Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuinka täysillä se 30-60 sekuntin kova osuus pitää vetää? Mulla ei varsinkaan jalat jaksa kuin 10-15 sekuntia täysillä, keuhkot jaksaisi vähän paremmin...

Entä pitääkö hengityksen antaa kokonaan tasaantua lepovaiheen (hölkkä) aikana, vai aloitetaanko uusi veto vielä vanhan hengästymisen päälle?

Kuinka täysillä se 30-60 sekuntin kova osuus pitää vetää? Mulla ei varsinkaan jalat jaksa kuin 10-15 sekuntia täysillä, keuhkot jaksaisi vähän paremmin...

Entä pitääkö hengityksen antaa kokonaan tasaantua lepovaiheen (hölkkä) aikana, vai aloitetaanko uusi veto vielä vanhan hengästymisen päälle?

Mä oon ymmärtäny, että se kova vaihe mennään ihan täysillä. Tietenki se täysi vauhti laskee siinä ajan kulkiessa, mutta silti juostaan niin kovaa kuin päästään. Eikö minuutti oo siihen kuitenkin aika paljon? 20-40s se on aika usein mun muistaakseni.

Jos lepoaikaa on vaikkapa 30 sekuntia, ei kannata odottaakkaan, että hengitys tasaantuisi. Mulla ainakin kestää hengästymisen häviämiseen niin kauan, että lähtis vähän koko hiitin idea. Eli kellon mukaan mennään, ei hengityksen.

Kiitos isosta avusta :)
Juu, en tosiaankaan yritä vetää kovaa vaihetta 60sek, vaan 20-30sek. Ja nyt alussa työtä ja lepoa suhteessa 1:2, eli välihölkkää tulisi 40-60sek.

Mie oon tehny perinteisellä 1:1 jaolla omat HIITit. 30sec veto ja 30sec "kävelyhölkkä". Syke ei käytännössä missään vaiheessa lähe laskemaan, vaan nousee melko tasasesti sen "levon" aikana. Tää johtuu siitä, että kroppa reagoi tommosiin vetoihin "hitaasti".

Ihan täysillä tota 30sec ei pysty vetämään varmasti kukaan, edes Usain Bolt. Vedän varmaan jollain 90% teholla noi vedot ja 40-50% teholla "levot". Ja tosiaan kello määrää millon mennää, ne vedot vedetään loppuun asti, vaikka tuntuiski vitun pahalta. Jos ei pysty pakottamaan itteään siihe rääkkiin, ni miun mielestä ei kannata vetää HIITtiä.

Mä oon pari kertaa tätä tehny ja ne viimeset juoksut alko olemaan jo melkeen hölkkävauhtia. Parin ekan kierroksen jälkeen välihölkät vaihtu kävelyyn ja lopuks kävely vaihtu erittäin hitaaseen kävelyyn. Ei se kuulosta kauheen raskaalta et juostaan muutama sekunti ja sitte levätään ja sitte taas juostaan, mut se todellakin on raskasta. Huomattavasti hauskempaa ku tavallinen lenkkeily siis.

Selventäkää viellä tyhmälle, että meneekö tuo aikajako nyt niin että, neljän minuutin setissä kovaa vedetään 2min ja hiljaa 2min, vai 4min kovaa ja 4min hiljaa.?

Sori kirjotin vähän epäselvästi kysymyksen, siis ymmärrän että 30sek kovaa ja 30sek hiljaa, mutta esim. 4minuutin treenissä, niin onko siinä mukana hiljaset osuudet, vai vaan se kova osuus, eli treenin yhteispituus olis 8min?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
voiko hiitin tehä punttitreenin jälkee kuntopyörällä ? :)

Maalaisjärkeä saa käyttää. Jos omakohtaisen HIIT -harjoittelun tarve on polttaa rasvaa, ei lihasta, tulee se tehdä aamulla tyhjään mahaan. Jos lihakset, niin toki salitreenin jälkeen. HIIT vetää hapoille ja laatta lentää ekoilla kerroilla, kun sen tekee oikein, täysin järjetöntä vetää sitä salipäivänä, varsinkaan treenin perään! Hidastaa ennestään palautumista ja kehitystä ja ylikunnon vaara kasvaa.

HIITiä max. 8vkoa kerralla nimenomaan niin, että hölkkää 30sek, 75-85%max sykkeistä 30sek ja jatkuu. Joka kolmas kerta kierros lisää. Alkuun 3-4min setillä. Tehty kolme kertaa, sairasta ja niin toimivaa.

Omakohtaiset kokemukset on, että ekan 4 minuutin vedon ja 8 vkon jälkeisen viikon jälkimaulla on se ero, että eka kerta tuntuu pahimmalta. Maksimaalinen hapenottokyky paranee hyvin nopeasti. Ei sovi laiskoille.

Mä oon pari kertaa tätä tehny ja ne viimeset juoksut alko olemaan jo melkeen hölkkävauhtia. Parin ekan kierroksen jälkeen välihölkät vaihtu kävelyyn ja lopuks kävely vaihtu erittäin hitaaseen kävelyyn. Ei se kuulosta kauheen raskaalta et juostaan muutama sekunti ja sitte levätään ja sitte taas juostaan, mut se todellakin on raskasta. Huomattavasti hauskempaa ku tavallinen lenkkeily siis.

Hauskuudesta en ole samaa mieltä, onhan toi ihan sairasta, jos saa itsestään irti :D Mutta jos miettii, että toi vastaa reilu tunnin hölkkälenkkiä ja tohon menee se muutama minuutti, niin voittaja on selvillä. :D

Maalaisjärkeä saa käyttää. Jos omakohtaisen HIIT -harjoittelun tarve on polttaa rasvaa, ei lihasta, tulee se tehdä aamulla tyhjään mahaan. Jos lihakset, niin toki salitreenin jälkeen.

Ja sitten tässä vaiheessa haluaisin kuulla muutaman järkevän, tietoon perustuvan perustelun. Itseasiassa treenaaminen ruokailun jälkeen kuluttaa enemmän kaloreita kuin ennen ruokaa treenaaminen.

Ja sitten tässä vaiheessa haluaisin kuulla muutaman järkevän, tietoon perustuvan perustelun. Itseasiassa treenaaminen ruokailun jälkeen kuluttaa enemmän kaloreita kuin ennen ruokaa treenaaminen.

Kyse ei ole pelkästä kulutuksesta, vaan mistä kulutetaan. Kun hiilari varastot ovat tyhjät rasva palaa tehokkaimmin. Oletko erimieltä?

EDIT:

Yritetään antaa tyhjentävä vastaus. Itseasiassa olet tässä tapauksessa väärässä.

Kun glygogeenivarastot ovat aamulla tyhjimmillään = luonnollista, koska tällöin edellisestä syömiskerrasta pitäisi olla pisin aika. -On paras aika polttaa rasvaa. HIIT:n teho perustuu maksimaalisen hapenottokyvyn parantumisen lisäksi siihen, että elimistö on rasitustilassa 30min - 1h30min harjoituksen jälkeenkin. HIITin jälkeen lihakset ovat maitohapoilla ja alkaa välitön energian tarve, jotta palautuminen voi alkaa. Elimistö käyttää tällöin energialähteenä tehokkaasti rasvaa. Suorituksen jälkeen, olisi hyvä olla syömättä n. tuntiin maksimaalisen rasvanpolton kannalta. Sen jälkeen protsku-hiilari 50/50. Näin tehtynä HIIT käynnistää tehokkaasti aineenvaihdunnan ja näin ollen edesauttaa rasvanpolttoa.

Täydellä mahalla tehty HIIT syö sen tarkoituksen ja lihakset saavat nopeammin energiaa hiilareista.

Jos tarkoituksena on vähentää päivittäistä energiansaantia syömättä yhtään vähempää, niin ehdottomasti hiit heti ruokailun perään - tollanen 500 kcal lähtee saman tien ruokatorvea pitkin ylöspäin :D

Jos tarkoituksena on vähentää päivittäistä energiansaantia syömättä yhtään vähempää, niin ehdottomasti hiit heti ruokailun perään - tollanen 500 kcal lähtee saman tien ruokatorvea pitkin ylöspäin :D

:D Kyllä. Samalla saa mukavasti poltettua lihakset pois hyvän salitreenin jälkeen ja kun tulee oksennettua palkkarikin ennen imeytymistä, niin harjoitukset ovat onnistuneet erinomaisesti.

Kyse ei ole pelkästä kulutuksesta, vaan mistä kulutetaan. Kun hiilari varastot ovat tyhjät rasva palaa tehokkaimmin. Oletko erimieltä?

EDIT:

Yritetään antaa tyhjentävä vastaus. Itseasiassa olet tässä tapauksessa väärässä.

Kun glygogeenivarastot ovat aamulla tyhjimmillään = luonnollista, koska tällöin edellisestä syömiskerrasta pitäisi olla pisin aika. -On paras aika polttaa rasvaa. HIIT:n teho perustuu maksimaalisen hapenottokyvyn parantumisen lisäksi siihen, että elimistö on rasitustilassa 30min - 1h30min harjoituksen jälkeenkin. HIITin jälkeen lihakset ovat maitohapoilla ja alkaa välitön energian tarve, jotta palautuminen voi alkaa. Elimistö käyttää tällöin energialähteenä tehokkaasti rasvaa. Suorituksen jälkeen, olisi hyvä olla syömättä n. tuntiin maksimaalisen rasvanpolton kannalta. Sen jälkeen protsku-hiilari 50/50. Näin tehtynä HIIT käynnistää tehokkaasti aineenvaihdunnan ja näin ollen edesauttaa rasvanpolttoa.

Täydellä mahalla tehty HIIT syö sen tarkoituksen ja lihakset saavat nopeammin energiaa hiilareista.

Noin sen helposti voisi ajatella, mutta ei sekään ihan niin yksinkertaista ole. http://th-valmennus.blogspot.fi/2012/07/ravaatko-turhaan-tyhjalla-mahalla.html "2. Tyhjällä mahalla tehty harjoitus ei tehosta edes rasvanpolttoa." "3. Harjoitusta edeltävä ravinto lisää liikunnan aikaista ja jälkeistä energiankulutusta ja tehostaa harjoitusvastetta" Tossa kirjassa, joka mulla on tällä hetkellä kesken, oli vielä lisää jotain, mutta en nyt jaksa kattoa. Liikuntaravitsemus on kirjan nimi jos kiinnostaa. Erinomainen kirja, suosittelen.

Suositut

Back
Ylös Bottom