Hepat vs. vääntö

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sen voin sanoa,et kunnon ammattilaista laittamaan jotain monimutkaisempaa autoa saa todella etsiä.Monet levittävät kätensä heti alkuunsa,mutta onhan niitä kun kyselee.Jotkut firmat mainostavatkin turboasennuksia,eli oletan,että sellasiin autoihin,jossa turboa ei vielä ole.Ja mikäs hemmetin raja se vm-92 on?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ville1Suuri sanoi:
Miten niin mahdotonta asentaa turbo jälkikäteen?Nyt ei tajua?!Etkö muka ole koskaan kuullut sellasesta?

No en ole kuullut, mikäs se turpo oikeastaan on? Ja mihin se edes asennetaan? :)

Ehkäpä tuossa viitattiin siihen, että laillisesti ja päästönormit alittaen. Unohda koko juttu, ja palataan asiaan kun oot saanut sen papereihin, jos on tarkoitus tehdä se niin.
 
Zone-sarja -42%
Ville1Suuri sanoi:
Jotkut firmat mainostavatkin turboasennuksia,eli oletan,että sellasiin autoihin,jossa turboa ei vielä ole.Ja mikäs hemmetin raja se vm-92 on?

Mainostaisivatkohan ne sellaisiin, joissa se on laillisesti suoritettavissa?

Ja noihin rajoihin: jos et ole niihin vielä törmännyt, suosittelen vahvasti tiedonhakua ennen rahankulutuksen aloittamista. Katsastuskonttorilla tietävät :)

Tsekkaas vaikka www.proturbo.fi, ja olikohan "Asennukset".

Vai kusetatkohan näillä kyselyillä vanhaa ukkoa? :D Over & Out.
 
Selvennän nyt vielä,eli on tuttu katsastusmies.On tullut siltä kyseltyä ja on se mulle aika monta autoa rekisteriin laittanut ja katsastanut.Että eiköhän toi turbohomma siltä osin onnistu.
 
Raven sanoi:
Mitkä testit yli 4000euroa maksaa?

Päästötesti, kylmäkäynnistystesti, melutesti , voi olla että kaikkia ei vaadita.


Edit:Vuoden 92 jälkeen ajoneuvoihin tuli katalysaattori pakolliseksi, mutta jos vanhemmissa autoissa lukee rekisteriotteessa vähäpäästöinen (eli siis niissä on lisävarusteena katti) , niin ei saa turbottaa.

Ja eikö se nyt tulisi halvemmaksi ostaa joku kunnon auto, ei tosta bemarista maksa turbotuksen jälkeen kukaan paljon mitään jos sen laittomasti teet.
 
Ode-1 sanoi:
Päästötesti, kylmäkäynnistystesti, melutesti , voi olla että kaikkia ei vaadita.


Edit:Vuoden 92 jälkeen ajoneuvoihin tuli katalysaattori pakolliseksi, mutta jos vanhemmissa autoissa lukee rekisteriotteessa vähäpäästöinen (eli siis niissä on lisävarusteena katti) , niin ei saa turbottaa.
Joo saapas, mutta siis täytyy läpäistä kaikki nuo em. testit. Ei mikään helppo juttu.
 
Mitä arvoja muuten tuolla mitataan? Äkkiseltään voisi luulla, että vanhalla kunnon masinol jipolla menis "auto kuin auto" heittämällä noista läpi? Ainakin joidenkin päästöarvojen osalta.
 
Ode-1:Mikä sitten on "kunnon" auto? Saat mun bemun sadallatuhannella eurolla,100.000e.Tiedän varsin hyvin,että muutamalla tonnilla saa jonkun paskan rimpulan,missä on vähän aikaa 600hv.Mun autossa on muutakin.Pyydän huomenna "viralliselta taholta" mielipiteen,saako turbottaa vai ei?Ja veikkaan,et onnistuu.
 
Sumppari sanoi:
Mitä arvoja muuten tuolla mitataan? Äkkiseltään voisi luulla, että vanhalla kunnon masinol jipolla menis "auto kuin auto" heittämällä noista läpi? Ainakin joidenkin päästöarvojen osalta.

Vaan kun tuo ei riitä vielä mihinkään. Kaikkien päästöjen on pysyttävä normien sisällä, ja se on tuollaiselle -02 malliselle autolla tiukempi paikka. Vaikka paljon moni väittää homman olevan helppoa, niin eipä mun silmiin ole vielä yhtään testin läpäissyttä kotiturbotettua esimerkkiä ole tullut. Pelkkästään käytön aiheuttama kuluminen saattaa olla niin suuri tekijä, että päästönormit eivät enää täyty.
 
NHB sanoi:
Mitähän maksaa 12 kappaletta teräs kankia ja takomäntiä jossain erikoisemmassa koossa? Jos tuollaista 5 litraista konetta alkaa ahtamaan oikein kunnolla, niin silloin menee kyllä yhtä sun toista vaihtoon. Barin paremmalla puolen alkaa olemaan voimansiirto aika tiukilla.


Ville1Suuri sanoi:
Halusin vaan muita mielipiteitä,koska yks jannu täällä tekee turboja ja lupas,että mun autoon voi laittaa 200hv lisää ilman mitään muiden osien vaihtoa,turbot vaan kiinni.Kuulemma sen pitäis kestää.Auto on silti matalapäästöinen,että joku kattien ym. poistokin varmaan lisää tehoja aika paljon.Ja mulla on edelleen käsitys,että automaatti kiihtyy hitaammin ja kuluttaa enemmän kuin vastaava manuaali.Ja niin lukee ihan teknisissä tiedoissakin.

kanki maksaa ainakin sen 150e kpl. männille voi laskea 200e kpl. Ensinnäkin jos haluaa että se moottori jotenkin toimii on tasan kaksi vaihtoehtoa miten turbottaa: 1. vaihdetaan männät,kiertokanget,tehdään kansi hyvin virtaavaksi, tasapainoitetaan paketti, tehdään uusi pakosarja+imusarja+hestec, hommataan turbo joka lähtee mukaan alhaalta maksaa 1200e vähintään esim. tämä maksaa noin 10 000e. mutta kestää ja tulee sitä potkua. toki samalla pitäisi moni muu vaihtaa, kytkin, laatikko, pakoputki koko matkalta, perään lukko jollei ole ja tai koko perä+vetärit. jos itse ei pysty mitään tekemään se on noin 15 000-20 000e

2 vaihtoehto: otetaan männistä itse sorvissa lakea pois jolloin puristukset laskee. ei vaihdeta mäntiä eikä kankia. hommataan turbo joka maksaa 200e ja tehdään itse pakosarja pidetään vakio imusarja lisätään isommat suuttimet. maksaa huomattavasti vähemmän mutta koko ajan ajat jännäkakka housuissa että leviikö kone. itse saa päättää mitä tekee. itse oon valinnut noista sellaisen kultaisen keskitien...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tollanen käsitys mullakin on ollut,että vaatii mäntien ym. vaihtoa,mutta kyseinen heppu vaan väitti,että se kone on niin aliviritteinen v12,että se kestää vakio-osilla turbot.20.000euroa en sijoita hommaan,enkä edes tiedä,mistä saan kestävämmät voimansiirto-osat.Kinkkinen homma,kun auto on muutenkin niin pirun huono sijoituskohde rahoille.
 
Mitäs muuten ne jotkut letkut pakosarjasta venttilikopan lähelle on tarkalleen?Kuulemma jotain saastejuttuja,jotka voi poistaa ja tukkia,niin kone piristyy hieman.Tietääks joku mitä tarkoitan? Tämänkin jutun kuulin autokarjaamolla öljynvaihdon yhteydessä.Kertojalla oli M5,mistä oli kyseiset letkut poistettu ja reiät tukittu.
 
Ville1Suuri sanoi:
Ode-1:Mikä sitten on "kunnon" auto? Saat mun bemun sadallatuhannella eurolla,100.000e.Tiedän varsin hyvin,että muutamalla tonnilla saa jonkun paskan rimpulan,missä on vähän aikaa 600hv.Mun autossa on muutakin.Pyydän huomenna "viralliselta taholta" mielipiteen,saako turbottaa vai ei?Ja veikkaan,et onnistuu.


1.
Sanoin, että saa turbottaa ja että pitää läpäistä testit, mutta helppoa se ei tule olemaan. Niitä testejä et läpäise pelkillä suhteilla, esim. kylmäkäynnistystestissä auto ajetaan illalla TCT:n pihaan, jossa se on yön yli, jonka jälkeen se pistetään testiin kylmähuoneeseen. Minkäänlaisilla suhteilla et tästä pääse kiertämään.

2.
En sanonut että sulla olisi huono auto, pikemminkin sulla taitaa olla koko pakkiksen paras auto. Tarkoitin että jos haluat kiihtyvyyttä, niin noi 7-sarjalaiset ei varmaan parhaita vaihtoehtoja siihen ole. Parempia autoja voisivat olla M5 tai M6. Niistäkin voisi saada jo pelkillä BPU:lla ihan mukavasti tehoa lisää.
http://activeautowerke.com/supercharger/main.php
Tuolta kittejä alle -03 Bemareihin.

3.
Löytyyköhän suomesta pajaa joka alkaa sorkkia noin uutta ja kallista konetta?

4.
Eiköhän ne yksinkertaset paskat rimpulat kestä paremmin kun tollaset uudet, vai millä moottoreilla ne kiihdytysautot on? Laittaa rahaa vaan enemmän kiinni kun niihin parin tonnin virityksiin, niin varmasti kestää paremmin ja on halvempi kun uuteen laittaminen.
 
Myöhästynyt edit tohon 1-kohtaan, siis: Tarkotin että saa turbottaa... jne, oli vaan taas ajatuskatkos kun kirjotin.
 
Kirjoitin jo,et uusi m5 tai m6 kiinnostas,mut ei riitä hyffet.Ja niissä 2000-luvun m5 bemuissa on paljon pienempi vääntö,kun mulla vaiks heppoja on hiukan enempi,ne kun kiertää kait joku 8000.Ja ne häviää muissakin ominaisuuksissa sen verran,etten halua sellasta.Kaikkein retein auto olis ihan uusi 760iaL kaikilla herkuilla.Se tulis vaan maksaa about 300.000euroa.Siinä on muistaakseni jotain 440heppaa ja vääntöä n.600nm jo "valmiina". Taisi muuten olla ihan uudessa m5:ssa automaattivaihteet,kovasti oli kyllä vaihtoehtoja ja namikoita,että miten se kone niitä vaihtelee.
 
NHB sanoi:
Vaan kun tuo ei riitä vielä mihinkään. Kaikkien päästöjen on pysyttävä normien sisällä, ja se on tuollaiselle -02 malliselle autolla tiukempi paikka. Vaikka paljon moni väittää homman olevan helppoa, niin eipä mun silmiin ole vielä yhtään testin läpäissyttä kotiturbotettua esimerkkiä ole tullut. Pelkkästään käytön aiheuttama kuluminen saattaa olla niin suuri tekijä, että päästönormit eivät enää täyty.

Juu sitä en epäile etteikö hankalaa olisi, mutta eikö turbon pitäisi parantaa hyötysuhdetta, joten hyvin maltillisilla paineilla homma pitäisi olla mahdollista?
Meneeköhän tosiasiassa yksikään tehdaspakasta vedetty auto edes läpi noista VTT testeistä vakiona?
 
Ville1Suuri sanoi:
Kirjoitin jo,et uusi m5 tai m6 kiinnostas,mut ei riitä hyffet.Ja niissä 2000-luvun m5 bemuissa on paljon pienempi vääntö,kun mulla vaiks heppoja on hiukan enempi,ne kun kiertää kait joku 8000.Ja ne häviää muissakin ominaisuuksissa sen verran,etten halua sellasta.Kaikkein retein auto olis ihan uusi 760iaL kaikilla herkuilla.Se tulis vaan maksaa about 300.000euroa.Siinä on muistaakseni jotain 440heppaa ja vääntöä n.600nm jo "valmiina". Taisi muuten olla ihan uudessa m5:ssa automaattivaihteet,kovasti oli kyllä vaihtoehtoja ja namikoita,että miten se kone niitä vaihtelee.

Eikö ainoa BMW:n 12-sylinterinen oo just 760i ja iL?Kyllä sä siitä vm.2002 12-sylinterisestäkin jo saat sen verran et ne vaihtaa suoraan tohon M5:n. Joo automaattiloota siinä taitaa olla, mutta siinä on myöskin launch control, nappi joka kiihdyttää auton 100km/h siihen tehtaan ilmoittamaan 4,7 sekuntiin.
 
Ei,vuoteen 2001 tehtiin bmw 5,4litran v12.Rekisteröity 2002,ni ostaessa se on 2002 mallia ja kun myyt,ni taas 2001.Ei silti paljon merkitystä,muita hintaan vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.Ja uus M5 tai M6 maksaa jotain muistaakseni 130.000euroa + lisähilut,eli about 200.000e.Ja sitten on siitä vanhempi kori,alkaen jostain 80-luvun puolelta,5.0 v12.Ne on 750 malleja.Tarkemmat tiedot saat esim. autotalli.com ja sieltä automallit.Lukee myös ovh.hinnat ilman varusteita lähestulkoon kaikista automerkeistä.Ja 760 bemua alettiin muistaakseni tekemään vasta tänä vuonna.Ja se vaihtui niin,että 760 on 6litran v12 ja 750 nykyään v8 koneella.
 
Ville1Suuri sanoi:
Ei,vuoteen 2001 tehtiin bmw 5,4litran v12.Rekisteröity 2002,ni ostaessa se on 2002 mallia ja kun myyt,ni taas 2001.Ei silti paljon merkitystä,muita hintaan vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.Ja uus M5 tai M6 maksaa jotain muistaakseni 130.000euroa + lisähilut,eli about 200.000e.Ja sitten on siitä vanhempi kori,alkaen jostain 80-luvun puolelta,5.0 v12.Ne on 750 malleja.Tarkemmat tiedot saat esim. autotalli.com ja sieltä automallit.Lukee myös ovh.hinnat ilman varusteita lähestulkoon kaikista automerkeistä.Ja 760 bemua alettiin muistaakseni tekemään vasta tänä vuonna.Ja se vaihtui niin,että 760 on 6litran v12 ja 750 nykyään v8 koneella.


Joo , myönnän että kävi vähän mosavirhe, ja katoin ilmeisesti väärin tuolta samasta paikasta :david: , mutta jäin kiinni. Siinä mielessä pitää nokittaa, että M5 ei saa edes varusteita 200k€:llä, ainakaan Bmw:n kotisivujen mukaan. Saksasta vois saada hyvin varustellun uuskoppasen (kaikki noin 80k€ tax-free.) 120-140k€:llä. Samaan hintaan vois saada myös Ferrarin 360 modenan (tax-free >80k€), tytöt tykkäis enemmän. M6 maksaakin sitten suomessa jo yli 160t€... Top gearissa ainakin kovasti kehuivat tosi paljon juuri tota uutta m-vitosta.
360 Modena ei kuulemma oo niin hyvä _ferrarina_. Mutta uusi F430 oli 5th gearissa niin paljon koeajajan mieleen, että hänen oli pakko ostaa oma :).
 
Sumppari sanoi:
Juu sitä en epäile etteikö hankalaa olisi, mutta eikö turbon pitäisi parantaa hyötysuhdetta, joten hyvin maltillisilla paineilla homma pitäisi olla mahdollista?
Meneeköhän tosiasiassa yksikään tehdaspakasta vedetty auto edes läpi noista VTT testeistä vakiona?
Turbo parantaa hyötysuhdetta ainoastaan silloin kuin se ahtaa kunnolla. Eli siis bensakoneissa tyypillisesti vasta isoilla kuormilla. Matalilla kieroksilla ja kevyessä kruisailussa ylimääräiset siivet ja mutkat pakosarjassa vain haittaavat. Lisäksi bensakoneissa ahdetun koneen matalammat puristukset tekevät lisää hallaa hyötysuhteelle. Mutta ei se hyötysuhde ratkaise tässä paljoakaan. Ahtimen vaatimat muutokset muuttavat moottorin toimintaa niin rankasti, että palotapahtuman hallinta ei ole enää päästöjen suhteen kohdillaan.

Kyllä kai uusi käyttämätön menee noista testeistä läpi, niin ainakin uskon. Jos ei menisi, niin silloinhan pitäisi olla joko epätarkka mittaus tai sitten valmistaja olisi kusettanut.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom