Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
ojuni sanoi:
Mutta toistojahan tuossa tulee kuitekin runsaasti.

Ei tule. Jos luet tarkemmin, näät, etten kahdella seuraavalla treenikerralla edes tehnyt noita keskitettyjä kääntöjä. Kuusi sarjaa hauiksille on mulle vähän.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kolmena treenikertana olen tätä koittanut ja tuloksena on järkyttävän rumat raskausarvet hauiksissa. :curs:


Edit, ei sillä, etteikö toi toimis hyvin, mutta ei noi arvet tosiaankaan mitään kauniita ole.

Edit2, eli treeni toimii "liian" hyvin. :)
 
Laittapa Tomi joku video tuosta etukäteisväsytysliikkeestä, kun itse en jostain syystä saanut sillä mitään täällä luvattua poltetta vaikka ohjeiden mukaan tein. Ehkä sarjoja meni hieman vähemmän kuin ennen. Onko käsi tarkoitus pitää vaakasuorassa hartioihin nähden vai? Mulla lähinnä ottaa vaan olkapäähän toi..
 
1. Istu alas penkille.
2. Ota sopivan pieni paino käteen.
3. Roikota kättä ilmassa, eli ei tueta kylkeen.
4. Rauhallisia liikkeitä, rauhallisia laskuja ja nousuja.
5. Lopussa yritetään vielä jännittää parhaan mukaan hauista.
6. Keskity nimenomaan nostamaan se paino HAUIKSELLA.
7. Riittävästi sarjoja 4-5. Eka toisto sillai, että saa ~20.

Kyynärpää on kokoajan samassa kohdassa, vain lapanen liikkuu
Näin minä sen tein ja ihan hyvin potki.
 
neutraali sanoi:
No ihan hyvä selvennyshän tuo oli ettei kannata ruveta liikojakaan kuitenkaan odotteleen vaikka se PUMPPI ja POLTE olisikin aivan kauhee, malli on mikä on, kyllä se niin vaan on. Hyvähän se tietty on että sen huononkin mallisen(niinkuin itellä) haukan saa turpoon jos saa:), itse uskon että oikeesti näillä erikois kikoilla on loppujen lopuksi äärimmäisen pieni vaikutus siihen millä tavalla se käsi turpoo(on tullu kokeiltua itsekin jos jonkin näköistä käsi ohjelmaa), joillaki ihmisillä turpoo kädet hyvin, joillakin joku muu lihasryhmä ja joillakin ei mikään. Uskon että perus liikkeillä on tehokkain vaikutus tässäkin lihasryhmässä ja nimenomaan se että työtä tehdään pitkäjänteisesti.

Tästä tulee mieleen yksi juttu vuosien takaa. Joskus aivan skidinä, en tainnu olla edes viittätoista, aloin treenaamaan hauista "voimajousella" (joku saattaa muistaa mainoksen "se suorastaan p-a-k-o-t-t-a-a lihaksesi kasvamaan"), tätä ennen olin reenaillut lähinnä n. 3 kilon vinyylipainoilla. Junnuna puissa kiipeilleenä ja muutenkin urheilleena hauista oli kyllä jonkin verran, mutta tuo jousiharjoittelu, jota tein aivan naurettavan vähän aikaa (ehkä kuukauden aikana n. 10 kertaa), muutti hauiksen aivan eri muotoiseksi palloksi, ja lisäksi siinä meni aika pitkälle koko lihaksen toiminallisuus. Kun hauista jännitti niin se oli kyllä muuhun kroppaan melko käsittämättömän muotoinen ja hyvin erottuva, mutta alkoi samantien sinertyä ja olisi varmaan krampannut hyvin pian. Ts. minulla oli melko selkeästi erottuva huippu hauiksessa jopa selkäpuolelta, ja salinomaista harjoittelua takana ehkä n. kuukausi. Lopetin touhun kylläkin sitten miltei saman tein, juurikin tuon kramppaamisominaisuuden takia.

Tätä, ja pelkästään tätä, taustaa vasten en ole aivan varma etteikö lihaksen muotoon voisi vaikuttaa. Tässä tosin varmaankin on kyse pitkäli siitä että harjoitin lähes pelkästään sitä hauiksen ylempää osaa, mutta lihaksen malli oli kyllä hyvin samantyyppinen mitä siinä jousimainoksen kaverilla.
 
Crusader sanoi:
Tästä tulee mieleen yksi juttu vuosien takaa. Joskus aivan skidinä, en tainnu olla edes viittätoista, aloin treenaamaan hauista "voimajousella" (joku saattaa muistaa mainoksen "se suorastaan p-a-k-o-t-t-a-a lihaksesi kasvamaan"), tätä ennen olin reenaillut lähinnä n. 3 kilon vinyylipainoilla. Junnuna puissa kiipeilleenä ja muutenkin urheilleena hauista oli kyllä jonkin verran, mutta tuo jousiharjoittelu, jota tein aivan naurettavan vähän aikaa (ehkä kuukauden aikana n. 10 kertaa), muutti hauiksen aivan eri muotoiseksi palloksi, ja lisäksi siinä meni aika pitkälle koko lihaksen toiminallisuus. Kun hauista jännitti niin se oli kyllä muuhun kroppaan melko käsittämättömän muotoinen ja hyvin erottuva, mutta alkoi samantien sinertyä ja olisi varmaan krampannut hyvin pian. Ts. minulla oli melko selkeästi erottuva huippu hauiksessa jopa selkäpuolelta, ja salinomaista harjoittelua takana ehkä n. kuukausi. Lopetin touhun kylläkin sitten miltei saman tein, juurikin tuon kramppaamisominaisuuden takia.

Tätä, ja pelkästään tätä, taustaa vasten en ole aivan varma etteikö lihaksen muotoon voisi vaikuttaa. Tässä tosin varmaankin on kyse pitkäli siitä että harjoitin lähes pelkästään sitä hauiksen ylempää osaa, mutta lihaksen malli oli kyllä hyvin samantyyppinen mitä siinä jousimainoksen kaverilla.

No sulla se sitten p-a-k-o-t-t-i lihakset kasvamaan :) Mulla ei mitään radikaalimpaa tapahtunut, vaikka about kymmenen vuotiaana tollaista melko paljon vääntelinkin. Parasta tuossa voimatwisterissä oli kaikenlaisten jäynien tekeminen. Jos sai vaikka napattua kaverin hiukset sinne kierrejousien väliin, niin hubaa piisas.

Toinen suosikki sitten oli, että parin pikkujannun painolla väännettiin se jousi ihan mutkalle maata vasten. Sitten joku sohva tai vastaava sen twisterin päälle, ja sohvalle istumaan. Kun siitä sohvalta sitten nousi, niin meinas koko hökötys kaatua, kun se twisteri heitti itsensä suoraksi. Muutaman kerran se jousi sitten lipes jonkun naamaan tai mahaan, ja huuto oli ihan kauhea. Onneks ei sattunut mitään vakavampaa.

Pitääpä ens kerran kun käyn kotipuolessa, ottaa twisteri mukaan. Vois sitten illat pitkät p-a-k-o-t-t-a-a lihaksia kasvamaan. Se meitsin twisteri on alunperin isäukon joskus 70-luvulla ostama. Se on vieläkin ihan helekutin jäykkä. Lähes satakiloinen "peruspunttijamppa" saa sillä hädin tuskin n. 20 toistoa tehtyä.
 
Kokeilin perjantaina tota systeemiä ja vieläkin on tumput hellänä. En tuota varmasti joka treenissä tee mutta loistavaa vaihtelua se kyllä on. Niiden alkupumppailujen jälkeen on hyvä fiilis alkaa painamaan sitä oikein treeniä kun on jo valmiiksi tumput ihan pumpissa. Eiköhän tuota voisi soveltaa myös ojentajille, pumppailee ne "alkulämmöt" ojentajiin vaikka kässärillä tai taljassa, pitänee kokeilla jossain vaiheessa.
 
L0b0 sanoi:
1. Istu alas penkille.
2. Ota sopivan pieni paino käteen.
3. Roikota kättä ilmassa, eli ei tueta kylkeen.
4. Rauhallisia liikkeitä, rauhallisia laskuja ja nousuja.
5. Lopussa yritetään vielä jännittää parhaan mukaan hauista.
6. Keskity nimenomaan nostamaan se paino HAUIKSELLA.
7. Riittävästi sarjoja 4-5. Eka toisto sillai, että saa ~20.

Kyynärpää on kokoajan samassa kohdassa, vain lapanen liikkuu
Näin minä sen tein ja ihan hyvin potki.

Mutta kysymys on nyt siitä, että kuinka sitä roikotetaan.

Kannatellaanko sitä olkapään avulla ylempänä kuin normaalisti penkissä käsipainoja käyttäen, vai pidetäänkö olkavarsi vaan irti kyljestä ja muuten samoin? Ts. kuinka iso kulma esim. rinnan ja ojentajan väliin tulee?

Pitääkö ajatella kuin tukisi sitä esim. näkymättömään scott-penkkiin?
 
hc-audio sanoi:
Mutta kysymys on nyt siitä, että kuinka sitä roikotetaan.

Kannatellaanko sitä olkapään avulla ylempänä kuin normaalisti penkissä käsipainoja käyttäen, vai pidetäänkö olkavarsi vaan irti kyljestä ja muuten samoin? Ts. kuinka iso kulma esim. rinnan ja ojentajan väliin tulee?

Pitääkö ajatella kuin tukisi sitä esim. näkymättömään scott-penkkiin?

Kysymys on varmaan siitä, missä kulmassa sinä saat siihen lihakseen parhaan tuntuman. Tuota kulmaa hakemalla huomaa hyvin helposti, mikä kohta on optimaalinen, jotta jännitys ei häviä lihaksesta ala- tai yläasennossa. Eli jos on liian pystyssä, niin tuntuma häviää alhaalla, ja jos liian kulmassa, niin tuntuma häviää aikasemmin ylösnoston aikana. Näin siis minulla.

Nimim. "Lienee yksilöllistä."
 
Edelliseen jatkoa... Eli tuossa just äskön salilla testailin tuota, niin mulle on paras asento kun olkavarsi on pikkuisen pystysuorasta eteenpäin taivutettuna. Kokeilin pistää kilon lisää tähän pehmityssarjaan ja meni aika tiukille 4. setti :)
 
Omskakas sanoi:
Täytyypi itsekin antaa tunnustusta tälle tekniikalle. Olin aluksi hyvin skeptinen: "Mun haukkarien hermotuksessa mitään vikaa ole"

Lähdin ite tänään treeneihin ihan samalla asenteella, kun olen ihan tyytyväinen ollut käsien kehitykseen tähän asti. Tuli kuitenkin tuo etukäteisväsytys tehtyä ja täytyy sanoa, että sen jälkeen miestä vietiin. Tuntui, että vaikka kuinka pienenti painoja niin voimat hyyty ku seinään 6. toiston jälkeen. Ei siinä paljoo kofut, stackit tai poronsarvijauhot auttanu. Pumppi oli hirmuinen. Saa nyt nähdä onko huomenna haukkarit kipeet.

Aattelin joka tapauksessa jatkaa dietin ajan normaalisti ja otan ton väsytyksen vasta ens syksynä ohjelmaan jolloin nähdään, että onko tästä oikeesti apua :).
 
raggi sanoi:
Meinaatteko tehä ton etukäteisväsytyksen, joka habatreenissä vai esim vuoroviikoittain?

Itse teen jokatoisessa kierrossa etukäteisväsytyksen ja normitreenit hauikselle, ojentajille ja forkuille, jokatoisessa sitten superina :) Tämä P-A-K-O-T-T-A-A myös kädet kasvamaan, kunhan pitää ruokapuolen kunnossa :)
 
Hmm...tein tuossa viime la haukkareille kyseisen tomin neuvoman etukäteisväsytyksen, jonka jälkeen normaali treeni ( 3 x 8 scott, 2 x 8 talja (myötäotteella).
Nyt on siis ke (4 päivää aukaa treenistä) ja hauis on vieläkin siinä kunnossa ettei edes selkää voisi mennä tekemään.
Tämä siis merkki onnistuneesta treenistä vai ihan päinvastoin? :p
Kokeilin eilen samaa myös ojentajille, ihan mukavalta tuntuu..kiitokset vain tomille tuosta tekstistä.
 
Tein maanantaina Tomin ohjeiden mukaisen hauistreenin ja täytyy sanoa että koskaan ei ole hauis ollut vastaavanlaisessa pumpissa. Hanskat nyt 2 päivää myöhemmin aivan helvetin kipeät. Eli toivoa yli 40cm hansikkaaseen kesäksi näyttäisi vielä olevan, kiitos Tomin.
 
Ukko-Jooseppi sanoi:
Tähän väliin kysymys. Eli hauiskääntöä suoralla tangolla ei siis pidä tehä kuten tässä linkissä: http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html vaan niin, että kyynerpäät pysyvät paikoillaan lähes koko liikkeen ajan? Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? :hyper:
itse pistän kyynärpäät kylkiin tiukasti kiinni ja todellakin tulee parempi tuntuma hauiksiin kuin "normaalisti". kannattaa siis pitää ne kyynärpäät koko ajan paikoillaan.
 
Ribee sanoi:
itse pistän kyynärpäät kylkiin tiukasti kiinni ja todellakin tulee parempi tuntuma hauiksiin kuin "normaalisti". kannattaa siis pitää ne kyynärpäät koko ajan paikoillaan.

Selvä, kiitos vinkistä. :) Pitää kyllä painoja pudottaa tuon tekniikanvaihdoksen takia, tyhmä sivu. :itku:
 
kenenkään neuvvoja väheksymättä, koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää että treeni muutos saa sen usean päivän kivun aikaan, samoin kuin se jos otetaan uusia liikkeitä mukaan, kaikkea kestää aikansa ja homma taas normalisoituu.
Ukko-Jooseppi sanoi:
Tähän väliin kysymys. Eli hauiskääntöä suoralla tangolla ei siis pidä tehä kuten tässä linkissä: http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html vaan niin, että kyynerpäät pysyvät paikoillaan lähes koko liikkeen ajan? Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? :hyper:
tuo ukko tekee tuon liikkeen kyllä niin väärin kuin olla ja voi, juuri tuolla kyynärpäiden taakse viemisellä/muljautuksella tehdään hauis liikkeistä aivan jotain muuta mitä sen pitäis olla(IMO heiluminenkaan ei ole niin paha virhe kuin tuo), lisäksi tankoa ei tod tartte nuin ylös nostaa koska jännitys katoaa hauiksista, tuolla ukolla on tuon sarjan jälkeen varmasti enemmän olkapäät pumpissa entä hauikset :david:
 

Suositut

Back
Ylös Bottom