Hiilihydraatti tankkaus ennen treeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja janiw82
  • Aloitettu Aloitettu
Myönnetään miisu että minun olisi tuossa aloituslöylyssäni pitänyt kirjottaa voi laskea, ja voi aiheuttaa.

Sen sijaan myöhemmin oon tässä topikissa tarkentanut kyllä kantaani, että toiset voi sen juoman ottaa, toiset ei millään voi. Toiset ei huomaa eroa suuntaan tai toiseen. Riippuu yksilöstä, syömisistä ja treenistä tuleeko paska olo. Ja niinhän tuossakin todettiin, gi-luvun lisäksi. Kumma kun et niitä lihavoinut =/. Mutta se ei poista sitä mahdollisuutta etteikö niilläkin joilla ongelmia ei tule juoman ottamisesta, treenin teho silti voisi olla parempi syömättömyydellä; ja ihan hyvin voi olla. Faktoja onkin tullut jo niin paljon etten puhu niistä enää sanaakaan.

Mutta ite en enää tähän topikkiin aio postata, ellei jotain olennaista joku kerro tai löydä jostain tutkimusta joka nimenomaan käsittelee bodaus- , voimanosto- tai painonnostotreenin metaboliaa ja rasvojen käyttöä ja tehoa.

Mua ei siis haittaa jos sinä ja jotkut muut kyseenalaistaa syömättömyyden edut. Oon ite nähnyt omin silmin sen hyödyt, kokenu sen hyödyn, treenikaverit on kokenu sen, opastamani bodarit, kuntoilijat, voimanostajat ja painonnostajat on kokenu sen, moni pakkotoistolainen on kokenut sen, ja niin miehet, naiset, pojat ja tytöt on sen kokenut. 40-kilosista 130-kilosiin on ollut positiivisia kokemuksia. Henkilöitä varmasti yli/lähes 100 jolta oon kuullut hyvää palautetta, niitä jotka oikein kokeiltuaan ja totuteltuaan, eivät olisi olleet tyytyväisiä, ei ole ollut ainuttakaan. Havaittuja hyötyjä on olleet mm.:

-parempi hikoilu
-nopeampi palautuminen sarjoista
-enemmän toistoja
-isommat painot sarjoissa
-parempi pumppi
-löylympi olo treenin alussa ekojen sarjojen jälkeen, tuntuu että on voimaa siirtää vaikka vuoria ;)
-treenin loppupuolellakin vielä vitusti energiaa, vaikka ois pumpannu kovaa 45min niin tuntuu että voisi jatkaa vielä toiset 45min
-jos on aikasemmin ollu oksetusta, pyörrytystä tms on ne ongelmat kadonneet

jne.

Jokainen tehköön niinkuin itse parhaaksi kokee. Jos jollakin drinkki toimii paremmin niin siitä vaan, etenkin jos ei ole dieetillä. Mutta turha jankata jos ei omakohtaisia kokemuksia ole, ellei ole asiaankuuluvaa tutkimusta esittää. Tai toki saa, samapa se mulle, enhän mä ole mikään moderaattori, pelkkä löylynhenki. Musta vaan tää topikki on menny ihan turhaksi jankkaamiseks.

Jos sä kyseenalaistat ja väität että se on pään sisällä se ongelma/hyöty niin ihan sama mulle. Kyllä vuosia/vuosikymmeniä treenanneet tietävät milloin jostakin on hyötyä tai ei ole. Kyllä sitä kokenut oman kroppansa tuntee ja hyvin. Enkä myöskään yhtään vähättele aloittelijoiden kommentteja, melkein yhtä paljon nekin merkkaavat mulle. Ja kuten Jason82 totesi, tää ei tosiaan oo mikään mun "teoria", melko yleinen sääntö se on tuolla urheilumaailmassa niillä jotka oikeasti tietävät asioista ja ovat tarpeeksi kokeneita, että pitää olla syömättä tarpeeksi pitkä väli ennen painoharjoittelua.

Ja kyllähän sitä monet sanoo ettei ketodieetillä jaksa treenata samalla tavalla, joillekin voi olla todella rankkaa vääntää treeni läpi. Toiset jaksaa paremmin, toiset huonommin. So not? Idea dieetillä on polttaa rasvaa ja ketolla sitä palaa perkeleen hyvin, natulle selkeesti parhain tapa päässä oikein tiukkaan kuntoon. Ja ei, en aio ketostakaan tässä topikissa kommentoida tän enempää tai väitellä, käytä vaikka searchiä ja lue pakkislaisten kokemuksia siitä.

Sakkeus menee siis nyt sitikkaan tästä topikista, mutta miisu ja muut joita aihe kiinnostaa niin jatkakaa vain keskustelua :thumbs:.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran kommenttia alkuperäiseen kysymykseen, että etsein lisätietoa asiaan useista kirjoista. Kirjassa Urheiluravitsemus, jonka on kirjoittanut joukko suomalaisia urheiluravitsemuksen asiantuntijoita. Otettiin suoraan kommenttia hiilareiden nauttimiseen ennen suoritusta ja kanta oli sama kuin Sakkeuksen, jopa perustelut oli samat, tosin kaikkea mitä Sakkeus esitti ei käsitelty kirjassa.

Miisu esitti mahdollisuuden, että saatava hyöty on kuvitteltua. Jokainenhan itse voi kokeilla ja tarkkailla paljonko toistoja jaksaa tehdä ja kaikkia muita kiistattomia mittareita. Mielestäni näitä ei voi kuvitella, mutta jos joku väittää jotain placebo vaikutuksesta, niin mitä väliä sillä on onko se placeboa vai ei, jos tulokset ovat positiivisia.

Luin lisäksi urheilufysiologiaa käsitteleviä kirjoja ja totesin, että tietoni ovat niin hatarat, että niiden puolesta ei olisi kannattanut alkaa kommentoimaan mitään. No milloin sitten tiedot ovat tarpeeksi hyvät, vaikea kysymys.

Herätellään vielä tätä topiikkia :) Aikaisemmin mulla oli aina töissä joku banaani/tms mukana, jonka söin n. 2h ennen treeniä. Monesti varsinkin jalkatreenissä keskiviikkoisin tuli todella huono olo jossain vaiheessa treeniä ja samantien hupeni kaikki voimat.

Nyt on tullut muutaman kerran kokeiltua pitempää syömättömyyttä ennen treeniä. Viime keskiviikkona unohdin eväät ja oli joku 4h syömättömyys ennen treeniä, joka sitten kulki todella hyvin, eikä pahasta olosta ollut tietoakaan.

Tänään olin hulppeat 6h syömättä (tietysti kittasin vettä aika paljon) ennen treeniä. Ja a vot, jälleen kulki loistavasti! Kuten jo monet on sanoneet, parempi hiki, pumppi, voimat ei katoa, ei pahaa oloa! Ja treenin jälkeen palautusjuoma huiviin ja olo on taivaallinen!

Eli olen huomannut todella merkittävän eron jopa siinä että vaihtaa 2h syömättömyyden >4h syömättömyyteen etenkin ennen raskaita treenejä.

Ja näinhan se menee oikestaan muuallakin luonnossa, eli ei joku leijona syönnin jälkeen tee muuta kuin makoilee paikoillaan, ei silloin ruumis kestä kovaa rasitusta. Ihminen on eläin siinä missä muutkin ja syömättömyys ennen treeniä toiminee kaikille, jotka vaan viitsivät sitä kokeilla, oli kyseessä punttisalitreeni tai aerobinen (uskallan väittää). Mutu, IMO, IMHO ehkä, luulen ... viestit a'la miisu voi jättää omaan 'arvoonsa'.

Originally posted by apophis
Ja näinhan se menee oikestaan muuallakin luonnossa, eli ei joku leijona syönnin jälkeen tee muuta kuin makoilee paikoillaan, ei silloin ruumis kestä kovaa rasitusta. Ihminen on eläin siinä missä muutkin ja syömättömyys ennen treeniä toiminee kaikille, jotka vaan viitsivät sitä kokeilla, oli kyseessä punttisalitreeni tai aerobinen (uskallan väittää).

Tällä kommentille 7/7 voimapistettä :). Ihmiset on eläimiä sitä ei voi kukaan kieltää. Äijä veti pohjat, empä oo ketään täällä vielä kuullut että 6h ois paastonnu ennen treeniä ja vielä niin että treeni meni hyvin :). Hannibalilla taitaa olla 5.5h enkka ja ite oon jotain 5h paastoja pitäny muutaman kerran.. Yleensä se on aina 3h. Jos olosuhteiden pakosta paastoat aina 4->? h niin suosittelen ottamaan protskujuoman vähän ennen treeniä, tai protsku-öljyjuoman noin tuntia ennen treeniä.

Tosin suuri kunnia myös kaikille niille jotka aamulla vetävät salitreenin tyhjällä mahalla; pelkän protskujuoman vain ottavat pohjalle. Tietääkseni heitäkin on pakkotoistossakin ainakin muutama.

Originally posted by apophis
Mutu, IMO, IMHO ehkä, luulen ... viestit a'la miisu voi jättää omaan 'arvoonsa'.
Josko sitten vielä kertaalleen laskisit nämä kuinka monta kertaa olen sanonut "Minun mielestäni..." tmv. Ja jos englannin kielen taito riittää niin kannattaa vielä käydä läpi noita tutkimuksia ja niissä esitettyjä faktoja. Sakkeukselta, sinulta tai keltään muultakaan en ole lukenut yhtään postausta, joka puolustaisi tieteelliseen faktaan perustuen syömättömyyttä ennen painoharjoittelua. Mutta kukin toki tavallaan, ja jos kataboliapeikko ei pelota niin kannattaa tosiaan olla syömättä pidempäänkin kuin ainoastaan nuo kuusi tuntia.

Ilmeisesti tämä topic kaipaa yhä lisää evidenssiä siitä, ettei hiilihydraattien nauttimisesta ennen treeniä tai jopa treenin aikana ole haittaa.

Carbohydrate supplementation and resistance training.

Haff GG, Lehmkuhl MJ, McCoy LB, Stone MH.

Human Performance Laboratory, Midwestern State University, Wichita Falls, Texas 76308, USA. haffgg@appstate.edu

There is a growing body of evidence suggesting that the performance of resistance-training exercises can elicit a significant glycogenolytic effect that potentially could result in performance decrements. These decrements may result in less than optimal physiological adaptations to training. Currently some scientific evidence suggests that carbohydrate supplementation prior to and during high-volume resistance training results in the maintenance of muscle glycogen concentration, which potentially could result in the maintenance or increase of performance during a training bout. Some researchers suggest that ingesting carbohydrate supplements prior to and during resistance training may improve resistance-training performance. Additionally, the ingestion of carbohydrates following resistance exercise enhances the resynthesis of muscle glycogen, which may result in a faster time of recovery from resistance training, thus possibly allowing for a greater training volume. On the basis of the current scientific literature, it may be advisable for athletes who are performing high-volume resistance training to ingest carbohydrate supplements before, during, and immediately after resistance training.

Jos edellisen perusteella jätetään hiilarit nauttimatta ennen suoritusta tai sen aikana, niin yhtä hyvin ne voidaan jättää nauttimatta myös palautusjuomassa. Hiilaripitoisen palautusjuoman nauttimista ei kuitenkaan KUKAAN tunnu kyseenalaistavan. Miksi? Varsinkin jos kyseenalaistaa tai jopa TUOMITSEE hiilareiden nauttimisen ennen harjoitusta. Missä on miesten logiikka? Vai onko Immosen propaganda uponnut näin hyvin porukkaan? Immonen muuten väitti tänään UFS:n sivuilla, että liikunta LISÄÄ rasvaa naisilla reisissä ja pakaroissa. Great!
:lol2:

Vittu mä unohin ettei pitänyt postata enää tähä topikkii :eek:

Miisu, tuossakin lukee joka kohassa could could could may may..

Ja mainitaan "high-volume resistance training", ja voluumiharjoittelusta lyhyin palautuksin ja muutenkin maitohapotustreenistä ON OLLUT PUHETTA TOPIKISSA jo aikaisemmin. Tuo palautusjuomajuttusi on kyllä jo melkosta sekoilua... Sen sijaan ketodieetillä palautusjuomassa ei nautitakkaan yleensä hiilareita mutta se on eri juttu.

Voisit muuten jo kertoa että minkä alan urheilija olet ja oletko systemaattisesti kokeillut syömättömyyden hyötyjä kun sulla riittää aikaa täällä höyrytä aiheesta kertomatta omasta taustastasi mitään, ja riittää aikaa etsiä tutkimuksia netistä, jotka eivät todista olennaisesti mitään, eivätkä käsittele itse aihetta.

Originally posted by miisu
On the basis of the current scientific literature, it may be advisable for athletes who are performing high-volume resistance training to ingest carbohydrate supplements before, during, and immediately after resistance training.

Boldatut kohdat osoittavat selkeästi ensinnäkin sen että tuokin tutkimus on mutu pohjalla ja toisaalta tulokset soveltuvat suurivoluumiseen treeniin, joka lähinnä on aerobista. Eli jos olet maratoonariskeletooni, niin ehkä tuosta jotain hyötyä on niille juoksulenkeille (epäilen että mitään hyötyä ei saavuteta lyhyemmissä aerobisissa treeneissä). Tutkimus ei sovi voima/body tyyliseen punttisalitreeniin. Mitä tulee kataboliaan lyhyessä syömättömyydessä, niin vaikutus on todella minimaalinen verrattuna saavutettuihin hyötyihin treenissä.

Kirjallisuutta ja sen pohjalta tehtyä tutkimusta löytyy puolesta ja vastaan yhtä paljon, kunhan vaan etsii. Kannattaa olla kriittinen ja ottaa opiksi omista ja muiden kokemuksista esim. tällä foorumilla! Ja tietty kannattaa kokeilla sitä syömättämyyttä ennekuin sanoo yhtään mitään ja postaa pätkiä kynäniskatohtoreiden julkaisuista.

Kyllä, tekstissä vilisee could ja may, mutta sinun kannastasi en ole lukenut vielä yhtä ainutta puolueetonta tekstiä, jossa olisi edes ehdollisena tuettu esittämääsi näkemystä.

Taustani ei käsittääkseni vaikuta mitenkään noihin esittämiini asioihin. Tutkimukset kun eivät muuksi muutu olen minä sitten kilpa- tai penkkiurheilija. Toisaalta ymmärrän, että naisen esittämää kantaa/faktaa tässä perin miehisessä lajissa on joidenkin vaikea hyväksyä, mutta toivon, että tällä kertaa kyse ei ole siitä.

Mutta eipä ole minulta muiden lihaskasvut tai kasvamattomuudet pois, joten täytyypä todella ihmetellä miksi viitsin vaivautua näitä tutkimuksia tänne postaamaan. Osaahan kai jokainen itsekin näitä netin syövereistä tonkia, jos vaan kiinnostusta riittää.

Immonen muuten väitti tänään UFS:n sivuilla, että liikunta LISÄÄ rasvaa naisilla reisissä ja pakaroissa. Great!
:lol2:

Jos muuten lähdet muilla palstoilla arvostelemaan enemmän tai vähemmän asiantuntijoiden kommentteja niin älä vääristele heidän sanomisiaan. Kävin äsken kyseisillä sivuilla, enpä ole vähään aikaan käynytkään, ja kommentti ei ollut ollenkaan tuollainen. Immosella on tuossakin asiassa pointtia, perusteista en osaa kommentoida varmuudella mitään.

Tutkimuksista itselläni ei siis ole hajua, mutta kuullut olen kyllä niin nuorilta kuin vanhoilta naisilta että parhaiten tasaiseen laihtumiseen ja selluliitin hävittämiseen tehoaa nimenomaan järkevä ruokavalio ja matalan intensiteetin laihdutusmuodot. Ja näitähän bodaritkin käyttää kun minimoidaan samalla lihaskato. Sellaisia aerobiccaajia yms tiedän myös paljon, jotka ovat muuten todella tiukassa kunnossa, mutta valittavat pakaroiden ja vyötärön läskejä ja selluliittiä.

Kestävyysurheilussakaan ei muuten kaikki tutkimukset tue glukoosin ottamista ennen treeniä ja treenin aikana: http://jap.physiology.org/cgi/conte...&stored_search=&FIRSTINDEX=10&journalcode=jap

Ilmeisesti tämä topic kaipaa yhä lisää evidenssiä siitä, ettei hiilihydraattien nauttimisesta ennen treeniä tai jopa treenin aikana ole haittaa.

Luuletko oikeesti että joku uskoo tollasen tai minkään muun tutkimuksen tuloksia, jos OMAKOHTAISET kokemukset, ja lukemattomien muiden kokemukset ovat sellaiset että juomasta on haittaa, se ei nosta suorituskykyä, ja syömättömyys nostaa :lol2:.... Aika erikoinen asenne. Jos nyt siis ei edes oteta huomioon sitä että lainaamasi tutkimukset eivät edes käsittele suoraan tavanomaista kuntosalitreeniä.

http://canadian.muscle.tripod.com/30lies.html

30 Biggest Lies about Bodybuilding By T.C. Luoma and Bill Phillips.

"24 -- Loading up on carbohydrates is an excellent way to enhance your athletic performance.

The traditional manner in which athletes 'carb up' for an athletic
competition usually involves first depleting the body's stores of
carbohydrates through exercise and diet. This is then followed by rest and a high carbohydrate intake. However, studies have shown that this type of preparation is unnecessary. An athlete who eats a balanced, high-carbohydrate diet and is in reasonably good shape has plenty of carbohydrates in his or her system to meet the demands of short-duration exercises that don't exceed roughly one hour. Anyone that does exercises that last more than an hour, like long-distance running or cycling, may benefit from 'carbing up', but the ability of muscles to use fat as a source of energy rather than carbohydrates in endurance events may be even more important to performance at that level."

"25 -- Consuming foods high in sugar before training provides your body with extra energy to sustain workouts.

Simple sugars like sucrose don't need to be broken down by the body's enzymes to be used as energy like complex carbohydrates do. Therefore, they elicit a rapid release of insulin, the hormone that regulates blood-sugar levels. The trouble is, the sudden, rapid influx of sugar into the system causes the body to release insulin in what must be considered a haphazard method, ie. the amount released is usually more than what's needed to metabolise the sugar. Consequently, your blood sugar often temporarily drops to a point that is actually lower than it was _before_ you had the sugar, which might cause you to become more exhausted much earlier than it normally would. Your body is then forced to dip into its glycogen reserves in order to correct the imbalance.

To ensure that you have enough energy to complete a workout, eat nutrient- rich foods with low glycemic indices (those that elicit a smooth, steady stream of sugar into the bloodstream) like barley, lentils or beans."

Tuossa siis paljon suppeammin käsitelty asioita kuin mitä tässä topikissa on käsitelty.

Todella helppo se on miisu muuten sun suunnaltasi heitellä noita tutkimuksia - vaikkei ne käsittelekkään itse aihettamme ollenkaan - ja sanoa että kukaan muu ei heitä syömättömyydestä ja sen tehon nostatuksesta tutkimuksia, yllätys yllätys kun niitä ei vain ole niin paljon, jos yleensä on ollenkaan. Kuten on ollut puhe topikissa. Mun silmään ei ole sattunut vielä ainuttakaan.

Sanoppas Sakkeus , mikäli ei hiilihydraattitankkauksesta puhuta , että onko maltillisesti hiilareiden syönnistä ennen treeniä haittaa. Eli jos syön 2h ennen treeniä aterian , joka sisältää alle 40g hiilaria , noin 30g protskua ja ruokalusikallisen oliiviöljyä. vai pitäsikö kauemmin olla syömättä? Mulla ei ainakaan nälissään reeni kulje ja on heikko olo , joten tollaset 4h paastot ennen reeniä kuulostaa aika järkyttäviltä...

Originally posted by Kraftwerk n
Sanoppas Sakkeus , mikäli ei hiilihydraattitankkauksesta puhuta , että onko maltillisesti hiilareiden syönnistä ennen treeniä haittaa. Eli jos syön 2h ennen treeniä aterian , joka sisältää alle 40g hiilaria , noin 30g protskua ja ruokalusikallisen oliiviöljyä. vai pitäsikö kauemmin olla syömättä? Mulla ei ainakaan nälissään reeni kulje ja on heikko olo , joten tollaset 4h paastot ennen reeniä kuulostaa aika järkyttäviltä...

Suoranaista haittaa ei varmasti ole; eli tämä insuliinipiikkiväsähdysongelma eliminoituu takuuvarmasti. Muutenkin noin niukka välipala sun kokoiselle jöllikälle 2h ennen treeniä lähentelee jo optimaalitilaa. Öljyä ehkä ottaisin 2rkl yhen sijaan. Mutta jos et ole kokeillut, niin kannattaa kokeilla venyttää syömättömyyttä kahdesta tunnista kahteen puoleen - kolmeen tuntiin ja ottaa vaikka 20g protskua ennen treeniä jos katabolia pelottaa.

Ts. adrenaliinivaikutus voi kasvaa (paljon) siirtämällä 2->3-?h, riippuu tietenkin ihan yksilöstä. Ja rasvojen käyttö energiaksi kasvaa, mikä voi jopa nopeuttaa sarjoista palautumista. Usein myös muut hyödyt (kovempi hikoilu ja pumppi jne) kasvavat kun siirretään kahdesta kolmeen (-?) tuntiin. Tuo ennen treeniä nautittu proteiini poistaa nälkääkin, joka yleensä häviää muutenkin kovien sarjojen jälkeen, mutta jos sinulla ei häviä voi protsku auttaa. Jos on tottunut syömään hyvin useasti nälkä ei välttämättä häviä kovin helposti treenissä edes ekojen kovien sarjojen jälkeen.

Mutta siis "haittaa" tuosta ei missään nimessä ole. Optimoinnistahan tässä on vain kyse jos poissuljetaan ne tapaukset joilla hiilaritankkaaminen aiheuttaa ongelmia kuntosalitreenissä. Ja jos sulla kulkee treeni paremmin tuolla välipalalla 2h eikä 3h ennen niin sillon 2h on optimi :).

Kiitos vinkeistä.

Tosiaankin , oon tottunut syömään useasti ja syön tuollaisia aterioita nyt dietillä 5krt päivässä. Pitääpä kokeilla nostaa tuota öljyn määrä melkein vaikka kaikilla aterioilla , kun on tuo paino lähtenyt niin nopeaa , hieman yli kilo(1,2kg) per viikko tahtia. Jos sais nyt dietin loppuajaksi kiristettyä tuon pudotuksen tuonne puoleen kiloon viikossa.

Lukekaapas tästä Markus Pöyhösen ravinnosta ja treenistä yms., oli lajisi sitten maraton, pikajuoksu, pyöräily, aerobic tai resistance training..

"...On minulla myös harmoninen dieetti, jota pitäisi ennen kisakautta ryhtyä noudattamaan, jotta pääsen kilpailupainoon..."

"...Kohti kilpailukautta edettäessä Pöyhönen nauttii aamiaiseksi rusina-mustikkapuuroa ja proteiinia. Päivällä esimerkiksi salaattia ja kalaa, nelisen tuntia ennen harjoitusta. Oikeanlaisten rasvojen, hiilihydraattien ja muiden ravintoaineiden asettaminen oikeisiin ajankohtiin päivää harjoitusten lomaan on Pöyhösen ravinto-ohjelman ydin..."

Originally posted by Kraftwerk n
Kiitos vinkeistä.

Tosiaankin , oon tottunut syömään useasti ja syön tuollaisia aterioita nyt dietillä 5krt päivässä. Pitääpä kokeilla nostaa tuota öljyn määrä melkein vaikka kaikilla aterioilla , kun on tuo paino lähtenyt niin nopeaa , hieman yli kilo(1,2kg) per viikko tahtia. Jos sais nyt dietin loppuajaksi kiristettyä tuon pudotuksen tuonne puoleen kiloon viikossa.

onko huomattavasti rasva palanu? lihakset pienentyny? mulla on puolitoista viikkoa dieettiä takana, välillä tuntuu että syön liian vähä. ei kyllä näyttäs että lihakset on pienentyny mutta paino pudonnu jo usean kilon... pelottaa... tää dieetti on niinku venäläistä rulettia viidellä luodilla paitsi että tässä on enemmän pelissä. prkl

Originally posted by Sakkeus

- jos ennen treeniä tankkaa, erittyy insuliinia, ja tällä on haittavaikutuksia PALJON:
*lipogeneesi eli läskin muodostus myös hiilareista rasvakudoksessa kasvaa
*glykogeenin pilkkominen glukoosiksi maksassa ja lihaksissa laskee
*glykogeneesi eli glykogeenin muodostus veren glukoosista lihaksissa ja maksassa kasvaa
*glukoosinotto maksaan kasvaa

- jos ennen treeniä on syömättä, erittyy paljon glukagonia, ja tällä on positiivia vaikutuksia:
*maksasta pilkotaan glukoosia
*glykogeneesi maksassa laskee
*lipolyysi alkaa eli rasvoja pilkotaan verenkiertoon, ja rasvahapot ovat olennainen bodaustreenin energianlähde, kreatiinifosfaatin ja atp:n lisäksi. Veren glukoosi ei ole niin tärkeä kuten Jason82 sanoi tuossa
*glykolyysi maksassa laskee, eli maksa ei käytä glukoosia energiakseen vaan säästää sitä lihaksille ja muulle kropalle

-treenin alussa erittyy paljon adrenaliinia ja vähän myös noradrenaliinia, ja näitä erittyy paljon enemmän pienen 2.5-4h paaston jälkeen, lievässä hypoglykemiassa kuin 1h syömättömyydellä tms hyperglykemiassa. Näillä on positiivisia vaikutuksia:
*syke kasvaa
*verenpaine kasvaa
*alveolit keuhkoissa laajenevat
*glykogeenin pilkkominen maksasta ja lihaksista kasvaa
*lihasten glykolyysi kasvaa; lihaksen ATP tuotto kasvaa
*lipolyysi kasvaa
*glukagonin eritys kasvaa; tällä samoja vaikutuksia kuin adrenaliinilla; tuossahan ne kirjoitin

Miisulle ja muille, jotka ovat sitä mieltä, ettei ole esitetty tieteellisiä faktoja. Jos nuot yllä olevat eivät ole tieteellisiä faktoja, niin mitä ne sitten ovat. Ovatko vain tutkimusnäytöt tieteellisiä faktoja. Kuten jo mainitsin, niin löytyy muitakin urheiluravitsemuksen ammattilaisia, jotka ovat tätä mieltä.

Lisätään vielä tuohon adrenaliinin eritykseen, että sen seurausena alkaa keho erittään myös enempi testosteronia. Näin ainakin William Kraemer kertoo.

Appetite for Construction
Building Results from Research
by John M Berardi

Writer and scientist John Berardi has established quite a following here at Testosterone. He’s intelligent, innovative, and talented, not to mention darn purty, if you’re into that kind of thing. He also seems to know a thing or two about nutritional biochemistry and metabolism, hence this column about nutrition. If you agree that the key to success in bodybuilding is diet, then John is your "go to" guy.

Abstract #1 — Pre-Workout Carbohydrates

Effects of Pre-Exercise Carbohydrate Feedings on Glucose and Insulin Responses During and After Resistance Exercise. Earnest, C. et al. Journal of Strength and Conditioning Research, 2000, 14(3), 259-372.

This study examined the effects of different kinds of carbohydrate gels given PRIOR to a bout of resistance exercise. Subjects were given one of four treatments: a placebo, dextrose, honey, or PowerGel. Measures were collected immediately after, and at times 30, 60, 90, and 120 minutes after training. Blood variables that were measured included glucose, insulin, triglycerides, urea nitrogen, creatinine, and muscle and liver enzymes.

Results:

1. None of the above variables were statistically different between groups. However, a few trends were noted.

2. All three carbohydrate-containing treatments appeared to decrease muscle catabolism.

3. Dextrose supplementation appeared to lead to the largest insulin release and appeared to blunt exercise induced release of muscle and liver enzymes (markers of muscle damage).

4. Honey supplementation appeared to lead to the most prolonged insulin release.

Since this is only an abstract, some important pieces of the puzzle are missing. However, the conclusions appear relatively clear. When taken before exercise, 50g of carbohydrate promotes anti catabolic blood profiles during the post-workout period. While there were no differences between groups, it appears that dextrose may be the winner of this carbohydrate challenge in terms of peak insulin release and anti-catabolic effects.

However, it does appear that honey, with its low glycemic index (GI = 73) vs. that of dextrose (GI = 98), may win on the glycemic index front. The prolonged insulin release is probably due to its slow appearance into the blood (low GI) and this characteristic is certainly of benefit when ingested BEFORE the workout. This way, insulin won’t rise too high, which would lead blood sugar levels to crash and cause you to bonk. So, if you want to take in some carbohydrates before the workout, honey may be superior.

siis..

syön tukevasti 2 h ennen ja 1h ennen treenii vedän whey recoweryä onko tällänen ruokailu hyväksi bodaus treeneissä?:rolleyes:

Itse olen tässä nyt vajaan kuukauden ollut syömättä 4.5 tuntia ennen treeniä ja hyvin tuntuu toimivan.

Suoraan istumatyöstä menen työpaikkani salille ja aiemmin, kun otin nolla hiilari drinkin pari tuntia ennen treenin alkua, oli aika väsynyt/haluton/voimaton olo salilla.

Nyt sitten ei väsymystä tule ollenkaan treenin aikana.
Kiitokset Sakkeuksen vinkeille! :kippis1:

Suositut

Back
Ylös Bottom