Hevosenliha?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Unique
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä porukka tästä hevosenliha "skandaalista" ? Pakkotoiston väelle luulisi tuollainen halvempi liha kelpaavan ihan sellaisenaan... Vaikea on ymmärtää miten iso poru tuosta on nousemassa. Itselleni kelpaisi vaikka puhdas hevosen jauheliha, jos sen hinta tulisi olemaan alhainen. Minkä takia mikään firma ei ole alkanut myymään erikseen hevosenlihaa? Luulisi markkinarakoa olevan, esimerkiksi juuri bodykansassa ja opiskelijoissa.

Lainaus maikkarin artikkelista:

Suomen Hevostietokeskuksen toiminnanjohtajan Minna-Liisa Heiskasen mukaan hevosenliha on Suomessa niin halpaa, että kotimaisten hevosten teurastaminen on kannattamatonta.

– Jos suomalaisen hevosen vie teuraaksi, siitä ei saa edes kuljetuskustannuksia takaisin. Globaalit tuontimarkkinat polkevat hevosen lihan hintaa.

Tuottaja saa Heiskasen mukaan hevosen lihasta 30–50 senttiä kilolta.

– Hevosesta saa parhaassa tapauksessa siis noin sata euroa. Se on aivan liian vähän.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se poru on noussut siitä, että tuotteissa on jotain muuta kuin mitä tuoteselosteessa annetaan ymmärtää. Siinä siis ihan puhtaasti rikotaan elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyviä määräyksiä. Siellä voi olla vaikka millaisesta kaakista otettua lihaa ja samalla sitten erilaisia lääkejäämiä huima määrä. Kaikki liha kun ei ole enää syötäväksi kelpaavaa viranomaisten mielestä ja ihan hyvä niin.

Se poru on noussut siitä, että tuotteissa on jotain muuta kuin mitä tuoteselosteessa annetaan ymmärtää. Siinä siis ihan puhtaasti rikotaan elintarvikkeiden turvallisuuteen liittyviä määräyksiä. Siellä voi olla vaikka millaisesta kaakista otettua lihaa ja samalla sitten erilaisia lääkejäämiä huima määrä. Kaikki liha kun ei ole enää syötäväksi kelpaavaa viranomaisten mielestä ja ihan hyvä niin.

Juuri nain. Lisaksi hevosenliha on erityisen riskialtista koska hevosia laakitaan aineilla mitka ovat epaterveellisia ihmiselle. Liha tulee usein maista, jossa elintarvikevalvonta ei ole kovin tiukkaa, joten riski syoda "saastunutta" lihaa on korkeampi, varsinkin jos sita on elintarvikkeessa jossa hevosenlihaa ei pitaisi tuoteselosteen mukaan olla.

Se tässä ihmetyttää mitenkä porukka edes viitsii kysellä että "no mikä tässä nyt niin kauheata on, parempaa lihaahan se on" yms. Kun kyse siitä, että jos jotakin myydään niin siinä on sillon oltava sitä tavaraa mitä luvataankin, pätee kaikkeen.

Suomen Hevostietokeskuksen toiminnanjohtajan Minna-Liisa Heiskasen mukaan hevosenliha on Suomessa niin halpaa, että kotimaisten hevosten teurastaminen on kannattamatonta.
Tää on kyllä kumma juttu kun sitä haukutaan halvaksi, mutta mulla on vähän toisenlaisia kokemuksia. Olen joskus etsinyt kissojen ja koirien kanssa hevosenlihaa kaupoista ja mistään ei löydy. Sit kun säkällä joskus jossain näkee, niin se on ihan vitun kallista. Jotain savustettua hepoista löysin jokin aika sitten valmiiksi pakattuna kaupasta kohtuuhintaan ja se oli kyllä törrrrkeän hyvää. Mutta ei sekään kyllä halpaa ollut. Ei ollenkaan.

Mä oon vaan kerran ostanut hevosenlihaa, mutta oli hyvää ja halpaa! Pitäis ostaa useammin, mut ei jaksa lähteä hakee sitä ku ei myydä ku yhdessä paikassa mun kaupungissa.

Mainittiinkin jo, että kysehän on siitä, että tuotteessa ei ole sitä, mitä tuoteselosteessa sanotaan. Kärjistetty esimerkki: Muslimien täytyy voida luottaa, että tuote ei sisällä sianlihaa. Ja englannissa hevosenlihan syöminen on ymmärtääkseni tabu. Niinkuin meillä koiran syöminen.

Ylläri pylläri, ihmiset ovat muistaneet tämän johdosta, että heppaakin voi mussuttaa. http://yle.fi/uutiset/kohu_lisaa_hevosenlihan_myyntia/6502351 . Hyvä juttu sinänsä, jos kysynnän kasvaessa myös tuotanto ja myynti tulevat lisääntymään. Mutta tuleeko tuotanto lisääntymään, jos se ei aloittajan viestin mukaan ole kannattavaa? Eli jos kulutus lisääntyy, myynti kasvaa siten, että myydään ulkomaista hevosen lihaa? Ei kiitos. En syö elukkaa, joka on rahdattu tänne.

Minun puolestani voisi tulla esimerkiksi fasaanin-, villisian-, jäniksen- tai bambinlihaskandaali, jos se tarkoittaa, että ihmiset hiffaa noiden elukoiden olemassa olon -> mun olisi helpompi saada noita käsiini. :kuola:

Se tässä ihmetyttää mitenkä porukka edes viitsii kysellä että "no mikä tässä nyt niin kauheata on, parempaa lihaahan se on" yms. Kun kyse siitä, että jos jotakin myydään niin siinä on sillon oltava sitä tavaraa mitä luvataankin, pätee kaikkeen.

No aika hyvin media vetää kohua siihen suuntaan että on nimenomaan kauheaa se kun se on HEVOINEN!!!! Se on toki vähän kylmivää että mistä tietää jos samat tahot puljaa mitä tahansa puolimädännyttä lihaa noihin valmisruokiin.

Mainostuksesta johtuen nyt tekee mieli hevosta, toivottavasti ei kysyntä ihan karkaa ja hinnat sen mukana.

Huomenna voisi käydä hakemassa torilta hevosen jauhelihaa. 6,9 € kilo ja pitäisi olla tuossa lähellä teurastettua. Saas nähdä miltä maistuu.

No aika hyvin media vetää kohua siihen suuntaan että on nimenomaan kauheaa se kun se on HEVOINEN!!!! Se on toki vähän kylmivää että mistä tietää jos samat tahot puljaa mitä tahansa puolimädännyttä lihaa noihin valmisruokiin.

Mainostuksesta johtuen nyt tekee mieli hevosta, toivottavasti ei kysyntä ihan karkaa ja hinnat sen mukana.

Kuten Grandie mainitsi, Englannissa hevosen syominen on jossain maarin tabu. Koska kohu lahti alunperin Englannista, ulkomaalainen media on todennakoisesti seurannut Englantilaista mediaa ja sen vuoksi painottanut juuri sita etta kyseessa on _hevosen_ liha. Taalla hevosia kunnioitetaan lemmikkeina, hyotyelaimina ja ystavina ja niita arvostetaan. Isolle osalle englantilaisista ei tulisi ikina mieleenkaan syoda hevosta. Nama ovat pitkalti kulttuurisidonnaisia asioita.

Tää on kyllä kumma juttu kun sitä haukutaan halvaksi, mutta mulla on vähän toisenlaisia kokemuksia. Olen joskus etsinyt kissojen ja koirien kanssa hevosenlihaa kaupoista ja mistään ei löydy. Sit kun säkällä joskus jossain näkee, niin se on ihan vitun kallista. Jotain savustettua hepoista löysin jokin aika sitten valmiiksi pakattuna kaupasta kohtuuhintaan ja se oli kyllä törrrrkeän hyvää. Mutta ei sekään kyllä halpaa ollut. Ei ollenkaan.

Itse syön nykyään lähes pääasiallisesti hevosenlihaa, ainakin parikolme kertaa viikossa. Nytkin on pakkasessa sisäfilettä, paistijauhelihaa ja makkaraa.

Täältä Turusta löytyy heposta hyvin joka citymarketista + paikalliset lihakaupat. Taisi jossain olla juttua että sitä syödään eniten suomenna juuri täälläpäin. Ja näyttäisi olevan pääasiassa kotimaista, teurastamoa löytyy 10km päästä.

Paikallisia hintoja: Paistijauheliha 6e/kg, sisäfilee 23-27e/kg, ulkofile 17-19e/kg. Sisäfile kannattaa paistaa tai grillata, aivan ehdottomasti parasta lihaa mitä voi olla. Kannattaa ostaa sisäfile mielummin kuin ulkofile koska hintaero on varsin pieni. En nyt tiedä onko muualla suomessa kalliimpaa, mutta täytyy oikeasti olla typerä jos ostaa 38e/kg häränfileet heposen sijaan, hevon hintalaatusuhde on tolkuttoman hyvä.

Jauhelihana olen ostanut aina kun sattuu löytymään. Halpaa ja vähärasvaista. Paistaessa aika karsea haju sekä muutenkin vähän voimakkaan makusta. Yleensä "laimennan" sitä vähän rasvaisemmalla naudanlihalla.

Itse syön nykyään lähes pääasiallisesti hevosenlihaa, ainakin parikolme kertaa viikossa. Nytkin on pakkasessa sisäfilettä, paistijauhelihaa ja makkaraa.

Täältä Turusta löytyy heposta hyvin joka citymarketista + paikalliset lihakaupat. Taisi jossain olla juttua että sitä syödään eniten suomenna juuri täälläpäin. Ja näyttäisi olevan pääasiassa kotimaista, teurastamoa löytyy 10km päästä.

Paikallisia hintoja: Paistijauheliha 6e/kg, sisäfilee 23-27e/kg, ulkofile 17-19e/kg. Sisäfile kannattaa paistaa tai grillata, aivan ehdottomasti parasta lihaa mitä voi olla. Kannattaa ostaa sisäfile mielummin kuin ulkofile koska hintaero on varsin pieni. En nyt tiedä onko muualla suomessa kalliimpaa, mutta täytyy oikeasti olla typerä jos ostaa 38e/kg häränfileet heposen sijaan, hevon hintalaatusuhde on tolkuttoman hyvä.

Missä?!

Juuh. Kyllähän se nyt hyvin yksinkertaista on, eli jos myydään jotain muuta kuin mitä on luvattu on kyseessä kusetus. Jos ostan röökiä, ja saan normaalin röökiaskin jossa sisällä minisikareita niin ei se minulle kelpaa, vaikka jonkun mielestä ne on hienompia tai parempaa kuin rööki. Sama asiahan se on tässä.

Mutta hevosenlihaa en ole koskaan maistanut. Vois joskus maistaa, ja jos liha tulee ulkomailta niin parempi vaan!

Tänään ostin juuri Kupittaan cittarista Partasen paistijauhelihaa vakuumissa 2,69e /400g. Lahdattu Liedossa kotimaisesta kaakista.

Ok ehkä se on lähemmäs 7e kilo jos kalkulaattori kaivetaan esille :D

Isoin ongelma kai tuossa on kun ne hevosen lihat ostetaan jostain romaniasta, ite ostin Wotkinsin lihatukusta kunnon pollea ja oli muute kalliimpaa kuin nauta, pakko sanoa että tuli hyvät pihvit! Hevonen maistuu imo paremmalta.

Hevosenliha (ja varsinkin sisäfilee) on erinomaista,jos siitä noin yleisellä tasolla puhutaan.

Siitä huolimatta ymmärrän tämän kohun nimenomaan juurikin tuon kusetuksen takia. Olen sitä mieltä,että kuluttajan pitää pystyä luottamaan tuoteselostukseen ja elintarvikkeiden terveellisyyteen. Jos tällä tavalla kusettamalla valmistettaisiin ja myytäisiin elintarvikkeita (tarkoitan nyt muitakin kuin tätä hevosenlihajuttua), voisi olla mahdollista,että joku menettäisi henkensä (esim. allergikot)

Tai ihmisen oikeuksia loukattaisiin muuten. Ei olisi kovin reilua, että esimerkiksi muslimi söisi sianlihaa naudanlihana tai juutalaista kusetettaisiin košer-ruoan osalta. Tai että minulle syötettäisiin ihmisen lihaa sianlihana.

Hevosen sisäfile piffinä on pop mutta saatavuus surkeaa.

Omasta mielestä koko touhu kuvastaa tätä suomen elintarviketeollisuutta (valmisruuat). Mukamas helkkarin kovat valmistuskustannukset kaikkien säädöksien ja määräyksien takia. Puhutaan laadukkaaasta kotimaisesta ruuasta ja lopulta näyttää paljastuvan, että paskat kaikesta edellisestä kunhan vaan voitto on maksimoitu. Ostetaan lihaa mistä halvimmalla saadaan laadusta tinkien.

Meidän äiti pilkko romanian pollen...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom