Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Erittäin hyvä pointti tuossa oli korostaa liikkeen negatiivista vaihetta, sillä uskomattoman monella se todella on ennemminkin vapaapudotusta kuin hallittua suoritusta... Tehokeinona voi viimeisen sarjan lopuksi tehdä erittäin hitaan negatiivisen vaiheen!
Sen sijaan positiivinen vaihe voi mielestäni olla räjähtävämpi (räjähtävä on huono sana, mutta en keksi parempaakaan), kuitenkin siten että suoritus tehdään ainoastaan hauiksella, ei alaselällä!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jees, itse olen mielestäni aina "osannut" tehdä hauisliikkeet puhtaasti ja niinkuin tuossakin on kuvailtu. Mutta ei ne silti kasva ;)

Ei vaan saisiko tähän vielä kommentteja siitä, kuinka usein hauiksia "kannattaa" treenata ? Varmasti on tapauskohtaista, toisille riittää kerta viikkoon, jollekin 2 on liikaa jne...
Itse ihan kohtalaisesti tykkään hauistreeneistä ja saan joskus jopa oikein kylmiä väreitä kun tuntuu niin "hyvältä" (siihen tietysti toiset sanoo että sillon kun tuntuu hyvältä niin tekee jotain väärin, mutta tämä onkin jo ihan toinen keskustelunaihe...). Vaikka hauikset saa vedettyä ihan kunnon tilttiin, silleenkin että ei mene oikein minkäänlaista toistoa enempää millään painolla, niin yleensä ne kuitenkin palautuu kohtuu nopeasti. Eli minkäslaisia mielipiteitä ja kokemuksia isoilla pojilla, kuinka usein hauiksia "voi" treenata jos niitä haluaa tosiaan kiduttaa ja saada kehittymään mahdollisimman hyvin ??

(Olen kyllä lukenut mitä esim. Arska ja Ronnie ja muut on asiasta sanoneet, mutta jos nyt tulis vielä ihan "suomi-tavisten" kommentteja)

Niin ja mitäs olette mieltä siitä, kun jos kiinnityspiste on sillai huono että hauiksen ja forkun väliin jää isosti rakoa, niin tulisi veivata oikein huolella hammereita ja muita vastaavia ? (Eihän se kiinnitys siitä mihkään muutu, mutta näin monet kuitenkin neuvoo maailmalla...) Niin siis mielestäni hammereita toki kannattaa tehdä muutenkin ihan kunnolla, mutta lähinnä siis kysymys siitä että onko kukaan oikeasti huomannut sen jotenkin "parantavan" tilannetta ?
 
Taljassa???

Mä oon tehny ton saman liikkeen taljassa ja se tuntuu ainakin mulla toimivan. Sitä vaan kysyn, jos joku on sattunut kokeilee taljalla, niin millaset kokemukset? Musta siinä on se etu, että saa itsensä parempaan "kulmaan" ja paremman tuntuman.
 
Mielestäni tuo riippuu aikalailla taljasta. Jotkut taljat eivät anna hyvää negatiivista vaihetta, mikä ilmenee epäjatkuvana kitkana liikkeen aikana.
Lisäksi taljalla on erityisen tärkeää kontrolloida, että lihaksella säilyy jännitys myös liikkeen alku- ja loppuvaiheissa.
 
JaniU sanoi:
Ei vaan saisiko tähän vielä kommentteja siitä, kuinka usein hauiksia "kannattaa" treenata ? Varmasti on tapauskohtaista, toisille riittää kerta viikkoon, jollekin 2 on liikaa jne...


Niin ja mitäs olette mieltä siitä, kun jos kiinnityspiste on sillai huono että hauiksen ja forkun väliin jää isosti rakoa, niin tulisi veivata oikein huolella hammereita ja muita vastaavia ? (Eihän se kiinnitys siitä mihkään muutu, mutta näin monet kuitenkin neuvoo maailmalla...) Niin siis mielestäni hammereita toki kannattaa tehdä muutenkin ihan kunnolla, mutta lähinnä siis kysymys siitä että onko kukaan oikeasti huomannut sen jotenkin "parantavan" tilannetta ?

Kyllä se ihan tapauskohtaista on. Ite olen nykyään tehnyt niin että viikossa tulee yksi suora ja yksi epäsuora treeni. Ennen treenasin selän ja hauiksen samana päivänä. En kyllä voi väittää että olis minkäänlaista eroa treenin tehossa. On toi kehitys muutenkin hidastunu niin helvetisti ettei sitä oikein enää tiedä mikä toimii ja mikä ei, kun ei millään saa kasvupyrähdystä aikaseksi. Sanoisin kuitenkin, että useimmille on varmaan paras tollanen yksi suora ja yksi epäsuora treeni viikossa, riippuen tietenkin ohjelmasta. Tarkoitan siis että toi tapa on ehkä paras kun treenataan kroppa läpi kerran viikossa. HST:t ja muut on sitten eri juttu.

Sitten tosta toisesta aiheesta. Monet neuvoo niin sen takia, että koitapa jännittää hauista normaalisti, ja sen jälkeen jännität sitä niin että peukalo olkapäähän päin, siis samalla tavalla kuin hammerkääntö tehdään. No, hauis näyttää pitemmältä, eli tästä on nämä "viisaat tietäjät" päätelly että hammerkääntö pidentää hauista. Se kyllä vähän pienentää sitä väliä kun tekee hammereita ja hauiskääntöä vastaotteella, mutta se johtuu siitä että forkut kasvaa. Eli forkkujen ja hauiksen välinen rako pienenee. Itse hauista ne liikkeet ei muokkaa mitenkään.
 
Kyllä ne mun lukemat jutut noista hammereista ja vastaavista on perustuneet ihan muuhun, eli esim. siihen kun kehittää brachialista joka kai käsittääkseni on hauiksen alla oleva pienempi lihas (kaikenlisäksi siinä vähän niinkuin "alapäässä" ?), niin tämä sitten pullistaa/pyöristää/paksuntaa/mitälie itse hauista...
Posetuksen kannalta toki on noin että kun kääntää nyrkkejä osottaan eteenpäin niin hauis pitenee. Tosin mielestäni se ei kyllä näytä niin hyvältä sitten (tätä muuten harjoittaa aika useat tuolla vippien kuvaosiolla...), eli parempi kun ottaa vaan maksimihuiput, vaikka väliä jääkin...

Niin ja en ole varma mitä tarkoitit, mutta itsellä on kyllä suuri ero tehoissa/voimassa kun tekee hauikset ihan erikseen tai selkätreenin jälkeen. Harrastan kyllä kumpaakin.
 
Tehtiin joskus kaverin kanssa scottissa silleen,että käytettiin tyhjää tankoa.
Toinen asettui Scottille tanko ylhäällä.Kaveri oli edessä polvillaan,hieman kapeammalla otteella tangossa kiinni ja alkoi vetää tankoa alas.Hän joka oli scottilla jarrutti liikettä.Tangon laskeutuessa alas hän alkoi nostamaan tankoa ylös,samalla polvillaan oleva kaveri jarrutti ts. toimi vastuksena.Sovittiin sarjoista etukäteen ja tanko ei koskaan saanut pysähtyä alhaalla tai ylhäällä.
Liike oli tasaista , lähes konemaista.Sillä viikolla ei tehty enää hauista.
 
Itse luin varmaan ihan saman lehden kuin JaniU:kin. Siinä sanottiin, että jotkut on kirottu lyhyillä hauiksilla, ja tuota hauiksen ja forkun välistä rakoa ei voi sitten millään kuroa umpeen. Pikkuisen voi tilannetta helpottaa kyynärvarren ja brachialiksen treenaamisella.

Eri huippubodarien kuvia katsellessa huomaa, että ei noiden kiinnityspisteiden kanssa niin tarkkaa ole. Toki pitkä ja massiivinen hauis näyttää vahvemmalta kuin lyhyt ja korkea, mutta esim. Arnoldin hauisposetuksissa näkee ihan selvästi kohtuullisen pitkän raon hauiksen ja forkun välissä.

Mutta ei se olkavarsi mitenkään hennolta näytä. Enkä usko tämän johtuvan brachialiksesta vaan ennemmin massiivisesta forkusta ja ojentajasta (joka tunnetusti antaa massaa olkavarrelle huomattavasti hauista helpommin).
 
JaniU sanoi:
Kyllä ne mun lukemat jutut noista hammereista ja vastaavista on perustuneet ihan muuhun, eli esim. siihen kun kehittää brachialista joka kai käsittääkseni on hauiksen alla oleva pienempi lihas (kaikenlisäksi siinä vähän niinkuin "alapäässä" ?), niin tämä sitten pullistaa/pyöristää/paksuntaa/mitälie itse hauista...

Niin ja en ole varma mitä tarkoitit, mutta itsellä on kyllä suuri ero tehoissa/voimassa kun tekee hauikset ihan erikseen tai selkätreenin jälkeen. Harrastan kyllä kumpaakin.

Niinpä niin. On tääkin kuultu. Hauiksen alla on tosiaan brachialis eli olkalihas. Se treenaantuu ihan tavallisissakin hauiskäännöissä, ja joidenkin mielestä hammerkäännöillä vielä paremmin. Ei sen koolla ole kuitenkaan hauiksen muodolle mitään merkitystä. Olkavartta se tietenkin paksuntaa, mutta hauiksen muotoa se yksinkertaisesti ei voi muuttaa. Koita vaikka ite muuttaa sormella painamalla jännitetyn hauiksesi muotoa. Ei onnistu. Ei taida onnistua brachialikseltakaan vaikka se hauista alhaalta päin painaakin.

Tarkoitin ihan sitä että en ole huomannut hauisten kehityksessä mitään eroa. Tottakai ne pysty kovempaa treenaamaan yksinään kun selän jälkeen.
 
Tomi sanoi:
Toinen tärkeä pointti hyvässä hauiskäännössä on olkavarsien pitäminen kutakuinkin paikallaan. Olkavarret toki tulevat siinä supistusvaiheessa hieman väkisinkin mukana, mutta tärkeää tässä onkin nyt pitää se olkavarsi paikoillaan siinä negatiivisessa vaiheessa! Ihmeen monien hauiskääntö näyttää oikeasti siltä niin kuin itse kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma olisi koko ajan 90 astetta, ja tankoa liikuttaa ainoastaan olkavarsi! Jos se olkavarsi on vaikea pitää paikoillaan, on sitä hyvä harjoitella esim suoralla tangolla siten, että ote tangosta on niin kapea, että kyynärpäät ottavat ihan yrittämättä sen tuen siitä kropasta.

Asia(=FAQ)tekstiä, niinkuin muutkin ovat todenneet. Liittyen tuohon olkavarsien paikoilla pitämiseen ja heijariliikkeen välttämiseen, yksi hyvä liike on tehdä hauiskääntöä tangolla nojaamalla vaikka seinää vasten, huomaa väkisinkin jos meinaa olkavarret tai selkä irrota seinästä.
 
Mitenkäs tällaiset etukäteisväsytyspumpit yms. soveltuu 2-jakoiseen ohjelmaan missä hauikselle tulee 3 kovaa sarjaa kaksi kertaa viikossa?
 
Powerhousu sanoi:
Ei sen koolla ole kuitenkaan hauiksen muodolle mitään merkitystä. Olkavartta se tietenkin paksuntaa, mutta hauiksen muotoa se yksinkertaisesti ei voi muuttaa.

Kyllä se nyt vaan on niin että brachialis vaikuttaa hauiksen ulospäin näkyvään muotoon. Pakostakin luun ja ulompana olevan lihaksen välissä oleva lihas painaa ulompana olevaa lihasta ulospäin. Onhan ihmisella ties kuinka paljon tällaisia päällekkäisiä lihaksia, ja massasta riippumatta alempi työntää ulompaa ulospäin. Jos näin ei voisi olla, alemman pitäisi aina olla äärettömän ohut tai painaa luuta mutkalle. MOT.

Olenkohan tätä joskus tänne kirjoittanut: aikanaan, vuosia sitten, luulin olevan mahdollista kehittää hauiksessa erikseen ylä- tai alapäätä tai huippua. Huomasin keskitetyn käännön tekevän selvästi erinäköisen pumpin kuin tavallisten kääntöjen (rasvaa oli vähän niin lihasten muoto näkyi aika hyvin). Luulin sen olevan merkki erilaisesta vaikutuksesta hauikseen, mutta jälkeenpäin olen tullut siihen tulokseen, että brachialis sai enemmän rasitusta ja pumppia ja sen takia käsivarsi näytti hieman eri malliselta.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/DBConcentrationCurl.html
Tuossa on keskitetty kääntö ja pääasialliseksi kohteeksi mainitaan brachialis, hauis ja brachioradialis ovat vain apulihaksia. Henkilökohtaisesta anatomiasta riippuu, kuinka paljon se loppujen lopuksi ottaa mihinkin lihakseen.
 
Teen muuten itse yleensä juuri tuon threadissa mainitun vasarakäännön tuon keskitetyn hauiskäännön jälkeen. Molemmilla käsillä siis samaan aikaan vääntelen. Fiilis on aika mieletön...
 
Loistavaa tekstiä, tein toissäpäivänä ensin seisaaltaan keskitetyn setin kuvauksen mukaisesti ja sen jälkeen ainoastaan yhden raskaamman sarjan. nimimerkillä hauikset toista päivää kipeät :)
 
Nää Tomin tekstit pitäis oikeesti tulostaa ja laittaa salilla ilmoitustaululle!!! :D
Valitettavasti ei taida olla mahdollista...
 
jüzz sanoi:
Mitenkäs tällaiset etukäteisväsytyspumpit yms. soveltuu 2-jakoiseen ohjelmaan missä hauikselle tulee 3 kovaa sarjaa kaksi kertaa viikossa?

Ei sovi, kaksijakoinen on muutenkin periaatteeltaan vähän erilainen kuin hauispumppitreenit.
 
Kokeilin tätä Tomin hanska treeniä eilen ja hyvillä mielin voin sanoa että jopas
jotakin,se toimii. Ainakin tuli hauikset kipeäksi ja pumppi jonka sain aikaiseksi oli harvinaisen hyvä.Yleensä en ole yli kymmentä toistoa juuri tehnyt ja nyt kun vedin siihen alkuun 4*15, periaatteessa ilman taukoja niin a'vot.
Varsinaisessa treenissa ei sitten enää "tarvinnutkaan" käyttää yhtä isoja painoja kuin normaalisti mutta haba huusi leipää! :thumbs:
 
Täytyypä tänään kokeilla. Onko tuossa miten iso ero, tekeekö istualtaan vai seisaaltaan? Eikö istualtaan liikerata jää kovin lyhyeksi?
 
rahkanaama sanoi:
Täytyypä tänään kokeilla. Onko tuossa miten iso ero, tekeekö istualtaan vai seisaaltaan? Eikö istualtaan liikerata jää kovin lyhyeksi?
Miten se jäisi sen lyhyemmäksi? Kättähän "roikotetaan" joka tapauksessa ilmassa ja sitten tehdään keskitettyä hauiskääntöä ihan normaalisti. Liikerata on niin pitkä kuin se voi olla.
 
Tomi sanoi:
Miten se jäisi sen lyhyemmäksi? Kättähän "roikotetaan" joka tapauksessa ilmassa ja sitten tehdään keskitettyä hauiskääntöä ihan normaalisti. Liikerata on niin pitkä kuin se voi olla.

Eiköhän se tosiaan melko pitkä liike ole kummallakin tavalla... Ehkä istuessa 24 senttiä paksu rintalihas pysäyttää liikkeen hieman aikaisemmin:)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom