HST - perusteet & FAQ threadi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Larzan
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
AllIn sanoi:
Alkuperäiseltä hst-faq -sivulta:

When moving from one body part to the next try to alternate between opposing or antagonistic body parts – commonly known as antagonistic pairing. E.g. 1 set of chest, rest, 1 set of back, rest, one set of chest, rest, 1 set of back, rest etc. This way your chest, shoulders, and tris can rest while you hit your back and bis. After a while you will find your aerobic capacity going up as this closely resembles sort of a power circuit.

Tuon mukaan pitäisi siis tehdä vuorotellen esim. yksi sarja rintaa, yksi selkää, yksi rintaa jne. Onko kukaan tehnyt noin? Itse olen treenannut yhden lihasryhmän molemmat sarjat peräkkäin ja siirtynyt sitten seuraavaan. Olisiko syytä muuttaa systeemiä?

Menee mun mielestä turhan hifistelyksi. Itselläni ainakin raskaissa perusliikkeissä keskittymisen kannalta toimii parhaiten yksi liike kerrallaan. Esim. hauis ojentaja liikkeissä voisi toimiakin.

Uuh..Enää kaks treeniä 15 repsejä ja ens viikol kymppien kimppuu:P..Tosin juhannus sotkee vähä ens viikol..pitäs tehä ma, ti, ke..<--kolome päivää peräkkäin..juma...onks järkeä?

Nii...kannattaako vetää 3 päivää peräkkäin toi eka kympin viikko..eihä tietenkään kannata mutta tässä tapauksessa olisi vähän pakko(ei pääse muina päivinä kyseisellä viikolla treenaamaan)...palautuuko kroppa tarpeeks...??

Mähän en paljon mistään mitään tiedä, mut järki sanois et treenaat vaan maanantaina ja keskiviikkona. Tiistai varmaan fiksumpaa käyttää lepoon/palautumiseen kuin treeniin. Tuleehan tossa kuitenkin kaks treeniä viikkoon ja käsittääkseni HST kyllä sallii yhden treenikerran väliinjätön silloin tällöin kunhan ei tavaksi tule.

Cosmo sanoi:
Nii...kannattaako vetää 3 päivää peräkkäin toi eka kympin viikko..eihä tietenkään kannata mutta tässä tapauksessa olisi vähän pakko(ei pääse muina päivinä kyseisellä viikolla treenaamaan)...palautuuko kroppa tarpeeks...??

Itse tein kanssa joskus olikohan nyt 2 vai 3 reeniä putkeen..olivat vielä 10, eivätkä mitenkään tiukkoja, joten hyvin ne meni...palautuskeinot vaan pidettävä hyvinä..juoma, ravinto, lepo..anna mennä vaan, jos siltä tuntuu..

kuiteskin nuo tauko-asiat on psykologisia..ei siinä ehdi patti mihinkään hävitä!!
tuolla alkukeskusteluissa oli muistaakseni, että jos jää väliin paljon, niin ottaa vähän takapakkia painomäärissä ja tekee edellisen reenin vaikka uusiks...

Henkäys sanoi:
Mähän en paljon mistään mitään tiedä, mut järki sanois et treenaat vaan maanantaina ja keskiviikkona. Tiistai varmaan fiksumpaa käyttää lepoon/palautumiseen kuin treeniin. Tuleehan tossa kuitenkin kaks treeniä viikkoon ja käsittääkseni HST kyllä sallii yhden treenikerran väliinjätön silloin tällöin kunhan ei tavaksi tule.

aivan..ja jos paljon on syklitellyt jo, niin pari väliinjäänyttä reenikertaa ei merkkaa hevon******...

Jumala*ta!...meni hst nyt ihan v*tuiks. Tein viimeviikol maanantain ja tiistain putkee ne kaks ekaa 10 toiston treeniä. Vasen ranne ollu sit keskiviikon jälkee v*tun kipee...Meni kyl treenit hyvin..ei ollu ku jalois vähä normilihaskipua ja näin eikä tos ranteeskaa tuntunu sillo vikas treenis kipua...Noh...on sen verran kipee ettei ainakaa täl viikol varmaa pääse treenaamaa. Jotta alotanko sitten uudestaa 10 ja 5 toiston hst:n kun ranteet kestää. Ei oo ensimmäistä kertaa ku ranteet v*ttuilee..About pari kuukautta sit ja vuoden alussa piti pitää kans hetki taukoa niitten takia tai lähinnä silloin oikean ranteen takia, joka ei sillo kuitenkaan ollu ihan näin paskana mitä tää vasen ranne nyt on...mut minkäs näille teet..kävin magn.kuvauksissakii, mut ei ollu mitää vikaa muuta kun ranne ei ollu täysin luutunu vielä tjsp.

mulla otti liikaa alaselkään ja ehdin jo kirota, että perkele koko hoito alusta, mutta kun maven jätti: kivut lähti

Sääli, mave on parasta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jumala*ta!...meni hst nyt ihan v*tuiks. Tein viimeviikol maanantain ja tiistain putkee ne kaks ekaa 10 toiston treeniä. Vasen ranne ollu sit keskiviikon jälkee v*tun kipee...Meni kyl treenit hyvin..ei ollu ku jalois vähä normilihaskipua ja näin eikä tos ranteeskaa tuntunu sillo vikas treenis kipua...Noh...on sen verran kipee ettei ainakaa täl viikol varmaa pääse treenaamaa. Jotta alotanko sitten uudestaa 10 ja 5 toiston hst:n kun ranteet kestää. Ei oo ensimmäistä kertaa ku ranteet v*ttuilee..About pari kuukautta sit ja vuoden alussa piti pitää kans hetki taukoa niitten takia tai lähinnä silloin oikean ranteen takia, joka ei sillo kuitenkaan ollu ihan näin paskana mitä tää vasen ranne nyt on...mut minkäs näille teet..kävin magn.kuvauksissakii, mut ei ollu mitää vikaa muuta kun ranne ei ollu täysin luutunu vielä tjsp.

Kannattaahan se nyt jlauta antaa ranteen luutua!!!!!!!!
Sitten kun ranne kunnossa, ni tee vaikka jotain ranteenlämmitysliikettä ennen reeniä ja osta rannetuet...
Jos nyt ens ma aiot mennä ni uusiks alotat 10-reenit...

Kuvia ei oo, harmi; mut 1. hst syklin jälkeen painoa tuli 4kg, 2. syklin 3kg ja nyt 3. syklin jälk. n. 3kg myös.. Tää paino ei siis mitään pelkkää fättiä, vaan paikat vaan kiristynyt eli suurimmaks osaks sitä lihaa itteään! Kaikissa liikkeissä, paitsi hauiksissa on painot noussu huomattavia määriä esim. prässi 1. syklistä 2. = 30kg, 10 toistoa. Senttejä myös mitattu, mut onnistuin tietysti hukkaamaan paperin, josssa entiset mitat

hst:piis:

... ja aina lopettanut tohon 6. viikkoon, eli negat jättäny tekemättä

... ja aina lopettanut tohon 6. viikkoon, eli negat jättäny tekemättä

Jos ei reenikaveria ole ni tee ihmeessä vaikka erikoistekniikoita, esim. pudotussarjoja.
Tuo on shokkiviikko ennen lepoa ja pidän sitä ainakin henk.koht tärkeänä koko HST-syklissä.
Ei noita ohjeita ja suoritustapoja ole huvikseen keksitty HST:iin, ne kannattaa tehdä niinkuin on neuvottu, eikä käydä säätämään omaa...
Omat pienet sovellukset eri liikkeissä on eri asia...

Oma Paino% tarkoittaa omasta painosta lisättävää prosenttia liikkeen painoon (esim. Kyykky 60%)= Mitä toi tarkottaa tossa peveliuksen laskurissa? Mulla ei mee jakeluun :)

Oma Paino% tarkoittaa omasta painosta lisättävää prosenttia liikkeen painoon (esim. Kyykky 60%)= Mitä toi tarkottaa tossa peveliuksen laskurissa? Mulla ei mee jakeluun :)

Jos puhumme samasta laskurista (oletan, mutta olen liian laiska tarkistaakseni :-)), niin tuossa ideana on määrittää se osa oman kehon painosta, jota liikkeessä liikutetaan raudan lisäksi progression laskemista varten. Eli eihän kyykky liikkeenä ole "ilmainen" vaikkei rautaa niskassa olisikaan. Jokin osa omasta painosta siinä pitää laskea alas ja nostaa taas ylös. Tuossa esimerkissä lasketaan, että omasta painosta pitää liikuttaa 60%:a.

Parhaiten tämä näkyy vertailtaessa dippiä ja vaikka penkkiä. Dippi omalla painolla voi olla henkilöstä riippuen hyvinkin raskas, kun taas penkki omalla (käsien) painolla ei kovin usein tuota ole. Tai ainakin silloin mennään vakavamman kuntoutuksen puolelle.

Jos progressiolaskuissa käytetään vain lisäpainoja, eikä kokonaispainoa, tulee progressiosta loivempi, ja kierrosta raskaampi niillä liikkeillä, joissa käytetään paljon omaa painoa.

Minulle tuo oli erona liian kovan kierron ja sopivan kovan kierron välillä. Kun jätin oman painon pois laskuista kyykystä ja mv:stä, tuli kierron kokonaisrasituksesta liian kova. Kun taas käytin kokonaispainoa, raskaat treenit olivat ihan yhtä raskaita, mutta en ollut käyttänyt kaikkia paukkuja kierron aikaisempiin treeneihin. Tietysti vaikutus progressioon on sitä pienempi, mitä suurempia painoja käyttää suhteessa omaan painoonsa. Siksi minulla vaikutus on kohtuullisen suuri :-)

Jos puhumme samasta laskurista (oletan, mutta olen liian laiska tarkistaakseni :-)), niin tuossa ideana on määrittää se osa oman kehon painosta, jota liikkeessä liikutetaan raudan lisäksi progression laskemista varten. Eli eihän kyykky liikkeenä ole "ilmainen" vaikkei rautaa niskassa olisikaan. Jokin osa omasta painosta siinä pitää laskea alas ja nostaa taas ylös. Tuossa esimerkissä lasketaan, että omasta painosta pitää liikuttaa 60%:a.

Parhaiten tämä näkyy vertailtaessa dippiä ja vaikka penkkiä. Dippi omalla painolla voi olla henkilöstä riippuen hyvinkin raskas, kun taas penkki omalla (käsien) painolla ei kovin usein tuota ole. Tai ainakin silloin mennään vakavamman kuntoutuksen puolelle.

Jos progressiolaskuissa käytetään vain lisäpainoja, eikä kokonaispainoa, tulee progressiosta loivempi, ja kierrosta raskaampi niillä liikkeillä, joissa käytetään paljon omaa painoa.

Minulle tuo oli erona liian kovan kierron ja sopivan kovan kierron välillä. Kun jätin oman painon pois laskuista kyykystä ja mv:stä, tuli kierron kokonaisrasituksesta liian kova. Kun taas käytin kokonaispainoa, raskaat treenit olivat ihan yhtä raskaita, mutta en ollut käyttänyt kaikkia paukkuja kierron aikaisempiin treeneihin. Tietysti vaikutus progressioon on sitä pienempi, mitä suurempia painoja käyttää suhteessa omaan painoonsa. Siksi minulla vaikutus on kohtuullisen suuri :-)

Kiitoksia, tämä selvensi paljon, mutta mistä tiiän muille liikkeille nuo prosentit? Laitanko vaan jotaki sinnepäin?

Kiitoksia, tämä selvensi paljon, mutta mistä tiiän muille liikkeille nuo prosentit? Laitanko vaan jotaki sinnepäin?

Periaatteessa prosentit ovat esimerkiksi ja suunnilleen liikkuvan kehon osan osuus kehon painosta kerrottuna ko. osan massakeskipisteen liikkeen pituudella suhteessa painojen liikkeen pituuteen.

Jos haluaa oikein hifistellä, niin netistä löytyy tutkimuksia ihmisen eri kehon osien painojakaumasta. Tosin tuossa käy äkkiä niin, että laskut käytettävistä painoista ovat paljon tarkemmat kuin mihin salin kiekot antavat tilaisuuden.

Kaiken tämän jälkeen kannattaa huomata, että vaikutus progressioon on merkittävä vain niillä liikkeillä, jossa suuri osa kehon painosta on mukana, eikä niissäkään kannata miettiä yksittäisiä prosentteja - suuruusluokka kuntoon ja sillä hyvä. Minulla on 0% kaikissa muissa liikkeissä paitsi kyykyssä ja mv:ssä 50%. Eli en laske mukaan muilla liikkeillä käsien nostelusta tulevia lisäpainoja, enkä tee dippejä tai muita liikkeitä, joissa kehon paino on suuressa roolissa. Progressiolaskuissa on kuitenkin kyse vain muutamista prosenteista myös näistä luvuista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom