Helle ja sen vaikutus treeniin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä tuo helle kovin paljoa vaikuta treenaamiseen. Lykkään vain treenit tarpeeksi myöhäiseksi niin ilma on ehtinyt viiletä sopivasti. Tänäänkin oli mukava treenata sateen jälkeen kun ilman lämpötila oli laskenut 25:n alapuolelle.

Kun mulla normaalistikin on taipumusta hikoilla salilla kuin sika, niin näillä keleillä nestehukka on jo sitä luokkaa, ettei siinä ole enää mitään järkeä. Vettä kuluu käsittämättömät määrät ja silti veto on poissa. Kun on vähän vähentänyt sarjamääriä ja pidentänyt lepotaukoja, niin saa edes jotakin pyristeltyä.

Auttaisiko merisuolan tai mineraalisuolan lisääminen veteen?

Ite olen tota merisuolaa käyttänyt aina 1.5 litran vesipullossa mukana. Semmonen puolikas teelusikallinen (muutama "suolakokkare") riittää täysin IMO. Makukin vielä suht. vesimäinen vaikka kyllä siitä sen suolan lipeämäisyyden tai jonkun tunnistaa ja maistaa. :D Mutta kukapa sitä kovassa reenissä jaksaa miettiä kuhan vaan saa jääkylmää juomista nassuun. Ehkä se auttaa ei tule sellasta väsynyttä/heikkoa oloa niin helposti loppua kohti.

Jep, mäkin olen siihen 1,5 litraan sekoittanut ja kovasti hikoillessa tulee tuosta parempi olo. Joskus mulla on tosin kausia, että en saa yhtään sitä alas, eikä vissykään meinaa mennä. Suolavesi ei kuitenkaan ole ihan hirmua ja olen jopa ottanut välillä sen pari suolaraetta "kuivana", kun on oikein tuntunut nestehukkaiselle/suolanpuute.

Apteekista ostin Valmarinia. Sehän nyt on "ihmelääke", mutta siis ostin sitä turvotuksen & nestetasapainon häiriöihin. Jos suolavesi on välillä shittiä, maistuu tuo Valmarin vielä hirveämmälle. Näillä helteillä tosiaan mulla on vähän vaikeaa saada alas mitään, mutta pahoinvointia tulee helposti, joten jopas oli Valmarin-liuos pahaa. Ensin oli ideana heittää se päiväannos 4 rkl 1,5 litran vesipulloon ja juoda siitä - ei tullut mitään. Nyt olen sitten laittanut sen yhden annoksen 1 rkl lasiin vettä ja onhan se shittiä, mutta menee kahdella kulauksella alas, eikä oo vielä yrjö tullut. :D

Nauttikaa te niistä helteistä, täällä Skotlannissa nimittäin on satanut koko heinäkuun. Joka ikinen päivä. Sadetta on riittänyt jopa skotlantilaisittain epätavallisen paljon. Yleensä en ole kova valitamaan säästä, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa tuntumaan siltä, että jotain vaihtelua olis kiva saada... Ilmankosteus on sisälläkin niin järkyttävä, että ulko- ja reenivaatteet ei kuivu ikinä + kokolattiamatto huokuu kosteutta ja sänky on nihkeä... Salilla on mukavaa (siellä kaiketi supertehokas ilmastointi puhaltaa kosteuden veks), mutta pyöräily on jäänyt vähemmälle, kun se jatkuva ravan nieleminen alkoi käymään hermoille.

Tänään nappasin salievääksi kokeen vuoksi Lidlin kivennäisvesipullon, josta ravistelin vain hiilihapot veks ennen treeniä. Vaikka lämpötila olikin viime kertoihin verrattuna varsin inhimillinen, niin silti huomasi selvästi hikoilun pysyvän aisoissa ja vireen paremmin päällä läpi koko mummojumppasession. Jatkossa otan samanlaisen mukaan niin kauan kuin jonkinlaisia helteitä riittää.

Viimeisten 30 päivän aikana jääny kyllä vähille salilla käynti...

Jonkinsorttinen fyysinen työ, jossa hikoilee melkeinpä sen 8-12 h lähes joka päivä + 70 astetta hellettä + huonosti nukutut yöt + huono ruokahalu/ylipäätään syödään jos keretään = Kiinnostus melko nollissa, energiatasot nollissa, kaikki nollissa. Josko se tästä säiden hieman viilennettyä lähtis taas uuteen nousuun.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä tuo ole kuin hien määrässä näkynyt. Kivennäisvetyä naamariin. Samalla tempolla rullaa kesät talvet, ja kovaa treenataan tietenkin. Jaksaminen parantunut kummasti kun on painonnostotreeniin siirtynyt. Ei haittaa raskas työkään.

Ihan positiivisessakin mielessä näkyy, kun mahtuu paremmin treenaamaan painonnostoa. Meilläpäin tahtoo yleensä vähän niukasti olla tilaa nimittäin isommille liikkeille. Normaalisti siinä on metrin päässä edessä joku kyykkäämässä, ja toinen takana samalla etäisyydellä pumppaamassa hauista/ojentajaa. Koita siinä sitten varoa ettei tempaustanko lennä kaverin helmoille jos ei satu nosto kohdalleen.

Eli ei aiheuta tuskia nämä helteet liiemmin. Kohtahan tässä jo valitetaan taas, kun on pirun kylmä.:jahas:

Meijän puntilla ei oo ilmastointia, se on pieni ja se haisee pahalle, silti siellä tulee käytyä 3-6 kertaa viikossa 1,5h kerrallaan. Pahimpien helteiden aikaan siellä on pitkästi yli 40 astetta lämmintä, eli hiki tulee heti kun sisään astuu, mutta mun mielestä se ei oo mikään syy olla reenaamatta. Juo vaan paljon vettä, niin kyllä siitä selviää, eipähän lihakset ehdi jäähtyä sarjojen välillä. :D Ja kun siihen tottuu, niin ei se edes tuota ongelmia. Isompi ongelma on ruuhka-aikojen happikato. Yksi ovi eikä yhtään ikkunaa. Sillä ei kovin huikeaa ilmanvaihtoa saa aikaiseksi.. Mä en näe ongelmaa kuumuuden kanssa. Se on tahdonvoimasta kiinni käykö siellä tukalaan aikaan. Ei ne lämpötilat kuitenkaan niin korkeiksi pääse, että siitä jotain vaaraa olis. Vettä vaan kitusiin ja rauta nousee! Eipä oo ruuhkaa.

Enpä muista viellä oman suht. lyhyen elämäni aikana tällaista kesää kokeneeni ja sen kyllä tuntee tuolla meidän matalalla, mutta onneksi muuten avaralla salilla. Bodypainotteista treeniä olen voimatreenien vastapainoksi vääntänyt lähes koko kesän ajan (toistot 10-15) ja on sitä muutamaan kertaan vitsillä tullut todettua että "Jos oisin tän kelin tienny..". Reenattua tulee se neljä kertaa viikkoon ja yleensä omien aikataulujen vuoksi päivällä juuri kuumimpaan aikaan. En tiedä johtuuko se juuri tästä kuumuudesta mutta itse tunnen treenanneeni tänä kesänä kovempaa kuin koskaan aikaisemmin, eikä kuumuus ole suorituskykyä merkittävästi haitannut. Motivaatio vain on välillä hakusessa ennen salille menoa mutta viimestään lämmitellessä se vauhti sieltä löytyy. Ruokapuoli onkin ollut nyt se ongelma. Ruoka maistuu kyllä helteillä ja tavoitteena on ollut ottaa 5-6kg lisää painoa, mutta paino ei tunnu nousevan millään. Kovasti tuntuu että syynä on tämä jatkuva hikoilu koska yleensä olen saanut painoa todella helposti vähemmälläkin ruokailulla ja nyt paino heittelee aivan uskomattomalla tavalla edestakaisin.

Tuli ekaa kertaa pariin kuukauteen vedettyä oikeasti kova treeni ja nyt sattui olemaan lämmin ja kostea ilma. Varjossa hellettä ja ilmankosteus aivan karmea. Hikeä pukkasi aivan älyttömästi ja 20 toiston kyykkysarjan jälkeen meinasi oksennus tulla ja taju lähteä. Parikymmmentä minuuttia tuli lattialla makoiltua ennen ku uskalsin kotiin lähteä. Eli koville kyllä tällä kelillä ottaa mulla tuo treenaaminen, tosin vaikuttaa kyllä varmasti se ettei ole tullut salilla vähään aikaan käytyä eikä todellakaan kovasti kyykättyä.

Joo kyllä vituttaa tämä helle, sali sijaitsee semmosessa kellarissa ja siellä on ilmastointi mutta ei tunnu kyllä yhtään auttavan. Normaalisti oon koittanu reenaamassa käydä mutta ei oo oikeen viimeaikoina näitten helteiden takia ollut motivaatiota kun salilla on kertakaikkiaan aina ollut vähän voimaton olo eikä reeni ole kulkenut. Yöunetki kärsii kun makuuhuoneessa on ku saunassa...

Perseestä on reenailla tällaisilla keleillä. Ehkä parista ensimmäisestä sarjasta saa lähes täydet tehot irti mutta sen jälkeen takki tyhjenee ja lopputreeni menee aika puolivaloilla, kun salilla lämpötila nousee yli 30 asteen.

Kahden viimeisen jalkatreenin jälkeen olo on ollut niin hirveä, ettei ikinä ennen. Välillä vaikea yleensä edes pysyä tajuissaan. Puolisen tuntia piti vaan istua autossakin ennen kuin edes uskalsi lähteä ajamaan ja sen jälkeen kun pääsi liikkeelle niin pari kertaa piti vetää auto pientareelle ja käydä laattaamassa.

Kunnon perseestä koko kesä.

Ja vaikuttaa aivan pirusti. viimeksi käynnyt salilla joskus ennen juhannusta ja kunnolla lenkilläkin noilla seuduin. Ei vittu tälläisellä lämmöllä jaksa tehdä muuta kuin olla.

1kk oli taukoa kesällä salilta. Taas painetaan täysillä. Tänään oli kyllä kuuma mut vettä naamaa nii helpottaa!

^ sama. Parhaimmillaan salin sisämittari näytti 39 astetta. Totesin, ettei ole enää meikeläisen heiniä ja pidin 1,5kk tauon. Kylläpä oli vittumaista taas alottaa eilen rimpuilu painojen alla. Hommaisivat saatana ilmastoinnin! Ei sovi havumetsävyöhykkeelle vietnamin ilmasto- de facto!

Mitäpä keinoja ihmisillä on kompensoida helteen aiheuttamaa vetämättömyyden tilaa paitsi tankkaamalla nestettä?
Nämä helteet ovat itselle aivan sietämättömiä; talvisinkin melkein pidän ikkunaa auki ja pyörin t-paidassa...kesällä homma menee siis jo melkein siihen, että pyörin vegetatiivisessa tilassa saamatta mitään aikaiseksi siihen nähden, miten paljon intoa kuitenkin olisi...lämpö on rasittavin tekijä treeniä ja ylipäätään mitä tahansa ajatellen (pl. lötköily rannalla); kuumuutta kun ei juuri pääse pakoon toisin kuin kylmää...

- - - Updated - - -

Perseestä on reenailla tällaisilla keleillä. Ehkä parista ensimmäisestä sarjasta saa lähes täydet tehot irti mutta sen jälkeen takki tyhjenee ja lopputreeni menee aika puolivaloilla, kun salilla lämpötila nousee yli 30 asteen.

Kahden viimeisen jalkatreenin jälkeen olo on ollut niin hirveä, ettei ikinä ennen. Välillä vaikea yleensä edes pysyä tajuissaan. Puolisen tuntia piti vaan istua autossakin ennen kuin edes uskalsi lähteä ajamaan ja sen jälkeen kun pääsi liikkeelle niin pari kertaa piti vetää auto pientareelle ja käydä laattaamassa.

Kunnon perseestä koko kesä.

Lapin ihminen on rakennettu tällä tavoin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom