Hartiat, hartiat

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No niin, olen kasaamassa itselleni hartioita. Olisiko seuraavanlainen treeni hyvä hartioille:

Vipunostot eteen tangolla 2 x 8
Arnold press 2 x 8
Pystysoutu 2 x 8
Vipunostot sivulle 2 x 10
Vipunostot kulmassa 2 x 10
Kohautukset kp 2 x 10-12

Tuleeko mun laiminlyötyä takaolkapäät pahasti tuolla treenillä? Ne kun ovat niin pienet, että pitää sokeripalalla houkutella esiin... Kannattaisiko mun vaihtaa pystysoutu pois ja ottaa tilalle kulmassa tehty pystysoutu ( http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/BBRowNeckElbowOut.html ) ???

Originally posted by Evil Joe
Komeita raameja, kiitos. Massaa ja muotoa.

No sitten ite heittasin yhden sarjan lisaa joka liikkeeseen ja teet hirveella raivolla loppuun asti. Liikkeet kylla kuulostaa ihan hyvalta.

kun kerta asiasta puhutaan, niin kysynpä tässä: mitä mieltä tälläsestä olkapää-treenistä ---->

pystypunnerrus (kp) tai pystypun. laitteessa 3*8-12
pystysoutu tai pystysoutu (kp) 3*8-12
takaolkapäät koneessa 3*8-12
vipunostot eteen 2-3*8-15

Olkapäät ovat ongelmalliset. Kehitys, sarja- ja liikemäärien valinta ja muu tulisi suhteuttaa toteutettuun ohjelmaan eli otettava huomioon muulloin tuleva epäsuora treeni. Itse treenailin vuoden päivät olkapäät(+ojentajat) omana päivänä kovilla raudoilla tehden n. 3-4 liikettä (jokaisessa 2 sarjaa). Kehitys ei ollut ihmeellistä, mutta, mutta, nyt kun olkapäät saavat viikossa vain kaksi sarjaa vipunostoja olkapäät kasvaa silmissä. Tietysti niille tulee epäsuoraa treeniä käsipäivänä, jolloin teen kapean penkin ja/tai dipin. Tämä kaikki siis vain omaa kokemusta aiheesta olkapäät.

Komeita raameja, kiitos. Massaa ja muotoa.

Yksi sarja lisää jokaiseen liikkeeseen, mutta nuo olan kohautukset voit jättää poies. Tahtoo vain kasvattaa noita epäkkäitä, jotka näin aluksi "pienentävät" hartioitasi.

Yritä tehdä mahdollisimman puhtaasti ja hyvällä tuntumalla etenkin nuo viparit sivulle. On muuten sen verran tehokas liike.

Voisitko myös valaista minulle mikä on Arnold press?

Originally posted by I Drink Alone
Olkapäät ovat ongelmalliset. Kehitys, sarja- ja liikemäärien valinta ja muu tulisi suhteuttaa toteutettuun ohjelmaan eli otettava huomioon muulloin tuleva epäsuora treeni. Itse treenailin vuoden päivät olkapäät(+ojentajat) omana päivänä kovilla raudoilla tehden n. 3-4 liikettä (jokaisessa 2 sarjaa). Kehitys ei ollut ihmeellistä, mutta, mutta, nyt kun olkapäät saavat viikossa vain kaksi sarjaa vipunostoja olkapäät kasvaa silmissä. Tietysti niille tulee epäsuoraa treeniä käsipäivänä, jolloin teen kapean penkin ja/tai dipin. Tämä kaikki siis vain omaa kokemusta aiheesta olkapäät.

Riippuen jaosta mutta tällänen saattaisi toimi rinta, olkapää, ojentaja; jalat; selkä, hauis jaossa:

Pystypunnerrus kp. istuen 2X8
vipunostot sivuille 3X8 joka toinen viikko ekana liikkeenä
vipunostot taakse 2X10

Vipunostot taakse on ihan sitä varten olkapää päivänä, että ne saa ns. 2 treeniä, suoran rinta, olkapää, päivänä ja epäsuoran selkä päivänä.

Kulmasoutu tangolla selkä treenissä kuormittaa pirusti takaolkapäitä, kun kädet painetaan kylkiä vasten tiukasti.

teetsä noi kaikki samana päivänä?? laitas tänne sun koko ohjelma! no joo iha jeeshan toi on, mut mä jättäisin ton pystysoudun ja ehkä viparit eteen tost pois. sarja määrät on ok, ite teen aika samanlaisii sarjoi ja toimii

Originally posted by pollo
olan kohautukset voit jättää poies. Tahtoo vain kasvattaa noita epäkkäitä, jotka näin aluksi "pienentävät" hartioitasi.

Anteeksi, mutta :confused:
Kyllähän epäkkäitä kannattaa kasvatella, sillä ne saavat kynäniskankin näyttämään riskiltä.

edit: Haluaisin kuulla perustelut tuohon väitteeseesi

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
3 x 10 viparit sivuille
3 x 10 olankohautukset levytangolla
3 x 10 pystysoutu levytangolla
-Eka sarja lämppäriä, kaks vikaa KOVAA!

Näin minä.

Originally posted by o_virta
Kyllähän epäkkäitä kannattaa kasvatelle, sillä ne saavat kynäniskankin näyttämään riskiltä.

Omasta mielestäni epäkkäät ovat yksittäisistä lihaksista juuri ne jotka saavat näyttämään jässikältä. Isot epäkkäät saavat näyttämään vahvalta.

Originally posted by o_virta
Kyllähän epäkkäitä kannattaa kasvatella, sillä ne saavat kynäniskankin näyttämään riskiltä.

edit: Haluaisin kuulla perustelut tuohon väitteeseesi

Epäkkäät tahtovat muutenkin rasittua aika paljon, joten niiden harjoittaminen nyt aluksi kannattaa jättää vähemmälle, koska ne tekevät niskastasi ja sen ympäristöstä paksumman. Paksu niska tekee läveistäkin hartioista "kapeammat". Ja niin kuin sanoin, niin jättää ne nyt [ B]aluksi[/B] pois, niin saa hartioihin paremman erottovuuden. Tarkalleen en tiedä threadin aloittelijan tilannetta, mutta epäilen hänen olevan vielä harrastuksensa alussa.

Sitten kun hartiat alkavat saada kunnollisen muodon, niin olankohautukset ovat must. Silloin saadaan aikaan symmetrinen ja luonnollisesti lihaksikas fysiikkaa hartioihin.

Got the point?

Nimim. asiasta vähän omaa kokemusta

Vipunostot eteen tangolla 2 x 8
Arnold press 2 x 8
Pystysoutu 2 x 8
Vipunostot sivulle 2 x 10
Vipunostot kulmassa 2 x 10
Kohautukset kp 2 x 10-12
Tuleeko mun laiminlyötyä takaolkapäät pahasti tuolla treenillä?

Varmaankin, koska prioriteetti näyttää olevan etuolkapäillä. Vipunostot eteen on mielestäni turha liike, samoin pystysoutu, koska olankohautukset riittävät kyllä epäkkäiden kasvatukseen.
Sellainen perusliike mitä ei kannata jättää pois on niskantakaa punnerrus. Se kannattaa iskeä heti pöytään, tai arnold pressin jälkeen, jos se on se kääntyvä käsipainopunnerrus rinnalta ylös. Se on hyvä liike.
Minä nostelen hartiat penkkitreenin perään, niin ne on valmiiksi rasitetut eikä tarvitse paljon pyöritellä vipunostoja.

Re: Re: Hartiat, hartiat

Originally posted by Krice
Vipunostot eteen on mielestäni turha liike, samoin pystysoutu, koska olankohautukset riittävät kyllä epäkkäiden kasvatukseen.
Sellainen perusliike mitä ei kannata jättää pois on niskantakaa punnerrus. Se kannattaa iskeä heti pöytään
Pystysoutu ottaa kyllä epäkkäisiin, mutta onhan se ihan hyvä liike olkapäillekkin, jos ei ajatella kiertäjäkalvosimia. Niskantakaa punnerrus voi suorastaan posauttaa olkapääsi Ring-A-Liniksi, niin eipä ole kauhean suositeltava liike.

Olen vaihteeksi aivan pihalla.

Tiedän: olkapää jakautuu kolmeen lihakseen: etu, sivu, taka. Jokainen siis oma lihaksena ja yksi liike ei auta välttämättä kaikkiin.

Kysynkin:
1) Mitä on pystysoutu? Voiko joku kuvailla liikkeen?
2) Mitä eroa on vipunostot sivulle ja vipunostot kulmassa? Voisiko joku kuvailla liikkeet?
3) Mitä on pystupunnerrus? Voisiko joku kuvailla?
4) Sherm Stick mainitsee "takaolkapäät koneessa", mistä on kyse?

Olen huomannut, että liike, jossa työnnän tankoa ylös niskan takaa (vaikka en laske juuri pään tasoa alemmas) on pirun tehokas ja painot kasvaneet todella kovaa vauhtia tässä liikkeessä. Järki kuitenkin väittää, että se on tuhoisa olkapäille lääketieteellisessä mielessä pidemmän päälle. MUTTA! Mihin olkapään osaan tämä liike ottaa? Etu, sivu, taka?

Jos teen vipunostoja sivuille (eli selkä suorana) niin se hoitanee etu&sivu? Mutta millä taka?

Originally posted by gotto
Niskantakaa punnerrus ja ylätalja niskantaakse: jäähyväiset olkapäille.

Äläs yleistä! Jotkut ovat tehneet esimerkiksi niskantakaa punnerrusta vuosikymmeniä suurillakin romuilla ja olkapäät kunnossa.

Ehkä järkevinta edetä noilla olkapää liikkeillä jotka tomi mainitsi...
Jos treenaa kehotyylillä
pystypunnerrus kp.
Vipunostot sivuille kp.

Kunhan muistaa tehdä vipunostot pienillä painoilla ja hakee alusta asti sellasta liikerataa, että rasitus tuntuu sivuolkapäissä, johon vaikuttaa: kuinka paljon käyttä koukistettu, kämmenen asento.

Kämmen asento pitäisi olla sen tapainen, jos pitäisit kastelukannua kädessäsi, niin vesi valuisi pois, eli pikku sormi on ylempänä kuin muut sormet.

Nosta paino ylös mahdollisimman nopeasti mutta älä nosta yli hartia linjan, vaan kun olkavarsi on hartioiden tasalla, aloita negatiivinen vaihe: jossa kannataa laskea siten, että rasitus tuntuu samalta kuin ylös nostettaessa eli jos ylöspäin mentäessä tuntui raskaalta niin koita saada sama rankkuus alaspäin laskettaessa. Näin saat parhaan hyödyn liikkeestä.

Pystypunnerruksessa kp.: ei ole mitään erikoista, kun muistaa laskea käsipainon sivuolkapäiden kohdalle ja muistaa tehdä liikkeen A- muotoisesti eli liike kapenee ylhäällä painot osuvat melkein yhteen mutta ei kuitenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom