Hevarit ja asenne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKHS
  • Aloitettu Aloitettu
Ei jaksanut lukea läpi koko ketjua, että onko tämmöistä mainittua, mutta jostain luin, että nykyään on aika iso porukka ns. uushevareita (oli vissiin ihan toimittajan oma määritelmä).

Kyseessä ovat noin 25-50-v ihmiset, jotka ovat kaikin puolin muuten ihan ns. tavallisen oloisia (porvallisen kunnioitettava työ, perhe, omistusasunto, farmariauto jne. sälät), myös ulkonäkönsä osalta :eek:, MUTTA kuuntelevat heviä. Ja prkl onhan se nyt fakta, että heviä eivät ole Lordi, HIM, gunnarit tai AC/DC (vaikka kaikki noi ovat esim. mun ja monen muun uushevarin makuun varmaan ihan hyvää musaa, mutteivat heviä, eivätkä metallia). Uushevarit voivat kyllä niitäkin kuunnella, mutta ehkä ennemmin ihan ehtaa mättöpaahtoa, genreinä mainittakoon vaikkapa bläkkis, rässi, grind core ja death metal. Joukossa on paljon insinöörejä, opettajia, liikemiehiä, lekureita, tehdasduunareita, kaupankassoja, siivoojia, sairaanhoitajia, asianajajia, kuskeja (rekka, taksi, bussi yms.), yrittäjiä jne. ihan tavallisia työläisiä. Et siis voi koskaan tietää, milloin olet tekemisissä Niiden Hevareiden kanssa. :evil:

Muuten komppaan tällä sivulla olevia King Fearin ja Metalvikingin erinomaisia postauksia, enkä jaksa tämmöisistä asioista enempää vääntää. Aivan sama.

Taustamusana tällä rauhanomaista ja rehtiä elämää korostavalla opettajalla soi tätä postausta kirjoittaessa kuulokkeista levy Acts of the Unspeakable esittäjänään bändi nimeltä Autopsy. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ärsytää ihmiset jotka tulee kyseleen että kai mä kuuntelen heviä, tai sitte kyselee että etkai oo räppäri. Prkl jos mut pitää luokitella nii olkoon punkkari, täytyy varmaan alkaa lisään provoa pukeutumisessa ni ei aina känniset tuu kyseleen mitä tykkään manovarin uusimmasta

V*tuttaa kun ihmisten pitää yleensäkään kysellä jotain dorkia "Mistä musiikista sä tykkäät?" -kysymyksiä. Minä en ainakaan noita hevon v*tun genrejä tiedä, mutta eihän siihen pelkästään voi sanoa, että hyvästä musiikista. Sitten pitää tarkentaa, että joo, semmoisesta raskaammasta... Siis joo rockista tykkään... ja hevistä. No v*ttu en tiedä millaisesta hevistä, sellaisesta mikä kuulostaa hyvälle! Älkää kyselkö niin molempia osapuolia v*tuttaa vähemmän.

Anteeksi sekaantumiseni threadiin.

Nimim. Rokkari tai jotain sinnepäin.

Ihan sama juttu. On se aika säälittävää, että ihmiset ihan oikeasti syrjiä toisia ja valitsee seuransa pelkän musamaun vuoksi. Se kun kertoo niin paljon ihmisestä!

Topikin aloittanut kirjoitus oli sinänsä hyvä. Voi jokainen miettiä miten itse siihen suhtautui.

Siis ajatelkaa nyt. Se ei ole sallittua, että aletaan jakamaan ihmisiä rodun vuoksi. Ei sukupuolen yleistyksetkään. Mutta samalla nämä edistykselliset ihmiset jaoittelee ihmisiä pelkän musamaun vuoksi. Tutkimuksissa se on todettu: Ihminen kuulee musiikissa niitä viestejä mitä itse haluaa.

1. Hevi on paskimmillaan ihan hirveätä paskaa.

2. Olin itse yläaste aikana ns. metallipuritanisti eli Metallica, Slayer, Megadeth, Pantera jne. linjalla ja kaikki muu oli paskaa.

3. jos joku kysyy millaista musiikia kuuntelen, niin vastaan että hyvää musiikkia.

1. Itseasiassa pahemmin ei voi mennä metsään. Hevi on paskimmillaan parasta. Jos se ei ole jotain paskaa, se on tekotaiteellista ryönää. Hyvänen aika, vertaapa Venomia ja Stratovariusta :-)

2. Aikoinaan puritanistina pidin noita silkkana tuubana ja oikea hevi tarkoitti Deep Purplea, Leppeliniä ym. No, onahn ne musiikkina loistavaa, mutta nykyään olen vähän avartanut hevikäsitystäni. Muös musiikkimakuni on muuttunut siinä määrin, että voisin kutsua itseäni Megadethin faniksi. Pantera ja Metallica ovat tosin yhäkin melkoista ryönää :-)

3. Niin pitääkin. Tyhmään kysymykseen tulee vastata mahdollisimman selkeällä itsestäänselvyydellä.

Mun mielestä Lordi on hard rockkia (sanoohan sen biisin nimiki sen jo!), niinku vaikka AC/DC.

Joskus nuorempana olin melkoinen Gun's Roses fani, ja olin tyytyväinen siihen etten kuunnellut heviä, vaan ainoastaan Hard Rockia. Sittemmin tajusin että hard rockilla ja hevillä ei mitään musiikillista eroa olekaan, vaan erotus on lähinnä kulttuurillinen. No tietenkin poikkeuksena se alkuperäinen hard rock käsite, joka tarkoitti sitä kovaa soitettua rock'n rollia (Steppenwolf, Hendrix, Hurriganes ym ym). Myöhemmin keksittiin sellainen näennäisarvo kuin musiikin raskaus, ja alettiin selkeää heviä kutsumaan hard rockiksi, jos se ei ollut tarpeeksi raskasta. Kuitenkin niin Lordi, AC/DC kuin Gunnarit tai Deep Purplekin poikkeaa rokkikaavasta siinä määrin että puhtaasti musiikkina, kyse on hevistä. Kulttuurilliset erot ovat sitten asia erikseen.

Yks muija sano, että HIM on parasta metallia. Ei kai mielipidekysymykseen voi vastaankaan väittää.

Olen jotakuinkin aina ihmetellyt HIM metallimainetta. Kuitenkin yhtyeellä on vain muutama kappale jotka edes muistuttavat metallia, ja sellaisia löytyy kuitenkin jopa Michael Jacksonilta. Muutenhan kyse on trippi-iskelmästä.

khyl mun mielestä HIMin eka oli metallia,muista levyistä ei paljon metallia löydy

Aika monet tuntuu kuvittelevan, että hevareilla on ainainen vitutus päällä. Monet varmaan saa minustakin sellaisen ensivaikutelman, että tuo on synkkä kaveri, ku en paljon hymyile enkä välttämättä hakeudu tuntemattomien kanssa juttusille. Salillakin jurotan pääasiassa yksin, kuulokkeet korvilla ja huppu päässä. Mutta syntymälahjaksi saatu luonne on vain sellainen, jolle ei hirveämmin voi mitään.

Olen nyt kuunnellut heviä 25 vuotta. Ehkä nörttiyttäni, ehkä vain sen takia, ettei sitä aikoinaan muut kuunnellu ja halusin olla vastarannankiiski. Kuuntelen heviä sen takia, että tykkään siitä. Mutta eipä näistä musiikkimakuasioista kannata kiistellä. Kaikilla omansa. Itse olen onnellinen siitä, ettei metallimusiikki pääse enemmin radiosoittoon, koska sitten voisi ruveta vituttamaan.

Se on toisaalta ihan just ja se sama mitä muut on mieltä mitä mikäkin musa oikeasti on. Rajat on jo niin häilyviä että oikeaa vastausta ei edes ole olemassa. Jos jollekkin HIM on metallia ni suokoon raukkaparalle oikeus siihen.

Koska ite esim en koe edes Kotiteollisuutta metallimusiikkina. Kaukana siitä. Pop-musiikki särökitaralla ei tee mun mielestä musiikista metallia.

Mutta nämä on ihan omia mielipiteitäni joten näistä on turha vääntää sen enempiä. :D

np Bolt Thrower : Granite Wall :rock:

Niin kuin manowar voi olla hardrockia. kuten kings of metal coming to town, hey mister dc play one for me, fightingt the world. veteen piirretty viiva.

Haha. No makuasioita ne on tietty, mutta MANOWAR on kyllä metallia. Toki nuo genret o muuttunu ajan kanssa. Olihan aikoinaan KISS ja Rainbowkin metallia. Enkä tässä tarkota sitä alkuperäistä Rainbowta (DIO vokaaleissa), joka toki on nykyisinkin luokiteltavissa metalliksi.

Ja toi toka biisi on Metal Daze eikä mikään hey mister dc... :rock:

Ps, eikös toi Heavy Metal juttu alunperin syntyny ihan vahingossa siitä Born To Be Wildin lainista "Heavy metal thunder"?

Ps, eikös toi Heavy Metal juttu alunperin syntyny ihan vahingossa siitä Born To Be Wildin lainista "Heavy metal thunder"?

Niinhän se tarina kertoo. Samoin kuin Venom keksi termin black metal, vaikkei nykykäsityksen mukaan sitä ollut/ole. Onhan Venom kategorioitu thrashiksi, mutta onko se nyt sitäkään. Tosin vahva vaikuttaja se on ollut näille kahdelle musiikkityylille.

Kun joskus treenasin mp3-soittimen kanssa niin Welcome to hell oli varattu jalkatreenille:rock:

Venom = Black Metal. Nimenomaan sitä alkuperäistä ja oikeaa. Nykykäsitys on vääristynyt, johtuen paljolti tietyistä jutuista, which happened in Scandinavia back in the early 90`s.
Jos olisit kysynyt Black Metallista vuonna 80-jotain, vastaus olisi ollut Venom ja muutama muu nimi. harhateillä oltiin genren "trendiaikaan" 90-luvun alussa, jolloin jotkut teinit väittivät tyyliin "Bathoryn ekat levyt oli jotain huonoa rokkia". Nyttemmin kun monilta heiltä kysyy (ovat kasvaneet ketkä on ja jotkut viisastuneet), myöntävät olleensa väärässä.

Black Metal oli likaista ja haistetettiin paskat tuottamiselle & monelle muulle asialle. Kuin punkissakin. Genret ovat jopa aika lähelläkin toisiaan, jos puhutaan niiden kovimmista ääripäistä alkuaikoina. jammu Burgereiden ja muiden mustahuulien tulon jälkeen Black Metallista lähti se raakuus pois, alettiin tuottamaan levyjä..siitä tuli jotain muuta, mitä markkinoitiin BM:nä.

Venom thrash metallia? No siinä määrin, että ekat varsinaiset thrash metal (niin myös Death Metal, jne) bändit saivat venomista vaikutteensa (ja Motörheadista, punkista jne.). Venom tavallaan loi tuon äärimmäisen metallignren: thrash metal, black Metal..

Yleensä unohdetaan kaikki nää genrien luojat ja pidetään jotain laihoja ruotsi hippeja death metalleiden esi-isinä ;)

Heh, Metalliviikingin kanssa ei kannata ruveta väittelemään ainakaan musiikista. Siinä jää väistämättä häviölle:) Ei vaan, kiva noita sun posteja on lukea, kun tietoa löytyy. Itsekin tutkin musiikin historiaa siltä osin kuin se kiinnostaa. Nyt on lukemisen alla Iggy Popin elämäkerta.

Tuosta Venomin bläkkeydestä sen verran, että jossain Norjan tv:n black metal dokumentissa kaikki bläkkis bänditkään eivät pitäneet Venomia black metallina, vaikka vaikuttajikseen mainitsivatkin sen.

edit. niin ja tuo viimeinen lause ei ollut vastaväite. eiköhän se Venom ollut bläkkistä, kun itsekin niin sanoivat:)

Juu, no hard feelings ;)
Tuo musiikkihistoria on mielenkiintoista, itsekin luen elämänkertoja jne. aina silloin tällöin.

Norjalaiset yrittivät hieman luulotella, että "ne keksi Black Metallin", mikä tietenkin markkinointi mielessä oli siihen aikaan varmaan fiksua (teineiltä rahat pois). On totta, että mayhemin eka Mlp tuli 1987, mutta jos ajatellaan, että Venomilta 7 vuotta aikaisemmin ja sen jälkeen Bathory ja Hellhammer ja siitä muodostuneet ekat C.Frostit, Onslaught jne..

Norskit (Dark Throne) kopioi ekan levynsä (techno thrash/death metallia) jälkeen sirinä soundin potenssiin 2 Bathoryn 3. albumilta ja Burzumin eka oli suoraan mix 2 ekasta Bathory Lp:stä pienillä venom-höyryillä.

Nää Immortal/Emperor + monet muut myöhemmät olivat selvästi enempi Death Metal vaikutteisia, siellä olis sitä yhden kielen sahausta, minkä Possessed kehitteli 84-85.

Suomalaisen Beheritin "Drawing down the moon" on paras 90-luvun BM levy, koska se kunnioittaa sopivasti juuriaan, on silti omaperäinen, raskas ja soundit uskolliseen tyyliin raa`at (mutta ei siis huonot genreen nähden) ja..biisit ovat oikeasti hyviä.

Ei tule kauheasti kuunneltua enää BM:ää, tuli yliannostus 90-luvun alussa/puolivälissä.

Venom = Black Metal. Nimenomaan sitä alkuperäistä ja oikeaa. Nykykäsitys on vääristynyt, johtuen paljolti tietyistä jutuista, which happened in Scandinavia back in the early 90`s.

Tämä on aika mielenkiintonen juttu ja mielipiteet jakautuu aika usein kahteen. Itse koen Venomin musiikillisesti räkäsenä rokkina, en muuna. Se ei musiikillisesti ole lähelläkään sitä miten mä koen black metallin olevan. Korkeintaan lyriikoittensa puolesta. Mutta se onkin vain puolitotuus.

Emperor/Enslaved - Hordanes Land (split cd) on niin black metallia kuin se ikinä voi (mun mielestä) olla. Tohon vielä kyytipojaksi Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas ni ollaan jo oikeilla jäljillä. ;)

Hyvin puit muuten sanoiksi tuon tuottamiseen panostamisen Dimmu Burgerin jne myötä. Miten ennen niin paha ja räkänen black metal bändi yhtäkkiä on "hyvän ja kauniin" kuulonen. Mitä vielä? Radiokamaako tässä tehdäänkin? Ajat muuttu. Suosio kasvoi, ja samalla alettiin miettiä että möivätkö ne perkele ittensä. Tavallaan.

Edelleen nämä ovat asioita, pikemminkin mieltymyksiä kuin puhdasta faktaa. Sitä en ala kiistämään etteikö Venom olisi näyttänyt suunnan näille Norjalaisille sekopäille. Ja suotakoon heille se kunnia mikä heille kuuluu.

Black metal oli, ja on edelleenkin jossain määrin erittäin mahtavaa musiikkia. Mutta sitä tiettyä fiilistä 80 luvun loppupuolelta 90 luvun alkuun jään kaipaamaan. Nyt se on vaan "cool" ja mainstream.

Ja siksi, on death/grindin uusi aikakausi käsillä. Tai no ainakin mun soittimessa.

No itse asiassa Black Metal on nimenomaan likaista/räkaistä rokkia, koska metalli on eräs rock musiikin genreistä :)

"Metallius" rock musiikissa tulee voluumista, soittotyylistä, soundeista, temposta ja mahtipontisuudesta. Venom soitti metalli-tyylillä, vaikka mitenkään erityisen "tiukkaa" ei soitanto ollut.
Itse asiassa Briteissä oli 70-luvun lopusta 80-luvun puoliväliin ilmiö nimeltä NWOBHM. Tähän genreen niputettiin kaikki Venomista Iron maideniin ja Def Leppardista Praying mantisin kautta Angel Witchiin.
Kaikki kuulostivat omalta. TÄÄLTÄ ON PERÄISIN PALJON LEGENDAARISIA JUTTUJA, JOHIN HIEMAN PUNKIN AGRESSIOTA LISÄÄMÄLLÄ SAATIIN AIKAAN SALLAISIA KLASSIKOITA, kuten Metallican "Kill`em all" ja Slayerin "Show no mercy".
Metallicasta sanoikin joku genre guru, että "soitti vanhaa juttua uudella tavalla". Tämä oli hyvin sanottu.

Itse en varsinaisesti pidä mistään genrestä/bändistä genreilyn jne. takia, vaan, onko joku biisi/bändi mielestäni hyvä.

Itse en varsinaisesti pidä mistään genrestä/bändistä genreilyn jne. takia, vaan, onko joku biisi/bändi mielestäni hyvä.

Genreuskollisuus on vähän kapekatseista. Tietenkin musiikkia pitääkin kuunnella sen takia että se hyvää ja siitä saa hyviä fiboja oli se sitten mikä yhtye tahansa. Aika usein nämä sattuu menemään jonkun tietyn genren mukaan kerrallaan. Esim nyt paha death metal / grind core kausi päällä. Mitäköhän taas seuraavaksi.. :rolleyes:

Kävin wikipediassa perehtymässä tähän mielenkiiintoseen aiheeseen. Sinänsä mulle on nämä genret ja luokittelut ihan sama, kunhan musa on hyvää. Alla olevat tekstit on suoraan sieltä wikistä. Omat lisäykset merkattu [].

Metallimusiikki (myös heavy metal tai hevimetalli) on hyökkäävää ja raskassointista rock-musiikkia, johon kuuluvat tyypillisinä piirteinä vetävät rytmit, voimakkaasti vahvistetut kitarat ja monesti myös synkeät teemat. Metallimusiikin katsotaan syntyneen vuoden 1970 tienoilla. Musiikkityylin ja sen alatyylien ympärille on muodostunut alakulttuureita, joiden edustajia kutsutaan usein hevareiksi.

Rockin suuntauksia
folk rock | garage rock | glam rock | goottirock | hard rock | industrial | metallimusiikki | poprock | post-rock
progressiivinen rock | punk | psykedeelinen rock | rap rock | rock and roll | rockabilly | suomirock |

Metallimusiikin tyylilajit
Alternative metal | Avant garde metal | Black metal | Death metal | Doom metal | Folk metal | Goottimetalli | Grindcore | Hard rock | Industrial metal | Kristillinen metalli | Metalcore | Neoklassinen metalli | Power metal | Progressiivinen metalli | Rapcore | Stoner rock | Thrash metal

[Huomatkaa että Hard Rock löytyy sekä Metallin että Rockin suuntauksista.]

Hard rock on rock-musiikin tyylilaji, jota luonnehtivat voimakkaat riffit, vahva soundi ja suurieleinen esiintymistapa. Termiä käytetään usein "kevyemmän" heavy metalin synonyyminä. Käsitteet on kuitenkin yritetty erottaa toisistaan siten, että varsinainen heavy metal on raskaampaa ja yleensä tyyliltään ja sanoituksiltaan hard rockista poikkeavaa. Karkeasti ottaen hard rockin sanoitukset ovat yleensä valtavirran rockin kaltaisia ja käsittelevät esimerkiksi kitaransoittoa, seksiä ja moottoripyöräilyä, kun taas heavy metalissa esiintyy kauhuromantiikkaa ja synkkiä, ydinsodan kaltaisia visioita. Hard rock myös jatkaa musiikillisesti selvemmin 1960-luvun rhythm and blues -pohjaisen rockmusiikin tyyliä. Usein on makuasia, halutaanko jotakin yhtyettä luonnehtia hard rockiksi vai heavy metaliksi.

[Eli Hard Rock on tavallaan metallin ja rockin välimaastoa. Yleensä Hard Rock luetaan mukaan metallista tai hevistä puhuttaessa. Esim. Imperium (suomalaisen metallimedian mahti):"Imperiumi on raskaaseen musiikkiin erikoistunut media, joka kattaa kaiken hard rockista ankarimpaan metalliin."]

Guns N' Roses on yhdysvaltalainen rockyhtye. Yhtyeen musiikissa yhdistellään glam rockia ja hard rockia.

Metallica on yhdysvaltalainen metalliyhtye, jonka tyyli on vaihdellut thrash metalista lähes valtavirran rockiin asti.

Slayer on yhdysvaltalainen thrash metal-yhtye.

Twisted Sister on hard rock -yhtye.

Iron Maiden on brittiläinen heavy metal -yhtye.

Dimmu Borgir on tunnettu vuonna 1993 perustettu norjalainen melodista ja pääosin sinfonista black metal -musiikkia soittava yhtye.

Uriah Heep on brittiläinen progressiivinen hard rock/heavy metal -yhtye.

Manowar on yhdysvaltalainen heavy metal -yhtye.

Accept on Solingenin kaupungissa, Saksassa 1970-luvun alussa perustettu heavy metal -yhtye.

Lordi on kansainvälisen levy-yhtiö Sony BMG.n talliin kuuluva suomalainen hard rock -yhtye.

Anthrax on yhdysvaltalainen thrash metal/speed metal -yhtye.

Pantera oli vuonna 1981 perustettu yhtye Texasista, Yhdysvalloista. Sitä pidetään yhtenä 1990-luvun merkittävimmistä heavy metal -yhtyeistä.

Sentenced oli Muhoksella vuonna 1989 perustettu suomalainen metalliyhtye. Yhtyeen ensimmäiset julkaisut olivat tyyliltään death metalia, mutta kolmannesta albumista lähtien yhtye alkoi siirtymään kevyempään, paikoin hard rockiakin muistuttavaan ilmaisuun. Yhtyeen sanoituksissa keskeisinä teemoina olivat masennus, itsemurha ja kuolema.

The Kinks oli brittiläinen rock-yhtye....The Kinksin ensimmäinen hitti oli "You Really Got Me" (1964), jonka säröinen ja raskas kitarasoundi herätti suurta huomiota. Heavy metalin kehityksen katsotaan joskus alkaneen tästä kappaleesta. The Kinksin musiikki siirtyi kuitenkin vähitellen rauhallisempaan suuntaan.

Kotiteollisuus on lappeenrantalainen heavy metal -yhtye.

HIM on suomalainen, viisihenkinen itsensä love metalliksi luokitteleva rock-yhtye. Kun HIM nousi laajempaan tietoisuuteen, lehdistö ei ollut varma miksi kutsua sen musiikkityyliä, johon vaikutti merkittävästi positiivinen voimavara, rakkaus. Niin ikään sävellykset sisälsivät alusta alkaen aineosia suuren yleisön popista. Yhtye alkoikin kutsua musiikkiaan love metaliksi. [Love metal ei ole metallia vaikka siinä harhaanjohtavasti metal sana onkin.]

AC/DC on brittiläis-australialainen hard rock -yhtye.

Deep Purple on 1960-luvun lopulla perustettu englantilainen rockyhtye. Se lukeutuu varhaisimpiin ja suosituimpiin heavy metal- ja hard rock -tyylilajien edustajiin.

Led Zeppelin oli erittäin suosittu englantilainen raskaan rockin yhtye. Led Zeppelinin blues-pohjaista musiikkia luonnehditaan usein varhaiseksi heavy metaliksi.

Hurriganes on vuonna 1971 perustettu suomalainen rock-yhtye.

Scorpions on saksalainen heavy metal -yhtye.

Motörhead on brittiläinen heavy metal -yhtye. Motörheadin sanoitukset kertovat yleensä elämästä, seksistä ja rockista.

[Nyt soiva] Primal Fear on saksalainen power metal/heavy metal -yhtye. Power metal on metallimusiikin tyylisuuntana varsin tuore. Power metallin tunnusmerkkejä ovat (lähes aina) kovaa ja korkealta laulava miesvokalisti, nopea tempo, usein kahden bassorummun "tuplabasarikomppi" (yleensä myös tuplabasarin tahtiin sahatut riffit) ja runsaat melodiat. Kitarasoolot ovat yleensä nopeita ja vaativia (kts. tilutus). Sanoituspuolella liikutaan usein joko fantasiamaailmoissa tai taistelukentällä, mutta tyypillisiä power metal -sanoituksia tehdään myös arkipäiväisemmistä tai epämääräisemmistä aiheista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom