Hepat vs. vääntö

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei tietenkään voi yleistää, mut ota sata samanmallin konetta kumpaakin ja laske keskiarvosta kummat kestää paremmin. Kumman koneen foobari luulet kestävän paremmin pienen vai ison? Jos nyt puhutaan jostakin kansanautoista eikä, mistään huippuosista kasatuista "ylimoottoreista"
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
JPK sanoi:
Ei tietenkään voi yleistää, mut ota sata samanmallin konetta kumpaakin ja laske keskiarvosta kummat kestää paremmin. Kumman koneen foobari luulet kestävän paremmin pienen vai ison? Jos nyt puhutaan jostakin kansanautoista eikä, mistään huippuosista kasatuista "ylimoottoreista"

Niin saman autovalmistajan kaksi eri konetta vai tarkoitatko saman mallisia moottoreita?

Ville1Suuri kysyi siis tätä kahdesta erikokoisesta, samantehoisesta koneesta, joista nro1 on turbotettu ja nro2 on turbottamaton, mutta isompi iskutilavuudeltaan.

Koneen kestävyys riippuu kolmesta tekijästä:

1. Miten kone on suunniteltaessa mitoitettu?
2. Miten sitä käytetään? (esim. lisätäänkö turbo jälkeenpäin, yms.)
3. Miten kaksi edellistä kohtaavat suunnittelun ja käytön oikeaoppisuuden ja laadun kanssa?

Kaikki muut tekijät riippuvat edellä mainituista, ja muuttuvat sitten sen mukaan suunnittelupöydällä. (motin eliniästä puhuttaessa)

Tietenkin raskas, alhaisilla kierrosluvuilla kiertävä, isolla iskutilavuudella varustettu kone on helpompi suunnitella ja valmistaa (myös ylimitoittaa), mutta elinikää ajettaessa tulee kummassakin tapauksessa lukuihin mukaan tekijä nro 3.
 
Ville1Suuri sanoi:
Osaako joku yksinkertaisesti ja lyhyesti selittää missä kohtaa noiden hevosvoimien ja väännön erolla on merkitystä?Ajoin kilpaa bmw z3M:n kanssa,siinä on heppoja,mut paljon pienempi kone ja vääntöä kun mulla.Kuitenkin vierekkäin ajettiin(motarilla ja niin paljon kun tehdas rajoittaa).Paikaltaan toi z3M on ripeämpi,mut johtuuko se keppivaihteista vai siitä,et se vääntö tulee "esiin" vasta kovemmissa nopeuksissa?

Yksi asia mikä vaikuttaa asiaan myös on millä sinä ajoit? Tohon paikaltaan lähtöön vaikuttaa paljolti auton tehopaino suhde ja renkaiden pito. Eli vaikka sulla oli yhtä tehokas auto alla niin todennäköisesti häisit juuri sen takia, että autos oli paljon raskaampi. Liekkö tämän seikan jo joku huomannut kun en jaksanu lukea koko thrediä läpi.
 
Narutumppu sanoi:
Niin saman autovalmistajan kaksi eri konetta vai tarkoitatko saman mallisia moottoreita?

Ihan vaikka yleisesti ottaen jos otetaan 8 litranen v8 jossa on 200 heppaa ja vertaillaan sitä vaikka johonkin 2 litraseen 200 heppaseen koneeseen...
Tosin noissa on jo törkeä ero hinnassa, 2 litrasen koneen hinnalla sais jo monta kasikonetta. Ja sit jos mietitään remppahintoja 2 litraselle
:eek:
 
Turbotetussa koneessahan on kaikki osat paljon kestävämpiä kuin vastaavassa ilman turboa. Ajotyyli ratkaisee mun mielestä kaikkein eniten koneen kestämisessä. Turbotetulla autolla tulee varmasti reviteltyä enemmän, koska se lähtee paremmin (kevyempi) kuin isommalla moottorilla oleva, joka on raskaampi ja laiskempi.
 
aika helposti kilahtaa jo pelkästään turbo noissa autoissa. Sit jos on "budjetti versio" turbotus, eli pelkästään laitetaan turbo, nii sit ei kyl auto kestä kasassa halvatun päivääkään.
 
Dr_Anabolic sanoi:
Turbotetussa koneessahan on kaikki osat paljon kestävämpiä kuin vastaavassa ilman turboa. Ajotyyli ratkaisee mun mielestä kaikkein eniten koneen kestämisessä. Turbotetulla autolla tulee varmasti reviteltyä enemmän, koska se lähtee paremmin (kevyempi) kuin isommalla moottorilla oleva, joka on raskaampi ja laiskempi.

Tuolla painoerolla ei kyllä hirveästi ole vaikutusta. Turbotetut (bensa)nelarit ovat tehoiltaan tyypillisesti luokkaa 180 - 300 hevoista ja painoltaan 130 - 150 kiloa. Esim. Audin ja Bemarin kutoset painovat 160 kiloa ja tuottavat 250/265 hv. GM:n pikkulohko tuottaa yli 500 hv ja painaa parisen sataa kiloa, aivan kuten Mersunkin kireämpi kasi. Esim. tuo Chevyn pikkulohko voittaa kyllä neloskoneet tehotiheydessä, niin painon kuin tilankäytönkin suhteen.
 
Zone-sarja -42%
JPK sanoi:
Ihan vaikka yleisesti ottaen jos otetaan 8 litranen v8 jossa on 200 heppaa ja vertaillaan sitä vaikka johonkin 2 litraseen 200 heppaseen koneeseen...
Tosin noissa on jo törkeä ero hinnassa, 2 litrasen koneen hinnalla sais jo monta kasikonetta. Ja sit jos mietitään remppahintoja 2 litraselle
:eek:
Eipä niiden hinnoissa välttämättä isoa eroa ole. Jotta kaksilitrainen antaisi tuon 200 heppaa, niin siinäkin pitää olla aika paljon tekniikkaa (ja ne kotiviritetyt taunuksen ja muut vastaavat koneet voi unohtaa). Siinä missä joku 5 - 6 litrainen ohv kasi antaa 300 - 400 heppaa todella yksinkertaisella tekniikalla, tuollaisessa kireässä parilitraisessa pitää olla jo yhtä sun toista. Kahdet nokka-akselit, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, nokkien ajoitusta ja nostoa muuttava hässäkkä, ahdin tai kaksi, suorasuihkutus... Nuo kaikki maksaa todennäköisesti enemmän kuin muutama lisäkilo rautaa lohkoon ja neljä mäntää lisää.
 
jepulis. jenkkilästä saa tilaamalla chevyn 350 heppasen pikkulohkon neljällä tonnilla, tehdasuutena. Kun sen istuttaa johonkin keveeseen jenkkiin (niitäkin on tehty) niin ei siinä tee mieli enää mitään 200 heppasta bemaria, ainakaan suorituskyvyn puitteissa. Toisaalta näillä bensan hinnoilla ajelen vielä mielummin välikoppa eskolla ja 2 litrasella pienesti piristetyllä koneella ja alle 10 kulutuksella
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En jaksanut lukea kaikkia viestejä mutta niinhän se on että tehosta voi laskea mahdollisen huippunopeuden ja vääntö vie kiihtyvyydessä. Väännöstä lähdetään, tullaan tehoon ja sitten mennään niin maan perkeleesti jos paketti on kunnolla kasassa!
 
Pitää ilmeisesti vääntää rautalangasta perusfysiikkaa...

Kun auto liikkuu, siihen on sitoutunut liike-energiaa.
jotta auto saadaan kiihtymään, pitää siihen sitoutunutta liike-energiaa lisätä.
liike-energian muutosta aikayksikköä kohden kutsutaan tehoksi.
siten kiihdyttämiseen siis tarvitaan tehoa, ja tuplateholla saadaan auto kiihtymään samaan vauhtiin tuplasti nopeammin.

teho, minkä moottori kullakin hetkellä antaa, ja moottorin ilmoitettu maksimiteho vaan ovat kaksi aivan eri asiaa. eri kierrosluvulla moottorista saadaan kaasu pohjassa eri määrä tehoa irti.

vääntö on ilmaisee voimaa, jolla moottori voi kampiakselia pyörittää.
teho saadaan kertomalla vääntö kierrosluvulla(sekä 2*PI:llä + tekemällä yksikkömuunnokset)

esim. omasta corollasta maksimiväännön(4200 rpm) kohdalla vääntöä lähtee 120 Nm, ja tehoa tällöin (4200 / 60 ) * 2 * PI * 120 = 53 kW.

maksimitehon ( 65 kW @ 5400 rpm ) kohdalla vääntöä taas on
65 kW / 6.28 / (5400 / 60 ) = 115 Nm.

välityksillä ( eli esim, vaihdelaatikolla ) voidaan akselin pyörimisnopeutta muuttaa, ja samalla sen mukana muuttuu vääntö.

jos esim. moottorin tuottama 120 Nm , 4200 rpm laitetaan kulkemaan läpi vaihteiston, joka pudottaa kierrosnopeuden puoleen, samalla myös vääntö tuplautuu; vaihteiston jälkeisessä akselissa on 2100 rpm 240 Nm väännöllä.
ja tehoa on edelleen samat 53 kW.

moottori, joka kiertää 2 kertaa korkeammille kierroksille ja tuottaa jokaisella kierrosluvulla puolet toisen moottorin väännöstä puolet pienemmillä kierroksilla, voidaan suoraan kytkeä puolet "hitaampaan" vaihdelaatikkoon ja vaihdelaatikon jälkeen molempien moottorien suorituskyky on identtinen.

moottorin tuottamalla (maksimi)väännöllä ei siis ole MITÄÄN suoraa yhteyttä moottorin suorituskykyyn; pienempi vääntö suuremmilla kierroksilla voidaan aina välityksillä/vaihteistolla muuttaa suuremmaksi väännöksi pienemmillä kierroksilla.

sen sijaan vääntökäyrän muodolla on väliä.
eli vääntökäyrän muoto vaikuttaa siihen, kuinka lähelle moottorin "teoreettista maksimitehoa" käytännössä yleensä päästään.

jos moottorin vääntökäytä on "nouseva", eli moottori saavuttaan maksimivääntöntä korkeilla kierroksilla, tarkoittaa se sitä, että kierrosten laskiessa moottorin antama maksimiteho putoaa ylilineaarisesti;
esim. puolella täyden tehon kierrosluvusta moottorista lähtee vain 40% maksimitehosta.
tällaisia koneita perinteisesti kutsutaan kierroskoneiksi.
tällaisilla koneilla maksimiväännön ja maksimitehon kierrosluvut ovat melko lähellä toisiaan.

jos moottorin vääntökäyrä on tasainen, saavuttaa moottori maksimivääntönsä melko laajalla kierrosalueella, eli teho kasvaa lineaarisesti kierrosten mukaan.

jos moottorin vääntökäyrä on "laskeva", saavuttaa moottori maksimivääntönsä melko alhaisilla kierrosluvulla, ja vääntö pienenee pikkuhiljaa kierrosten kasvaessa. tällöin teho kasvaa suhteessa vähemmän kierrosten kasvaessa ( eli siis vähenee suhteessa vähemmän kierrosten vähetessä ) ja moottori voi saavuttaa esim. puollela maksimitehon kierrosluvusta jo 70% maksimitehosta.


eli saman maksimitehon antavissa moottoreissa voi vaihteenvaihdon jälkeisessä tilanteessa olla hyvinkin suuria eroja senhetkisellä kierrosluvulla saavilla olevassa tehossa.


yleensä laskevan vääntökäyrän omaavissa koneissa maksimivääntö on suurempi kuin saman tehon antavassa nousevan vääntökäyrän koneessa,
joten "suurempivääntöinen" kone yleensä antaa keskimäärin suuremman osan "teoreettisesta tehosta" käyttöön, mutta tämä ei päde aina. maksimiväännön määrään tuijottamisen sijaan maksimiväännön ja maksimitehon kierroslukujen suhden kertoo sen sijaan AINA hyvin paljon moottorin vääntökäyrän muodosta.


eli jos haluaa oikeasti vertailla autojen "ärhäkkyyttä" moottorin ominaisuuksien mukaan, melko hyvä vertailu saadaan vertaamalla esim. kertolaskun MAKSIMITEHO * ( 2 + ( maksimitehon RPM / maksimiväännön RPM )) tulosta.
 
Tässä kun nyt tehoista puhutaan, niin paljonko sellasen n. '90-mallisessa doch Sierrassa saa olla tehoa ? Vakiona on se 120hv, ja siihen se sallittu 20% lisäys eli 144hv. Mutta kun sanotaan että 20% enemmän kuin saman sarjan tehokkaimassa mallissa, niin mikä lasketaan tehokkaimmaksi ? Cosworth ? Ja jos haluaa vastaavat tehot kuin Coswothissa niin pitää olla myöskin vastaavanlaiset jarrut ym. ?
 
Bodypena sanoi:
Tässä kun nyt tehoista puhutaan, niin paljonko sellasen n. '90-mallisessa doch Sierrassa saa olla tehoa ? Vakiona on se 120hv, ja siihen se sallittu 20% lisäys eli 144hv. Mutta kun sanotaan että 20% enemmän kuin saman sarjan tehokkaimassa mallissa, niin mikä lasketaan tehokkaimmaksi ? Cosworth ? Ja jos haluaa vastaavat tehot kuin Coswothissa niin pitää olla myöskin vastaavanlaiset jarrut ym. ?

Tehokkaimmaksi malliksi lasketaan se tehokkain malli, jolla on sama tyyppikoodi(muistaakseni cossussa on sama kuin perussierrassa). Ja jos lähdet hakemaan tehoa tuohon sierraasi ja haluat nostaa ne tehokkaimmasta mallista +20% pitää sinun muuttaa auto jarruilta ja alustaltaan vastaavaksi kuin tuo tehokkain malli. Sitten jos et halua muuttaa jarruja vastaamaan tehokkainta mallia, niin silloin voit nostaa nykyisistä tehoista +20% ja muutoskatsastaa auton näille tehoille.
 
blobbari sanoi:
Tehokkaimmaksi malliksi lasketaan se tehokkain malli, jolla on sama tyyppikoodi(muistaakseni cossussa on sama kuin perussierrassa). Ja jos lähdet hakemaan tehoa tuohon sierraasi ja haluat nostaa ne tehokkaimmasta mallista +20% pitää sinun muuttaa auto jarruilta ja alustaltaan vastaavaksi kuin tuo tehokkain malli. Sitten jos et halua muuttaa jarruja vastaamaan tehokkainta mallia, niin silloin voit nostaa nykyisistä tehoista +20% ja muutoskatsastaa auton näille tehoille.

Kiitos.
 
Näitä pure-Mutu viestejä on hauskaa lukea, joilla samalla sävelletään fysiikat uusiiksi :D
 
En viitsinyt avata uutta threadia,niin pistetään tänne: onkos täällä jollain kokemusta esim.civic type-r:stä? Ja vielä enemmän olisin kiinnostunut,jos joku olisi ajellut jollain isokoneisella V8 tms. ja sitten tollasella "rimpulalla" kierroskoneella. Oon katellu noita type-r:iä,ei o pahan hintasia,ja ihan siistin näköisiä. Mites ne mahtaa kulkea pikatiellä 4 ukkoa kyydissä? Yksin ajellessa ainakin pienemmillä nopeuksilla varmaan kyllä aika räväköitä.
 
Ville1Suuri sanoi:
En viitsinyt avata uutta threadia,niin pistetään tänne: onkos täällä jollain kokemusta esim.civic type-r:stä? Ja vielä enemmän olisin kiinnostunut,jos joku olisi ajellut jollain isokoneisella V8 tms. ja sitten tollasella "rimpulalla" kierroskoneella. Oon katellu noita type-r:iä,ei o pahan hintasia,ja ihan siistin näköisiä. Mites ne mahtaa kulkea pikatiellä 4 ukkoa kyydissä? Yksin ajellessa ainakin pienemmillä nopeuksilla varmaan kyllä aika räväköitä.

Koneen koosta ja tehosta päätellen yläkierroksilla kulkee kivasti mutta alakierroksilla sillä väännöllä ei pahemmin juhlita eikä kuljeta. Eli kulkee 1 tai 10 päällä kunhan kierroksia pidetään tarpeeksi.

Ja tämä pätee kaikkiin pikkukoneisiin josta on otettu tehoa "normaalia" enemmän ulos ilman turboja..

Ja tässä vielä käppyrät Typerän koneesta, tämän thredin jälkeen pitäisi jo ymmärtää tämän perusteella tuon koneen menohaluista..
STR-05060201-kW-Nm-C.png


Ja tässä vielä jonkin v8 koneen käyrästö
Wu60222.jpg
 
prkl edit aika..

Eli tuo typer kulkee alle 3000rpm kuin 1.4l koneella varustettu mopo mutta sitten kovemmilla kierroksilla mennäänkin jo kuin 200 heppasella kuuluukin. :P

Tuo v8 taas vetään jo alhaalta kuin härkä ja meno ei laannu ennen kuin mittarin toisessa ääripäässä.
 
No ei tuota Type-R:n konetta 1.4 litraiseen voi sekoittaa missää vaiheessa. Matalilla kierroksilla sen kulkemisessa ei ole isoa eroa normaaliin 2-litraiseen verrattuna, mutta siinä meno ei vain lopu 6000 rpm kohdalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom