Hevarit ja asenne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKHS
  • Aloitettu Aloitettu
MUTTA minuun suosikkibänrin rumpali soittaa maaliman nopeiten ja laulaja karjuu kaikki joukahaiset suohon ja kitaristi on ihan vituun taitava ja basisti on niin vahva että se hakkaa saatana kaikki. Sun isäskin. Niin.

Enkä laita piruuttanikaan mitään hymiöitä niin saa jengi tuumata kuinka tosissaan täällä ollaankaan.

Mä uskon et sä oot ihan tosissas. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulipa mieleen, kun tuolla joku väitti että hevarit ovat taiteellisesti lahjakkaampia, että moinen väitös ei sellaisenaan pidä paikkansa, mutta se selittyy juuri sillä että hevarit ovat itseasiassa nörttejä. Hevimuusikoissa löytynee virtuooseja keskimääräistä enemmän verrattuna muuhun pop-musiikkiin (tosin, ainakin Suomessa iskelmä ja tanssimusiikki vie vielä voiton), sillä näistä muusikoista valtaosa on melkoisia nörttejä, joitenka elämä ainakin josain vaiheessa, on pyörinyt lähes kokonaan musiikin kuuntelun ja soittamisena ympärillä. Mitä enemmän teet, sen paremmin osaat, ja nörtithän tunnetusti harrastavat valitseemsa harrastusta todella paljon.

No luvan kanssa sitten jätän tuon neutraalin nörttisanan ja käytän realistisempaa ja kuvaavampaa termiä "elämättömiä surkimuksia"

Typerämpää kuin kinastella jostain metallimusiikin alagenreistä on puhua "klassisesta musiikista". Mitä on klassinen musiikki? Onko se kaikkea mikä on sävelletty orkestereille? Mielestäni pitäisi käyttää aikakauteen tai tyyliin viittaavia termejä kuten barokkimusiikki. Tämä yleisesti "klassiseksi" musiikiksi kutsuttu taidemuotohan oli oman aikansa pop- tai hevikulttuuria, eikä Mozart varmaan kutsunut sävellyksiään klasariksi.

Taitaa olla niin päin, että aika montaa etenkin naispuolista piirtämistä/maalaamista/kirjoittamista/kaikkia näitä harrastavaa henkilöä kiinnostaa kuulua alakulttuuriin, jossa em. taitoja (kuviteltuja taikka aitoja) pääsee toteuttamaan mielin määrin sekä itseen että ympäristöön. Erikoisuudentavoittelijatkin kuuluvat mielellään laumaan, jossa voi olla niinku toi taiteellinen yhdessä ja syljeksiä valtavirtaan. Se on sitten eri asia, kuinka paljon erikoiset taiteelliset persoonat ovat itse kukin mieltyneet musiikkiin tai sen sellaiseen sivuseikkaan.

Mitä on klassinen musiikki?

Klassinen musiikkihan on vain tiettyjen sääntöjen mukaan tehtyä musiikkia. Ennen vanhaan sitä kai kutsuttiin vain musiikiksi (kun folkia tai juomalauluja ei kai sellaiseksi mielletty), ja kevyen musiikin ilmaantuessa, se vanhan ajan musiikki muuttui klassiseksi.

Näinkö sinä määrittelet nörtin?

Unohtui aiemmin vastata. En määrittele nörttiä noin. itseasiassa se käy jopa ilmi lainaamastasi viestistä, niille, jotka sen ovat lukeneet. Olen siinä osan määritelmää toki antanut, mutta vain osa, eikä se ole lainaamasi kohta

Unohtui aiemmin vastata. En määrittele nörttiä noin. itseasiassa se käy jopa ilmi lainaamastasi viestistä, niille, jotka sen ovat lukeneet. Olen siinä osan määritelmää toki antanut, mutta vain osa, eikä se ole lainaamasi kohta

Siinähän väität hyvin selkeästi että hevimuusikoissa löytyy enemmän virtuooseja kuin esim. vastaavasti pop-musiikista koska ovat nörttejä, ts ovat viettäneet ihan liian paljon aikaa musiikin kuunteluun/tekoon.

Se on totta että ollakseen esim helvetin hyvä kitaristi sitä kitaraa on soitettava, ja paljon. Ehkä sana mitä etsit on intohimoinen, ei nörtti.

En vaan jaksanut lainata koko tekstiä. Pienestä se on vängättävä, etenkin jos hevimiehiä aletaan nörteiksi haukkumaan. :rock:

;)

..realistisempaa ja kuvaavampaa termiä "elämättömiä surkimuksia"

Äläs nyt jaksa itkeä. Onko hevimies ollut sinulle ilkeä vai mikä rassaa? :love:

1. Ehkä sana mitä etsit on intohimoinen, ei nörtti.

2. mikä rassaa?

1. Ei vaan nörtti. Jos soittaa paljon, koska rakastaa soittamista, on intohimoinen. Jos jättää kaiken muun sen takia, on nörtti. Jälkimmäinen on huomattavasti yleisempää hevarien keskuudessa, yhdessä erilaisten sosiaalisten ongelmien kanssa.

2.Ei minua mikään hevareissa rassaa, vaan hyväksyn heidät sellaisena kuin he ovat. Jos sinusta elämättömät surkimukset ovat huonompia ihmisiä, ei se suinkaan minun syyni ole, vaan omaa ahdasmielisyyttäsi.

Ihminen on intohimoinen jos rakastaa soittamista mutta jos tekee sitä työkseen on no-life?

Oikeesti hei, kuka on opetellu soittamaan samalla kun on tehnyt sitä työkseen?

EDIT: Jos kyse olisi ohjelmoijista, varmaankaan nörttiyttä ei kyseenalaistettaisi hetkeäkään vetoamalla "intohimoisuuteen". Nörttiys ei tietenkään sovi perushevarin käsitykseen supermaskuliinisuudesta, joten sen liittäminen heviin voi tuntua vaikealta jo itsetunnon vuoksi. Palasin muuten nörttisanaan, koska tulkitsen sen vähemmän loukkaavaksi, ja nykyäänhän se jopa luokitellaan positiiviseksi nimitykseksi

Threadin avaajalle:

Jos et erota Lordia (Hard rock) ja esim. Stam1naa/Slayeria toisistaan, et kovin kummoinen "hevari" ole. Näiden bändien musiikki on valovuosien päässä toisistaan. Ihan sama kuin väittäisit Green Dayn kuulostavan samalta kuin Dimmu Borgirin. ;)

Lisäksi kaveripiirini koostuu lähinnä pitkähiuksisista tyypeistä ja nämähän vasta värikkäitä persoonia ovat, en tiedä millaisessa porukassa itse olet liikkunut, mutta jos vertaa (iänikuinen vastakkainasettelu) hopparia ja hevaria niin kyllä se hevari on sosiaalisempi. Näin minun mielestäni.

Jos et erota Lordia (Hard rock) ja esim. Stam1naa/Slayeria toisistaan, et kovin kummoinen "hevari" ole.

Jos et huomaa miten samanlaisia ne oikeastaan ovat, et kovin kummoisesti ole niitä kuunnellut. Erilaiset hevityypithän kuulostavat täysin toisistaan poikkeavilta pinnalliselle kuuntelijalle, joka huomaa että toiset örisevät ja toiset kiljuvat, mutta tarkempi kuuntelu tuo esiin sen että erot ovat varsin näennäisiä, ja oikeastaan pienempiä kuin jollain Britneyllä ja J-Lolla. Dimmu Borgir on vain W.A.S.P:ia tuplabasarilla (ts. sen liiallisella hyödyntämisellä), joka on lisännyt muutaman studiokikan luodakseen musiikkiin persoonallisuutta.

Esimerkiksi otin tarkoituksella tuon Lordin "hard rockin", koska minä en näe siinä mitään muuta kuin sitä ihme "monsteri"rokkia. Eli en edelleenkään laskisi sitä heviksi. Lasketko sinä Lovexin heviksi? Sehän soittaa suurinpiirtein samantyylistä p-kaa.

W.A.S.P, Borgir, Mokoma, Stam1na, Slayer nyt sentään ovat suunnilleen samoilla linjoilla. Ja minä en kyllä tiedä mitä eroa Britneyllä ja J-Lolla on. :hyper:

Aivan samanlaista perseen keikutusta ja mitäänsanomatonta musiikkia (minulle). :D

Kaupallisuushan on toiminut hyvin tuossa asiassa. Hevi on varsin heterogeenistä kamaa (eli väkisin jaettulle kohderyhmälle suunnattua) kun taas listapoppi on homogeenistä (eli väkisin yhdenmukaistetulle kohderyhmälle suunnattua). Tästä syystä kaupallisten voimien alla olevat ihmiset eivät välttämättä osaa huomata niitä eroja, tai näkee ne näennäiset erot, jotka halutaan nähtävän. Lordi on ihan kunnon heviä, joskaan ei ehkä ihan sitä särmikkäintä. Lovexia en ole koskaan tietääkseni kuullutkaan (kannattaako moinen aukko sivistyksessä tilkitä?)

Periaatteessa hevi on ollut Judas Priestista lähtien melko samanlaista. Eron tekee se tärkein, eli ne biisit itsessään. Toiset ovat hyviä, toiset huonoja, ja toisilla ei ole mitään merkitystä.

Kyllä alkaa olla niin tekohengitetty tämä ketju että hohhoijaa.

Täälläkin on jengillä puurot ja vellit totaalisen sekaisin siitä mikä on metallia, heavy metallia, trash metallia, nu metallia, black metallia, death metallia jne. Eikä voi oikeastaan moittia, koko "metalliskene" on aika sekainen ja se mikä on aikoinaan ollut heavy metallia saatettaisiin nyt tyypitellä jotenkin aivan toisin.

Jos haluaa nähdä hyvän lajityypittelyn, suosittelen katsomaan dokkarin Metal A Headbanger's Journey (oliko kukaan maininnut jo?). Auttaa selkeyttämään monia asioita: ketkä on mukana vaan siksi että on hauskaa, tykkää pitkistä kitarasooloista, rahan takia, vastustaa perinteisiä arvoja, katolisuutta tai sitten nämä luciferin lähettiläät, (joita henk.koht. pidän täysinä urpoina). Haastatellaan mm. Alice Cooperia, Tony Iommia, John Kayta, Bruce Dickinsonia, Dee Snideria, Dioa, Slipknotin jätkiä, Kerry Kingiä, Tom Arayaa, Gorgorothin (?) Gaahlia (?) (spede! putosin ensimmäisen haastattelukysymyksen jälkeen täysin, kun katsoin dokkarin, oli niiiiin bäääd ja luciferin seuraajaa että! :D), Enslavedin kahta jamppaa jnejne.

Dokkari löytyy... no, arvaatte varmaan mistä. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom