Heavy Duty

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja S225T
  • Aloitettu Aloitettu
Mentzer oli tajunnut, että vain erilaisuudella hän pystyisi nousemaan guruksi ja tienaamaan sillä.

Mentzerillä oli monellaisia oppeja kautta eri aikoina. Vaikka sanotaan, että mies ei suoranaisesti patistanut käyttämään suuria painoja, oli se käytännössä sitä. 160 %-painoilla tehdyt negatiiviset ovat niin suuret painot yksittäisessä liikkeessä, kuin vain kuvitella voi. Vaikka esimerkki on ääriesimerkki ja yksittäinen, kertoo se hieman miehen mietteistä.

130 %-painoilla peak contractionia joissain koneliikkeissä.

Mainoksissahan kerrottiin kuinka hd-treenin aloittava saa 30-40 paunaa lihasta 3-4 kuukaudessa. Jos on hankkimassa vanhaa lihasta takaisin ja/tai käyttää lääkkeitä niin kai se olisi mahdollista. Entäs muilla?

Koko Mentzerin oppien keskeinen sisältöhän oli, että käytännössä(todellisessa panostuksessa) maksimaalinen lihasmassa saadaan aika nopeasti puhkeamaan kukkaan. Niin se taitaa olla tosiasiassakin.

Vaikka harvasta frekvenssistä johtuen, moni ajattelisi aidon hd:n olevan natikoille tarkoitettu treenimetodi niin miksi sitten testoa ensi kertaa kokeilevan treenaajan smith-vinopenkki-sarjapaino voi nousta 10-15-kiloa yhden treenin jälkeen(uuteen ennätykseen). Vaikka hän tekisi seuraavan treenin vasta 2,5 viikon päästä. 6-8 toistoa + 2 pakkotoistoa päälle riittää siihen. Millaiset ovat tulokset puhtaana? Tuskin läheskään samanlaiset, jollain treenaajilla tulokset voisivat jopa pudota.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli mieleen KP Ouraman Mega Duty..onko se vielä tästä hevy duty-treenistä rankempi versio vai pelkkä mainoskikka?? Olisi mielenkiintoista kokeilla HD-treeniä, pelkästään jo vaihtelunkin vuoksi, suurin ongelma kun on että treenini puuroutuvat pitkäksi aikaa samanlaiseksi ja vaihtelua ei tule tarpeeksi...

Mega Duty on naurettavan nimiplagiaattinsa lisäksi lähinnä muutamiin HD:n peruspilareihin filosofiansa perustava metodi, mutta panostaa enemmän erikoistekniikoihin, treenivolyymi on moninkertainen, kuten myös frekvenssi on suurempi.
Lue ensimmäisessä postissa mainitsemani kirjallisuus niin tiedät mistä puhutaan, ja sen jälkeen vaikka Mega Duty Update. Molemmista oppii varmasti jotain.

130 %-painoilla peak contractionia joissain koneliikkeissä

Tuli kerran kokeiltua kyykyssä 130% maksimista tätä "hold" hommaa. Tosin olin,ilmeisesti,ymmärtänyt sen väärin ja nostin tangon vain pois telineestä ja seisoin sen kanssa kyykyn aloitusasennossa n 10-12sek. Tein näitä parina kertana muun jalkatreenin päälle.
Kolmannella viikolla oli aika kokeilla uutta kyykkyennätystä jolla tulikin sitten 2 samantien.
Tietä sitten mikä siinä toimi? Eniten kai kuitenkin se että se uusi ennätyspaino ei tuntunutkaan heti peruuttaessa niin hiton painavalta.

Muistelen lukeneeni Dorianin muuttaneen systeemiä itselleen sopivammaksi tyyliin 2 kovaa sarjaa per treeni/lihasryhmä? Ilmeisesti siksi että ei voinut olla täysin varma yhden sarjan riittävyydestä? Tyyliin -" In a perfect world one set would do it... well the world ain't perfect so I'll do two."

Mielenkiintoista luettavaa jokatapauksessa. Tänks 225.

north73 sanoi:
Tuli mieleen KP Ouraman Mega Duty..onko se vielä tästä hevy duty-treenistä rankempi versio vai pelkkä mainoskikka?? Olisi mielenkiintoista kokeilla HD-treeniä, pelkästään jo vaihtelunkin vuoksi, suurin ongelma kun on että treenini puuroutuvat pitkäksi aikaa samanlaiseksi ja vaihtelua ei tule tarpeeksi...

Onhan ne MD-updaten lopussa olevat esimerkki reenit aivan JÄRKYTTÄVÄN raskaita 110% lasissa ja täysin mallin mukaan tehtynä, yksinkertaisesti siitä ei natuna palaudu kukaan. Jos tota joku teräsmies haluaa tollasena välttämättä tehdä pitemmän aikaa niin mun mielestä joku ma-pe-ti jako vois toimia ilman ylikuntoa, mutta rupee oleen niin pitkä jako ettei mitään järkeä. Aikoinaan hölmönä vedin just sen ohjelman mukaan minkä se KP oli sinne laittanu ja selvä hommahan se oli että ylikunto kolkutteli ovella ennen kun ehti KP sanoa, ehkä pitäs pitää jotain järkeä mukana mutta eipä ton ohjelman tekijälläkään ole paljon järki päässä jyllänny. Jyllätä, hummm.......missä Sakkeus??

Hulkki sanoi:
Esimerkiksi seuraava ohjelma voitaisiin luokitella klassiseksi Heavy Dutyksi:

Maanantai - Jalat
1a. Reisiojennus 1 x 6-10
1b. Jalkaprässi (tai kyykky) 1 x 6-10
2. Reisikoukistus 1 x 6-10
3. Pohjenosto 1 x 8-12

Keskiviikko - Selkä, hauis
1a. Pullover koneessa 1 x 6-10
1b. Ylätalja vastaotteella 1 x 4-8
2. Maastaveto 1 x 4-8
3. Hauiskääntö tangolla 1 x 6-10

Perjantai - Rinta, olkapäät, ojentajat
1a. Pec-deck 1 x 6-10
1b. Vinopenkkipunnerrus 1 x 4-8
2. Vipunostot taakse 1 x 6-10
3. Vipunostot taakse 1 x 6-10
4. Dippi 1 x 4-8

Itse olen ajatellut kokeilla 3-jakoista ohjelmaa. Yksi asia näissä esimerkki ohjelmissa kuitenkin mietityttää. Eli missä kohtaa treenataan vatsalihakset, takaolkapäät ja kyynärvarret esimerkiksi. Minulla tulee ainakin hätä, jos näitä lihasryhmiä ei kuulu harjoitusohjelmaani.

Maso sanoi:
Itse olen ajatellut kokeilla 3-jakoista ohjelmaa. Yksi asia näissä esimerkki ohjelmissa kuitenkin mietityttää. Eli missä kohtaa treenataan vatsalihakset, takaolkapäät ja kyynärvarret esimerkiksi. Minulla tulee ainakin hätä, jos näitä lihasryhmiä ei kuulu harjoitusohjelmaani.
Takaolkapäät menevät tuossa selkätreeniin, kyynärvarret hauistreenin päätteeksi. Vatsat voi varmasti ottaa missä treenissä tahansa, kunhan ne tehdään viimeisenä.

Kommentti tuohon 80 Olympiaan: Mike oli kyllä massiivinen, mutta hänellä oli mielestäni lehtikuvien perusteella aika huomattava 'roid gut'. Ihmettelin silloin teinipoikana, miten voi tuollaisella ukolla olla melkein kaljamahan näköinen kumpu. Tietysti vaikea sanoa kumpi nyt oli 'oikeasti parempi' Arska vai Mike. Luin jostain sellaisenkin väitteen, että filmiyhtiöt olisi halunneet Arskan voittoa ja järjestivät sen.

Hmm 1x6 riittäisi hauikselle?
Eräät kehonrakentajat tekevät taas yli 30sarjaa hauista aina treenissä.. :)

Varsin mielenkiintoinen artikkeli oli. Enemmän tällaisia. Joskus olen Mega Duty treenistä lukenut Savolaisen Mega Duty ja "pysyvästi kuntoon" kirjoista. Varsinkin jälkimmäisessä oli hyvin tiivistetty olennainen MDsta. Sarjoja tosin oli suositeltu tehtäväksi hieman enemmän, kuin mitä Mike kertoo artikkelissa.
Savolaisen opus oli imo Voluumitreeniä Mega Duty malliin. En väitä, että elämästä selviäisi hengissä, mutta se on ihan sairas kirja..

Hulkki sanoi:
Takaolkapäät menevät tuossa selkätreeniin, kyynärvarret hauistreenin päätteeksi. Vatsat voi varmasti ottaa missä treenissä tahansa, kunhan ne tehdään viimeisenä.

Ihmettelenkin sitä, miksi näitä pieniä lihasryhmiä ei merkitä ohjelmaan, jos niitä kuitenkin tehdään. Monessa HD-, MD-ohjelmassa nämä lihakset on unohdettu.

Jotenkin niin älytöntä... kaikkea ne bodarit keksii. Mutta onneksi on vapaa maa, että ei esim. koulun liikuntatunneilla vedetä HD:ta...

Hulkki sanoi:
Perjantai - Rinta, olkapäät, ojentajat
1a. Pec-deck 1 x 6-10
1b. Vinopenkkipunnerrus 1 x 4-8
4. Dippi 1 x 4-8
Tossa on varmaan sattunut kämmi, niin mikäs noiden vipunostojen tilalla pitäisi olla, jos takaolkapäät treenataan selkä, hauis -päivän päätteeksi. Ajattelin kokeilla joskus juuri tuota ohjelmaa kun en jaksa/osaa tehdä itse.

suortti sanoi:
Tossa on varmaan sattunut kämmi, niin mikäs noiden vipunostojen tilalla pitäisi olla, jos takaolkapäät treenataan selkä, hauis -päivän päätteeksi. Ajattelin kokeilla joskus juuri tuota ohjelmaa kun en jaksa/osaa tehdä itse.
Ei ole sattunut, vaan Mike Mentzerin alkuperäisessä ohjelmassa takaolkapäät otettiin työntävien lihasten kanssa samassa treenissä.

Jos halua treenata takaolkapäät selkätreenissä voi tuossa rinta/olkapää/ojentaja -treenissä tehdä takavipunostojen sijaan pystypunnerrusta.

Hulkki sanoi:
Ei ole sattunut, vaan Mike Mentzerin alkuperäisessä ohjelmassa takaolkapäät otettiin työntävien lihasten kanssa samassa treenissä.

Jos halua treenata takaolkapäät selkätreenissä voi tuossa rinta/olkapää/ojentaja -treenissä tehdä takavipunostojen sijaan pystypunnerrusta.

Veikkaisin että suortti tarkoitti tuota kohtaa:

hovinarri sanoi:
Veikkaisin että suortti tarkoitti tuota kohtaa:
Ohoh, tuon toisen pitäisi olla vipunostot sivuille. Korjattu on.

hevi dyytteriä on tullut tehtyä. Tässäpä hyvä trreenivinkki niille jotka ovat jo pitkään junnanneet jalkojensa kanssa.

jalkatreeni(itse sovitin neljään jaettuun ohjelmaan) kerrran viikossa(itse asiassa perjantaisin jotta on reilusti aikaa huoltaa sarvipäisen kipeitä lönkyttimiä).

jokaiselle liikkeelle kaksi lämmittelysarjaa kahdellakymmenenllä toistolla ja YKSI KOVA SARJA * 20 TOISTOA.

1. kyykky
2. prässi
3. ojennukset
4. jalkahabat istuen
5. maastanosto suorin jaloin
6. Pohjeliike(mikä vaan, itse suosin dippivyön kanssa tehtyä pohjenousua dippipenkissä[riippuu dippipenkistä])

tulipa tuota tehtyä puolen vuotta putkeen(joskus jätin maastanoston pois) ja voin sanoa että jos et ole koskaan kokeillut niin takuulla aliarvioit ko. menetelmän vaikutuksia tuloksiin.

Muista siis tehdä selkeästi lämmittelyt jokaiselle liikkeelle erikseen ja varaa aika hierojalle =)

Ai niin.. nykyään teen jaloille bulgaarialaista ohjelmaa eli kyykkyä kymmentä sarjaa kymmenellä toistolla. ei huono ole sekään..

almerigo sanoi:
Kommentti tuohon 80 Olympiaan: Mike oli kyllä massiivinen, mutta hänellä oli mielestäni lehtikuvien perusteella aika huomattava 'roid gut'. Ihmettelin silloin teinipoikana, miten voi tuollaisella ukolla olla melkein kaljamahan näköinen kumpu. Tietysti vaikea sanoa kumpi nyt oli 'oikeasti parempi' Arska vai Mike. Luin jostain sellaisenkin väitteen, että filmiyhtiöt olisi halunneet Arskan voittoa ja järjestivät sen.
......................................................................................................

Mike 1980 Mr Olympiassa:
http://www.musclememory.com/cgi-bin/showcover?im;41;1
Kisat ja menestys sekä lehdet(kuvat):
http://www.musclememory.com/cgi-bin/search?name=mike+mentzer&gender=M

Kyseisen Mr Olympian sijoituksista on puhuttu paljon, mutta tokkopa filmiyhtiöllä on ollut valtaa järjestää voittajaa.
Kehonrakennus on sellainen laji, jossa sijoituksista tahtoo tulla "erimielisyyksiä" tuomareitten ja yleisön kanssa.
Ei tarvitse olla Mr Olympia vaan aivan samanlaista keskustelua tulee
SM-kisojen tuloksista... välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom