- Liittynyt
- 17.4.2002
- Viestejä
- 970
Raven sanoi:Eli, ei se olekaan se suuri teho, joka määrää/ratkaisee kiihtyvyysnopeuden?![]()
Kyllä se vaan on se suuri teho, jos pidetään muut muuttujat vakiona ja vertaillaan pelkästään väännön ja tehon vaikutuksia ;)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Raven sanoi:Eli, ei se olekaan se suuri teho, joka määrää/ratkaisee kiihtyvyysnopeuden?![]()
Juu siis sen auton kiihtyvyyden ratkaisee pelkästään auton vetävillä pyörillä vaikuttava vääntö sekä auton paino (F=ma -> a= F/m), ja vetävillä pyörillä olevaan vääntöön vaikuttaakin sitten moottorin vääntö kyseisellä kierrosluvulla (eli teho) sekä hyvin ratkaisevasti välitykset. Sama teho saadaan moottorista joka vääntää 200Nm @ 4000rpm kuin moottorista joka vääntää 100Nm @ 8000rpm.TeHo sanoi:Kyllä se vaan on se suuri teho, jos pidetään muut muuttujat vakiona ja vertaillaan pelkästään väännön ja tehon vaikutuksia ;)
Hahah, mutta sähän testaatkin tossa yllä sitä 2. "teesiä", eli kiihdytät fiksatulla vaihteella. Silloin se sun persedyno sanoo samaa kuin teoriakin, eli vessa kiihtyy parhaiten parhaan väännön kierrosluvulla.Ekimies sanoi:Mä en ole tuosta Foobarin 1. teesistä ihan varma, koska meikäläisen diesel-astra ei ainakaan kiihdy enää mihinkään 4000 kierroksessa (mikä siis on valmistajan ilmoittama maksimiTEHON kierrosluku), kun taas maksimivääntö tulee jossain 2500 kierroksen paikkeilla. Empiirisesti todettuna parhaan kiihtyvyyden saa aikaan välillä 2800-3500 rpm persetuntumalla.
Ville1Suuri sanoi:Kerros nyt Aimo,olitko se sinä siellä moottoritiellä menossa tampereelle,mut päätit "huilata" jossain,kun rampista ylös ajoit?On ne kait sen verran harvinaisia autoja noi siniset z3M:t.
Ville1Suuri sanoi:Halusin vaan muita mielipiteitä,koska yks jannu täällä tekee turboja ja lupas,että mun autoon voi laittaa 200hv lisää ilman mitään muiden osien vaihtoa,turbot vaan kiinni.Kuulemma sen pitäis kestää.Auto on silti matalapäästöinen,että joku kattien ym. poistokin varmaan lisää tehoja aika paljon.Ja mulla on edelleen käsitys,että automaatti kiihtyy hitaammin ja kuluttaa enemmän kuin vastaava manuaali.Ja niin lukee ihan teknisissä tiedoissakin.
Ode-1 sanoi:Jos nyt oikein ymmärsin, niin autossasi ei ole tällä hetkellä turboja. Vähäpäästöiseen autoon saa asentaa turbot, mutta erilaiset testit tulevat korottamaan hintaa yli 4000 euron, plus siihen vielä itse turbojen asennus. Jos tehoa haluat, niin suosittelen ostamaan 80-luvun lopun bemarin, joka ei ole vähäpäästöinen ja turbottaa sen, tai ostamaan auton jossa turbot ovat jo valmiiksi.
Raven sanoi:Mitkä testit yli 4000euroa maksaa?
Ville1Suuri sanoi:Ei kiinnosta 80-luvun romut.Ihan uusi m5 tai m6 kyl kiinostas,mut ei ihan yletä siihen hintaan.Ja jos ostan auton,jossa on turbot valmiina,ne on teholtaan sama kun mitä mulla nyt on,niissä on vaan pienempi motti.5000euroa kuulemma maksais turbojen asennus ja paperit saan kyllä katsastuskonttorilta siihen varmasti.Eli kyse oli vaan,että kestääkö laakerit,kampiakseli,männät ym, ja kuinka ison paineen?
Ville1Suuri sanoi:Jaa,en vaan tajua miten mun auto on vanha?Likainen varmaan.vm2002,joidenkin mielestä se on kai vanha.Ja saakos kysyä,mitä se bemu teki siellä hämeentiellä,kun olet noin vihainen sille?
ProTurbon sivut sanoi:vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Niin,et vastannut,et mikäs bemu siellä hämeentiellä oli ja mitä se teki?Uteliaisuudesta kysyn,en ollut minä.Ville1Suuri sanoi:Huomasin itekin,et se veti aika rajusti pois motarilta,ehkä karkuun meikäläistä.Niin,et vastannut,et mikäs bemu siellä hämeentiellä oli ja mitä se teki?Uteliaisuudesta kysyn,en ollut minä.