Hieronnan merkitys kehitykselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J2M
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

J2M

Juu..eli mielipiteitä siitä etää onko kunnon kokovartalo hieronta hintansa arvosta? Oli vaan kaverin kaverille (oikeesti) käyny sillee et oli treenannu monta vuotta ja kävi tossa vähän aikaa sitte ekaa kertaa hierojal ja oli saanu käsittelyn jälkee semmosta kommenttia et "turhaa siellä salilla käyt ilman hierontaa". Oli kuulemma lihakset ollu sen verran jäykkinä et ravintoaineiden kulkeutuminen niihin oli ollu tosi minimaalista ja sama asia kuona-aineille toiseen suuntaan. Asia kiinnostaa itsee suurissa määrin sen takii et itsellä kaks ja puol vuotta takana ilman hierontaa..oonko vaa ollu taas tyhmä??

Kyllä toi hieroja varmaan ihan oikeessa on ollu ton aineenvaihdunnan suhteen, mutta liekö mainoskikkana ennemminkin käyttäny tota "turhaa siellä salilla käyt ilman hierontaa", että rupeis oikeen säännöllisesti käymään samaisella hierojalla? Tämä tuli nyt vain ensimmäisenä mieleen.

ei ainakaan minun mielestä olisi mitään haittaa käydä siellä hierojalla säännöllisesti, mutta se on sitten toinen asia kestääkö lompakko :rolleyes:

tällä en tarkoita mitään 3 kertaa viikossa, vaan kerran puoleentoista viikkoon tai vastaavaa :thumbs:

J2M sanoi:
Juu..eli mielipiteitä siitä etää onko kunnon kokovartalo hieronta hintansa arvosta? Oli vaan kaverin kaverille (oikeesti) käyny sillee et oli treenannu monta vuotta ja kävi tossa vähän aikaa sitte ekaa kertaa hierojal ja oli saanu käsittelyn jälkee semmosta kommenttia et "turhaa siellä salilla käyt ilman hierontaa". Oli kuulemma lihakset ollu sen verran jäykkinä et ravintoaineiden kulkeutuminen niihin oli ollu tosi minimaalista ja sama asia kuona-aineille toiseen suuntaan. Asia kiinnostaa itsee suurissa määrin sen takii et itsellä kaks ja puol vuotta takana ilman hierontaa..oonko vaa ollu taas tyhmä??

On siitä hieronnasta selkeästi hyötyä, etenkin jos on kokenut urheiluhieroja asialla. Itse kuitenkin pidän lihashuollossa ehdottomasti tärkeimpänä säännöllistä venyttelyä, joka on vaan kovin aliarvostettua. Pelkkä hierojalla silloin tällöin käyminen ei auta kuin hetken, eikä hieronnasta saa kaikkea hyötyä irti jos, omaa hierojaani lainaten "selän pitkät ojentajalihakset on kuin ratakiskot", ei hieroja niitä paljon saa liikuteltua.

Kunnon syvävenyttelytreeni (1-1 1/2 h) pari kertaa viikossa pitkillä parin minuutin venytyksillä on auttanut mulla hirveästi lihasten palautumiseen, varsinkin jalat hyötyvät tästä suuresti. Lisäksi joka päivä pikkasen lyhyitä venytyksiä. Tän lisäksi jos selän käy hierotuttamassa välillä, riittää se jo pitkälle.

Teistä nuoremmista en tiedä - teillä kun lihakset varmaan palautuvat luonnostaan nopeahkosti, ja ovat kimmoisia - mutta tällä iällä :wanha: hieronta on kyllä elintärkeä osa treeniä. Käyn noin kerran kolmessa viikossa tai useammin, jos on joku erityinen ongelmakohta, ylävartaloa hierottamassa. Jalkoja harvemmin, ehkä joka neljäs kuukausi, vaikkei tiheämpi tahti haitaksi olisi.

Kokovartalohieronnassa kävin kerran, en toiste mene. Siinä ei ehdi mikään osa saada kunnon käsittelyä. Joskus hierotutan ylävartalon, jolloin käsivarret jäävät vähälle. Toisinaan selän, jolloin yleensä saa peppukin mukavan käsittelyn, ja käsittely yltää hiusrajaan asti. Mieluisin yhdistelmä on niska-hartiaseutu + kädet. Siinä ehtii hieroja pehmentää kunnolla molemmat.

Muuten, olen pari kertaa käynyt hierojalla, joka käsittelee hartiat oikein kunnolla asiakkaan maatessa kyljellään. Sen jälkeen hartiat ovat kuin uudestisyntyneet. Nam!

:offtopic: tälläinen pieni galluppi ne ketkä käy siellä hierojalla!

kuinka paljon olette pitäneet taukoa treeneistä hieronnan jälkeen?
itse olen pitäny ainakin yhden päivän!

Praivet: -Itse suosittelisin et kannattas olla 2-3pvä treenaamatta ennen hierotteille menoa, ja sit sen jälkeen pitäs 2-3pvä lepoa/kevyttä treeniä(neuvon myös siitä näkökulmasta, että teen hieronta hommia itsekkin). Periaatteessa hieronnan tuoma rasitus lihakselle vastaa treenin tuomaa rasitusta, vaikutus on vain toisenlainen.
Ite käyn yleensä kerran kuussa, jossei mitään ongelmia esiinny, mut jos tuntuupi joku pahalta, nii jättää sen lihas ryhmän treeni välistä ja vierailla hierojalla.

risumies sanoi:
Praivet: -Itse suosittelisin et kannattas olla 2-3pvä treenaamatta ennen hierotteille menoa, ja sit sen jälkeen pitäs 2-3pvä lepoa/kevyttä treeniä(neuvon myös siitä näkökulmasta, että teen hieronta hommia itsekkin). Periaatteessa hieronnan tuoma rasitus lihakselle vastaa treenin tuomaa rasitusta, vaikutus on vain toisenlainen.
Ite käyn yleensä kerran kuussa, jossei mitään ongelmia esiinny, mut jos tuntuupi joku pahalta, nii jättää sen lihas ryhmän treeni välistä ja vierailla hierojalla.

ahaa hyvä tietää jatkossa :)

Itsekkin alaa opiskelevana voin vakuuttaa säännöllisellä hieronnalla olevan hyötynsä. Pari (-kolme) kertaa kuussa olisi varmaan sellainen aika optimi jotta välit ei veny liian pitkiksi. Kannattaa usein varata kokohieronta-aika ja hierotuttaa vaan osa kropasta, koska usein esim puolihieronta ajassa ei ehdi kunnolla hieromaan edes puolikasta vartaloa. Ja jos kukkaro ei tätä kestä niin kannattaa käydä sitten vaikka vaan kahden kuukauden välein hierottamassa ja pyytää samalla hierojaa katsomaan hieman liikkuvuuksiakin (jos ei tätä automaattisesti tee). Tällöin saa arvokasta tietoa siitä minne alueille on päässyt jumi iskemään = mitä kannattaa omatoimisesti venyttää, hierojalta voi myös saada hyviä venytysvinkkejä. Aina noita kireitä paikkoja ei nimittäin itse huomaa koska lihaskireyteen on ikäänkuin tottunut ajan kuluessa.

Summa summarum: Hieronta on kuitenkin vain lihashuollon tukitoimi ja tärkeämmässä roolissa on omatoiminen venyttely!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
praivet sanoi:

Riippuu siitä, millainen hieronta on ollut. Rankan, voimaperäisen mouristelun jälkeen kaksi kolmekin päivää ennen kuin treenaan taas kyseistä kehonosaa. Hyvä huomio risumieheltä: kun tiedän olevani menossa kovaan hierontaan, en pariin päivään ennen sitä treenaa tätä kehonosaa. Venyttelen sitä kyllä kunnolla.

Olen käynyt kerran urheiluhierojalla ja sanonut, että kohtapuoleen on sitten kisat tiedossa. Hän hieroi jalat sen mukaan, ja mitaleita ropisi kisoista. Oli just passeli, herättelevä hieronta, ei liika kova. Mutta tietääkseni näitä asioita urheiluhieroja opiskeleekin.

Yks miun hieroja katsoo aina tiettyjen nivelteni liikkuvuuden. Ja hänelle voin mennä, kun on erityisongelmia jonkun paikan kanssa.

Pitääkö sellainen paikkaansa, että kun alkaa käymään hierojalla niin sen jälkeen siellä pitää käydä tietyin väliajoin, koska paikat menee nopeesti niin tukkoon ja kipeiksi sen jälkeen ku ne on kunnolla avattu?

Milo sanoi:
Pitääkö sellainen paikkaansa, että kun alkaa käymään hierojalla niin sen jälkeen siellä pitää käydä tietyin väliajoin, koska paikat menee nopeesti niin tukkoon ja kipeiksi sen jälkeen ku ne on kunnolla avattu?

Ei tai joo... Eli toki jos paikat on saatu auki (siis jos, harvoin pelkällä hieronnalla saadaan kuitenkaan täysin auki) niin kannattaahan sitä lihashuoltoa jatkaa sitten edelleen koska jossainvaiheessa taas se jumi muuten taas iskee! Kyllä pelkkä venyttely usein riittää, siihen sitten tukitoimena hierontaa jos siltä tuntuu. Kuulostaa tuo ehkä enemmän mainoslauseelta että olisi "pakko" käydä...

Nii, kuten Aslak sanoikin jo, ei se pelkkä hieronta ole kuin ESIHOITO, jonka jälkeen ratkaisevaa on mitä itse tekee, venyttelyt, jumpat ym.

praivet sanoi:

Yleensä ei tule käytyä salilla treenaamassa seuraavana päivänä niitä lihaksia, jotka on hierottu. Pahasti jumissa olleiden lihasten aukaisun jälkeen menee useampi päivä ennen kuin uskaltaa treenata kovaa. Itselläni tuntuu paras koordinaatio heikkenevän pariksi päiväksi kun lihakset on saatu kunnolla rentoutumaan, joten sekin karsii hieman noita teknisempiä treenimuotoja.

Käyn n. kerran kuukaudessa hierojalla ja yleensä se on toi selkä ja hartiaseutu ja joskus jalkoja. Menee lapojen välit lukkoon niin kipeesti jos ei käy, että on vähän pakko, ehkä oo tähän kyllä venytyksiä saanut tehoamaan. Kokovartalohierontaa en minäkään suosittele kauhiasti jos haluaa oikeesti hierotuttaa paikat kunnolla, ei siinä ajassa ehdi millään. Ennemmin useammassa osassa.

Mulla ei ole positiivia kokemuksia, en osaa rentoutua tarpeeksi ko tilanteessa. Olin sukulaislikalle pari kertaa ukena kun se alaa opiskeli jokin aika sitten. Heilla oppilaitos jarjesti vain mummoja hierottavaksi, yrita siina sitten saada lihaksiin tuntumaa. Kuitenkin esim rintalihakset ja pohkeet on siina hoidossa tulleet niin kipeiksi etten nahnyt sita vaivan arvoisena. Joskin oma liikkuvuus ja aineenvaihdunta tuntuisi olevan sen sorttinen etta en mene kaikkein helpoiten jumiin.

Tuli mieleen että kannattaisko esim. vaikka pohjetreenin jälkeen hieroa niitä kotona itse? Ajattelin että palauttaako nopeammin? Vai saako lihasta vielä hieroa samana päivänä?

twinlab sanoi:
Tuli mieleen että kannattaisko esim. vaikka pohjetreenin jälkeen hieroa niitä kotona itse? Ajattelin että palauttaako nopeammin? Vai saako lihasta vielä hieroa samana päivänä?

Voi hieroa, mutta ei samana päivänä kun ne on treenattu. Itse hieroin jonkun verran silloin kun juoksin enemmän ja penikka uhkasi. Kannattaa hieroa TOSI varovasti, muuten on enempi haittaa. Käytä jotain rasvaa tai öljyä ja hiero alhaalta ylöspäin.

Mariko sanoi:
Voi hieroa, mutta ei samana päivänä kun ne on treenattu. Itse hieroin jonkun verran silloin kun juoksin enemmän ja penikka uhkasi. Kannattaa hieroa TOSI varovasti, muuten on enempi haittaa. Käytä jotain rasvaa tai öljyä ja hiero alhaalta ylöspäin.

Siitoksia :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom