Pitää ilmeisesti vääntää rautalangasta perusfysiikkaa...
Kun auto liikkuu, siihen on sitoutunut liike-energiaa.
jotta auto saadaan kiihtymään, pitää siihen sitoutunutta liike-energiaa lisätä.
liike-energian muutosta aikayksikköä kohden kutsutaan tehoksi.
siten kiihdyttämiseen siis tarvitaan tehoa, ja tuplateholla saadaan auto kiihtymään samaan vauhtiin tuplasti nopeammin.
teho, minkä moottori kullakin hetkellä antaa, ja moottorin ilmoitettu maksimiteho vaan ovat kaksi aivan eri asiaa. eri kierrosluvulla moottorista saadaan kaasu pohjassa eri määrä tehoa irti.
vääntö on ilmaisee voimaa, jolla moottori voi kampiakselia pyörittää.
teho saadaan kertomalla vääntö kierrosluvulla(sekä 2*PI:llä + tekemällä yksikkömuunnokset)
esim. omasta corollasta maksimiväännön(4200 rpm) kohdalla vääntöä lähtee 120 Nm, ja tehoa tällöin (4200 / 60 ) * 2 * PI * 120 = 53 kW.
maksimitehon ( 65 kW @ 5400 rpm ) kohdalla vääntöä taas on
65 kW / 6.28 / (5400 / 60 ) = 115 Nm.
välityksillä ( eli esim, vaihdelaatikolla ) voidaan akselin pyörimisnopeutta muuttaa, ja samalla sen mukana muuttuu vääntö.
jos esim. moottorin tuottama 120 Nm , 4200 rpm laitetaan kulkemaan läpi vaihteiston, joka pudottaa kierrosnopeuden puoleen, samalla myös vääntö tuplautuu; vaihteiston jälkeisessä akselissa on 2100 rpm 240 Nm väännöllä.
ja tehoa on edelleen samat 53 kW.
moottori, joka kiertää 2 kertaa korkeammille kierroksille ja tuottaa jokaisella kierrosluvulla puolet toisen moottorin väännöstä puolet pienemmillä kierroksilla, voidaan suoraan kytkeä puolet "hitaampaan" vaihdelaatikkoon ja vaihdelaatikon jälkeen molempien moottorien suorituskyky on identtinen.
moottorin tuottamalla (maksimi)väännöllä ei siis ole MITÄÄN suoraa yhteyttä moottorin suorituskykyyn; pienempi vääntö suuremmilla kierroksilla voidaan aina välityksillä/vaihteistolla muuttaa suuremmaksi väännöksi pienemmillä kierroksilla.
sen sijaan vääntökäyrän muodolla on väliä.
eli vääntökäyrän muoto vaikuttaa siihen, kuinka lähelle moottorin "teoreettista maksimitehoa" käytännössä yleensä päästään.
jos moottorin vääntökäytä on "nouseva", eli moottori saavuttaan maksimivääntöntä korkeilla kierroksilla, tarkoittaa se sitä, että kierrosten laskiessa moottorin antama maksimiteho putoaa ylilineaarisesti;
esim. puolella täyden tehon kierrosluvusta moottorista lähtee vain 40% maksimitehosta.
tällaisia koneita perinteisesti kutsutaan kierroskoneiksi.
tällaisilla koneilla maksimiväännön ja maksimitehon kierrosluvut ovat melko lähellä toisiaan.
jos moottorin vääntökäyrä on tasainen, saavuttaa moottori maksimivääntönsä melko laajalla kierrosalueella, eli teho kasvaa lineaarisesti kierrosten mukaan.
jos moottorin vääntökäyrä on "laskeva", saavuttaa moottori maksimivääntönsä melko alhaisilla kierrosluvulla, ja vääntö pienenee pikkuhiljaa kierrosten kasvaessa. tällöin teho kasvaa suhteessa vähemmän kierrosten kasvaessa ( eli siis vähenee suhteessa vähemmän kierrosten vähetessä ) ja moottori voi saavuttaa esim. puollela maksimitehon kierrosluvusta jo 70% maksimitehosta.
eli saman maksimitehon antavissa moottoreissa voi vaihteenvaihdon jälkeisessä tilanteessa olla hyvinkin suuria eroja senhetkisellä kierrosluvulla saavilla olevassa tehossa.
yleensä laskevan vääntökäyrän omaavissa koneissa maksimivääntö on suurempi kuin saman tehon antavassa nousevan vääntökäyrän koneessa,
joten "suurempivääntöinen" kone yleensä antaa keskimäärin suuremman osan "teoreettisesta tehosta" käyttöön, mutta tämä ei päde aina. maksimiväännön määrään tuijottamisen sijaan maksimiväännön ja maksimitehon kierroslukujen suhden kertoo sen sijaan AINA hyvin paljon moottorin vääntökäyrän muodosta.
eli jos haluaa oikeasti vertailla autojen "ärhäkkyyttä" moottorin ominaisuuksien mukaan, melko hyvä vertailu saadaan vertaamalla esim. kertolaskun MAKSIMITEHO * ( 2 + ( maksimitehon RPM / maksimiväännön RPM )) tulosta.