi lihaa ole palanut, joten varaan oikeuden olla suht tyytyväinen dietin edistymiseen, vaikka pientä david-meininkiä onkin ollut havaittavissa. Oppimassa täällä kuitenkin ollaan ja uudesta ohjelmasta koitetaan aina tehdä vanhaa parempi.

Uskon et ne kovat jalkatreenit tuo siihen sun dieettiinkin hyvää potkua aineen vaihdunnan ja hormoonituotannon kannalta. Ja itse oon ainakin huomannut et mitä panemmin jalkatreenit kulkee, sitä paremmin muutkin kulkevat samalla viikolla. Eli tokko siitä jalkatreenin mukaan otosta ainakaan haittaa luulis olevan. Ei muutakun tsemppiä ensi viikon jalkatreeneihin :thumbs:

Miten toi EDT hommeli tehdään Hulkki hauiksille? Mulla on tauon vuoksi imo hauikset huonontunu vähän, niin ajattelin jos saisin tollasen sovellettua mun ohjelmaan. 2krt viikossa teen haukkareita, käsi ja selkäpäivänä. Olis kiva tietää miten se periaatteessa menee? :whip:
Jos olet pumppaillut showlihaksia (eli rintaa, olkapäitä ja käsiä) salilla jo 15 vuoden ajan, ei yksi kuukauden treenitauko tee vielä yhtään mitään. Paineet ovat saattaneet lihaksista treenitauon aikana hieman lähteä, mutta lihaskudosta ei moisella treenitaustalla noin lyhyessä ajassa katoa.

Tuossa kuitenkin tuo EDT-käsispesialisaatio: http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=208edt2

Jos olet pumppaillut showlihaksia (eli rintaa, olkapäitä ja käsiä) salilla jo 15 vuoden ajan, ei yksi kuukauden treenitauko tee vielä yhtään mitään. Paineet ovat saattaneet lihaksista treenitauon aikana hieman lähteä, mutta lihaskudosta ei moisella treenitaustalla noin lyhyessä ajassa katoa.

Tuossa kuitenkin tuo EDT-käsispesialisaatio: http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=208edt2

Mulla tuli hauisten tekemisestä yli 2kk taukoa, sillä kyynervarteni oli tulehtunut jo ennen kuukauden taukoa enkä voinut silloin haukkareita ja selkää oikein kunnolla tehdä. Noh, paineita ne silti on suurin osa, tajusin vaan että jotain pitää tehdä näille naruille.

Kiitos linkistä, vaikuttaa vaan aika työläältä tuo edt.

Täytyy kattoa mitä muuta kivaa tuolta löytyy...en ole ikinä selannut kunnolla. Heti löysin jonkun kivan kenkä topiikin. =D

Mulla tuli hauisten tekemisestä yli 2kk taukoa, sillä kyynervarteni oli tulehtunut jo ennen kuukauden taukoa enkä voinut silloin haukkareita ja selkää oikein kunnolla tehdä. Noh, paineita ne silti on suurin osa, tajusin vaan että jotain pitää tehdä näille naruille.

Kiitos linkistä, vaikuttaa vaan aika työläältä tuo edt.

Täytyy kattoa mitä muuta kivaa tuolta löytyy...en ole ikinä selannut kunnolla. Heti löysin jonkun kivan kenkä topiikin. =D

Työlästä on joo, älä tee edt:tä, sun kädet vaan kasvais yli 50-senttisiksi:jahas: . Näit silloin viimeks mun tekevän sitä EDT:tä, tosin vituinmoisella kiireellä, ei ehkä ollu parasta antia. Sä pystyisit tekemään noita sessioita paljon isommilla romuilla mitä mä. Saattas kasvaa nois sun tumput aika helvetin isoiksi. Hyvä jos oot laiska kokeilemaan.. jää meillekin mahiksia:D

Työlästä on joo, älä tee edt:tä, sun kädet vaan kasvais yli 50-senttisiksi:jahas: . Näit silloin viimeks mun tekevän sitä EDT:tä, tosin vituinmoisella kiireellä, ei ehkä ollu parasta antia. Sä pystyisit tekemään noita sessioita paljon isommilla romuilla mitä mä. Saattas kasvaa nois sun tumput aika helvetin isoiksi. Hyvä jos oot laiska kokeilemaan.. jää meillekin mahiksia:D

Tehään yhessä se! :hyper:

Silloin mun ei tarvi kuin huokailla ja pumppailla. Ei tarvi miettiä mitään. Mutta tuolla näin välissä jotain jääpala juttuja, ei kai tossa tarvi niitä kylmä kuuma suihkuja ottaa? En jaksanut tosin äsken viellä lukea kunnolla, katoin vaan pikasesti.

vaikuttaa vaan aika työläältä... Silloin mun ei tarvi kuin... Ei tarvi miettiä mitään... ei kai tossa tarvi niitä kylmä kuuma suihkuja ottaa... En jaksanut...
On joskus hankala uskoa, että JWO on kaikesta huolimatta saanut itsensä aivan helvetin kovaan tikkiin natuasteikolla mitattuna. Elämä on ihmeellistä. :rolleyes:

Hei Hulkki perkeles! :lol2:

Ongelman ydin on siinä etten tajua tuosta englannin kielisestä treenisanastosta yhtään mitään, en tiedä monien liikeiden edes suomenkielisiä nimiä, saati sitten englanninkielisiä vastineita.

Teemu näyttää miten toi pitää tehdä, niin vastalahjaksi......no ei mitään. Teemu näyttää! :D

Tehään yhessä se! :hyper:

Silloin mun ei tarvi kuin huokailla ja pumppailla. Ei tarvi miettiä mitään.
Joo tehään vaan! Me voidaan käyttää samoja liikkeitä tai eri liikkeitä. Ainoa yhdistävä tekijä on että liikepari kestää n. 15min, ja toinen samanlainen perään. Takaan että pumppi on karmea! En oikeastaan halua hehkuttaa että mikään yksittäinen treenisysteemi oli ylivoimaisen hyvä, tai toimis kaikille.. mutta jos toi ruikulakäsi-Hulkkikin;) sai ton tyyppisellä treenillä hemmetin hyvin tumppuihin kokoa viime keväänä, niin saatikka sinä. Ainakin on yksinkertaista ja erilaista treeniä (ei tarvi miettiä, paahtaa vaan 15 min homona). Yhdessä toi treeni on kiva tehä..
Mutta tuolla näin välissä jotain jääpala juttuja, ei kai tossa tarvi niitä kylmä kuuma suihkuja ottaa? En jaksanut tosin äsken viellä lukea kunnolla, katoin vaan pikasesti.
Jätetään noi jäpalajutut Hulkille.. se tykkää runksia niillä kylämäsuihkuilla treenin jälkeen. Tosimies ei tartte ku palautusjuomaa..:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom