Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
neutraali sanoi:
tuo ukko tekee tuon liikkeen kyllä niin väärin kuin olla ja voi,

Eikä muistaakseni ole edes ainoa liike tuolla joka on vähintäänkin kyseenalaisella tyylillä tehty :)

kenenkään neuvvoja väheksymättä, koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että treeni muutos saa sen usean päivän kivun aikaan, samoin kuin se jos otetaan uusia liikkeitä mukaan, kaikkea kestää aikansa ja homma taas normalisoituu.

Totta. Ja juuri tästä syystä ajattelin ottaa tämän väsytyksen ohjelmaan vasta syksyllä, enkä totuta lihasta siihen jo diettikaudella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TRENT sanoi:
Eikä muistaakseni ole edes ainoa liike tuolla joka on vähintäänkin kyseenalaisella tyylillä tehty :)
.
joo ei niin :)


TRENT sanoi:
Totta. Ja juuri tästä syystä ajattelin ottaa tämän väsytyksen ohjelmaan vasta syksyllä, enkä totuta lihasta siihen jo diettikaudella.
kannattaakai sitä tehdä jo nyt, mutta vaihteleepi systeemejä tasaisin väliajoin kun tuntuu siltä että alkaa jo lihas tottuun.
 
Tomi sanoi:
No oikeastaan en usko, että se tieto auttaa juuri ketään. Mun kädet kun tahtoo reagoida treeniin siten, että parin kolmen sarjan jälkeen voisin kävellä jo melkein itkien pukkariin, vaikka olisin tehnyt liikkeen täytetyillä pesukarhuilla. Oikeasti ihan sama mitä liikkeitä teen ja minkä pituisia sarjoja - muutaman sarjan jälkeen ei enää pysty kunnolla tekemään mitään. Viimeksi tein aloituspostissa mainitun etukäteisväsytyksen keskitetyllä hauiskäännöllä ja sen jälkeen kolme sarjaa vasarakääntöä. Sitten tein vielä myötäotteella taljassa pari sarjaa.

Mulla ihan sama,että kolmen sarjan jälkeen jo hanska valmista kamaa,mutta väkisin viä vedän ainakin toiset kolme.Tulosta on tullut mielestäni nyt aika hyvin kun joka toinen treeni on pitkiä ja toinen lyhyitä sarjoja.Se rittää mulle kikkailuista hauiksen osalta ainakin toistaiseksi.Olin tossa yllättynyt,miten hyvin hauis pomppaa viä näinkin läskissä kunnossa esille,kun otin tossa eilen pari uutta hanska kuvaa :) .On tässä kuukauden sisällä dietin jälkeen tullu nestettä kerättyä aika hyvin mässäilemällä :curs: .
Täytetyillä pesukarhuilla: :lol2: oon aina nauranu noille sun eläinjutuille huolella...."vedin taljaa murmelilla","ei kaikilla ole varaa syödä jotain valkoselkätikkaa" :lol2: jotain ton tapaisia...
 
Tuota... Mites ootte ton pehmityspainon valinnu? Eli miten tiukkoja noi sarjat on? Kun tänään meni 4 sarjaa ja vikallakin sarjalla sai 20 toistoa, niin olisko nyt sitten aika nostaa painoa?
 
Negatiivista eli eksentristä vaihetta on helppo tehostaa kun nostaa supistusvaiheen eli konsentrisen vaiheen kuorma lähellä kroppaa, jolloin kuorma (paino x etäisyys nivelestä) on pieni ja lasku vastaavasti kaukana nivelestä (kyynärpäät enemmän eteen ja kroppaa takakenoon), jolloin kuorma on suurempi kuin nostovaiheessa ja varmasti tehostaa harjoittelua!
 
Ukko-Jooseppi sanoi:
Tähän väliin kysymys. Eli hauiskääntöä suoralla tangolla ei siis pidä tehä kuten tässä linkissä: http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html vaan niin, että kyynerpäät pysyvät paikoillaan lähes koko liikkeen ajan? Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? :hyper:

Taljassa tehtynä toi tekniikka on kyllä ihan hyvä. Nimittäin hauiksen yläpään kiinnityspisteestä johtuen kyynärpäiden vieminen eteen tehostaa hauiksen jännitystä. Ja taljassa tehtynä vastus ei pienene yläasennossa niin paljoa kuin levytangolla tehtynä. Ton jännityksen voi tarkistaa helposti ihan itse ilman painoja. Koitapa jännittää hauista niin että kyynärpää on kyljessä kiinni, ja sen jälkeen alat viemään kyynärpäätä eteenpäin. Jännitys on todellakin voimakkaampi. Itse en pysty kyynärpää kyljessä kiinni jännittämään hauista niin kovaa että se alkaisi kramppaamaan, mutta kun vien kyynärpäätä eteen, käy se vähän liiankin helposti.
 
Poweri puhuu asiaa. Teen itsekin nykyään hauiskäännön tangolla sijasta hauiskäännön ristikkäistaljan alataljasta. Siinä saa todellakin tuntumaan hauiksissa paljon paremmin. Enkä usko että olisi mitenkään massankasvatusmielessä tangolla tehtyä huonompi liike.
 
Timba79 sanoi:
. Teen itsekin nykyään hauiskäännön tangolla sijasta hauiskäännön ristikkäistaljan alataljasta.

Minäkin olen tykästynyt alataljalla tehtävään hauiskääntöön. Teen sen joko seisaaltaan tai sitten samalla tavalla kuin Vilposen videossa eli kyykyssä ja polviin tukien takakenossa (aika selvästi sanottu :) )
 
Jonny sanoi:
Minäkin olen tykästynyt alataljalla tehtävään hauiskääntöön. Teen sen joko seisaaltaan tai sitten samalla tavalla kuin Vilposen videossa eli kyykyssä ja polviin tukien takakenossa (aika selvästi sanottu :) )

Ja yksi kokeilemisen arvoinen homma on tehdä hauikset ristikkäistaljan ylätaljasta penkillä selällään maaten. Ei ehkä kuvaavin selitys tämäkään, mutta viimeisenä pumppiliikkeenä toimii todella hyvin.
 
En tiedä onko foorumilla ollut koskaan allaolevasta tutkimuksesta, mutta kannattaa tsekata. Tässä mun vastaus yhteen toiseen kyssäriin aiemmin, missä on tuo tanskanpoikien tutkimus:

Saattaa olla tehokkainta, että hauisreenissä on mukana ennen tätä joku ison lihasmassan liike. Kehittyminen saattaa olla tehokkaampaa = isommat hormonaaliset vasteet (pelkkä käsihaba kun ei yksinääntosto- ja GH-tasoja oikein nosta): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/...t_uids=11782267

Eli testotasoja ylös muutamalla kyykyllä tms. (neljä sarjaa lyhyillä palautuksilla riittää) ja sen perään habaa. Kehittynee haba ja muut pienet lihakset näin parhaiten. Mutta tämä siis vasta yhden tutkimuksen varassa tämä hypoteesi...

Onko joku tehnyt näin ja kokenut tehokkaaksi?
 
jhulmi sanoi:
Eli testotasoja ylös muutamalla kyykyllä tms. (neljä sarjaa lyhyillä palautuksilla riittää) ja sen perään habaa. Kehittynee haba ja muut pienet lihakset näin parhaiten. Mutta tämä siis vasta yhden tutkimuksen varassa tämä hypoteesi...

Onko joku tehnyt näin ja kokenut tehokkaaksi?

No en nyt ihan näin ole tehnyt, mutta 2-jakoisessani on aina jalkaliikkeitä ennen pieniä lihasryhmiä. Eikä tuo 2-jakoinen näyttänyt mitenkään esim. hauiksen kehitystä jarruttavan.
 
Mikä olisi oikea oteleveys hauiskäännössä tangolla? Tuntuu, että kyynärtaive tulee vähän turhan kipeäksi ja uskon tämän johtuvan väärästä oteleveydestä, tai sitten kohta ei vain ole aiemmin kehittynyt.. Painoja ei ainakaan ole liikaa.
 
Ukko-Jooseppi sanoi:
Mikä olisi oikea oteleveys hauiskäännössä tangolla? Tuntuu, että kyynärtaive tulee vähän turhan kipeäksi ja uskon tämän johtuvan väärästä oteleveydestä, tai sitten kohta ei vain ole aiemmin kehittynyt.. Painoja ei ainakaan ole liikaa.

Varmaan semmoinen vähän hartioita kapeampi ote.
 
Pirun hyvä thread niinku on monesti jo mainittu. Itse sain heti paremman pumpin varsinkin scott-tangolla tehdessä hauiskääntöä kun tekee laskuvaiheet hitaasti ja hallitusti. Kun perään tekee vielä pudotus-sarjan käsipainoilla niin on kädet mukavan hellänä. Loputkin mehut rääkkään yleensä pois hallitulla hauiskäännöllä. Miten noita liikkeitä vaihtaisi kun tuota hauistreeniä on nyt käsipäivänä tullut tehtyä melko kauan ja vaihtelu voisi olla ihan paikallaan vaikka treeni tuntuukin menevän perille.
 
Ukko-Jooseppi sanoi:
Olen vähän ulkona näistä nimityksistä, mutta ihan sillä samalla, suoralla tangolla, jolla teen kaikki muutkin liikkeet. : :nolo:
hartian levyinen ote tai hieman hartioita leveämpi.
 
Mulla menee ihan suoralla tangolla tehdessä vähän uiduiks, joten jos vaan löytyy, niin kannattanee kokeilla tämmösellä tai tämmösellä .
Ite teen toisen hauissetin tuolla jälkimmäisellä kädet penkkiin tuettuna. (Kuten huomaat niin on termit hakusessa täälläkin... :lol2: )
 
Ukko-Jooseppi sanoi:
Olen vähän ulkona näistä nimityksistä, mutta ihan sillä samalla, suoralla tangolla, jolla teen kaikki muutkin liikkeet. : :nolo:

Ota sellainen hartoiden levyinen ote, jossa sun kädet ei suorituksen aikana kierry mitenkään oudosti kumpaankaan suuntaan.

Silleen saa otteen aika hyvin, että roikottaa käsiä sivulla ihan normaalisti ja nappaa siltä leveydeltä tangota kiinni.

Mutkatangolla voikin sitten enemmän kikkailla noiden otteiden kanssa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom