Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Pari vuotta sitten kävin viimeksi hammaslääkärissä. Kontrollikäynnillä. En uskalla enää mennä, kun se kysyi että mitä mä siellä teen. Kuulemma noita kontrollikäyntejä ei tartte tehdä parin vuoden välein, kuten joku fiksu mulle ohjeisti, vaan silloin kun tuntuu olevan tarvetta. No en prkl sitten mene.

Pitääkö niillä kontrollikäynneillä siis käydä vai ei, ja miksi? Jos ei tunnu olevan mitään tarvetta, niin pitääkö sinne nyt sitten raahautua. Saattaahan se vaikka olla että sinne on joku pöpö tms. pesiytynyt, on oireettomana, ja sitten kun vihdoin se rupeaa oirehtimaan niin hoito onkin jo liian myöhäistä. Abua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
PELKÄÄN, ihan saatanasti. Yks viisaudenhammas poistettu joskus ja muutamia reikiä paikkailtu.

Pitäs käydä tarkistuttamassa purukalustot taas mutta lähen kyl inttiin tammikuussa että eikohän ne siellä revi sitten pahimmat pois :D

niin ja muuten en oo koskaan ottanu paikkauksessa puudutusta, siis sehän vihloo aivan homona mut pelkään piikkejä niin paljon että ennemmin kidun :D Kerran meinas itku kyllä päästä kun hammaslääkäri sano että pikku reikä paikataa et otatko puudutuksen, no mä oon niin kova jätkä että ei tollasee pikku reikää tarvi, noo hamlääkäri vähän siinä sorkki ja sanoi että oho, eihä tää nyt niin pien olekkaa, alko poramaan ja voi perkele että vihlo, sit meinas jtaju lähtä ku poras vissiin johkuu hermoo , koko kroppa jäykäks ja joutu pinnistelee ettei itku päässy :D

Mun pitäisi mennä tarkastukseen. Mielelläni menen, kunhan vaan kerkiän, ei pelota yhtään. Teininä piti ravata paskoja leegojaan korjauttamassa alvariinsa, joten ei jaksa enää jännätä.

Muuan YTHS:n nuori naishampilekuri antoi parhaan rentoutumisvinkin: hengitä. Sitä hän mulle rauhallisesti, mutta päättäväisesti toisteli ja kun uskoin, niin oli paljon helpompaa ja sattui paljon vähemmän. Nyt puhutaan siis rauhallisesta, normaalista ja syvästä hengittelystä, ei mistään hermostuneen pakotetusta pintahengityksestä.

Monenlaista operaatiota on mulle tehty: normipaikkauksia vaikka kuinka, juurihoito, viisureita kiskottu pois, hammaskiven poistoa (hampilangan käyttö pitää hammaskiven minimissään, väitän mä) ja oikomishoito, noi nyt ainakin.

Mä aion käydä tarkastuksissa noin kerran parissa vuodessa, sanotaan, mitä sanotaan. Parempi niin, kuin että antaa tulla kunnolla paskaa ja kipua hampaisiin ja sitten maksaa ziljoonia korjauttaa vauriot ja sattuu kovasti. Ennemmin pienempi kipu ja maksu useammin, kuin isot molemmat harvemmin.

Mulla on onnekseni ollut aina hyvä purukalusto, joten hammaslääkärin pelkoa ei ole syntynyt. Yhtään paikkaa ei ole laitettu eikä porattu, ainoastaan penskana vedetty maitohampaita pois (nekin jo puoliksi irti).

Vuosi sitten jouduin viisaudenhampaiden poistoon, ja täytyy sanoa, että pelkäsin niin helevetisti. Tärisin siellä odotushuoneessa ja hiki valui. Ensimmäinen puudutuspiikki vähän tuntui, mutta sen jälkeen ei ollut mitään tietoa, mitä suussa tapahtui. Lääkäri kysyi, haluanko selostusta mitä tekevät, ja välillä sitten kertoili, että no niin, nyt sitten höylätään vähän leukaluuta. Siinä istuksiessa meinasin nukahtaa! Minusta tuo oli melkeinpä miellyttävä kokemus, jos hammaslääkäristä nyt niin voi sanoa. Viva YTHS!

Viime viikolla piti oottaa toiset kaksi hammasta pois, mutta viime hetkellä siirsivät ajan joulukuulle. Tätä käyntiä en ole jännittänyt yhtään, vaikka nyt joutuvat repimään toisen hampaan nahkan alta pois. Mieluiten olisin jo käynyt niin ei tarvitsisi enää odotella. Hyvät puudutukset kun on kehissä, niin homma ei tunnu missään. Ja saapahan syödä sitten pari päivää jätskiä! :)

Mikä tuossa viisaudenhampaiden irti vääntämisessä oikein on ideana? Minulla ainakin lekuri lohkaisi sirkkelillä hampaan kolmeen osaan ja vain nyppäs osat kuopastaan. Ei mennyt kuin se kymmenen minuuttia. Miksi niitä pitää alkaa kokonaisena repimään? Kertokaa, jos joku tietää perusteluita tälle.

Riippuu varmaan ainakin siitä, miten ne viisurit sijaitsee. Multa poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta niin, että ne eivät olleet vielä puhjenneet ja osa niistä majaili osaksi viereisen hampaan alla. Kyllä nekin osissa otettiin, mutta ei se silti helposti mennyt. Sen lisäksi että ne eivät olleet puhjenneet, niin niiden jokaisen juuret oli joko sykkyrällä tai sitten ihan jonkun ison hermon vieressä, mistä syystä hammaslääkäri ei tehnyt tuota poistoa, vaan kirurgi.

Poistot tehtiin kahdessa osassa, ensin toinen puoli ja sitten toinen. Kummallakin kerralla hommaan meni yli tunti. Ja ne on kyllä olleet yhdet tuskallisimmista tunneista mitä on eteen sattunut. Välillä se lääkäri väänsi niin lujaa, että mä oikeasti pelkäsin leuan murtuvan. Ekaa kertaa en jännittänyt, kun oli kuullut läheisiltä just noita tarinoita, missä ihmetellään, että koskas se toimenpide alkaa ja hampaat onkin jo revitty. Tokaa kertaa sitten jännäsinkin huolella, kun se eka oli aika tuskainen.

Toiselle puolelle tuli hermovaurio, mutta onneksi tunto palasi kuitenkin parin kuukauden päästä takaisin. Pysyvän hermovaurion riski oli kuitenkin mulla tiedossa, kun ne juuret oli niin lähellä hermoja.

Noh mutta en mä hammaslääkäriä kuitenkaan pelkää. Tulossa on suuhun vielä isoa remonttia ja eipä sille mitään mahda. Mä pidän niitä hammaslääkärikäyntejä kuitenkin pienempänä pahana kuin sitten sitä toista vaihtoehtoa, että hampaat jätettäis hoitamatta.

Toiselle puolelle tuli hermovaurio, mutta onneksi tunto palasi kuitenkin parin kuukauden päästä takaisin. Pysyvän hermovaurion riski oli kuitenkin mulla tiedossa, kun ne juuret oli niin lähellä hermoja.

Millainen toi sun hermovaurio oli, miten se ilmeni? Mulla tuossa tulevassa hampaidenpoistossa on samanlainen riski, kuvissa näkyy, että hampaan juuri on ihan hermon lähellä. Voi olla, että se hermo on vaan siellä hampaan takana ja vaan näyttää olevan kiinni hampaassa, mutta riski on kuitenkin olemassa. Lääkäri sanoi, että pitää olla varovainen ja painaa hammasta poistossa mahdollisimman vähän, mutta vähän jänskättää, että mitä tuosta tulee...

Muistetaanpa viisureissa ja muutenkin erot ylä- ja alaleuan välillä. Muuan hampilekuri mulle siitä selosti, kun kysyin. Yläleuka on kuulemma huomattavasti huokoisempaa/pehmeämpää luuta. Tästä syystä alaleukaan joudutaan pistämään enemmän puuduketta ja syvemmälle, jotta saadaan sama kivunlievitysteho.

Mulla on otettu vain toinen viisureista pois ja sen kiskaisi pois hieman psykopaatin oloinen ukko, mutta lähtipähän joutuin. Sen illan ajan oli ällöolo, mutta mitään muita komplikaatioita ei tullut. Vissiin kiskoessa katkesi pieni pätkä leukaluuta, mikä oli ujuttaunut kunnolla vinoon kasvaneiden hampaan juurten väliin. Sitä sitten kalasti ko lekuri pinseteillä tai millä lie värkillä sieltä veren ja ikenen seasta. Tavallaan oli kielteinen operaatio, mutta toisaalta oli nopeasti ohi, eikä siitä mitään huonoa jälkeenpäin seurannut, joten se siitä.

Ylhäältä molempien viisurien poistot olivat tod. helppo homma, 15min suitsait ja soli sit siinä, kiitos ja heippa. Toi vimonen viisuri onkin sitten selkeesti mun isoin hammas, joten veikkaan, että joskus jos/kun se poistetaan, niin tulenee vaikea ja kallis operaatio. Puudutusaineen ja kivunlievityksen kanssa ei kitsailla silloin, siitä pidän huolen.

Mä en yleensäkään käsitä, miksi pitäisi toimenpiteitä tehdä ilman puuduketta. Liekö tuohon asiaan hampilekureilla kommenttia?

6.11. kävin paikkauttamassa poskihampaan jossa oli jo kuukausien ajan ollut reikä. Iso pala puuttui. Hieman hirvitti kun edellisestä hammaslääkärikäynnistä oli kulunut 10 (kymmenen) vuotta. Jonkinlaista hammaslääkäripelkoa siis on..:jahas:

Lääkäri (yksityinen) tutki meitsin purukaluston ja sanoi että paikataanpa nyt tuo reikä jonka takia tulit kun ei täällä enempää reikiä ole. Olin kyllä aika "WTF??" Jotain se sanoi syljen entsyymistä tjsp. jotka pitää hampaan kiilteen kovana mutta aiheuttaa hammaskiveä. Poistettiin sitten sitäkin samalla kun kerran aloitettiin.

Tarkastus+puudutus+paikkaus+hammaskiven poisto= 164€ josta Kela korvaa 35%. Odotin huomattavasti kalliimpaa (ja ennenkaikkea tuskallisempaa ja laajempaa) toimenpidettä.. Hyvä näin, no more pain :)

Millainen toi sun hermovaurio oli, miten se ilmeni? Mulla tuossa tulevassa hampaidenpoistossa on samanlainen riski, kuvissa näkyy, että hampaan juuri on ihan hermon lähellä. Voi olla, että se hermo on vaan siellä hampaan takana ja vaan näyttää olevan kiinni hampaassa, mutta riski on kuitenkin olemassa. Lääkäri sanoi, että pitää olla varovainen ja painaa hammasta poistossa mahdollisimman vähän, mutta vähän jänskättää, että mitä tuosta tulee...

Heti leikkauksen jälkeen oli hirveää hermosärkyä, joka ei lähtenyt kuin Panacodilla. Mutta se ei onneksi kestänyt kuin noin viikon. Sitten mulle jäi tunnoton alue toiselle puolelle leukaa. Tuntui (tai siis ei tuntunut :D ) aika lailla samalta, kuin puudutus. Aluksi se tuntui tosi kummalta, onneksi se alue ei ollut hirveän suuri. Siihen tunnottomuuteen kuitenkin tottui ja myöhemmin oli sitten iloinen yllätys, kun huomasi, että tunto palautui.

Mulla on sama riski vielä tulevissakin operaatioissa, mutta täytyy vaan toivoa, että se riski ei realisoidu.

Tsemppiä sulle operaatioon! Aika harvoinhan noista kai tulee ainakaan mitään pysyviä vaurioita.

Mä en yleensäkään käsitä, miksi pitäisi toimenpiteitä tehdä ilman puuduketta. Liekö tuohon asiaan hampilekureilla kommenttia?

Lääkärin mielipidettä en todellakaan tiedä, mutta ymmärrän täysin potilaan näkökulman. Onhan se tässäkin ketjussa moneen kertaan mainittu että joidenkin mielestä puudutuspiikin laittaminen ja/tai puutunut poski tuntuu niin epämiellyttävältä, että valitsee mieluummin toimenpiteen ilman puudutusta. Mulla on paikattu hampaita sekä puudutettuna että ilman, ja tulevaisuudessakin paikkautan varmasti pienet "pinta"reiät mieluummin ilman. Niin ja Helsingissä julkisella puolella puudutuspiikki maksaa muistaakseni viitisen euroa ;)

Mä pelkään hammaslääkärikäyntejä aina jonkin verran etukäteen, ja jälkeenpäin ihmettelen mitä jännitettävää siinä oli. Hammaskiven poisto on kyllä ikävää. Viime keväänä leikattiin alhaalta toinen viisaudenhammas ja poistokohtaan iski alveoliitti, se teki tosi kipeää ennen kun sain oikean lääkityksen. Julkisen puolen palveluun oon kyllä odotusaikoja huolimatta tosi tyytyväinen. Erityisesti tuo leikkaava lääkäri ja hammashoitajat olivat todella päteviä ja mukavia, muutenkin mun kohdalle on osunut hyvää henkilökuntaa.

Armeijan jälkeen pidin suosiolla parin vuoden tauon hammaslääkärissä käynneistä, johtuen karmaisevasta hammastarkastuksesta Vekarajärven veksissä. Hammalääkäri näytti ensinnäkin hikiseltä ja vähän pulskemmalta Super Mariolta. Ajattelin että mitähän tästä tulee. Siinä tarkastellessaan sanoi löytäneensä paikkausta vaativan reiän ja kysyi laitetaanko puudustusta. En ollut ennen ottanut, joten sanoin ettei tartte nytkään. Kuitenkin sai suositeltua kokeilemaan. No äijä tempas sellaisen horror-leffojen ruutan jostain esille ja tökkäs sen neulan jumalauta keskelle kitalakea. Sattui aivan prkleesti. no samalla siihen sitten pamahtaa joku täti kyselemään kuulumisia hammaslääkäriltä joka alkaa turisemaan sen kanssa samalla kun piikki on kitusissa kiinni. Siinä sitten jotain naureskelivat ja hytkyivät ja voitte kuvitella miltä tuntuu kun piikkiä pitävä käsi siinä heiluu samalla kun neula on nahkan alla! noh sehän meni aivan vituiksi niinkuin kuvitella saattaa eikä paikattava kohta puutunut lainkaan. tuloksena puolinaamaa tunnottomana ja paikattu puoli aivan helvetin kipeä. Oli kohtalaisen suuri kynnys mennä seuraavan kerran hammaslääkäriin ja pyytää puudutus. homma hoitui kyllä niin mallikkaasti uudemmalla kerralla etten ole kenenkään muun hammaslääkärin luona käynyt sen jälkeen.

Juuri poistettiin viisaudenhammas eikä se operaatio mitenkään kauhean hirveän kamala ollut. Oli hauska kuunnella kun hammaslääkäri repi hammasta luusta irti, mutta koska puolet päästä oli puudutettu en tuntenutkaan mitään.

Itse otan aina puudutuksen kun hampaita paikataan, koska en piikkejä pelkää. Miksi turhaa kärsiä kivusta paikkauksen ajan jos sen voi saada poiskin.

Juuri poistettiin viisaudenhammas eikä se operaatio mitenkään kauhean hirveän kamala ollut. Oli hauska kuunnella kun hammaslääkäri repi hammasta luusta irti, mutta koska puolet päästä oli puudutettu en tuntenutkaan mitään.

Itse otan aina puudutuksen kun hampaita paikataan, koska en piikkejä pelkää. Miksi turhaa kärsiä kivusta paikkauksen ajan jos sen voi saada poiskin.

Multakin vedettiin viime ma kaksi viisaudenhammasta ja olen kyllä samaa mieltä että kannattaa ottaa se puudutus! Vaikka olo onkin loppupäivän pöhnäinen niin on se helppoa kun poraus ja hampaan repiminen ei satu yhtään. Nämä jälkitilat on oikeastaan ilkeämpiä, vieläkin sattuu syödessä ja muutenkin pakottaa. Huomenna olis tikkien poisto, siihenkin pitäisi melkein saada puudutus. Viimeksi ainakin sattui enemmän kuin itse hampaiden poisto. :eek:

On hammaslääkärissä välillä ihan leppoisaakin. Ottaa aluksi kunnon puudutuksen ja lopun operaation ajan nauttii kyydistä. Yleensä onnistuu.

Silti hammaslääkäriin meno tuntuu aina yhtä vastenmieliseltä, vaikka ainoastaan kerran operaatio on sattunut. Ja se oli tavallisen porauksen yhteydessä. Juurihoito, kahden viisaudenhampaan repiminen ja kahden samanlaisen leikkaaminen eivät tuntuneet juuri miltään (tuntuivat kyllä, mutta eivät sattuneet.) Ach, pitäisikin kohta varata aika tarkastukseen...

No niin, nyt on hyvä kun pääsee avautumaan.

Perseestähän se on, kun taitaa olla heikot hampaat etc. kun tuskin niillä, jotka koulussa etc. vetää ihan helevetisti karkkia ja limsaa on näin paljon reikiä. Itse vedän näitä silloi tällöin eli viikonloppuisin ja JOSKUS muulloin, mutta vuoden aikana silti viisi reikää. GG. Harjaus ei kuulemma tarpeeksi huolellista, voihan se niinkin olla. Voisikohan sen ientulehduksen yläetuhampaiden kohdalla merkki olla vaikkapa se, että juodessa jos juoma (mikä vain juoma) tulee suoraan ylähampaita kohden, niin se kirpaisee helekutin kivasti siitä?

Lyhyesti sanottuna kyllä. Iso mies puristaa käsinojia rystyset valkoisina :D Pennusta lähtien ollut aika kova paniikki aina hammaslääkärissä. Vanhemmiten vähän lievempänä onneksi.

Syystä jota en tiedä kärsin ankarasta hammaslääkärikammosta. Silti olin pitkään sillä linjalla, että huonontukoon hampaat niin kauan, että pääsen ensiavun ja nukutuksen kautta hoitoon, jossa laitetaan samalla kaikki kuntoon. Nyt vähän harmittaa kun olisi ehkä päässy vähemmällä käymällä oma-aloitteisesti vähän useammin...

En omaa karmeita kokemuksia menneisyydestä, en varsinaisesti pelkää ja hampaita on paikattu tähän mennessä kaksi kertaa, mutta silti... Ensimmäisellä kerralla tuli puudustuspiikin jälkeen vartin tauko kun meinasi taju lähteä.. Jostain syystä älytön hikoilu ja ahdistus alkaa jo odotushuoneessa. Joutuu aina pinnistelemään ihan tosissaan, että yleensä saa ajan varattua. Viimeisin paikkaus puudutuksineen meni tosin ilman mitään ongelmia, mutta silti odotan kauhulla seuraavaa, ensi keskiviikon, paikkausta. En ole toistaiseksi joutunut kokeilemaan rauhoittavia tai mitään muitakaan puudustuspiikkiä kummempia aineita.

Muksuna tuli rautojen takia ravattua hammaslääkärissä. eipä kerenny pelkoja tulemaan.
nykyään jos on paikattavaa lekuri kysyy tarviiko puudutusta ja vastaus on ei.
ei se vihlase kuin pari kertaa ja jos enempi porataan niin sama juttu. terveisin juurihoito ilman puudusta. eihän siinä paikkauksen jälkeen tunne mitään, kun lekuri kysyy tuntuuko että painaisi mikään jos on puudutettu.
Itse en jostain syystä voi käsittää hammasllääkäri pelkoa ellei sitten lapsena ole ollut jotain ihan hirveitä kokemuksia.

En pelkää, mutta sapettaa kun hammaslääketiede on edelleen ihan kivikaudella muuhun lääketieteeseen verrattuna. Hammaslääkäreiden ammattitaitokin saa näköjään olla ihan mitä hyvänsä. Sama hammas on yhden mukaan reikiä täynnä, toinen väittää sen vain haljenneen juurta myöten, kolmas toteaa vain pienen halkeaman ja neljäs väittää ettei hampaassa ole mitään vikaa. Siis näin ihan kirjaimellisesti on käynyt. Vieläkään en tiedä mikä on totuus. Luota näihin sitten...:curs:

En pelkää, mutta sapettaa kun hammaslääketiede on edelleen ihan kivikaudella muuhun lääketieteeseen verrattuna. Hammaslääkäreiden ammattitaitokin saa näköjään olla ihan mitä hyvänsä. Sama hammas on yhden mukaan reikiä täynnä, toinen väittää sen vain haljenneen juurta myöten, kolmas toteaa vain pienen halkeaman ja neljäs väittää ettei hampaassa ole mitään vikaa. Siis näin ihan kirjaimellisesti on käynyt. Vieläkään en tiedä mikä on totuus. Luota näihin sitten...:curs:

Tuo on totta. Mulla oli yksi kulmahammas rikki ja kun vihdoin pääsis kunnalliseen hammashoitoon niin hammaslääkäri väitti että ei siihen voi sattua, kun se hammas on kuollut. Vänkäsin sen kanssa asiasta jonkin aikaa ja suostui lopulta laittamaan siihen lääkepaikan, mutta paikkasi yhden toisen reijän ja sattui aivan perkeleesti vaikka oli puudutettu.

Seuraavalla kerralla tähtäsin yksityiselle hammaslääkärille, joka totesi tämän kuolleen hampaan ihan helposti paikattavaksi eikä poistaa siis tarvitse, rakenteli samalla jotain muutakin kalustossa. Tällä kertaa puudutus vei kaiken kivun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom