Help! Vinkkejä ja neuvoja rasvanpoltto ruokavalioon :)

niin ja kyllähän se on varmasti tutkimuksissakin ja kaikessa todettu että ihminen laihtuu syömällä vähemmän, ne pellavaviljanlammasjyväsiemeneet sun muut on vaan yks tie onneen, itse diettaan niin syön vaan vähemmän, aina on toiminut, toki pari tollasta kymmenen kilon diettiä vaan tehty eikä liika paino oikeestaan oo ollut ongelmana, niinkun monella muulla voi olla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heikkilä on vekkuli jätkä ;)

Mä en ainakaan tuomitse mitään rasvaa vaan otan niitä rasvaapolttaessakin erilähteistä.. Tällä hetkellä vähemmän kun lisäsin hiilareita..

Mutta jos unohdetaan toi pohjaton suo nimeltä rasvat ja todetaan yhteen ääneen että ota niitä ruokavalioon lisää vähän ja erilähteistä ;)

En tiedä tiesitkö, mutta eiköhän tuo Heikkilän Antti ole saanut tuolla kirjoituksella tälläkin palstalla aika myrskyisän vastaanoton, eikä sitä varmaan tarvinne aloittaa uudelleen.

En tiedä tiesitkö, mutta suomessa ei kasva oliiveja. Toisekseen, rypsiöljy on silti parempi kuin margariini. Kolmanneksi, täällä suomessa on lama, joten olisi hyödyllistä tukea edes ruuan osalta suomalaista elinkeinoa. Pl. toki einekset.

En ymmärrä miksi näistä asioista pitää tehdä nykyään niin helvetin vaikeita. Ihan sama käytätkö rypsi vai oliiviöljyä. Vaikka Heikkilä kirjoittikin MYRKYSTÄ, niin eiköhän ihminen kuole ennemmin vanhuuteen tai lihavuuteen kuin maitoon, voihin tai rypsiöljyyn.

Okei. Nämä menevät testiin! :) 10viikon Bikini Challengen jälkeen jatkoin suoraan uudella saliohjelmalla ja enempi hiilarisella ruokavaliolla. En siis pitänyt mitään lepovkoa tms, mutta kk sitten otin 2 viikkoa löysemmin,
treenasin harvemmin ja söinkin rennommin (leipo kiinni ku ei tulosta tullu :D ).
Päätin että meen nyt kuun loppuun tolla yllämainitulla ruokavaliolla, ja kokoan tässä parhaillaan 2300kcal ruokavaliota ketoosidieetille ja katsotaan toimiiko tää..
Treenejä ihan vähän vähemmälle, 8-9h unta yössä, 3-4l vettä päivässä, ja dieetin pilkuntarkka noudattaminen :)

Ehkä tästäkin nyt voi olla hyötyä, että jaan omia kokemuksia. Eivät ole tietty mitään ehdottomuuksia, mutta tämä toimi siis itselle.

Tämän vuoden alussa mitat olivat täsmälleen samat kuin sulla, eli 171 cm pituutta ja 68 kg painoa. Kolmisen kiloa lähti ihan perinteisellä korjausliikkeellä ruokavalioon lisäämällä proteiinia ja vähentämällä hiilareita korvaamalla pastan, perunan ja riisin kaikella vihreällä, ja oheen siemeniä, pähkinöitä yms. Urheilin tietty myös.

Syksyn myötä, kun alkoi taas hiilarit enemmän kiinnostamaan, ja aktiivisuustaso väheni, takaisin tuli 1,5 kg ja se ei nyt vaan ollut kivaa. Olin jo liittymässä Fit Farmin ohjelmaan, kunnes totesin, että miksi maksaa jostain, jonka voin tehdä itsekin. Otin siis päivittäiseksi rutiiniksi kaloreitteni ja kulutukseni laskemisen. Ja luojan kiitos että tein niin, koska varsinkin hyvien rasvojen saanti oli silti ruokavaliossani lähinnä tasolla naurettava.

InBody -mittauksen mukaan kolmen kuukauden mittaisella rasvantiristelykuurilla sitä itseään lähti 3,8 kg ja lihasmassaa 0,2 kg. Ja jonka en usko ihan kauhean huono tulos olevan, varsinkin kun oli ihan tietoinen valinta tasoittaa sitä, että yläkroppa oli lihasmassaltaan edellä. Se miten tuon tein, niin syyskuu ja marraskuu hieman isommilla miinuksilla, ei kuitenkaan koskaan yli -500, lokakuu siinä noin -100, ja joka on tietty niin pieni miinus, että virhemarginaali tosiasia. Liikuntaa 3 x viikossa kova salitreeni ja 1-2 kohtalaista, muttei koskaan kovaa aerobista. Makroissa olen mennyt sillä periaatteella, että rasvaa painon verran, proteiinia melkein tai tasan oma paino ja loput hiilareista.

No ei se silti ole hyvä rasvanlähde vaikka siinä olisikin enemmän CLA:ta. Maidon rasva on kuitenkin edelleen tyydyttynyttä rasvaa ja se ei ole rasvalähteistä millään mittarilla paras, ainakaan jos sitä peilataan siihen mitä on kyetty tutkimuksilla todistamaan.

Mutta edelleen siihen terveeliseen ruokavalioon mahtuu paljon tyydyttynyttäkin rasvaa. Ei kenenkään terveys mene pilalle lasista punaista maitoa. Valintojen summahan sen lopulta sanelee sitten.

Ei tämä ole mikään väittely. Maitorasva ON terveellistä. Ja tyydyttyneen rasvan demonisointi on ihan huuhaata. Ihminen tarvitsee sekä tyydyttyneitä, että tyydyttämättömiä rasvoja. Mutta niinkun sanoit, harva nyt ottaa rasvoja tai muitakaan makroja vain yhdestä lähteestä, vaan niitä on kaikilla lukuisia. Yksipuolisuus on huono asia vähän kaikessa.

Luit että se on sontaa? Eli luit jonkun artikkelin joka ei perustunut mihinkään tieteelliseen tutkimukseen? Perustelet myös että oliiviöljyssä on paremmat omega-rasvasuhteet, joka ei myöskään pidä paikkaansa. Oliviöljyssä o3/o6 -suhde on 1:20 kun rypsiöljyssä se on about 1:2. Toisinsanoen tässäkin mielessä rypsiöljy on parempaa. Tosin kylmäpuristettu rypsiöljy maistuu niin pahalle ettei sitä voi oikein mihinkään laittaa ja siksi itsekkin preferoin ehdottomasti oliiviöljyä, tosin perusteena ei ole omega-rasvasuhteet vaan puhtaasti maku :)

Kaikki mitä luen ja julistan perustuu tutkimustuloksiin tai empiiriseen tietoon. Tosin, oli näemmä käynyt sekaannus ja olin käsittänyt väärin nuo omegasuhteet... Mutta ei hätää, tuli nyt korjattua tuokin käsitys ja sivistettyä itseä lisää! Ja ei tuo rypsärin näennäisesti parempi profiili meinaa yhtää mitään, koska tosta sen sisältämäst huonolaatusest omega3:sta (ALA) ei imeenny ku ~5%.

Eli, per 100g:

rypsäri: 20g omega6 ja 10g omega3 -> korjattuna: 20g omega6 ja 0,5g omega3
oliiviöljy: ~10g omega6 ja ~1g omega3

Eli, toisin sanoen oliviiöljyssä on VÄHEMMÄN omega6:sta kuin rypsärissä ja koska kummankin omega3-määrät on yhtä tyhjän kanssa, ja koska oliiviöljy on muutenkin terveellisempää, on oliiviöljy täten kiistatta huomattavasti parempi vaihtoehto! ;)

Kasvi- ja kalaöljyjen omega-3:n vertailua - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen
"ALAn heikkoa muuntumista EPAksi osoittaa suomalaisten lasten ja aikuisten veren on kovin vähäinen EPA-pitoisuus ja korkea AA/EPA-suhde. Syynä on ilmeisesti runsas rypsiöljyn ja levitteiden syönti ja vähäinen kalarasvojen saanti."

43433438.jpg

problem.jpg

Tuossa on ainakin jotain juttua, miksi ne kasviöljyt eivät välttämättä ole sitä parasta ravintoa. MIKSI EN KÄYTÄ RYPSIÖLJYÄ | | Blogi | Antti Heikkilä: Terveysklubi

...tuota olin itekin tulossa linkkaamaan.

En tiedä tiesitkö, mutta eiköhän tuo Heikkilän Antti ole saanut tuolla kirjoituksella tälläkin palstalla aika myrskyisän vastaanoton, eikä sitä varmaan tarvinne aloittaa uudelleen.

Myrskyn aiheuttaa yleensä se, että Heikkilän mielipiteet poikkeaa yleisistä uskomuksista ja jonnejen on helppo liittyä joukolla Heikkilän dissaajiin. Vaikkakin 90% ko. miehen väittämistä on oikeasti tosia, järkeviä ja aina tutkimustuloksin vahvistettuja.

En tiedä tiesitkö, mutta suomessa ei kasva oliiveja. Toisekseen, rypsiöljy on silti parempi kuin margariini. Kolmanneksi, täällä suomessa on lama, joten olisi hyödyllistä tukea edes ruuan osalta suomalaista elinkeinoa. Pl. toki einekset.

En ymmärrä miksi näistä asioista pitää tehdä nykyään niin helvetin vaikeita. Ihan sama käytätkö rypsi vai oliiviöljyä. Vaikka Heikkilä kirjoittikin MYRKYSTÄ, niin eiköhän ihminen kuole ennemmin vanhuuteen tai lihavuuteen kuin maitoon, voihin tai rypsiöljyyn.

Ite en ainakaan tukisi mitään vain sen takia, että se on suomalaista, jos tiedän, että voin ostaa lähes samaan hintaan jotain joka on 10x terveellisempää. Ja vaikka Heikkilä mainitsikin myrkky-sanan, niin viittasi lähinnä rypsärin lihavuutta vahvistaviin ominaisuuksiin. Itelle ainakin ylimääräinen rasva on kirosana, joten out with the rypsäri, in with the oliivi. Ja rypsärissä on lähes 2x enemmän omega6:sta (joka on siis huono asia) ku oliiviöljys, joten ei se nyt ihan sama oo...

Oikeasti. Suurin osta tuosta tekstistä on ihan paskanjauhantaa. Lue hiukan avarakatseisemmin asioita. Jopa suomenkielellä löytyy enemmän tieteellisesti todistettuja blogi-kirjoituksia kuin Heikkilän kirjoitukset.

Herra voi sitten linkata tekstin missä todetaan rypsäri terveellisemmäksi kuin esim. oliiviöljy? :)

Makroissa olen mennyt sillä periaatteella, että rasvaa painon verran, proteiinia melkein tai tasan oma paino ja loput hiilareista.
Söitkö oikeasti siis vain 60-70 g proteiinia ja silti sait lihasmassan säilymään? Mielenkiintoista. Oon luullut, että dieetillä prodensaannin tarve suorastaan lisääntyy ja sitä suositellaan vähintäänkin se 2 x omapaino eli 120 g suurinpiirtein meidän kokoisille.

ylläpitoon yleensä riittä miehillä 1,5-2g/rasvaton painokilo ja naisilla 1-1,5g/ rasvaton painokilo.. eli mitä enemmän rasvatonta massaa niin, kyllä sitä enemmän proteiinia..

Mutta itse ainakin vähennän hiilareita ja nostan proteiineja niin, että tulee 2,5-3g/rasvaton painokilo..

Oikeasti. Suurin osta tuosta tekstistä on ihan paskanjauhantaa. Lue hiukan avarakatseisemmin asioita. Jopa suomenkielellä löytyy enemmän tieteellisesti todistettuja blogi-kirjoituksia kuin Heikkilän kirjoitukset.

Mielestäni ei tarvitse olla edes asiantuntija, ymmärtääkseen että teollisesti prosessoidut kasviöljyt eivät ole yhtä hyviä vaihtoehtoja kuin luonnolliset rasvat...

Ei tähän rasvaväittelyyn saa ikinä loppua. Tuosta rypsäri vs oliiviöljy on oma ketjukin. Joka tapauksessa oon mielipiteeni eri lähteitä lukeneena tehnyt ja rypsäriin päätynyt. Nuo Heikkilän jutut oon todennut paskaksi.

Söitkö oikeasti siis vain 60-70 g proteiinia ja silti sait lihasmassan säilymään? Mielenkiintoista. Oon luullut, että dieetillä prodensaannin tarve suorastaan lisääntyy ja sitä suositellaan vähintäänkin se 2 x omapaino eli 120 g suurinpiirtein meidän kokoisille.

Hyvä tarkennus. Tuossahan tietty pitäisi lukea että proteiinia melkein tai tasan kaksi kertaa oma (tavoite)paino. Eli minun kohdallani n. 100-120 g/ päivä. Ja sillä siis mentiin.

Ja kun nyt tämä esiin nousi, niin sillä samallahan yhä menen, vaikka kaloreita taas nostettu. Kuulemma ei proteiiniakaan saisi liikaa saada, mulle tuo nyt vaan tuntuisi olevan sellainen hyvänolon määrä, jota nykyisellään ei olisi vaikea edes nostaa. Ja mielummin nappaisin niitä lisäkaloreita sieltä jatkossakin, 'liika' hiilari turvottaa mulla. Rasvattoman painon mukaan x 2 kun proteiinin tarpeen laskee, se olisi n. 106 g / päivä.

Myrskyn aiheuttaa yleensä se, että Heikkilän mielipiteet poikkeaa yleisistä uskomuksista ja jonnejen on helppo liittyä joukolla Heikkilän dissaajiin. Vaikkakin 90% ko. miehen väittämistä on oikeasti tosia, järkeviä ja aina tutkimustuloksin

Heikkil'n kirjoituksista suurin osa pohjautuu tutkimuksiin joiden luotettavuus on kyseenalaistettu monissa muissa tutkimuksissa tai muuten vain tutkimuksiin joiden tuloksia on tulkittu aika vapaasti. Ei minulla ole mitään Heikkilää vastaan. On hyvä että asioita tulkitaan myös eri tavalla mutta minään tiedon yksittäisenä lähteenä ei häen blogiansa kannata pitää, jos siis haluaa etsiä tietoa joka pohjautuu kunnolla tuttkittuun tietoon. Heikkilä kirjoittaa kärkkäästi ja monesti niin että asioissa oitotaan aika radikaalisti.

Toinen asia joka tietysti kannattaa muistaa on se että ravitsemustiede tieteenä on varsin nuori verrattuna moniin muihin tieteenaloihin ja moni asia mitä ihmiskehosta oletetaan on edelleen vain parhaimpia olettamuksia kun mitään vedenpitävä faktaa ei ole saatu aikaiseksi, kuten vaikkapa ateroskleroosi asiana jonka syntysyitä ei ole vieläkään täysin aukottomasti kyetty selvittämään. Toisekseen se mikä toimii Heikkilällä ei välttämättä toimi muilla. Esim. ruuan kolesteroli on asia joka vaikuttaa osalla väestöstä merkittävästi ja muilla sen vaikutus on mitätön.

Herra voi sitten linkata tekstin missä todetaan rypsäri terveellisemmäksi kuin esim. oliiviöljy? :)

Miksi minun pitäisi linkata tälläinen asia kun en muistaakseni ole tälläistä väittänyt? Kirjoitin vain että tuo Heikkilän rypsiöljyteksti on pitkälti kirjoitettu siten että sen pohjana toimivat faktat eivät pidä paikkaansa. Ja edelleen kuten tässäkin ketjussa olen jo kirjoittanut, en pidä rypsiöljyn mausta joten syön itse oliiviöljyä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja saat vapaasti olla asioista mitä mieltä haluat, mutta älä kuitenkaan väitä jotain asiaa totuutena jos sen takana ei ole riittävästi tieteellistä näyttöä.

Mitä omega6:n tulee niin niidenkin tulehdustilaa liioitellaan monesti esim. Heikkilän blogissa. Tässä esim erittäin hyvä meta-analyysi siitä mikä vaikutus omega6:lla on. Lyhyesti: Omega6:t eivät ole ongelmallisia jos niitä saadaan o3:n kanssa, eli siinä mielessä kasviöljyt joissa on kumpaakin omegaa eivät vaikuta kehon tulehdustilaan merkittävästi.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21118617/

Ja tässä vielä Reijon hyvä kattaus rasvoista, sivulta löytyy linkki myös hänen esitykseensä asiasta jossa on kootusti selvitetty aika pitkälti asiaa.

http://www.pronutritionist.net/margariini-voita-terveellisempaa/

I rest my case.

- - - Updated - - -

Mielestäni ei tarvitse olla edes asiantuntija, ymmärtääkseen että teollisesti prosessoidut kasviöljyt eivät ole yhtä hyviä vaihtoehtoja kuin luonnolliset rasvat...

Näinpä. Kai tiedät myös että teollisesti prosessoitua rasvaa on myös oliiviöljy, sitä ei virtaa mistään lähteestä vaan se puristetaan oliiveista. Eli syökäämme siis oliivit oliiveina :)

En myöskään väittänyt että rypsiöljy olisi terveellisempää kuin oliiviöljy missään vaiheessa? Saati tehnyt mitään vertailua mikä on terveellisempää kuin toinen.

Toinen asia joka tietysti kannattaa muistaa on se että ravitsemustiede tieteenä on varsin nuori verrattuna moniin muihin tieteenaloihin ja moni asia mitä ihmiskehosta oletetaan on edelleen vain parhaimpia olettamuksia kun mitään vedenpitävä faktaa ei ole saatu aikaiseksi
, kuten vaikkapa ateroskleroosi asiana jonka syntysyitä ei ole vieläkään täysin aukottomasti kyetty selvittämään.

Noni, tulihan sieltä jotakin asiaaki eikä pelkkää pätemistä.

Tätähän mä oon koko matkan tolkuttanu. Maalaisjärki käteen näissä hommissa. Tiede on kuitenki useammin väärässä.
Sitä mitä on vedetty vuosisatoja ruvetaan yhtä äkkiä demonisoimaan ja pitäis jopa kokonaan pois jättää.
Huuhaata on kaikki tuo paska. Kaikkee kohtuullisesti-tasapuolisesti ja kulutuksen mukaan.
Rasvat monista lähteistä niinku proteiinit ja kaikki muukin.

No harvemmin tiede tietysti täysin väärässä on. Ja toisekseen vaikka jotain asiaa on tehty vuosisatoja ei se tarkoita että se olisi terveellistä sellaisenaan saati optimaalista. Ruokailu on esimerkiksi suomessa muuttunut todella paljon sadan vuoden aikana ja samaan aikaan ihmisten työ on muuttunut erittäin merkittävästi joten sellainen ruokavalio joka toimi 1900-luvun alussa, 1900-luvun alun aktiivisuudella ei tämän päivän valossa useinkaan enää ole optimaalista, terveellistä tai parasta. Aiemmin syötiin monesti sitä mitä oli tarjolla. Esim. lihatuotteita kulutettiin 100 vuotta sitten huomattavasti vähemmän kuin nykyisin, vaikka samaan aikaan syötiinkin rasvaisempaa lihaa ja vedettiin suolaa kaksin käsin samaan aikaan kun käytiin metsätöissä ja keitettiin pontikkaa. IHan se maalaisjärki josta puhut kertoo jo sen, että jos ihmisten kaikki elintavat ovat täysin erilaisia nykyisin ei välttämättä se ruokavaliokaan ole täysin optimaalinen tämän päivän pöydässä. Puhumattakaan tietysti siitä että elinikä on pidentynyt joten monet sairaudetkin loistivat poissaolollaan aiemmin. Mutta asiasta on aika turha keskustella jos heitellään vain mutu-fiiliksiä joille ei ole mitään tieteellistä tutkimusnäyttöä saati ei ymmärretä miten ravitsemustiede toimii yleisellä tasolla.

En tiedä mitä pätemistä mahdat tarkoittaa, olen vain esittänyt asioita joilla on tieteellistä näyttöä enkä vain heitellyt mutu-fiiliksellä väitteitä. Asioita voi nähdä monella tapaa ja joskus avartaa kun avaa silmät. Aika vahva tieteellinen näyttö on kuitenkin saatu aikaiseksi sille että esim. rasvaisten maitotuotteiden korvaaminen vähärasvaisemmilla on vähentänyt sv-tauteihin kuolleisuutta, mutta ei se tietysti tarkoita sitä että punainen maito on jotain myrkkyä jota pitää vältellä viimeiseen asti, eikä tietysti sitä että punainen maito olisi joku ihmelääke kaikkeen ja sen juomista kannattaisi suosia. Kuitenkin jokainen on yksilö ja siksi se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella sellaisenaan.

Hyvä tarkennus. Tuossahan tietty pitäisi lukea että proteiinia melkein tai tasan kaksi kertaa oma (tavoite)paino. Eli minun kohdallani n. 100-120 g/ päivä.
Itseasiassa näin arvelinkin. Ihan samalla logiikalla olet tuloksia saanut kuin allekirjoittanutkin :)

No harvemmin tiede tietysti täysin väärässä on. Ja toisekseen vaikka jotain asiaa on tehty vuosisatoja ei se tarkoita että se olisi terveellistä sellaisenaan saati optimaalista. Ruokailu on esimerkiksi suomessa muuttunut todella paljon sadan vuoden aikana ja samaan aikaan ihmisten työ on muuttunut erittäin merkittävästi joten sellainen ruokavalio joka toimi 1900-luvun alussa, 1900-luvun alun aktiivisuudella ei tämän päivän valossa useinkaan enää ole optimaalista, terveellistä tai parasta. Aiemmin syötiin monesti sitä mitä oli tarjolla. Esim. lihatuotteita kulutettiin 100 vuotta sitten huomattavasti vähemmän kuin nykyisin, vaikka samaan aikaan syötiinkin rasvaisempaa lihaa ja vedettiin suolaa kaksin käsin samaan aikaan kun käytiin metsätöissä ja keitettiin pontikkaa. IHan se maalaisjärki josta puhut kertoo jo sen, että jos ihmisten kaikki elintavat ovat täysin erilaisia nykyisin ei välttämättä se ruokavaliokaan ole täysin optimaalinen tämän päivän pöydässä. Puhumattakaan tietysti siitä että elinikä on pidentynyt joten monet sairaudetkin loistivat poissaolollaan aiemmin. Mutta asiasta on aika turha keskustella jos heitellään vain mutu-fiiliksiä joille ei ole mitään tieteellistä tutkimusnäyttöä saati ei ymmärretä miten ravitsemustiede toimii yleisellä tasolla.

En tiedä mitä pätemistä mahdat tarkoittaa, olen vain esittänyt asioita joilla on tieteellistä näyttöä enkä vain heitellyt mutu-fiiliksellä väitteitä. Asioita voi nähdä monella tapaa ja joskus avartaa kun avaa silmät. Aika vahva tieteellinen näyttö on kuitenkin saatu aikaiseksi sille että esim. rasvaisten maitotuotteiden korvaaminen vähärasvaisemmilla on vähentänyt sv-tauteihin kuolleisuutta, mutta ei se tietysti tarkoita sitä että punainen maito on jotain myrkkyä jota pitää vältellä viimeiseen asti, eikä tietysti sitä että punainen maito olisi joku ihmelääke kaikkeen ja sen juomista kannattaisi suosia. Kuitenkin jokainen on yksilö ja siksi se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella sellaisenaan.

Boldasin tossa oleellisen.
Ei oo rasvoista noi kiinni. Jos laitat kaks käyrää rinnakkan. Tupakoinnin vähentämisen ja sydän- ja verisuonisairauksien vähenemisen niin huomaat että ne menee samaa rataa.
AIVAN käsi kädessä. Kaiva ite jostain jos haluut todisteet. Minä tiedän että se menee niin. Eläinrasvojen piikkin on laitettu kaikenlaista paskaa, mikä ei ole totta.
Samaan aikaan kun elänräsvoja on vähennetty on allergiat lisääntyny ja tämäkin on fakta.
Rasvasta maitoo, voita ja kinkkua pöytään. EI tietenkään pelkästään, mutta on TYPERÄÄ vältellä niitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom