Hepat vs. vääntö

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Raven sanoi:
Eli, ei se olekaan se suuri teho, joka määrää/ratkaisee kiihtyvyysnopeuden? :)

Kyllä se vaan on se suuri teho, jos pidetään muut muuttujat vakiona ja vertaillaan pelkästään väännön ja tehon vaikutuksia ;)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mä en ole tuosta Foobarin 1. teesistä ihan varma, koska meikäläisen diesel-astra ei ainakaan kiihdy enää mihinkään 4000 kierroksessa (mikä siis on valmistajan ilmoittama maksimiTEHON kierrosluku), kun taas maksimivääntö tulee jossain 2500 kierroksen paikkeilla. Empiirisesti todettuna parhaan kiihtyvyyden saa aikaan välillä 2800-3500 rpm persetuntumalla.
 
TeHo sanoi:
Kyllä se vaan on se suuri teho, jos pidetään muut muuttujat vakiona ja vertaillaan pelkästään väännön ja tehon vaikutuksia ;)
Juu siis sen auton kiihtyvyyden ratkaisee pelkästään auton vetävillä pyörillä vaikuttava vääntö sekä auton paino (F=ma -> a= F/m), ja vetävillä pyörillä olevaan vääntöön vaikuttaakin sitten moottorin vääntö kyseisellä kierrosluvulla (eli teho) sekä hyvin ratkaisevasti välitykset. Sama teho saadaan moottorista joka vääntää 200Nm @ 4000rpm kuin moottorista joka vääntää 100Nm @ 8000rpm.

Jos ajatellaan esim. ideaalista variaattorivaihteistoa, niin auton huippukiihtyvyys saadaan aikaiseksi pitämällä moottori koko ajan huipputehonsa, ei -vääntönsä, kierrosluvulla. Simple as that.
 
Suora kysymys Ville 1Suurelle: Ethän vain ollut se keskiviikkoinen mulkku, joka ajoi Hämeentietä mustalla vanhalla BMW:llä sinisen Z3 M:n perässä.

Jos olit, niin HV ja hyvät loppupäivät

Jos et ollut, niin pyydän anteeksi epäilyäni. Anteeksi.
 
Ekimies sanoi:
Mä en ole tuosta Foobarin 1. teesistä ihan varma, koska meikäläisen diesel-astra ei ainakaan kiihdy enää mihinkään 4000 kierroksessa (mikä siis on valmistajan ilmoittama maksimiTEHON kierrosluku), kun taas maksimivääntö tulee jossain 2500 kierroksen paikkeilla. Empiirisesti todettuna parhaan kiihtyvyyden saa aikaan välillä 2800-3500 rpm persetuntumalla.
Hahah, mutta sähän testaatkin tossa yllä sitä 2. "teesiä", eli kiihdytät fiksatulla vaihteella. Silloin se sun persedyno sanoo samaa kuin teoriakin, eli vessa kiihtyy parhaiten parhaan väännön kierrosluvulla.

Edit: Joitakin näitä juttuja on vaikea yrittää vain järkeillä, kyseessä on kumminkin hetkellinen maksimikiihtyvyys, eli nopeuden derivaatta. Maalaisjärki, vaikka kuinka tervettä olisikin, ei välttämättä aina riitä kaikkeen.

Edit2: Yhä, jos sulla olis siinä Astrassa variaattorivaihteisto joka pitäis täyskaasukiihdytyksessä moottorin kierrokset huipputehon kierrosuluvulla 4000rpm, autosi kiihtyisi nopeinta mahdollista tahtia.
 
Aimolle:en o ajellut hämeentiellä,eikä mulla ole vanhaa bemaria.Toi kilpa-ajo tapahtui moottoritiellä helsingistä tampereelle,siitä ajoin suoraan poriin,kulkematta keskustassa.Ja se z4 poistui jotain ramppia ylös n.100km ennen tamperetta.Eikä siinä tilanteessa ollut mitään vihamielistä.Lähinnä varmaan molemmat koitti,että pitääkö auton takamuksessa olevat lätkät paikkansa.
 
Kerros nyt Aimo,olitko se sinä siellä moottoritiellä menossa tampereelle,mut päätit "huilata" jossain,kun rampista ylös ajoit?On ne kait sen verran harvinaisia autoja noi siniset z3M:t.
 
Ville1Suuri sanoi:
Kerros nyt Aimo,olitko se sinä siellä moottoritiellä menossa tampereelle,mut päätit "huilata" jossain,kun rampista ylös ajoit?On ne kait sen verran harvinaisia autoja noi siniset z3M:t.

Enpäs ollut tällä kertaa Z:tan takana, vaan oman audin ratissa, JOHON ko. Z3 M meinaisi ajaa pahki ennen rampille nousua n. 100 km ennen Tretta,:curs:

Ja perässä tuli yhtä saatanan lujaa joku vanhempi bemari. Eli nähtävästi sinä.
 
Jaa,en vaan tajua miten mun auto on vanha?Likainen varmaan.vm2002,joidenkin mielestä se on kai vanha.Ja saakos kysyä,mitä se bemu teki siellä hämeentiellä,kun olet noin vihainen sille?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ville1Suuri sanoi:
Halusin vaan muita mielipiteitä,koska yks jannu täällä tekee turboja ja lupas,että mun autoon voi laittaa 200hv lisää ilman mitään muiden osien vaihtoa,turbot vaan kiinni.Kuulemma sen pitäis kestää.Auto on silti matalapäästöinen,että joku kattien ym. poistokin varmaan lisää tehoja aika paljon.Ja mulla on edelleen käsitys,että automaatti kiihtyy hitaammin ja kuluttaa enemmän kuin vastaava manuaali.Ja niin lukee ihan teknisissä tiedoissakin.


Jos nyt oikein ymmärsin, niin autossasi ei ole tällä hetkellä turboja. Vähäpäästöiseen autoon saa asentaa turbot, mutta erilaiset testit tulevat korottamaan hintaa yli 4000 euron, plus siihen vielä itse turbojen asennus. Jos tehoa haluat, niin suosittelen ostamaan 80-luvun lopun bemarin, joka ei ole vähäpäästöinen ja turbottaa sen, tai ostamaan auton jossa turbot ovat jo valmiiksi.
 
Ode-1 sanoi:
Jos nyt oikein ymmärsin, niin autossasi ei ole tällä hetkellä turboja. Vähäpäästöiseen autoon saa asentaa turbot, mutta erilaiset testit tulevat korottamaan hintaa yli 4000 euron, plus siihen vielä itse turbojen asennus. Jos tehoa haluat, niin suosittelen ostamaan 80-luvun lopun bemarin, joka ei ole vähäpäästöinen ja turbottaa sen, tai ostamaan auton jossa turbot ovat jo valmiiksi.

Mitkä testit yli 4000euroa maksaa?
 
Zone-sarja -42%
Ei kiinnosta 80-luvun romut.Ihan uusi m5 tai m6 kyl kiinostas,mut ei ihan yletä siihen hintaan.Ja jos ostan auton,jossa on turbot valmiina,ne on teholtaan sama kun mitä mulla nyt on,niissä on vaan pienempi motti.5000euroa kuulemma maksais turbojen asennus ja paperit saan kyllä katsastuskonttorilta siihen varmasti.Eli kyse oli vaan,että kestääkö laakerit,kampiakseli,männät ym, ja kuinka ison paineen?
 
Ville1Suuri sanoi:
Ei kiinnosta 80-luvun romut.Ihan uusi m5 tai m6 kyl kiinostas,mut ei ihan yletä siihen hintaan.Ja jos ostan auton,jossa on turbot valmiina,ne on teholtaan sama kun mitä mulla nyt on,niissä on vaan pienempi motti.5000euroa kuulemma maksais turbojen asennus ja paperit saan kyllä katsastuskonttorilta siihen varmasti.Eli kyse oli vaan,että kestääkö laakerit,kampiakseli,männät ym, ja kuinka ison paineen?

Kiinnostaisi tietää mitä -02 BMW:tä olet turbottamassa, ja miten siihen saa turbotuspaperit heittämällä kun ei se kovin monelta ole onnistunut, eikä pitäisi pykälien mukaan onnistuakaan jos auto on, kuten käsitin, pentsiinivapari?
 
Ville1Suuri sanoi:
Jaa,en vaan tajua miten mun auto on vanha?Likainen varmaan.vm2002,joidenkin mielestä se on kai vanha.Ja saakos kysyä,mitä se bemu teki siellä hämeentiellä,kun olet noin vihainen sille?

No eipä se 2002 ole vielä vanha, mutta näytti vaan ehkä likaisuuden takia vanhalta. Tosin mun huomio edelleen kiinnittyi siihen Z3:seen, joka meinasi ajaa mun kylkeen aika lujaa.:curs:
 
ProTurbon sivut sanoi:
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Eli hinnat alk. tonnin testi, mutta käsittääkseni siihen ~2000 menee kaikkineen.

Tuon päästönormin alittaminen on sitten eri juttu, onhan se toki mahdollista, mutta eiköhän se konttori vaadi sen, vai olenko jäänyt junasta jossain?

Hieman minua oudoksuttaisi alkaa tuohon jos ammatikseen hommaa tekevät kirjoittavat:"Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta.". Viitaten siis -92 ja uudempiin. Kerrohan Ville, onko se sitten kuitenkin mahdollista? DISCLAIMER: Ei ole vittuilua.
 
Huomasin itekin,et se veti aika rajusti pois motarilta,ehkä karkuun meikäläistä.:) Niin,et vastannut,et mikäs bemu siellä hämeentiellä oli ja mitä se teki?Uteliaisuudesta kysyn,en ollut minä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Huomasin itekin,et se veti aika rajusti pois motarilta,ehkä karkuun meikäläistä.:) Niin,et vastannut,et mikäs bemu siellä hämeentiellä oli ja mitä se teki?Uteliaisuudesta kysyn,en ollut minä.

No se mun hämeentie tarkoitti ihan samaa tapahtumaa, kuin tuo insidenssi HKI-TRE moottoritiellä, siis hämeentiellä.
 
Miten niin mahdotonta asentaa turbo jälkikäteen?Nyt ei tajua?!Etkö muka ole koskaan kuullut sellasesta?Ja noihin muihin juttuihin auttaa ihan normijipot,eli suhteet...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom