hermosto tukkoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dynion
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
eli mistä tietää, että hermosto on mennyt tukkoon. esim. voimatreeneissä olen aina vetänyt sarjat loppuun ja saahan sitä sitten ihmetellä miksi raudat ei kasva. käsittääkseni voimatreenin pitää olla progressiivista ja kevyitä treenejä välillä, jotta vältetään hermoston tukkoon meneminen. kun toi intti alkaa tossa tammikuussa, ois hyvä alottaa joku voimatreeni, kun sitä lihaa tuskin voi tartuttaa varteen kovinkaan paljon. eli mitkä ois voimatreenien tärkeimmät pääpointit. Näiden perusteella vois sitten kasata itselleen voimaohjelman. tosta hermostosta ei muutenkaan näytä olevan kovin paljoa juttua täällä, ainakaan suoranaisesti en löytänyt aiheesta threadia. ja jos kellään ois antaa hyviä voimaohjelmia, ois hjuva.

Viisammat kertokoot asiat paremmin tai syvällisemmin, mutta muutama pääpointti:
-Epäonnistunut toisto = Hermosto toipuu pitkään, jopa viikkoja
-Tiukka ykkönen -> Hermostolle taas sellainen kuorma, että ei ole järkeä ottaa pariin viikkoon tiukkaa ykköstä.

Monet kisaajat eivät ota Ykkösenkkoja ainakaan kuukauteen ennen tavoiteltua tärkeää kisaa.

Jos teet painolla x vaikka 6 toistoa, joista jo ensimmäinen näytti siltä, että tuleekohan toista, niin tämän pitäisi olla pieni hälytyskello. Olet melko jumissa. Toki yksilöllistä, mutta kutosen sarjassa pitäisi jo olla ensimmäinen melko räjähtävä nosto.

Toi hermoston tukkoon meno ja muutenkin hermotus on mielenkiintoinen juttu. Ois mukava kuulla ammattimiesten puhetta siitä. Mun ajatuksia on ollut seuraavat.

-Mieluummin esim kaks hyvää ykköstä kuin samalla painolla tehty tiukka kakkonen.

-Ikinä ei tarvi tehdä ihan sitä viimeistä toistoa sarjoissa, riittää että kuormitetaan sopivasti-->ei puuroutuvia toistoja

-Voima ei kasva pakottamalla vaan elimistöä huijaamalla.

Perisuomalainen ajattelu vaan tahtoo olla niin että mitä kovemmin itseäs kiusaat ja rasitat niin sitä parempi on palkka. Se ei vaan ole ihan niin voimanhankinnassa.

Originally posted by Sumppari
Jos teet painolla x vaikka 6 toistoa, joista jo ensimmäinen näytti siltä, että tuleekohan toista, niin tämän pitäisi olla pieni hälytyskello. Olet melko jumissa. Toki yksilöllistä, mutta kutosen sarjassa pitäisi jo olla ensimmäinen melko räjähtävä nosto.

Olen ainakin henkilökohtaisesti eri mieltä tuosta kutosen ensimmäisen työnnön räjähtävyydestä. Jos painot ovat suhteessa voimiin sitä luokkaa, että kuudes työntö on tasan viimeinen, niin ei se ensimmäinenkään kovin räjähtävä ole. Ensimmäinen voi olla kohtuu kevyt, mutta ei missään nimessä räjähtävä.

Originally posted by Kalju

-Voima ei kasva pakottamalla vaan elimistöä huijaamalla.

Perisuomalainen ajattelu vaan tahtoo olla niin että mitä kovemmin itseäs kiusaat ja rasitat niin sitä parempi on palkka. Se ei vaan ole ihan niin voimanhankinnassa.

ton saman oon huomannu itekki, että voima ei kasva väkisin (lukuunottamatta aloittelevia treenaajia). toi on kyllä aika vieras asia toi hermotus mulle, pitääpä lukea tosta voimaharjoittelusta enemmän ja armeijassa testaamaan. saas nähä miten käy. :joulu3:

Originally posted by Jude
Olen ainakin henkilökohtaisesti eri mieltä tuosta kutosen ensimmäisen työnnön räjähtävyydestä. Jos painot ovat suhteessa voimiin sitä luokkaa, että kuudes työntö on tasan viimeinen, niin ei se ensimmäinenkään kovin räjähtävä ole. Ensimmäinen voi olla kohtuu kevyt, mutta ei missään nimessä räjähtävä.

Joo, ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. Riippuu siitä minkälaiset lihassolusuhteet (nopea/hidas) omaa ja siitä miten on treenannut. Esimerkkitapauksena voisin mainita äijän joka kyykkäsi 255 kilolla kakkosen. Ensimmäinen nosto suorastaan lensi ylös, mutta toinen oli jo ihan kunnon rutistus. Siinä on ainakin kohdallaan voiman irtiotto ykköseen. Sillähän ei ole mitään väliä millä raudalla otat vitosen, kolmosen tai kakkosen. Ykkönen ratkaisee.

Originally posted by Force
Joo, ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla. Riippuu siitä minkälaiset lihassolusuhteet (nopea/hidas) omaa ja siitä miten on treenannut. Esimerkkitapauksena voisin mainita äijän joka kyykkäsi 255 kilolla kakkosen. Ensimmäinen nosto suorastaan lensi ylös, mutta toinen oli jo ihan kunnon rutistus. Siinä on ainakin kohdallaan voiman irtiotto ykköseen. Sillähän ei ole mitään väliä millä raudalla otat vitosen, kolmosen tai kakkosen. Ykkönen ratkaisee.

No siinä on esimerkki missä kaveri treenaa hermotuksellisesti oikein. Tottakai luontainen solujakauma vaikuttaa, mutta ei pidä unohtaa sitä, että se muuttuu treenin myötä joko parempaan tai pahempaan suuntaan. Itse olen sitä mieltä, että jos kutossarjan eka toisto on yhtään ähistystä, niin treeni voisi olla "paljon" paremminkin toteutettu.

Originally posted by Sumppari
No siinä on esimerkki missä kaveri treenaa hermotuksellisesti oikein. Tottakai luontainen solujakauma vaikuttaa, mutta ei pidä unohtaa sitä, että se muuttuu treenin myötä joko parempaan tai pahempaan suuntaan. Itse olen sitä mieltä, että jos kutossarjan eka toisto on yhtään ähistystä, niin treeni voisi olla "paljon" paremminkin toteutettu.

Joo, tämä ukko on aina treenannut siihen ykköseen tähdäten. Varmaan koko uransa ei ole tehnyt yhtään sarjaa loppuun asti. Aina räjähtävästi.

Treenaan itse hermotuspainoitteisella ohjelmalla, jossa treeni perustuu nopeisiin toistoihin pienillä painoilla. Treenin näennäisestä keveydestä huolimatta 40-vuotias nostaja menee helposti ylikuntoon(kokeiltu juttu), kun taas itselläni se vetää tuloksia ylöspäin kuin häkä.

Jos jotain kiinnostaa, niin voi mailata esimerkkikappaleen...

Originally posted by KyntöSika

Kiinnostaa, pistä kuitenkin sen verran pitkä pätkä, että ohjelmaa voi hyödyntää "sellaisenaan". Älä unohda mainita apuliikkeitä joita teet, ja kuinka tosissaan niitä tarvitsee tehdä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treenaan itse hermotuspainoitteisella ohjelmalla, jossa treeni perustuu nopeisiin toistoihin pienillä painoilla. Treenin näennäisestä keveydestä huolimatta 40-vuotias nostaja menee helposti ylikuntoon(kokeiltu juttu), kun taas itselläni se vetää tuloksia ylöspäin kuin häkä.

heittäisitkö mullekkin sen ohjelman? osoite: tsiguela@hotmail.com . kiitoksia :arvi:

Helvetti. Tuli oikeesti kunnon hiki pintaan kun huomasin kuinka moni sen haluaa.

Se voi olla hieman vaikeata laittaa suoraan palstalle, word-pohajanen kun on. Sen lisäks siinä on mun oletus-sarjapainot, joiden poistamisessa(sen takia, että siitä jotain tolkkua sais) menisi todella kauan.

Mutta mä postitan kaikille jotka laitto osotteensa yhden mallin ja siihen mukaan hieman selityksiä miksi mitäkin tehdään.

Helvetti. Tuli oikeesti kunnon hiki pintaan kun huomasin kuinka moni sen haluaa.

Se voi olla hieman vaikeata laittaa suoraan palstalle, word-pohajanen kun on. Sen lisäks siinä on mun oletus-sarjapainot, joiden poistamisessa(sen takia, että siitä jotain tolkkua sais) menisi todella kauan.

Mutta mä postitan kaikille jotka laitto osotteensa yhden mallin ja siihen mukaan hieman selityksiä miksi mitäkin tehdään.

Pistä mulle maililla se, niin lykkään sen omaan kotisivutsydeemiin. Kaikki halukkaat voi ladata sen sieltä sit.:joulu3:

-EDIT- Varmaa kantsis pistää toi mailiosote kans :D rsturbo@mbnet.fi

Originally posted by Jude

Jos maksimiykköstä halutaan kasvattaa, kehon painon liiemmin nousematta, sen pitäisi olla räjähtävä. Eli pitäisi tehdä niitä kutosia sen verran pienemmällä kuormalla (mutta sitäkin suuremmalla intensiteetillä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom