Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Riippuu varmasti harjoituksesta. Noin lyhytkestoinen raskas intervalli on ihan omiaan rasvanpolttoon verrattuna tavanomaiseen aerobiseen tai voimaharjoitteluun. HIITn tarkoitus suurimmaksi osaksi on ohjata aineenvaihdunta käyttämään rasvaa, tällöin tyhjällä mahalla tehtynä se korostuu parhaiten. Mutta pääasia, että ihmiset saavat tuloksia ja säilyttävät motivaationsa :)

Aika huikee merkitys on noilla glykogeenivarastojen tyhjyydellä: yleensä hiittaan aamulla noin kuuden maissa, jolloin ilta-ateriasta/ilta-palasta on aikaa kymmenisen tuntia. Hiittihän nyt on ihan persiistä, rankkaa ja sitä rajaa. Mutta yksi aamu jostain syystä nukuin tautisen pitkään ja pääsin juoksemaan vasta aamu kymmenen aikoihin ja vaikka illalla oli ollut erinomaista safkaa pikkuisen myöhemmin, niin hiit oli ihan mahdotonta. Viimeinen ylämäki tultiin itkun kanssa puolikävelyä ja jos kapula olisi ollut mukana niin olisin soittanut kotijoukot kantamaan parin sadan metrin päästä, sen verran meni jalat alta ja koko kroppa tärisi. Kotona oli pakko ottaa mehua heti suoraan purkista, että sai energiaa edes kengännauhojen avaukseen. Rasvanpoltto oli kaukana mielestä.

Joskus olen hiittiä tehnyt päivällä noin viiden-kuuden aikoihin, jolloin lounaasta on noin viisi-kuusituntia aikaa ja iltapäivän maitokahveistakin jotain energiaa tankattuna, niin onhan se silloin selkeästi helpompaa: kone kulkee ja hapot ei tule ihan yhtä railakkaasti vastaan, kroppakin eri kuosissa sängyn tai toimistopäivän jäljiltä.

Mutta kuka hakee mitäkin: kunnon kasvua, rasvan polttoa vai energialatausta tms. Riittävästi kun lähtee hifistelemään ja teorioita lukemaan tuntitolkulla, niin palaahan se energia jo siinä kun otsasuoni pullistuu. Itse olen aina toiminnan kannalla: ensin tehdään ja sitten suunnittellaan, siinä järjestyksessä. Riittävästi kun kroppaansa tuntee, niin sieltä ne vastaukset tulee.

Tämän ei nyt tarkoitus ole vähätellä teorioita, lukutoukka olen itsekin, mutta vähempi mussutusta ja enempi tekemistä toimii monesti :D

''Mutta kuka hakee mitäkin''

Näin se juuri on. Kunnon kohotukseen ei missään nimessä tyhjäänmahaan, eikä välttämättä aamulla. Otollisin aika silloin, kun energiatasot ovat parhaimmillaan. Rasvanpolttoon taas glykot tyhjillään. Tai ei ne tyhjänä ole, n. 24h saa ilman hiilaria olla ennenkuin näin käy. Mutta rasvanpolttotreeninä tuo on yhtä tehokas, kuin miltä tuntuu = pahalta.

Mikä on mielestänne toisiksi tehokkain laji HIITiin, jos juoksua ei huomioida?

Talvella ulko-HIIT juosten ei oikein tunnu sopivan itselleni ja juoksumatolla en uskalla veivata. Esimerkikksi soutulaitteessa tää ei kuitenkaan mun mielestäni jostain syystä vastaa kovinkaan lähelle sitä äärirasitusta, jonka juosten saan aikaan. Crosstrainerissa onnistuis, mutta meinaa mennä jalat solmuun. Onko joku kokeilumielessä vertaillut eri lajeja, eli olisko esimerkiksi uinti vai pyöräily juoksun jälkeen teholtaan kakkossijalla tähän masokismitreeniin?

...Ja lunastaakohan hiihto kakkossijan siinä vaiheessa, kun ladut aukeaa?

crosstrainer on ylihyvä,polvet pysyy kunnossa ja yläkroppa saa vauhtia. Reilusti vastusta spurttiosioon niin ei jalat solmuunnu. Ideahan on hapottaa ne joka spurtissa. Uinti olis salettii killeri.

Talvella ulko-HIIT juosten ei oikein tunnu sopivan itselleni ja juoksumatolla en uskalla veivata. Esimerkikksi soutulaitteessa tää ei kuitenkaan mun mielestäni jostain syystä vastaa kovinkaan lähelle sitä äärirasitusta, jonka juosten saan aikaan. Crosstrainerissa onnistuis, mutta meinaa mennä jalat solmuun. Onko joku kokeilumielessä vertaillut eri lajeja, eli olisko esimerkiksi uinti vai pyöräily juoksun jälkeen teholtaan kakkossijalla tähän masokismitreeniin?

Omakohtasesta kokemuksesta voin sanoa, että tuntuu että hiihto on HIIT:iin jopa parempi kuin juoksu. Hiihto on keskivartalolle ja käsille luonnollisesti raskaampaa kuin juoksu, on siis kokonaisvaltasemi liike. Mulla on maksimisyke -arvio 199 ja Suunnolla 198 viime talvella :D Eli kyllä, ei kun suksimaan. Luistelen itse, mutta rytmitin 45sek sykleihin 30min sijaan, hiihdossa kestää kauemmin päästä niin kovaan vauhtiin, että sais jalat mukaan, tosin en oo pertsalla ainakaan viellä kokeillu. Kuntopyörä on eniten juoksua jäljittelevä tapa tehdä HIIT juoksun jälkeen. H Intervallina jos tarkoitus hapenottoa kehittää, en ota kantaa, mutta ainakin omalla kohdalla, kun on ollut ensisijainen tavoite polttaa HIIT:llä rasvaa, on sen tarkoitus saada sydän rinnasta ulos.

Voit koittaa kyllä Conseptilla soutaa 30 s lujaa ja minimiksi väh. 150m, 30s taukoa ja uusiksi. Vedä näitä vaikka 10 ja jokaisella metri enemmän tavoitteeksi. Miltei väitän, että juoksu jää kakkoseksi... crosstrainerilla saa hyvin myös kunhan laittaa tarpeeksi vastusta koneeseen. Ainakin kannattaa kokeilla.

onnistuiskohan tää hiit esimerkiksi siten että hölkkää aluks sen 20sec sit vetää nopeella temmolla punnerruksia,linkkareita ja kyykky hyppyjä ja sit joku 5-10 sek täysillä juoksu ja sit sama uusiks?

Kuten täälä tyypit on jo suositelleet, niin ite tykkään ehkä eniten vetää crossarilla hiitit. Oon aina suhtautunu crosstrainereihin vähän skeptisesti, mutta ei jumalauta kun vääntää sen crossarin oman intervallitreenin (joka monissa jo entuudestaan on, ja ne voi säätää sopiviksi), niin loppua kohti oli laatta erittäin herkässä, vaikka pidän itseäni suht kovakuntosena.

Hiihtoa en vaan pysty vetään kauhean täysiä, mulla on jostain syystä kurkku/äänihuulet ihan hullun herkkiä tulehtumaan. Viimeksi kolme vuotta sitten rääpäsin 12min kahvakuulatreenit ja olin kuukauden jossain ihme kurkku/poskiontelo/nenä/kitalaki?tulehduksessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuten täälä tyypit on jo suositelleet, niin ite tykkään ehkä eniten vetää crossarilla hiitit. Oon aina suhtautunu crosstrainereihin vähän skeptisesti, mutta ei jumalauta kun vääntää sen crossarin oman intervallitreenin (joka monissa jo entuudestaan on, ja ne voi säätää sopiviksi), niin loppua kohti oli laatta erittäin herkässä, vaikka pidän itseäni suht kovakuntosena.

Hiihtoa en vaan pysty vetään kauhean täysiä, mulla on jostain syystä kurkku/äänihuulet ihan hullun herkkiä tulehtumaan. Viimeksi kolme vuotta sitten rääpäsin 12min kahvakuulatreenit ja olin kuukauden jossain ihme kurkku/poskiontelo/nenä/kitalaki?tulehduksessa.

Joo siis hiihdon kanssa sen verran, että ei kovalla pakkasella pysty tekemään. Pienelläkin pakkasella saa reilusti lämmitellä..

Ketjussa aiempana on esimerkkejä kuntopiiri-tyyppisestä hiitistä. Hiihto kuulostaisi myös mahdolliselta. Kokeile ja kerro kokemuksesi. Itse olen uimalla ja vesijuoksemalla myös koittanut hiittailla, mutta en saa samoja tehoja kuin juoksemalla. Johtunee uimatekniikan vajeistani. Miksei sopivan syvässä lumihangessa juoksukin voisi olla rasittava kokemus, tai laskettelurinnettä juoksulla ylös ja jarrutellen alas.

Hitto, näen jo itseni otsalampun kanssa naapurin pellolla hankijuoksemassa, ja kylähullun maine leviää :wtf:

No tuli testattua itsekin tätä HIITiä tänä aamuna. Vedin sillä "kevyellä" neljällä minuutilla ja lopputulos oli se, että kun pääsin takas sisälle niin laatta lensi. Mutta jälkikäteen fiilis on kyllä loistava. Pakkohan tuota on jatkaa. Vaikka on todella lyhyt treeni, mutta kun vetää täysiä, niin sit vetää kanssa täysiä, eikä vähän sinne päin.

Kai tämäkin on jonkinnäköiseksi hiitiksi laskettavissa, kun täysillä tekee (hieman nopeammin mitä tuossa videossa) ja muistaa koko ajan hieman jännittää vatsaa. Tuota olen nyt tehnyt aamuisin ja tuntuu että aika lyhyessä ajassa ovat alavatsan pienet löllöt lähteneet katoilemaan. Tekemisen jälkeen ei tunnu vatsalihaksissa juuri mitään, mutta seuraavana päivänä on kuitenkin vatsa mukavan hellänä.

Kai tämäkin on jonkinnäköiseksi hiitiksi laskettavissa, kun täysillä tekee (hieman nopeammin mitä tuossa videossa) ja muistaa koko ajan hieman jännittää vatsaa. Tuota olen nyt tehnyt aamuisin ja tuntuu että aika lyhyessä ajassa ovat alavatsan pienet löllöt lähteneet katoilemaan. Tekemisen jälkeen ei tunnu vatsalihaksissa juuri mitään, mutta seuraavana päivänä on kuitenkin vatsa mukavan hellänä.

Ei pahalla, mutta tuo ei ole enää lähelläkään ''High intensity interval training'' -Treeniä.

Tuo on yksi tapa treenata vatsalihakset tukkoon, sen sijaan vatsojen tekeminen ei poista tippaakaan enempää rasvaa mahasta kuin muualtakaan, kuin vaikka yhtä paljon kaloreita kuluttava hauistreeni.

Ei pahalla, mutta tuo ei ole enää lähelläkään ''High intensity interval training'' -Treeniä.
None taken :). Ehkä joo hieman väärään ketjuun meni.

Kesällä mäkijuoksut on kyllä aivan parasta. Jostain pitäisi kaivaa asennetta lähteä suorittamaan talvellakin, ei tuon pienen kylmyyden pitäisi olla mikään este.

Aattelin alottaa hiit treenin tässä joku aamu.
Mitä tärkeitä asioita on syytä ottaa huomioon, kun alan sitä tekemään?
Voiko aamupalan syödä heti lenkin jälkeen, koska ei kauheasti ole aamulla aikaa odottaa ruokaa, koska työt painaa päälle jne. :)

Aattelin alottaa hiit treenin tässä joku aamu.
Mitä tärkeitä asioita on syytä ottaa huomioon, kun alan sitä tekemään?
Voiko aamupalan syödä heti lenkin jälkeen, koska ei kauheasti ole aamulla aikaa odottaa ruokaa, koska työt painaa päälle jne. :)

Hyvä lämmittely, eli ihan kevyttä hölkkää. Aamulla kaikki vielä niin kireenä ja kylmänä, että hyvä lämmittely tulee tarpeeseen. Onko sulla tavoite polttaa rasvaa? Jos, niin tietysti vähintään 30min olis hyvä olla syömättä HIIT:n jälkeen. Mielummin tunti, koska rasvanpoltto on vielä silloin hyvin tehokasta. Jos vedät hiilaria HIIT:n perään, lihakset oletetusti käyttävät sitä rasvaa nopeampana energian lähteenä ja suurin hyöty jää käyttämättä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom