Helle ja sen vaikutus treeniin?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mielummin helle kuin pakkanen, mut +20 ois ok. Jälkihiki on kyllä vittumainen ja yöllä kun hikoo perkeleesti, kärsii yöunet perkleesti. Salilla aina paita ihan läpi märkä mutta salilla pitääkin hikoilla.

Treeni kulkee, mutta kärsimystähän toi on kun on hiki jo salin ovea avatessa.. Ei oikeen edes toi ilmastointi omalla salilla skulaa niinkuin kuuluis. Intrat vaan kohilleen niin ei tuu nestehukkaa ja saa tarvittavat suolat ja muut mömmöt mitä helteellä haihtuu tavallista nopiammin. Nyt helteillä ei vaan enää huomaa eroa treenaako aamulla vaiko illalla, kun aina yli +20 ulkona ja salillakin varmaan +30...

Mielummin helle kuin pakkanen, mut +20 ois ok. Jälkihiki on kyllä vittumainen ja yöllä kun hikoo perkeleesti, kärsii yöunet perkleesti. Salilla aina paita ihan läpi märkä mutta salilla pitääkin hikoilla.

Pakkasessa mitään vikaa ole, sitä pääsee pakoon pukeutumalla kuin täysjärkine tai pysymällä sisätiloissa...tätä saatanan paahtoa taas ei pääse mihinkään pakoon...ja koko vuoden joutuu kuuntelemaan helleihmisten itkua, kun vähän ripsii vettä, tulee lunta tai tuulee 0,5 m/s...sitäkään pääse pakoon...:)

Ei ole suurta vaikutusta ollut treenitehoon, mutta uni kyllä maistuu vaikka unen peräänkin. Ja ruokakin menee entiseen tahtiin alas (väkisin) joten ei valittamista helteessäkään.

Just kivaa nää helteet, kroppa valmiiksi aika lämmin ja ku rupee vääntää ni tulee tekemisen meininki ku hikikarpalot vaa valuu. Ei mul ainakaa vaikuta mitenkää et ei jaksais tai sellast. Kesä <3

Tässä on paha virheolettamus, että kroppa olisi jotenkin valmiimpi treeniin helteellä kuin kylmemmällä kelillä. Samat lämmittelyrutiinit ovat paikallaan niin helteellä kuin kylmemmällä kin ilmalla.

Itselläni lähinnä tuo hien määrä hieman häiritsee, mutta sama homma on kyllä kylmemmälläkin.

Positiivista on se, että porukkaa on vähemmän salilla.

Ei voi käsittää miten jotkuu haluaa treenata kylmässä??? Eilen oli salilla aika trooppinen ilma (=kosteus % oli korkea), joten treeni kulki. Esim. painoilla joilla normaalisti tulee 6 toistoa, laitoin 10% lisää ja tuli 20 toistoa...

Joskus on tullu treenattua sallilla Afrikassa, joilloin varjossa oli +38 astetta ja kosteus % lähes 100 ja aurinko paistoi hieman eri teholla kuin täällä ja sali oli aivan musta sisältään. Eikä ollut liian kuuma ja rauta oli kevyttä, tosin jossain vaiheissa piti riisua collegepuku. Sitten takaisin Suomeen ja salilla +20 on helvetin kylmä ja rauta painaa.

Helle vaikuttaa selkeästi niin että veto on veks ja nestettä kuluu enemmän. Syömisten kanssa saa olla tarkempi: Nälkää ei tule vaikka kroppa käy kierroksilla ja yhtäkkiä iskee heikotus jos ei ole kellon kanssa syömässä. Unenlaatu kärsii ja sen huomaa treenissä/palautumisessa. Mut en silti valita, kerran vuodessa se kesä vaan on. :)

Helle vaikuttaa mulla siten, että treeni kulkee paremmin kun on kerrankin sopivan lämmin tai ainakin fiilis on paljon parempi. Parhaiten maistuu semmoisissa 28+ asteen sisälämpötiloissa treenaaminen, 35 asteessa olen enimmillään treenannut ja se tuntui vielä todella hyvältä. Nälkä on lämpöisellä ihan normaali tai normaalia kovempi, nestettä menee entistä enemmän ja hikoilen valtavasti, kun hikoilen normaalistikin aika rielusti treenatessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aika tukalaa noin yleisesti, mut treenien kannalta loistavaa. Yleensä varsinkin penkkipunnerruksen lyhyiden sarjojen treeneissä tahtoo kroppa viilentyä turhankin paljon, mut nyt voi ihan vaan istuma ja hiki virtaa.

Mä olen jäisten tasankojen ylväiden viikinkien jälkeläinen, joten en viihdy helteessä. Teen mieluummin lyhyttä sarjaa, varsinkin kyykyssä ja muutenkin olen pyrkinyt pitämään treenit lyhyinä. Treeni on muokkautunut kaksijakoiseksi, koska en vain jaksa treenata koko kroppaa riittävällä intensiteetillä joka päivä. Urheilujuoma, missä on suoloja mukana auttaa kyllä ihmeesti jaksamaan treenin loppuun saakka.

Joskus on tullu treenattua sallilla Afrikassa, joilloin varjossa oli +38 astetta ja kosteus % lähes 100 ja aurinko paistoi hieman eri teholla kuin täällä ja sali oli aivan musta sisältään. Eikä ollut liian kuuma ja rauta oli kevyttä, tosin jossain vaiheissa piti riisua collegepuku. Sitten takaisin Suomeen ja salilla +20 on helvetin kylmä ja rauta painaa.

Mä olen kanssa treenannut Bangkokissa Lumphinin ulkoilmasalilla. Helvetti että se on hienoa treenata kun on kuuma ja kostea ja kämpillä sitten saunaa ja siitä ilmastoidun huoneen kautta iltaa viettämään. Kerran kävin Bangkokissa ilmastoidulla salilla ja tuli heti sellainen mitä vittua fiilis. Jengi maksaa siitä että pääsee jääkaappiin treenaamaan.

Mä olen kanssa treenannut Bangkokissa Lumphinin ulkoilmasalilla. Helvetti että se on hienoa treenata kun on kuuma ja kostea ja kämpillä sitten saunaan ja siitä ilmastoidun huoneen kautta iltaa viettämään. Kerran kävin Bangkokissa ilmastoidulla salilla ja tuli heti sellainen mitä vittua fiilis. Jengi maksaa siitä että pääsee jääkaappiin treenaamaan.

itsehän nautin tästä helteestä, koska paikallissalilla on kunnon ilmastointi, onhan sielläkin toki lämmin, mutta hikoileepahan kunnolla. Ei ole treeniin vaikuttanut mitenkään, vettä on mennyt enemmän vaan alas.

Minulla kuumuus saa aikaan sen että treenissä tuntuu kuin nivelet olisi paremmin voideltu, eli kaikki liikkeet tuntuu helpommalta. Väsyminen ja liika hikoilu tietysti on tylsää.

Kunhan nesteytyksestä pitää huolta niin lämmöllä on ainoastaan positiivisia vaikutuksia kropan toimintaan.
Liittyen siis urheiluun. Ja tietyissä rajoissa tietysti.

Omasta mielestä urheilu on oikeastaan ainoota järkevää touhua näillä keleillä. Hiki tulee jokatapauksessa ja kun se kuuluu asiaan niin ei häiritse läheskään yhtä paljon.

Ainoa asia missä helle on helvetin hyvä juttu on juuri treenit! Kroppa tykkää, nivelet ei satu ja ei tarvi niin hemmetin paljoa vaatetta pitämään lämpöjä yllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom