Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Tuntuu että täällä porukkaa jotka on reenannu ihan ilman tuntumaa ja tietämättään mitä treenaa ku lukee tätä threadia :D .Tompalla on hyvän mallinen hauis mutta se on monella saavuttamattomissa, ikävä totuus malli on mikä on.Sori pikku kännissä kirjottelen, tai opettelen oikeen kirjotteleen, mutta tomin on minun mielestä turhaa siinä mielessä treeni metodejaan jakaa, että joku marjanpoimija/laulajan vartalon omaava vois saada samanlaisen hauiksen.Ei mikään aine hauiksen huippuja kasvata(ainakaan täälä puolella, jos muuallakaan(vip), joka puolelta turpoaa tasaisesti.Eli ketään masentamatta totuus on että kaikista ei vaan yksinkertaisesti tule Tarzanin vartalo/hauis Tomia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh, oli toi ainaki mulle uus idea, ja tehokas oliki kun koitin. Mitä vikaa siinä on että jakaa omia kokemuksia ? En mä ainakaan tomin tekstistä löytäny mitää "tee tällei ja saat tämmöset habat kuukaudessa...
 
ak8400 sanoi:
Noh, oli toi ainaki mulle uus idea, ja tehokas oliki kun koitin. Mitä vikaa siinä on että jakaa omia kokemuksia ? En mä ainakaan tomin tekstistä löytäny mitää "tee tällei ja saat tämmöset habat kuukaudessa...
No ihan hyvä selvennyshän tuo oli ettei kannata ruveta liikojakaan kuitenkaan odotteleen vaikka se PUMPPI ja POLTE olisikin aivan kauhee, malli on mikä on, kyllä se niin vaan on. Hyvähän se tietty on että sen huononkin mallisen(niinkuin itellä) haukan saa turpoon jos saa:), itse uskon että oikeesti näillä erikois kikoilla on loppujen lopuksi äärimmäisen pieni vaikutus siihen millä tavalla se käsi turpoo(on tullu kokeiltua itsekin jos jonkin näköistä käsi ohjelmaa), joillaki ihmisillä turpoo kädet hyvin, joillakin joku muu lihasryhmä ja joillakin ei mikään. Uskon että perus liikkeillä on tehokkain vaikutus tässäkin lihasryhmässä ja nimenomaan se että työtä tehdään pitkäjänteisesti.
 
Tuskinpa nyt monikaan tähän threadiin kokemuksensa kirjoittanut oikeasti luulee Tomin habaa saavansa pelkästään esiväsyttämisellä ja järkyttävällä pumpilla. Pyrin olemaan avoin tällaisille ehdotuksille, koska haluan oppia jotain uutta vaikka luulenkin jo tietäväni edes jotakin kuntosaliharjoittelusta. Se ei estä minua silti kokeilemasta samaa asiaa toisellakin tavalla. Etureisille olen tehnyt myös etukäteisväsytystä tekemällä jalanojennukset ensin ja se toimii siinäkin yhtä hyvin olematta sen kummempi "erikoistekniikka". Tätä Tomin vinkkiä kokeillen sain hyvän tuntuman lihakseen ja silti tein normaalin hauistreenin. Samat painot, liikkeet ja toistomäärät oli käytössä kuin edellisen viikon käsipäivänä. Mitään en kokeilullani hävinnyt, joten mielestäni se on Win-Win -situation jos sain jotakin lisää treeniini.
 
Tein tuon esiväsy-vaiheen taljassa (yhdellä kädellä tietty) aivan vastaavalla "tukemattoman keskitetyn hauiskäännön"-tekniikalla.. Hyvin tuo toimi ainakin minulla.. Onko muita, jotka tekee sen taljassa??
 
En jaksa quotata jokaista erikseen, mutta tarkoitushan on nyt saada tällä tuntumatreenillä kasvatettua sitä hermotusta sinne hauikseen. Ei tätä tarvi kenenkään tehdä vuositolkulla. Väittäisin silti, että muutaman kuukauden opettelun jälkeen moni tätä metodia kokeillut on oppinut tuntemaan sen hauiksensa mekaniikan ja toimivuuden huomattavasti paremmin, ja näin ollen hauistreeni yleisesti menee paremmin perille - oli se sitten pumppitreeniä tai Tosimiesten heijaritreeniä.
 
ak8400 sanoi:
Noh, oli toi ainaki mulle uus idea, ja tehokas oliki kun koitin. Mitä vikaa siinä on että jakaa omia kokemuksia ? En mä ainakaan tomin tekstistä löytäny mitää "tee tällei ja saat tämmöset habat kuukaudessa...

No ei ole todellakaan väärin että joku jakaa vinkkejä, kukaan ei tainnut näin väittääkään? Minustakin on vaan huvittavaa että täällä on näin monta jotka eivät ole osanneet tehdä näitä perusasioita (niistähän tässä on kyse) oikein, niin moni on saanut ennenkokemattoman pumpin hauikseen.
 
Niin kun tuolla jo aiemmin koitin vähän kysellä, niin miten usein ?? :)
Itse paukutan jopa muutaman päivän välein ja tuntuu "hyvältä". Muotoa alkaa mielestäni tulemaan ihan ok, mutta kokoa ei. Kokoa toki läskillä saisi, mutta kattelen mieluummin niitä suonia ;) (vaikka en ole itse edes pitkään treenannut, niin mullakin oli tuolla joskus syksyllä parikin senttiä isommat, mutta malli ja kovuus oli toista... eikä se koko nyt tietty niin ratkaise jos näyttää hyvältä, mutta sais tuota kuitenkin jonniin verran lisää tulla)

Tomin hanskat on saatava, jos ei muuten niin amputaatiolla! :D
 
Ilecules sanoi:
Minustakin on vaan huvittavaa että täällä on näin monta jotka eivät ole osanneet tehdä näitä perusasioita oikein

No hauskaa että sulla on hauskaa. :jahas:
 
Ilecules sanoi:
Minustakin on vaan huvittavaa että täällä on näin monta jotka eivät ole osanneet tehdä näitä perusasioita (niistähän tässä on kyse) oikein, niin moni on saanut ennenkokemattoman pumpin hauikseen.
Noh, ehkä kaikki ei oo mitään 10v treenanneita bodareita? Olkoot vaikka kuinka perusasioita, mutta ainaki tää oli mulle uus juttu jota pysty kokeilla, ja hyvältä vaikutti.. :david:

edit: Mm, tosin toi oli mun mielestä hauistreenin abc:stä vaan A :P
 
Kiitos tomi! Teen itse näin hauiskääntö käsipainoilla normaalisti ylös, käännän yläasennossa hammeriksi pidän jännityksen ja lasken hammerina alas todella varovasti. Onko muilla kokemuksia? Venyttää paremmin!!! Believe it or not!
 
JaniU sanoi:
Muotoa alkaa mielestäni tulemaan ihan ok, mutta kokoa ei. Kokoa toki läskillä saisi, mutta kattelen mieluummin niitä suonia ;)
Sori, mutta en ymmärrä miten muotoa voi tulla ilman kokoa?
:eek: Jos hauiksen muoto paranee sen myötä, että läskiä lähtee sen päältä niin se tuskin on käsitreenin vaan ruokavalion ansiota.
 
Tomi sanoi:
En jaksa quotata jokaista erikseen, mutta tarkoitushan on nyt saada tällä tuntumatreenillä kasvatettua sitä hermotusta sinne hauikseen. Ei tätä tarvi kenenkään tehdä vuositolkulla. Väittäisin silti, että muutaman kuukauden opettelun jälkeen moni tätä metodia kokeillut on oppinut tuntemaan sen hauiksensa mekaniikan ja toimivuuden huomattavasti paremmin, ja näin ollen hauistreeni yleisesti menee paremmin perille - oli se sitten pumppitreeniä tai Tosimiesten heijaritreeniä.

Eipä ole minullakaan koskaan ollut ongelmia saada hauikseen tuntumaa tai hauista pummppiin. Mutta eipä niitä juuri koskaan ole pummpiin saanut jo ekalla kovalla sarjalla. Eli ainakin vaihteluna esim. minulle tämä esiväsyttäminen sopii äärettömän hyvin. Seuraavaksi ajattelin testailla tätä etureisille. Eli pumppailen niitäkin pikkupainoilla vaikkapa vuorotahtiin ja sitten prässäilemään. Mukavaahan se on hakea uusia ulottuvuuksia treeniin ja aina varmasti oppii uusia kikkoja ja tekemään jonkun liikkeen jollain uudella ja ehkä jopa paremmallakin tavalla. :thumbs:
 
Pecman sanoi:
Sori, mutta en ymmärrä miten muotoa voi tulla ilman kokoa?
:eek: Jos hauiksen muoto paranee sen myötä, että läskiä lähtee sen päältä niin se tuskin on käsitreenin vaan ruokavalion ansiota.

Juu, siis tottakai se on nimenomaan sitäkin että rasvaa on lähtenyt. Mutta multa on rasvaa lähtenyt vuoden verran kun olen treenannut ja samaan aikaan tullut lihasta, joten ei voi olla kyse vain siitä että rasvaa palaa ruokavalion ansiosta ja lihat tulee esiin, koska sitä lihaa ei vuosi sitten ollut :) Siis väittäisin että lihaan on tullut muotoa/lihaa on tullut JA rasvat on palaneet. (mutta se minusta, jos haluaa asiaa enempi puida niin eikun kommenttia tonne vip kuvaosiolle vaikkapa...)
 
Uskoakseni aloittelijoiden (kuten minun) ongelma on juuri tuo huono hermotus. Itselläni on erityisen huono hermotus vasemmassa hauiksessa, vasen käsi ei meinaa suostua kulkemaan samanlaisilla liikeradoilla kuin tuo oikea. Periaatteessa sillä voi kyllä kiskoa suurempiakin painoja, mutta tuntuma jää aika heikoksi, enkä usko, että se siitä kehittyykään kovasti sellaisella treenillä (ainakaan tässä vaiheessa, huonolla hermotuksella).

Hermotus siis ensimmäisenä kuntoon.
 
Tomi sanoi:
...tarkoitushan on nyt saada tällä tuntumatreenillä kasvatettua sitä hermotusta sinne hauikseen.

Onko tuo alkupumppailu tuonut myös voimatasoja nopeammin ylös vai vaikuttanut enemmänkin hanskan kasvuun?

Tuosta hermotuksesta, että mitenkä tuo pumppi vaikuttaa hermotuksen paranemiseen? Itse olen jotenkin aina elänyt mielikuvan kanssa, että jos tuntuman saa kohdistettua tiettyyn lihakseen, niin lihaksen hermotus paranee lyhyemmällä sarjalla paremmin.
 
Tämä liike ei ole vain hyvä aerobinen workoutti vaan poltat rasvaa ja laihdut, sekä kasvatat suunnattomasti lihasmassaa. Liikkeen keksijä Tomi on saanut hurjasti lihaa tällä liikkeellä vain kolmessa minuutissa/päivä.

Sori :nolo:
 
Tomi, mites tuon hammerkäännön laita, onko paino sinulla silloin kokoajan samassa asennossa, ei vaaka, vaan poikittaisasennossa kuten vasaraakin tavataan pitää :)

Itse en tätä liikettä saa kunnolla kohdistettua hauberttiin, teen liikkeen istueltaan. Mutta taasen jos teen istueltaan ns. keskitettyä hauiskääntöä selkä suorassa, mutta sillä tavalla, että liike alkaa alhaalta (olkavarsi kokoajan samassa paikassa), mutta ranne kiertää 180 astetta liikkeen aikana. Eli kun hanskat on alhaalla, kädet nyrkissä. Kämmen selkä osoittaa eteenpäin, supistus vaiheessa kämmenselkä osoittaa edelleen poispäin kasvoista, mutta ranne on rullautunut sen puoli ympyrää =). Tällä tavoin saan huomattavasti paremman tuntuman juuri sinne minne pitääkin. Ehkä vain en osaa tehdä sit hammeria oikein :(
 
Arvo Paperi sanoi:
Kyllä se nyt vaan on niin että brachialis vaikuttaa hauiksen ulospäin näkyvään muotoon. Pakostakin luun ja ulompana olevan lihaksen välissä oleva lihas painaa ulompana olevaa lihasta ulospäin. Onhan ihmisella ties kuinka paljon tällaisia päällekkäisiä lihaksia, ja massasta riippumatta alempi työntää ulompaa ulospäin. Jos näin ei voisi olla, alemman pitäisi aina olla äärettömän ohut tai painaa luuta mutkalle. MOT.

Olenkohan tätä joskus tänne kirjoittanut: aikanaan, vuosia sitten, luulin olevan mahdollista kehittää hauiksessa erikseen ylä- tai alapäätä tai huippua. Huomasin keskitetyn käännön tekevän selvästi erinäköisen pumpin kuin tavallisten kääntöjen (rasvaa oli vähän niin lihasten muoto näkyi aika hyvin). Luulin sen olevan merkki erilaisesta vaikutuksesta hauikseen, mutta jälkeenpäin olen tullut siihen tulokseen, että brachialis sai enemmän rasitusta ja pumppia ja sen takia käsivarsi näytti hieman eri malliselta.

Kyllä mä olen vieläkin eri mieltä. Hauiksen alla oleva lihas, eli brachialis kyllä nostaa hauista ja pyrkii muuttamaan sen muotoa, mutta muoto ei kuitenkaan muutu koska hauis vaan on niin helvetin kova jännitettynä ettei sen muotoa muuta vasarallakaan. Eli jos brachialis kasvaa, se nostaa hauiksen korkeammalle olkaluusta, jolloin olkavarren ympärys kasvaa, mutta hauiksen muoto ei muutu. Levossa muoto on tietenkin hieman erilainen, sitä en kiistä. Mutta mieti nyt jännitettyä hauista, miten helvetissä sen alla oleva lihas voisi painaa hauikseen kuopan, kun et siihen sormella painamallakaan pysty.

Sitten tosta sun havaitsemasta muodon muuttumisesta. Mä kokeilin viime treenissä samaa, eli tein treenin kokonaan ilman keskitettyjä hauiskääntöjä, ja yritin rasittaa brachialista mahdollisimman vähän. Siis ihan tutkimusmielessä tein. Pitkällisissä tutkimuksissani havaitsin, ettei hauiksen muoto ollut mitenkään erilainen. Eli tässä on varmaan kaksi vaihtoehtoa: Ihminenhän näkee peilistä mitä haluaa koska mielellä on aika suuri vaikutus joka asiaan. Eli joko sun silmät on valehdellu, koska olet todellakin uskonut siihen että hauiksen muoto voi muuttua, tai sitten mun silmät on valehdellu ettei muoto ole muuttunut, koska en siihen usko että hauiksen muoto voisi noin vaan muuttua.
 
joo kokeilin eilen et tein ton esiväsytyksen ja sit kolme kovaa sarjaa keskitettyy ja huolella tehtyä hauiskääntöä...sarjat oli 2x12 ja loppuun sain tehtyy viel yhden 15 sarjan ja ainakin nyt hauiksis tuntuu..nimenomaan just hauikses eikä tos käden taipees niinku mul yleensä..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom