Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyppää suoraan SL tai SS? Sitä tehdessä sitten jo miettii että millaiseen 'oikeaan' ohjelmaan siirtyy. Noilla 5x5 systeemeillä on kuitenkin rajallinen käyttöikä.Ja siis tarkotus ois tolla vetää se hyöty mitä siitä irti voi saada oiskohan joku 3kk tolla? Ja sitte siirtyä 5x5 stronglifts ohjelmaan. Mutta täähän on siis vaan tämmöstä "tälleen vois ehkä kenties tehdä" tason suunnittelua.
Irroitit lauseen yhteydestään. En väittänyt tuossa olevan isoa kaarta. Pieni kaari on aina hyvä ja sitä tukemaan jalat leveälle vahvaan asentoon.Eihän tuossa edes ole iso kaari. Pieni kaari on aina hyvä bodaillessakin, koska se vähentää olkapäiden rasitusta, lisää rinnan aktivaatiota, auttaa pitämään lapoja yhdessä ja antaa tukea. Toi oteleveysjuttukin on vain sellainen nyrkkisääntö for dummies, mutta ei mikään ehdoton.
Jaa. Sorry. Noin mä sen luin. Nyt luin uudestaan ja luen itse asiassa vieläkin niin. En löydä lauseyhteyttä.Irroitit lauseen yhteydestään. En väittänyt tuossa olevan isoa kaarta. Pieni kaari on aina hyvä ja sitä tukemaan jalat leveälle vahvaan asentoon.
Jaa. Sorry. Noin mä sen luin. Nyt luin uudestaan ja luen itse asiassa vieläkin niin. En löydä lauseyhteyttä.
Juuri näin.Yhteys oli varmaan se, että jalat on pingotettu kuin tehtäisiin isompaakin kaarta, että parempi pitää vaan jalat leviällä ja tukevasti. Ja kaari on se mikä on.
Alkuvuoden treenasin niin, että vartin alkulämmön jälkeen vetelin tunnin leukoja ja sen jälkeen vasta alkoi muu treeni. Hyvin toimi sekin.Vai korkeintaan tunti tulisi olla salilla. Itselläni menee jo alkulämmittelyihin 20 minuuttia.
Onhan se tunti jo ihan napakka vauhti ainakin voimailijalle, ja oletetaan että siihen ei kuulu pitkät lämmittelyt. Meneehän minulla itelläkin välillä aamukohmeessa hyvä tovi ennenku penkissä on yli 60kg. Silti koitan alle 90min, sen jälkeen ei oo koskaan kovin tehokasta meno. Bodipumpin kyl raapasis tunnissakin.Vai korkeintaan tunti tulisi olla salilla. Itselläni menee jo alkulämmittelyihin 20 minuuttia.
Vauhtia ei tarvii juuri hidastaa, malttia ja kontrollia vaan mukaan lähinnä. Laskuvaihetta voi muunnella mutta ylöspäin pitäis aina lähteä täysillä. Järjen kanssa tietysti, mikään ei näytä hölmömmältä kuin se että ammutaan tyhjää tankoa kohti kattoa kuin tykin suusta. Ajan kanssa ne liikkeet sitten asettuu ns. raiteille. Kehonpaino jos muuttuu merkittävästi niin se myös vaikuttaa välityksiin ja sen myötä erilainen tyyli saattaa tuntuakin paremmalta kuin mihin on kerennyt tottua.Mulla meni tänään 2 tuntia 5 min. Laitan kellon päälle salin puolella just ennenkö astun juoksumatolle / crosstrainerille. Vedän 5 min tommosella ja sitte kepillä selkää ja olkapäitä vähän auki ja teen kaikissa isoissa nostoissa vielä erikseen lämpösarjat.
Tänää oli eka päivä tolla uudella. Eli tein Kyykky->Penkki->Kulmasoutu->Vinopenkki (käsipainoilla)->Ranskalainen->Vatsat.
Laskin penkissä painot 70kg ja tein paljon hitaammin, kyykyssä laskin 60kg ja sama homma. Hyvin meni.
Ihan yhtä fiksua on aloittelijan suojella ranteitaan kuin kokeneemmankin. Ei siinä ranteet heikkene mihinkään, ihan yhtä lujaa joutuu penkissä puristamaan. Kyykätessäkin voi auttaa ranteita ja kyynärpäitä. Toisekseen myös kisassa sallittua eikä saa tyylipisteitä jos tekee ilman.Mikä järki aloittelijalle käyttää rannetukia? Minun mielestä menee samaan kuin vetoremmit. Itse lopetin niiden käytön ja tuntui että nopeasti alkoi ranteet vahvistuun. Voi niitä tietysti raskaissa sarjoissa käyttää jos tuntuu siltä, mutta monella ne on koko ajan käytössä. Vetoremmit myös raskaimmissa sarjoissa jos voimat riittää mutta puristus ei. Polvi- ja kyynärlämppärit hyvä olla ja vyö on itellä myös käytössä aina välillä.
Mulla ei ainakaan alkuun toiminut kyykky ja mave peräkkäisinä päivinä, tai edes yhdellä välipäivällä. Äkkiä alkoi alaselkään tuleen jotain ylirasituksia. Kun alaselkä oli kyykyn jäljiltä hieman kankea niin helposti venähti sitten mavessa. Itse pitäisin ne melko kaukana toisistaan. Tietysti jos tekee sopivan kevyet reenit niin ei varmaan ole ongelma.
Panostaisin keskikropan reeneihin niin pysyy paikat paremmin kasassa raskaissa liikkeissä.
En sitten ole mikään asiantuntija. Omia kokemuksia vaan kerroin. Sen verran jo ikää että pitänyt moni asia hoksata vähän turhan myöhään.
Onhan se tunti jo ihan napakka vauhti ainakin voimailijalle, ja oletetaan että siihen ei kuulu pitkät lämmittelyt. Meneehän minulla itelläkin välillä aamukohmeessa hyvä tovi ennenku penkissä on yli 60kg. Silti koitan alle 90min, sen jälkeen ei oo koskaan kovin tehokasta meno. Bodipumpin kyl raapasis tunnissakin.
Vai korkeintaan tunti tulisi olla salilla. Itselläni menee jo alkulämmittelyihin 20 minuuttia.
Hormoniteoriankin oon kuullut ja saattaa siinä joku perä olla. Mutta oma kokemus on että tehokkaampaa tekemistä on ainakin treenin loppupuolella pienemmät liikkeet rykäistä vaan nopeasti alta pois. Väsyy lihaskin nopeammin niin ei tarvii jotain vipareita tai reidenkoukistuksia tehdä loppupäivää.Joku on nyt saattanut sisäistää väärin, mutta 2010-luvun tutkimuksia että PARAS hormonivaste treenille tulee 45min ajan, sitten se käyrä rupeaa loivenemaan. Eli minuutti minuuttiin tehokkain aika jää alle tuntiin, mutta myös sen jälkeen treeni on kehittävää. En tiiä oisko tästä kyse?
e: Jaetaan nyt jotain kokemustakin. On tullut joskus treeniä niinkin ettei lämmitellä yhtään(joku oli tästäkin tehnyt ihan aiheen aikanaan "lihas on tilanteessa valmis siihen mihin se on totutettu").
Toimi ihan hyvin, mutta toisaalta viihdyn salilla hyvin(sellainen kellari, tietylle kultille vähän kuin pyhättö), saman treenin pystyn tunkemaan 45min mitä saatan joskus tehdä 2h, varsinkin nykyään kun tuntuu että vaikka on jo kerran puristanut mehut niin jossain tunnin jälkeen vasta rupeaa "nuortumaan" suorastaan .
Pakko kyllä myöntää että "lämmittelemättä tanko täyteen" vaatii liikunnallista elämäntapaa, mieluiten lihasvoimalla liikkumista ja fyysistä työtä mieluiten. En lähtis toimistolta kyykkää.
e2: Ja tsemppiä @Jantte :lle, itekkin tässä koetan olutkuurin päätteeksi muuttua taas ihmiseksi! Lippu korkealla.
Tuohan on unelmatilanne jos läski palaa mutta ei tarvii kärsiä nälkää ja liikkuminen ei oo väkinäistä. Jätä pelivaraa myöhemmäksi kun edistys tyssää, sitten vasta lisää vaikka sitä lenkkiä niin homma lähtee uudestaan rullaamaan. Ota siis ilo irti siitä että paino tippuu vielä helposti, se ei välttämättä sitä tule aina olemaan.Alkanu tää kuntoiluki maistuu nii hyvin että lisäilly vähän juttuja. Nyt teen jos kiinnostaa, ja aika usein kiinnostaa nii vielä tunnin juoksu / kävelyn salipäivien lisäksi. Viimeksi meni 6.5km 50min.