Hevosenliha?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Unique
  • Aloitettu Aloitettu
Mikseivät kansalaiset hermostu siitä, että paistijauhelihassa ei ole paistia?

Minä ainakin sain siitä slaagin, koska olen jauhelihan suurkuluttaja ja olin tähän asti luottanut nimeen sen suhteen. Mutta nähtävästi mediaa kiinnosta tuo asia paljon vähemmän ja nehän näitä kohuja pääosin tehtailevat ja pitävät hengissä.

Sinänsä minua kyllä kiinnostaisi myös pitävätkö nuo luvatut rasvamäärät paikkansa jauhelihoissa jopa sitä enemmän kuinka suuri osa siitä on paistia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikseivät kansalaiset hermostu siitä, että paistijauhelihassa ei ole paistia? Tai jos ostat härkäpihvin ravintolasta, niin se on lehmää? Työpaikan "kukkoa viinissä" ei ole kukkoa nähnytkään. Eikä kyllä viiniäkään.

Eipä silti. Mustikkakekseissä oli Kuningaskuluttajan testissä keskimäärin yksi mustikka per 500g keksiä.

Oli minullekin uusi tieto, että paistijauhelihassa käytetään muitakin ruhon osia. Tosin tuo, että paistijauhelihassa ei ole paistia, ei pidä paikkaansa. Kyllä siinä on paistia, mutta ei välttämättä 100 %. http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/jauhelihan+nimi+ja+koostumus/

Tuota härän nimen käyttämistä olen useasti itsekin miettinyt. Houkuttelevammalta se toki kuulostaa. Pitääkin ensi kerralla kysyä ravintolassa, että mistä naudasta on kysymys, lehmästä, sonnista vai härästä. Tuskin se tarjoilija edes tietäisi, mitä eroa noilla on.

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/yle-evira-puuttumassa-lehm%C3%A4lihan-nime%C3%A4miseen-h%C3%A4r%C3%A4ksi-1.31970

Sinänsä minua kyllä kiinnostaisi myös pitävätkö nuo luvatut rasvamäärät paikkansa jauhelihoissa jopa sitä enemmän kuinka suuri osa siitä on paistia.

Pitäisi pitää. http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/ravintoarvomerkinnat/

Kyllä minä ainakin luotan, että kun ostan Suomalaista lihaa, voin varmistua siitä, että tuotteessa on sitä, mitä tuoteseloste sanoo. Ketju on kuitenkin niin paljon lyhyempi ja luotettavampi. Eikös kaikissa näissä "löydöissä" ole kuitenkin ollut kysymys ulkomailla valmistetuista tuotteista? Suomalaisilla yrityksillä (Atria, HK, Snellman ja pienemmillä kuten Partanen) ei edes ole oikein "varaa" mokailla tuolla tavalla, kuin suuremmilla ulkomaisilla yrityksillä (kuten Findus).

Esimerkiksi Poutun tuotteita en osta, koska ainakin porsaan lihat tulevat Tanskasta. Rainbow:n tuotteita ostan välillä, koska esimerkiksi jauhelihathan ovat HK:n tuotteita ja niissä käytetään kotimaista lihaa.

Niinjoo, Kodari76, osta kaupassa jauhettua jauhelihaa. Minä jauhoin eilen töissä monta kymmentä kiloa paistijauhelihaa, ja voin taata, että en käyttänyt siihen muuta kuin kulmapaistia.

Ennen tätä kohua luulin hevosenlihan olevan kalliimpaa kuin nauta.
Joskus olin siinä luulossa että meetvurstiin kuuluu hevonen, mutta siten kuulin ettei siinä läheskään aina ole hevosta. Nautaa luulin käytettävän koska se on halvempaa, mutta nyt sitten sanotaan hevosen lihaa niin halvaksi ettei sitä kannata kuin jauhaa salaa kebabbiin.

Itselle ehkä enemmän kauhistelun aiheena on ollut se, ettei voi valmistajiin luottaa kun sinne tungetaan semmoista mitä ei siellä pakkausselosteen mukaan pitäisi edes olla. Vertaa esim. suklaapatukka jossa ei ilmoiteta mahdollisista pähkinäjäämistä. Voi sitä pähkinäallegikkoa vituttaa siinä vaiheessa kun se anafylaktinen shokki iskee päälle. Joo ja ennen kuin kukaan kerkee tulla besserwisseröimään, niin kyllä tiedän ettei hevosenlihaan hirveen moni ihminen ole kuollut, korkeintaan tukehtumalla. Mut pointti onkin se et jos valmisruokiin laitetaan jotain mitä siinä ei ilmoiteta olevan se voi aiheuttaa jollekin jopa hengenvaarallisen tilan.

Ja jengi jotka ulisee antibiooteista ja hormoneista hevosenlihassa ei taida olla tietoisia et ihan niitä samoja aineita siellä siassa ja naudassakin on. Et seuraavan kerran kun ostatte sitä halpaa jauhelihaa prisman tai citymarketin alelaarista niin siellä saatte antibiootit ja horkat samalla tavoin mukana kun siinä hepanlihassa :D

-- Edit --

Kenguru maistui yllättävän paskalle kun sitä söin. Semmosta huonon riistalihan maku siinä oikeastaan oli.

Kunnon hevosenliha on hyvää :kuola:

Niinjoo, Kodari76, osta kaupassa jauhettua jauhelihaa. Minä jauhoin eilen töissä monta kymmentä kiloa paistijauhelihaa, ja voin taata, että en käyttänyt siihen muuta kuin kulmapaistia.

MIstäs sen tunnistaa? Joku aika sitten tuli kohu siitä, kun eräs kauppa möi lihatiskillään irtojauhelihaa joka oli itse asiassa otettu juuri vanhaksi menevistä vakuumipakkauksista. Suuri ongelma on myös se, että meilläpäin lihan hinta tuplaantuu, kun se siirtyy lasin toiselle puolelle myymälässä.

Unohdin valituslistastani myös kalat. Joka raflassa myydään tuoretta kirjolohta, siikaa ja jopa katkarapujakin olen nähnyt myytävän tuoreina. Joskus asiaa kyselin, niin on ne tietty pakastettu kuljetusta varten, mutta niinq tuoreena. No on se hyvä, etteivät härskeinä niitä pakastaneet.

p.s. eilen ostin hevosenjauhelihaa 2.90€ hintaan. 10% rasvat. Naudan 10% jauheliha 400g oli 4,90€. On hinnat nousseet perkele.

edit: suklaasta ja pähkinästä muistelisin lukeneeni, että niissä Jalin suklaatehtaan koneissa käytetään voiteluaineen pähkinäöljyä/rasvaa. Eli siitä se pähinä riski tulenee?

Ja jengi jotka ulisee antibiooteista ja hormoneista hevosenlihassa ei taida olla tietoisia et ihan niitä samoja aineita siellä siassa ja naudassakin on. Et seuraavan kerran kun ostatte sitä halpaa jauhelihaa prisman tai citymarketin alelaarista niin siellä saatte antibiootit ja horkat samalla tavoin mukana kun siinä hepanlihassa :D

Niin ja eikös esim Jenkeissä ole laillista käyttää kasvuhormoneja nautaan?

Luomulihassahan minkään ylimääräisten aineiden käyttö on kielletty. Hintahan on tietenkin kalliimpi. Atrian naudan luomujauheliha 400 g maksaa meillä ~5,50 €.
"Eläinten ruokinnassa ei ole sallittua käyttää aminohappoja ja/tai kasvun- ja tuotannon edistämiseen tarkoitettuja aineita (antibiootteja, kokkidiostaatteja). Luonnonmukaisessa tuotannossa ei myöskään sallita kemiallisten liuottimien avulla valmistettuja rehuja (erilaiset rouheet)." http://www.evira.fi/files/attachments/fi/evira/asiakokonaisuudet/luomu/lomakkeet_ja_ohjeet/luomuohje_2_elaintuotanto_netti_15032010_2-painos.pdf

MIstäs sen tunnistaa? Joku aika sitten tuli kohu siitä, kun eräs kauppa möi lihatiskillään irtojauhelihaa joka oli itse asiassa otettu juuri vanhaksi menevistä vakuumipakkauksista. Suuri ongelma on myös se, että meilläpäin lihan hinta tuplaantuu, kun se siirtyy lasin toiselle puolelle myymälässä.

Tunnistaa minkä? Että on käytetty vain paistia? Ei mistään. Naudan jauheliha ja naudan paistijauhelihathan ovat aivan eri värisiä, mutta ei sekään totuutta kerro. Sinun pitää vain luottaa siihen, että kauppa myy mitä sanoo. Minä voin esimerkiksi todistaa asiakkaalle omavalvonnan avulla, että jauhelihaan on käytetty juuri nimenomaista lihaa (eränumerot, teurastuspvm:t jne), mutta eihän asiakas tosin silloinkaan tiedä, valehtelenko minä.

Ja tuore jauheliha on joo kyllä huomattavasti kalliimpaa. Valintakysymyksiä.

Unohdin valituslistastani myös kalat. Joka raflassa myydään tuoretta kirjolohta, siikaa ja jopa katkarapujakin olen nähnyt myytävän tuoreina. Joskus asiaa kyselin, niin on ne tietty pakastettu kuljetusta varten, mutta niinq tuoreena. No on se hyvä, etteivät härskeinä niitä pakastaneet.

Ne kalat tulevat jäämurskan seassa, eivät siis ole jäässä tullessaan. Tai en tiedä, miten muualla toimitaan.

Mutta näitähän näkee uutisissa aina säännöllisin väliajoin, että palvelutiskillä kustaan asiakasta linssiin 100-0. (Valehdellaan pyyntipäiviä jne.) Sitä pitää varmaan kalastamisen lisäksi ruveta maatalousyrittäjäksi, että tietää, mitä Heluna on syönyt ja millaisissa oloissa Putte possu elää.

http://www.youtube.com/watch?v=avER-t6GL4U

Ei niistä ole kuin tohon ja Vermoon :D
Ruotsissakin "häviää" 9000 pollea vuodessa kun ei se lihan myynti kannata, monttuun vaan.
On kyllä toisaalta melkoista tuhlausta, jos tossa nyt olisi heppaa tarjouksessa niin kyllähän sitä täytyisi maistaa. Väittäisin että Ruotsissa niillä on salettiin paperit kunnossa eli rokotukset sun muut käytetyt lääkkeet paperilla, luulisi että edes eläinten, vaikka minkkien ruuaksi kelpaisi mutta ei kai sitten.

Ei voi kyllä ymmärtää miksi näitä tuotteita joissa nyt sattuu olemaan seassa hevosta vedetään pois markkinoilta . Täysin eriasia kuin täälläkin mainitut pähkinäjäämät , jotka saattaa joillekin aiheuttaa vakaviakin seurauksia. Hevosenliha siinä valmiiksi paskanmakuisessa valmisruoassa on yks ***** hailee. Muuten vedetään lihaa ihan surutta , ostetaan halvinta mahdollista lihaa ja vedetään eines kuraa , mut nyt on joku ongelma että siinä onkin jotain muutakin eläintä kuin lehmää tai sikaa...:face:

Kotimaisen hevosenlihan saanti ei ole ihan joka puolella helppoa , heppoja kun ei kelpuuteta teuraaksi jos kuollut muuten kuin lopettamalla siellä teurastamossa. Menee hyvää lihaa hukkaan todella paljon järjettömien lakipykälien takia. Hepat täällä Suomessa ainakin elää hyvän elämän verrattuna tehotuotettuun sikaan tai nautaan joten ihan hyvillä mielin pitäis kaikkien vedellä sitä silloin tällöin.

Harmitti ihan pirusti kun mentiin tässä joku aika sitten yhteen raflaan nimenomaan maistamaan hevosenlihapiffiä , mut sehän oli poistettu listalta heikon saatavuuden takia.

Eivät ihmiset yleensä kusetuksista pidä. Hinnalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa tai sillä mitä muuten syö. Käsittämätöntä.

"No eihän tää kusetus nyt niin paha juttu oo ku halvalla myin!"

Onko kusettaminen ruokabisneksessä muuten yleisesti hyväksyttyä?

Niin ja eikös esim Jenkeissä ole laillista käyttää kasvuhormoneja nautaan?

Kasvuhormonit eivat ole ainoa huolenaihe. Kasittaakseni hevosten kohdalla nimenomaan kyse on kipulaakkeista, hevosiin kaytetaan laaketta nimelta "bute" (en tieda oikeaa nimea, tuolla sita kutsutaan taalla), joka on ihmiselle vaarallista. En tieda annetaanko karjalle usein kipulaaketta tai ainakaan tuota samaa, hevosia kun tupataan laakitsemaan enemman koska niita pidetaan kisahevosina/lemmikkeina/jne.

http://www.youtube.com/watch?v=avER-t6GL4U
Väittäisin että Ruotsissa niillä on salettiin paperit kunnossa eli rokotukset sun muut käytetyt lääkkeet paperilla, luulisi että edes eläinten, vaikka minkkien ruuaksi kelpaisi mutta ei kai sitten.

Paperit usein juuri osoittavat etta hevonen ei kelpaa ruuaksi. Esimerkiksi meikalaisen pikkuinen polle ei ikina paady kenenkaan lautaselle koska silta on kavio leikattu ja sen takia heppaa on jouduttu laakitsemaan vahvoilla laakkeilla. Paperit ovat kunnossa ja poni on elanyt terveellista ja onnellista elamaa (lihaakin loytyy paljon koska se on vahan pulskassa kunnossa), mutta riskit ovat liian suuret. Vaikka ei silla, en ma sita muutenkaan lautaselle laittaisi.

Työkaveri muuten osti ravihevosen ja joku tuttu teurastaja laittoi hepan kylmäksi ja suolisti sen. Siitä piti ottaa joku trikiininäyte (?) ja sitten paikallinen palvaamo vetäisi sen kinkuksi. Leivän päällä syötiin sitä vähän ja ihan ok oli. Kerrankin ruoka jolla oli nimi.

Muistaakseni siitä tuli palvattua lihaa, jauhelihaa hirveä köntti ja jotain pihvifileitä.

Mä oon nähny Pietarissa koiranlihaa torilla myytävänä. En mennyt lähellekkään ja kun kerroin tästä venäläiselle kaverilleni niin hän piti minua ennakkoluuloisena. Tuskin maussa edes on paljoa eroa siihen mitä cittarin lihatiskissä on.

Koko tuon hevosenliha kohun pointti on käsittääkseni se että asiasta ei oltu tiedotettu riittävästi. Unohtunee parin viikon kuluessa niin päästään tästäkin turhasta aiheesta.

Eihän tässä nyt muuten mitään, itsellähän vielä toimii kaikki. Mutta miettikää tilanne jossa joku on allerginen hevoselle, ja sitten henkilöllä jytää joku super bakteeri mikä vie kaikki voimat ja sitten tulee tankattavaksi hevosenlihalla..

Paperit usein juuri osoittavat etta hevonen ei kelpaa ruuaksi. Esimerkiksi meikalaisen pikkuinen polle ei ikina paady kenenkaan lautaselle koska silta on kavio leikattu ja sen takia heppaa on jouduttu laakitsemaan vahvoilla laakkeilla. Paperit ovat kunnossa ja poni on elanyt terveellista ja onnellista elamaa (lihaakin loytyy paljon koska se on vahan pulskassa kunnossa), mutta riskit ovat liian suuret. Vaikka ei silla, en ma sita muutenkaan lautaselle laittaisi.

Eli kunnon paperit tekivät tehtävänsä eikä poni päätynyt lautaselle jos joku olisi sen halunnut syödä. Jossain Bulgariassa, Romaniassa sun muissa rupumaissa tuskin on mitään papereita, tai jos on niin niillä voi pyyhkiä persettä.

Eihän tässä nyt muuten mitään, itsellähän vielä toimii kaikki. Mutta miettikää tilanne jossa joku on allerginen hevoselle, ja sitten henkilöllä jytää joku super bakteeri mikä vie kaikki voimat ja sitten tulee tankattavaksi hevosenlihalla..

Vähän puhuttu, mutta varmasti vakava ongelma. Mutta onko esim. naudanlihalle allergisille myös jokin tukiryhmä?

Söin yövuorossa jääkaapista hevosenlihaa. hyvää oli. suolaa sopivasti ja rasvaa. Tänään on treenissä hyvä pumppi lihaksissa. yöllä tuli jo letkut hyvin pintaan. natrium ja rasva toimii... ;)

Siinä matkustaa hevonen:

07052011484_zps8627466f.jpg

Ollaan aina välillä saatu joku joutava hevonen ja laitettu koirille ruuaksi. Viimeksi joulukuun alussa. Koni kärrillä mehtätien päähän ja prosessi käyntiin, siisti ja kivuton homma, eikä mene kokeneilla hirven käsittelijöillä pitkään , kun se on tuommoisessa muodossa. Kun tietää, ettei ole lääkitty, voi syöttää koirille ja syödä itekkin huoletta. Eläin se on siinä missä muutkin.

Itse olen pari kertaa ostanut s-marketista tai prismasta heppaa jauhelihan muodossa. Ei maistu vähä rasvaista lehmää huonommalta ehkä vähän erilainen maku mutta ihan hyvä, ja onhan tuo vähän halvempaakin kun hintaa on 6.50€/kg ja rasvaa 10%

Ei voi kyllä ymmärtää miksi näitä tuotteita joissa nyt sattuu olemaan seassa hevosta vedetään pois markkinoilta.

Jaa? Esimerkiksi sen takia, että tuotteissa oleva hevosenliha voi olla ihan mitä tahansa. Jos valmistaja ei pysty sanomaan, miten liha on päätynyt tuotteisiin, miten lihan turvallisuus ihmisille voidaan varmistaa? Missä dokumentit esim. lääkekontrollista?

SEAGRAM sanoi:
Eli kunnon paperit tekivät tehtävänsä eikä poni päätynyt lautaselle jos joku olisi sen halunnut syödä. Jossain Bulgariassa, Romaniassa sun muissa rupumaissa tuskin on mitään papereita, tai jos on niin niillä voi pyyhkiä persettä.

Alyssan ponia on ilmeisesti lääkitty tuotantoeläimille kielletyllä lääkkeellä, jonka takia se on laitettu elinikäiseen teurastamiskieltoon. EU-alueen hevosilla tulee olla passi, johon lääkitykset merkitään juurikin siksi, etteivät ihmiselle vaaralliset lääkeaineet joutuisi elintarvikkeisiin. Harrastehevosia lääkitään kyllä kipulääkkeillä ja antibiooteilla, mutta nämä poistuvat elimistöstä usein jo parissa viikossa. Kuusi kuukautta taitaa olla Suomessa pisin varoaika. Jokainen voi tosiaan miettiä, että kuinka hyvin hevosten doping-kontrolli mahtaa toimia vaikkapa Romaniassa... :rolleyes: Lisäksi liha testataan (tai ainakin pitäisi testata) vielä teurastamoissa, ettei esim. mahdollinen väärällä passilla teurastaminen johda suurempiin ongelmiin.

Alyssa, osaatko sanoa miksi tuota Phenylbutazonea (bute) käytetään ilmeisesti aika yleisesti Briteissä? Ymmärsin, ettei sen poistumisesta elimistöstä ole täyttä varmuutta. Aika kivuliaita kopukoita siellä, jos tuo on niin yleinen lääke kuin ymmärsin. :D

Kotimaisen hevosenlihan kysynnän kasvaminen ja sitä kautta tuotannon kasvu (ja hinnan putoaminen) olisi aikalailla parasta mitä Suomen hevoskulttuurille voisi tapahtua. On järjetöntä laittaa hyvää lihaa kuoppaan ainoastaan sen takia, etteivät teurastamot ota hevosia vastaan. Kysyntää ei ole tarpeeksi, mutta toivottavasti asia on muuttumassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom