Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä mieltä oot ihan seuraavanlaisesta perusjaosta,
1. Jalat, vatsa
2. Yläkroppa
Tuota yksinkertaisempaa 2-jakoista ei ole olemassakaan. Tuo on "the" perusjako 2-jakoiseen.
Tällä viikolla (su) tulee hulkkausta kuukausi täyteen. Itse tein pari kertaa läpi ja nostin sarjat kolmeen, painoja laskematta. Kyykyssä ja pohkeissa tulosnousu on aika hurjaa, koska en niitä ole aiemmin treenannut, mikä nyt ottaa päähän suunnattomasti!! Treenaan aina kaksi päivää ja yks lepo, mietin että tuleekohan ojentajille liian rankkaa? Esim nyt on menty näin..

8.1 dippi 10,10,10x10kg
9.1 talja 6,6,6x65kg
11.1 dippi 7,7,7,7x10kg
12.1 ranskis 6,6,6x42,5kg
14.1 dippi... jne

Ojentajissa ei kyllä tunnu mitenkään raskaalle, eikä ne kipeydy.
Miksi teet raskaammat sarjat kahden päivän treeniputkessa vasta toisena päivänä? Kannattaisi tehdä toisin päin. Ja yleensäkin tuossa menee hieman perseelleen nuo liikke- ja toistoyhdistelmät: teet raskaassa perusliikkeessä eli dipissä pidempää sarjaa ja sitten eristävissä liikkeissä (talja, ranskalainen) kutosia. Mieluummin tuossakin toisin päin.

No miulla ei tuo toinen solisluu oikein tykkää hirveen kovista dipeistä. Pitää kokeilla muutosta kunhan vaan tuon dipin sisään-ajon ohitse! En ole tehnyt sitä vuosiin.. Elikkäs hiottavaa löytyy, mutta aika näyttää miten tämä alkaa oikeasti rullaamaan. :)

Teetkö Hulkki minkälaista treeniä takareisille. Mitä olen blogiasi seurannut, niin vaikutaa ettet juurikaan treenaa niitä suoraan.

Teetkö Hulkki minkälaista treeniä takareisille. Mitä olen blogiasi seurannut, niin vaikutaa ettet juurikaan treenaa niitä suoraan.
Takareidet on meikäläisellä epäkkäiden, selän ja perseen ohella sellainen lihasryhmä, joka vastaa treeniin melko hyvin. Tästä johtuen en kyseisiä lihasryhmiä kovinkaan paljon treenaa, vaan säästän palautumisresurssit heikoille lihasryhmilleni (joita treenaan huomattavasti enemmän).

Tällä hetkellä takareisille tulee maastavetoa kaksi lyhyttä sarjaa voimapainotteisessa jalkatreenissä, ja muutama noin 10 toiston sarja reisikoukistusta hypertrofiajalkatreenissä.

nako sanoi:
Mitä mieltä oot ihan seuraavanlaisesta perusjaosta,
1. Jalat, vatsa
2. Yläkroppa

Tuota yksinkertaisempaa 2-jakoista ei ole olemassakaan. Tuo on "the" perusjako 2-jakoiseen.

Tuo saattaa olla huono jako, jos on kovin alavartalodominantti. Mä en oo koskaan onnistunut saamaan kovin toimivaa puhtaasti kaksjakosta ohjelmaa. Joskus tein kyllä "Westsiden-inspiroimaa" "maksimivoima-toistomaksimi" alavartalo-ylävartalo-ohjelmaa. Tuntu liikaa kuormittavan alavartaloa.

Toisaalta jos ei ole kovin alavartalodominantti, niin toi saattaa olla erittäin hyvä jako. :) ite oon treenannu enimmäkseen tolla jaolla, ja ei kyl oo vaaraa että jalat olis mennos yläkropan edelle :/ et aika tapauskohtaista.

Toisaalta jos ei ole kovin alavartalodominantti, niin toi saattaa olla erittäin hyvä jako. :) ite oon treenannu enimmäkseen tolla jaolla, ja ei kyl oo vaaraa että jalat olis mennos yläkropan edelle :/ et aika tapauskohtaista.

Ja jos vaikka etureidet ovat kovat, niin voihan tossa hyvin panostaa takareisiin taikka pohkeisiin ja tehdä etureisille vain muutaman sarjan. Itse just alotellut kanssa tekemään tolla jaolla ja jalat ylivoimaisesti paras lihasryhmäni. Teen niille semmosia reilun 30minuutin kovia treenejä, enkä niinkään mitää volyymi mättöä, vaan enemmänkin voimapainotteista tällä hetkellä.

Tuo saattaa olla huono jako, jos on kovin alavartalodominantti. Mä en oo koskaan onnistunut saamaan kovin toimivaa puhtaasti kaksjakosta ohjelmaa. Joskus tein kyllä "Westsiden-inspiroimaa" "maksimivoima-toistomaksimi" alavartalo-ylävartalo-ohjelmaa. Tuntu liikaa kuormittavan alavartaloa.

PaksuPepe sanoi:
Toisaalta jos ei ole kovin alavartalodominantti, niin toi saattaa olla erittäin hyvä jako. ite oon treenannu enimmäkseen tolla jaolla, ja ei kyl oo vaaraa että jalat olis mennos yläkropan edelle :/ et aika tapauskohtaista.

Tossa yläkropan reenissä on tosiaankin aikalailla tekemistä. Mitkä ois hyvät perusliikkeet tohon yläkropan reeniin. Itse ajattelin seuraavaa:
1. Penkki/Punnerrukset käsipainoilla
2. Dippi
3. ylätalja / ja sen variaatiot
4. Alatalja
5. Hauis käsipainoilla
6. Ranskalainen punnerrus

Aikalailla perusliikkeitä kaikki, ehkä jotain vielä olkapäille, sen vois ehkä ottaa tohon punnerruksen yhteyteen; esim niskantakaa / edestä ylöspäin punnerrukset. Aikalaillahan nää on tälläsiä mielipide ja tottumus juttuja. Tää vois olla ehkä pikkasen HST-tyylinen systeemi.
Jalkareenissähän ei sitten oo mitään ihmeellistä..

Mitkä on parhaat liikeet treeniin? Siihen löytyy varmaan joka vastaajalta eri mielipide. Valitse sellaset jotka näet itsellesi sopiviksi. Pysyttele perusliikessä, 5-6 eri liikettä, ei voi mennä pahasti metsään :) Jos tuntuu että et saa tarpeeksi monipuolista treeniä, niin tee kaksi eri yläkroppatreeniä ja käytä niitä sitten vuorotellen yläkroppapäivinä.

Mitkä on parhaat liikeet treeniin? Siihen löytyy varmaan joka vastaajalta eri mielipide. Valitse sellaset jotka näet itsellesi sopiviksi. Pysyttele perusliikessä, 5-6 eri liikettä, ei voi mennä pahasti metsään :) Jos tuntuu että et saa tarpeeksi monipuolista treeniä, niin tee kaksi eri yläkroppatreeniä ja käytä niitä sitten vuorotellen yläkroppapäivinä.

Jotain tällastä ajattelinkin :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tossa yläkropan reenissä on tosiaankin aikalailla tekemistä. Mitkä ois hyvät perusliikkeet tohon yläkropan reeniin. Itse ajattelin seuraavaa:
1. Penkki/Punnerrukset käsipainoilla
2. Dippi
3. ylätalja / ja sen variaatiot
4. Alatalja
5. Hauis käsipainoilla

Tuossa tulee jo vähän liikaa rasitusta ojentajille, joten itse jättäisin suosiolla dipin pois. Itse tekisin näin:
1.Penkki
2.Pystäri käsipainoilla/koneessa
3.Leuanveto
4.Alatalja tai joku soudun variaatio esim kulmasoutu
5.Hauis käsipainoilla
6.Ranskalainen

2 Kovaa sarjaa/liike.

Tuossa tulee jo vähän liikaa rasitusta ojentajille, joten itse jättäisin suosiolla dipin pois. Itse tekisin näin:
1.Penkki
2.Pystäri käsipainoilla/koneessa
3.Leuanveto
4.Alatalja tai joku soudun variaatio esim kulmasoutu
5.Hauis käsipainoilla
6.Ranskalainen

2 Kovaa sarjaa/liike.

Tämä näyttää minun silmääni hyvältä yläkropan treeniltä. Tosin kannattaisi varmaan joka toinen treeni ottaa eri liikkeillä, ettei aina runttaa menemään samoilla.

Itsellä 2-jakoisessa seuraavanlaiset yläkropan treenit

Treeni 1
1. Vinopenkki tangolla
2. Leuat
3. Pystypunnerrus kp
4. Takaolkapääsoutu
5. Kulmasoutu tangolla
7. Hammer-kääntö kp

Treeni 2
1. Penkki kp
2. Ylätalja
3. Vipunostot sivuille
4. Vipunostot taakse
5. Alatalja
6. Hauiskääntö scott
7. Taljapunnerrus

Omasta mielestä 2-jakoisessa ne treeni kannattais pitää sillein, et toinen yläkroppa treeni on rinta painotteinen ja toinen selkä painotteinen. Ja jaloille toinen etureisi painotteinen ja toinen takareisi pohje painotteinen.

Oletko Hulkki tehnyt aikanaan tuota perus 2-jakoista ohjelmaa tuollaisella 1a-1b liikkeiden suorituksella? Voisiko tämä olla hyvää lihaksen rasituksen "kasvattamista" jolloin esim. reeniaikahan lyhenisi ja näin ollen tehtäisi sama treeni lyhyemmässä ajassa?

Tähän threadiin täytyy tämä kysymys laitaa, meinaan kyllä Hulkki on kyykyn master. Kumpi on parempi reiskojen kehittäjä takakyykky vaiko etukyykky? Ja millainen asento on optimaalinen takakyykyssä wannabepotaajalle? Meinaan onko se, että pikkasen leveämpi ja V-tyyliin jalat vaiko kapea asento ja suoraksi jalat ja mikä olisi hyvä ote leveys takakyykyssä?

NGV kuhan vaan kyykkäät. Oma asento kyykätessä on jotain 90cm kantapäästä kantapäähän eli yhtä leveä kuin sumoveto. Tee kyykkyjen eri variaatioita eri leveyksillä.

NGV kuhan vaan kyykkäät. Oma asento kyykätessä on jotain 90cm kantapäästä kantapäähän eli yhtä leveä kuin sumoveto. Tee kyykkyjen eri variaatioita eri leveyksillä.
Eli haistatan pitkät omalle PT:lle ja muutamalle voimanostajalle. :D

Itsellä 2-jakoisessa seuraavanlaiset yläkropan treenit

Treeni 1
1. Vinopenkki tangolla
2. Leuat
3. Pystypunnerrus kp
4. Takaolkapääsoutu
5. Kulmasoutu tangolla
7. Hammer-kääntö kp

Treeni 2
1. Penkki kp
2. Ylätalja
3. Vipunostot sivuille
4. Vipunostot taakse
5. Alatalja
6. Hauiskääntö scott
7. Taljapunnerrus

Tää kuulostaa aika mielekkäältä. Tän variaatioilla mennään. Kiitti vinkistä.

Tähän threadiin täytyy tämä kysymys laitaa, meinaan kyllä Hulkki on kyykyn master. Kumpi on parempi reiskojen kehittäjä takakyykky vaiko etukyykky? Ja millainen asento on optimaalinen takakyykyssä wannabepotaajalle? Meinaan onko se, että pikkasen leveämpi ja V-tyyliin jalat vaiko kapea asento ja suoraksi jalat ja mikä olisi hyvä ote leveys takakyykyssä?

Etukyykky on kyllä aivan saletisti parempi etureisille massaa tuomaan omasta mielestäni. Mutta takakyykky taas on parempi tuomaan yleismassaa jalkoihin. Ite keskityn aina toisen parantamiseen jaksoittain, vaikka muutama kuukausi kerrallaan. Mitä asentoon tulee niin tietty mitä kapeampi on, sitä enempi se ottaa reiden sviippiin ja sitä raskaampaa se on ja päin vastoin. Melkein fiksuinta vaan vedellä sillä hartian leveydellä kaikki kyykyt ja leventää vaikka sit hartioiden levenemisen myötä. Hulkkihan mä en ole mutta vastasinpahan nyt kumminkin. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom