Hulkkaus ja muut treenimenetelmät - kokemuspohjaista analyysia ja pohdiskelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hulkki
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Sen verran kyselin, että yksi aloittelija kaverini sanoi, että voiko 2-jakosta tehdä 2 treeniä 1 lepo ja jako oisi perinteinen yläkroppa ja alakroppa jako, itse sanoin, että aivan liikaa treeniä tulee, tietenkin jos fiksusti tekee niin sitten, mutta äijällä on sitä aloitelijan intoa kuten minullakin. Miten tuossa jos tuommoisen hän ottaa, niin miten menisi sarjat ja sun muut? Vissiin maks 2-3 settiä per lihas vai?

Sen verran kyselin, että yksi aloittelija kaverini sanoi, että voiko 2-jakosta tehdä 2 treeniä 1 lepo ja jako oisi perinteinen yläkroppa ja alakroppa jako, itse sanoin, että aivan liikaa treeniä tulee, tietenkin jos fiksusti tekee niin sitten, mutta äijällä on sitä aloitelijan intoa kuten minullakin. Miten tuossa jos tuommoisen hän ottaa, niin miten menisi sarjat ja sun muut? Vissiin maks 2-3 settiä per lihas vai?
Kyllä niitä sarjoja voi tehdä periaatteessa kuinka monta tahansa per lihas kunhan tehot ynnä muut muuttujat säädetään kokonaisuuden kannalta sopiviksi.

Tuolla 2 on / 1 off - systeemillä 2-jakoista vetäessä kannattaisi IMO käyttää jakoa, joka ei sisällä päällekkäisyyksiä:

1. Jalat
2. Yläkroppa

tai

1. Etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat
2. Selkä, takareidet, takaolkapäät, hauis, pohkeet

Treeni- ja lihaskohtaisen volyymin ja tehon suhteen toimisi edelleen se vanha totuus, että aloitetaan hieman maltillisemmin ja kropan tottuessa rasitukseen lisätään pökköä pesään ja kartoitetaan sitä omaa treeninsietokapasiteettia.

Hulkki mitä mieltä oot, jos nelijakoisesta siirryn tämmöseen?

maanantai rinta.olkapäät.ojentajat
tiistai selkä.takaolkapäät.hauikset
keskiviikko lepo
torstai jalat
perjantai pohkeet.yläkroppa (tässä yläkropalle vain pari perusliikettä)
lauantai lepo
sunnuntai lepo

supernatulla on kyllä nyt kauhia paniikki tuon ohjelma vaihdon kanssa :D

Hulkki mitä mieltä oot, jos nelijakoisesta siirryn tämmöseen?

maanantai rinta.olkapäät.ojentajat
tiistai selkä.takaolkapäät.hauikset
keskiviikko lepo
torstai jalat
perjantai pohkeet.yläkroppa (tässä yläkropalle vain pari perusliikettä)
lauantai lepo
sunnuntai lepo
Tuohan on käytännössä kolmijakoinen, jossa on ylimääräinen treeni yläkropalle. Itse tekisin mieluummin näin:

Ma - Jalat
Ti - Rinta, olkapäät, ojentajat
Ke - Selkä, takaolkapäät, hauis
To -
Pe - Jalat
La - Yläkroppa
Su -
supernatulla on kyllä nyt kauhia paniikki tuon ohjelma vaihdon kanssa :D
Juu, ihmettelen hieman miksi noin hyviä tuloksia tahkonneen kaverin pitäisi muuttaa treeniään lainkaan? Jos kehitystä tulee hyvin monijakoisella ohjelmalla, ei välttämättä ole fiksua ruveta vaihtamaan vain sen takia, että tavalliset kuolevaiset joutuvat tekemään 2-jakoista treeniä (joka on IMO haastavampaa kuin monijakoinen) saadakseen samankaltaisia tuloksia kuin lahjakkaammat monijakoisilla treenaavat.

Mietin tuossa eilen juuri samaa kun luin Supernatun viestejä ja muistelin sen treenipainoja tuolla "naturaalien treenipainot"-threadissä. Jotain on pojan täytyny oikein tehdä kun tommosiin painoihin on päässy. Itellä ei monijakosella onnnistus ikupäivänä:( . Noh, joillakin toisenlainen ohjelma toimii paremmin kuin toisilla. Mistäs sitä tietää vaikka Supernatulla ois luonnostaan korkeat testotasot, jotka pitää proteiinisynteesin käynnissä monijakoisemmallakin ohjelmalla;)

No niin, en oo tota ajatellutkaan koskaan! Täällä vaan mehutetaan niin sikalailla noita 2 jakoisia et menee pallo sekasi. Ja sen takia rupesin itekki miettimään, et jospa mä voisin saada parempaa kehitystä noin kanssa. :D Mutta taidanpa sittenkin jatkaa samalla vanhalla ja toimivalla 4-jakoisella, kun sillä kuitenkin saan kovennettua treeneja kokoajan näin dieetilläkin.

Tuonhan voisi toteuttaa siten että treenipäivät MA, TI, TO, PE. Sitten keskiviikkona yks lepopäivä ja viikonloppuna kaksi. Aloittelijan innolla kun voi tulla treenattua vähän yli jos pitää tuota treenitahtia 2 on 1 off treenitahtia.

No niin, en oo tota ajatellutkaan koskaan! Täällä vaan mehutetaan niin sikalailla noita 2 jakoisia et menee pallo sekasi. Ja sen takia rupesin itekki miettimään, et jospa mä voisin saada parempaa kehitystä noin kanssa. :D Mutta taidanpa sittenkin jatkaa samalla vanhalla ja toimivalla 4-jakoisella, kun sillä kuitenkin saan kovennettua treeneja kokoajan näin dieetilläkin.

Muistathan että vaikka kehittyisi jollain ohjelmalla hyvin, se ei tarkoita etteikö saisi vielä parempaa kehitystä jollain toisella tavalla. Kannattaa kokeilla monipuolisesti eri treenitapoja, varsinkin treeniuran alussa, ja valita niistä sitten se itselle sopivin. Mitään hävittäväähän sulla ei ole, et sä useammin treenaamalla ainakaan huonommin kehity. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistathan että vaikka kehittyisi jollain ohjelmalla hyvin, se ei tarkoita etteikö saisi vielä parempaa kehitystä jollain toisella tavalla. Kannattaa kokeilla monipuolisesti eri treenitapoja, varsinkin treeniuran alussa, ja valita niistä sitten se itselle sopivin. Mitään hävittäväähän sulla ei ole, et sä useammin treenaamalla ainakaan huonommin kehity. ;)

Joo niinhän se on kyllä! Enmä tosin ihan alussa ole, oon treenannu 13 vuotiaast saakka.. 4-jakoisessa oon nimen omaan tykänny siitä, et voi vetää kunnolla mahut pois lihaksesta :) Mutta toisaalta toi 3-jakoinen vois toimia kans 2-jakoiseen en koske ikinä.

Mikset? Jos mä jotain olen oppinut punttaillessa, niin sen ettei pidä olla ennakkoluuloinen, vaan kokeilla monia eri menetelmiä.

Muistelen, että olet lahjakas kyykkääjä. Luepas tämä artikkeli Paul Andersonista ja kyykystä 60-luvulta.

tomppa eikö se ole ennakkoluuloa sinunkin puoleltasi jos poikkeuksetta tyrmää ns normaali ohjelmat ja toitottaa joka toisessa tredissä jokaiselle "kroppa läpi 15kertaa viikossa" ohjelmia:).

tomppa eikö se ole ennakkoluuloa sinunkin puoleltasi joa poikkeuksetta tyrmää ns normaali ohjelmat ja toitottaa joka toisessa tredissä jokaiselle "kroppa läpi 15kertaa viikossa" ohjelmia:).

Mikä "normaali" ohjelma? Historialliselta kannalta lihasryhmän treenaaminen kerta viikkoon tai harvemmin on suhteellisen uusi villitys ja saavuttanut suosionsa käsi kädessä anabolisten steroidien käytön leviämisen kanssa.

Olisihan se ennakkoluuloa, mikäli minulla ei olisi kokemusta näistä monijakoisista ohjelmista. Mutta sattumoisin olen kokeillut 4-jakoista ohjelmaa n. 6 kuukauden verran. Itseasiassa kauemmin kuin mitään yksittäistä 1-jakoista ohjelmaa. :)

Mikä "normaali" ohjelma?

älä esitä tyhmää ja toista noita hulkin sanontoja. tiedät tasantarkkaan mitä tarkoitan. et voi olla noin typerä.
Olisihan se ennakkoluuloa, mikäli minulla ei olisi kokemusta näistä monijakoisista ohjelmista. Mutta sattumoisin olen kokeillut 4-jakoista ohjelmaa n. 6 kuukauden verran. Itseasiassa kauemmin kuin mitään yksittäistä 1-jakoista ohjelmaa. :)

no onneksi sentään näköjään tajusit mitä tarkoitin vaikka yrititkin näsäillä tuossa alussa.

edit: itse kyllä voin myöntää että lihasmassan hankinnassa tuollainen useasti kroppa läpi viikossa on hieman parempi kuin ns normaali ohjelma, mutta voimanhankinnassa ei. siis ainakaan minulla ja se johtuu todennäköisesti siitä että tuli reenattua liian kovasti. vaati melkoista säätämistä kuitenkin tuollainen useamman kerran kroppa läpi ohjelma. paremmassa kunnossa kyllä olin silloin kun hst:lla veivas mitä nyt(n,vuoden veivannu 3-jakoisella). tosin voimataso on nyt hieman parempi, mutta "lihaskunto" hunompi.

Tuonhan voisi toteuttaa siten että treenipäivät MA, TI, TO, PE. Sitten keskiviikkona yks lepopäivä ja viikonloppuna kaksi. Aloittelijan innolla kun voi tulla treenattua vähän yli jos pitää tuota treenitahtia 2 on 1 off treenitahtia.
Tuota itsekkin ehdotin ja tuo on todella järkevä setti vetää 2-jakoista, tosin se ei vaan pysty olemaan kahta päivää pois salilta, noh kyllä se siitä.

edit: itse kyllä voin myöntää että lihasmassan hankinnassa tuollainen useasti kroppa läpi viikossa on hieman parempi kuin ns normaali ohjelma, mutta voimanhankinnassa ei.

Tähän kohtaan voisin omalta kohdaltani sanoa että:anssi: . Pari vuotta kolmi- ja nelijakoisella ohjelmalla vääntäneenä voin sanoa ettei niillä tullu mulle voimaa paskankaan vertaa. Tokihan alussa sai lisäillä painoja joka treenikerralla, mutta kun vähän kokeneemmaksi pääsin niin alkoi painot junnaamaan vaikka miten päin väänsi. Noin kerran kuukaudessa pystyi painoja lisäämään. Välillä vaihdoin sellaiseen ohjelmaan, jossa oli viikkojako: 2 voimaviikkoa, 1 massaviikko ja 1 kevyt viikko. Tuollakin on tullut tehtyä yhteensä nelisen kuukautta ilman suurempaa kehitystä. Syksyllä aloitin treenit uudestaan tuolla ohjelmalla intin jälkeen. Vanhoihin tuloksiin päästyäni tulokset alkoivat taas junnaamaan vaikka tällä kertaa panostin ruokailuihin aiempaa paremmin. Pari kuukautta väännettyäni vaihdoin 1-jakoseen ja joka viikko saan laittaa kyykyn, penkin, maven, pystysoudun ja kulmasoudun maksimisarjoihin 2,5% lisää rautaa. Tällaisesta tuloskehityksestä pystyi vain uneksimaan noilla monijakoisilla ohjelmilla. Niin ja painoakin on tullut kuukaudessa 3 kiloa lisää eikä suinkaan kaikki läskiä;) . Eihän noin tietenkään voi kauaa eteenpäin mennä, mutta sitten kun tyssää niin vaihdetaan periodisoituun 1-jakoseen ohjelmaan.

Turha näistä on alkaa vääntämään mikä jako toimii kenelläkin, jos NEUTRAALIlla toimii vaikkapa 3-jakonen paremmin ku 1-jakonen niin sillon kannattaa käyttää kolmijakosta. Tässä hommassahan on kuitenkin kyse oman kroppansa kuuntelemisesta ja siihen mukautumisessa, ei siinä että foorumilla joku einari sanoo treenaavansa kropan läpi 10 kertaa viikossa ja sitten kaikki kopioivat saman ohjelman.

Sellainen kyssäri Hulkille, että kumpaa systeemiä pidät näin yleisesti parempana hieman pitemmälle ehtineelle kaverille (enkä nyt tarkoita itseäni) 1 vai 2 jakoisista? Jos viitsisit niin voisit antaa pikku analyysin poikasta asiasta, jos se vaan sopii?

Sellainen kyssäri Hulkille, että kumpaa systeemiä pidät näin yleisesti parempana hieman pitemmälle ehtineelle kaverille (enkä nyt tarkoita itseäni) 1 vai 2 jakoisista?
2-jakoista. Yksijakoisessa treenissä priorisointi on huomattavasti hankalampaa kuin esim. kiertävässä 2-jakoisessa, ja mitä pidemmälle treenaaja on edistynyt, sitä todennäköisempää on että jotkin lihasryhmät ovat kehittyneet paremmin kuin toiset. Tällöin yksi treenin olennaisimmista tavoitteista ei enää ole perusmassan kasvatus, vaan symmetrian tavoittelu eli heikkojen kohtien parantaminen. Ja tämä vaatii priorisoitua treeniä.

Toki jos tavoitteena ei ole esim. lavakelpoinen fysiikka vaan yksinkertaisesti "kovat massat" tai yleinen voima, on 1-jakoinen todennäköisesti vähintään yhtä hyvä vaihtoehto kuin 2-jakoinen.

Turha näistä on alkaa vääntämään mikä jako toimii kenelläkin, jos NEUTRAALIlla toimii vaikkapa 3-jakonen paremmin ku 1-jakonen niin sillon kannattaa käyttää kolmijakosta. Tässä hommassahan on kuitenkin kyse oman kroppansa kuuntelemisesta ja siihen mukautumisessa, ei siinä että foorumilla joku einari sanoo treenaavansa kropan läpi 10 kertaa viikossa ja sitten kaikki kopioivat saman ohjelman.
no aika kaksipiippuinenhan tuo minunkin vastaukseni oli. kannattais ehä lukea se uudelleen.

kysynpä sinulta tässä samalla että mihinkäs painoihin se sinun kehityksesi tyssäsi? laita jotain esimerkkejä tuloksista. minä en sen enempää suosi monijakoisia ohjelmia kuin lyhyempi jakosiakaan. jokaisella ohjelma saa hyviä tuloksia voimallisesti, jos osaa reenata järkevästi. ja se järkevästi reenaaminen on todella vaikeaa toisin kuin kovaa reenaaminen(tyyliin aina sarjat loppuun asti), siihen että oppisi järkevästi reenaan menee koko elämä eikä sitä siltikään varmaan opi:)

Suositut

Back
Ylös Bottom