- Ikä
- 44
Totta helvetissä, ikinä en ole salilla varsinaisesti loukkaantunut eli esim. repinyt mitään paikkaa, mutta tuollaista salakavalaa, pikkuhiljaa kehittyvää kipuilua on koettu vaihtelevasti alusta saakka.
Rasitusvammojen ennaltaehkäisyksi olen pyrkinyt tekemään mm. seuraavia asioita:Jos kipu jossakin nivelessä (esim. olkapäässä) on sitten päässyt kaikesta huolimatta liian pahaksi ja estää täyspainoisen treenin, olen tehnyt seuraavaa:
- Todella huolelliset lämmittelyt, venyttelyt, ja painototuttelut ennen itse treeniä
- Puhdas suoritustekniikka (varsinkin negatiivisen vaiheen hidas tekotapa)
- Kivuttomien liikkeiden tekeminen
- Eri liikkeiden kierrätys (esim. kun lihas treenataan 2 kertaa viikossa, en tee molemmissa treeneissä samaa liikettä vaan kierrätän sekä treeniliikkeitä että sarjojen pituuksia. Tällä vältetään nivelten kulumista täsmälleen samasta kohdasta, ja myös hermostollisen ylirasituksen riski pienenee.)
- Lihashuolto (venyttely, kylmä-kuumahoito treenin jälkeen, urheiluhieronta)
Painoja tottakai, myös sinne tänne voi lisätä ylimääräisen sarjan jos tuntuu ettei palautumisen kanssa ole enää ongelmaa.
- Kipua aiheuttavien liikkeiden vaihto kokonaan pois, tai vähintään tekotavan muuttaminen kivuttomaksi
- Painojen vähentäminen, liikepuhtauden korostaminen ja sarjojen pidentäminen
- Esimerkiksi olkapäiden kohdalla kiertäjäkalvosimien vahvistaminen (auttaa olkapääongelmien yleiseen syyhyn eli lihasepätasapainoon)
- Lepo (jos mikään muu ei auta)
Omaa treenaustapaani tutkiskellessa täytyy kyllä myöntää, että nimenomaan puutteellisuuksia löytyy mm. tuon mainitsemasi huolellisen lämmittelyn/painoihin totuttelun ja jälkivenyttelyn ym. lihashuollon suhteen. Aikaa ei yksinkertaisesti tahdo jäädä noihin lämmittelyihin, vaan siirryn suht. nopeasti tekemään kovia sarjoja. Venyttelyä en harrasta laiskuuttani. Treeniliikkeitä pyrin kyllä kierrättämään yksijakoisessa ohjelmassani.
Eilen tein noita kiertäjänkalvosimia iltasella kotona. Liike itsessään aiheutti jonkinmoista tuskaa, mutta nyt tuntuu ehkä muutaman prosenttiyksikön verran paremmalta. Taidanpa panostaa nyt noihin kalvosinnappeihin vähän tunnollisemmin ja katsoa, josko kivut lievenisivät sitä kautta.