Hammaslääkärikokemuksia? Pelkäätkö? :)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
hampilekurille pitäisi mennä ja kyllä kait se yksityiselle kallistuu... pelkään aivan tolkuttomasti hampilekuria vaikka siellä on pentuna joutunut juoksemaan enemmän kuin tarpeeksi ja tästä varmaan johtuu myös se että jo pari vuotta on tullut tuotakin reissua jo lykättyä ;) toivottavasti ne tuolla yksityisellä puolella tosiaan reagoi asiakkaan pelkotiloihin asianmukaisella tavalla (esim. nuijanukuttamalla) :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole pelkoa. Oman mutsin ammatti joten olen varmaankin tavallaan jo pienestä pitäen opetettu positiiviseen suhtautumiseen mitä tulee hampaiden pesemiseen, hoidattamiseen jne.

Olen nyt 26-vuotias eikä yhtään reikää ollut koskaan. Yhden kerran kolmen raapaisun verran on poistettu hammaskiveä alaetuhampaiden takaa tyyliin rips-rips-rips ja siinä se. Oikeaoppinen hampaidenpesu, laadukas hammastahna, xylitol-purukumin jäystäminen ja mineraaliton/vähäbakteerinen sylki [kariesta aiheuttavat bakteerit siis] ovat varmaankin avainsana hampaideni kuntoon.

Itse pidän hammaslääkärissä käyntiä miellyttävänä koska saan aina putsin hampaille ja siellä olo kestää 15min maksimissaan. Noin 3 vuoden välein olen käynyt, tiheämmille käynneille ei tarvetta ja mutsi tsekkaa hampaitani usein noin silmämääräisesti ihan kyläillessä. Hammaslääkärissä ainoa epämukava kokemus on se että itselläni on pieni suu joten huulipielet on aina ihan veressä ja poskia kolottaa kun on tuppuja koko kita täynnä.

Hammaslääkäripelko on yleensä, jopa 90% vanhempien aiheuttamaa [ei tahallista vaan enemmänkin omien pelkojen siirtämistä lapseen jota näkee paljon hammashoitoloissa, lapset pelkäävät yleensä koska vanhemmat edesauttavat sitä käytöksellään]. Tulee siis usein kasvatuksen mukana tai jonkun traumaattisen hammaslääkärikerran jälkeen. Nykyajan lapset pelkäävät vähemmän sillä hammashoito on jo pitkään ollut ihan erilaista kuin sellaisten lasten vanhemmilla joiden vanhempien hammashoito on hoidettu 30-60 luvulla. 70-luvun jälkeen kokemukset [samoin ihmisten hampaiden kunto] on ollut selkeästi parempia.

Ne lapset keille hampaiden hoitamisesta on tehty hauskaa puuhaa ja hammaslääkärikäynneistä palkitsevia 'retkiä' suhtautuvat myös aikuisiässä joko positiivisesti tai neutraalisti hammashoitoon. Itselläni lapsuuteen liittyi paljon hammaslääkärileikkejä ihan esim iltapesun yhteydessä jolloin äiti odotti minua vessassa, mulla oli helmet ja rimpsumekko ja olin eteisessä 'odotustuolilla' lehteä lukien ja sitten minut kutsuttiin huutaen Neiti sitä ja sitä. Sitten äiti esitti kaikkia juttuja ja kehui hampaita ja harjasi niitä ja sain jonkun 'muiston' kuten hammaslääkärissä oikeasti, esim uuden kiiltokuvan. Tämä oli siis leikki jota leikittiin välillä, ja usein hampaita pestessä luettiin loruja yms jotta tiedän että hampaiden pesu kestää aina tietyn aikaa. Esim: Ylähampaat pestiin tahdissa: eet tvoo tree fyyra fem sex sjuu otto niiu tiiu elva tolva loppakorva :D ja sama alahampaille jne. Näin tiesin ettei 'piina' kestä kauaa vaan aina lorun ajan.

Tätä samaa käytetään aikuisillekin osaavassa hammashoidossa, esim äitini kertoo potilaille etukäteen jos joku sattuu, ja KAUANKO sattuu. Esim: nyt hieman vihloo, aion porata sen aikaa kun lasken viiteen. Ja sitten laskee viiteen 1 2 3 4 5 ja poraus loppuu ja pieni tauko jne.

Ne ketkä pelkäävät puudutusta: Älkää ottako suoraan piikkiä, vaan pyytäkää puudutusgeeli kohtaan jonne piikki laitetaan, näin ette tunne kipua ollenkaan. Jos poran ääni häiritsee, ottakaa korvalappustereot mukaan! Hyvin yleinen käytäntö ;)

Tove sanoi:
"miten nuori nainen suostuu porattavaksi ilman puudutusta, niillä on yleensä niin matala kipukynnys..." .

höh, en minäkään puudutusta ottanut silloin kun ainoa reikäni paikattiin. Äiti on sanonut, että jos vaan paikataan, puudutuspiikit sattuu paljon enemmän kuin poraaminen. Sitäpaitsi tutkimusten mukaan naisilla on miehiä korkeampi kipukynnys -eri asia sitten on, onko nuoret naiset yleensä sellaisia inkuvinkuja, että pelottaa ja siksi otetaan se puudutus.

:offtopic: itse asiassa pitäisi puhua kivunsietokyvystä, koska kipukynnys (=kohta, missä tunne mielletään kivuksi) on melko samanlainen eri ihmisillä -miten paljon kipua sitten kestää, on yksilöllistä. Tällaisestakin tutkimuksesta olen lukenut.

reinhardt sanoi:
Äiti on sanonut, että jos vaan paikataan, puudutuspiikit sattuu paljon enemmän kuin poraaminen.

Onkohan puudutustekniikat parantuneet vai mitä, mutta nykyään ne puudutuspiikit ei tunnu yhtään miltään, ei siis oikein edes tiedä joko se piikki sinne meni vai ei. Tai sitten minulla on vaan joku ihmeen taitava hammaslääkäri.

Jaa... viimeksi tuli käytyä hammaslääkärillä jokseenkin tasan 15 vuotta sitten. Eipä ole ollut tarvetta käydä.

Mää ole luamu :D .

Inha ajatus että joku änkeää suuhun, vaikka mitään varsinaisia kauhukokemuksia ei olekaan edes koulusta.

reinhardt sanoi:
höh, en minäkään puudutusta ottanut silloin kun ainoa reikäni paikattiin. Äiti on sanonut, että jos vaan paikataan, puudutuspiikit sattuu paljon enemmän kuin poraaminen. Sitäpaitsi tutkimusten mukaan naisilla on miehiä korkeampi kipukynnys -eri asia sitten on, onko nuoret naiset yleensä sellaisia inkuvinkuja, että pelottaa ja siksi otetaan se puudutus.

:offtopic: itse asiassa pitäisi puhua kivunsietokyvystä, koska kipukynnys (=kohta, missä tunne mielletään kivuksi) on melko samanlainen eri ihmisillä -miten paljon kipua sitten kestää, on yksilöllistä. Tällaisestakin tutkimuksesta olen lukenut.

Mulla on tasan kerran yritetty porata ilman puudutusta. En tiedä oliko hammaslääkärin ammattitaidottomuutta vai eikä mulla ole kipukynnystä ollenkaan, mutta se vihloi aivan saatanasti lähes alust asti. Mulla ei paikata pienintäkään reikää ilman puudutusta!

Ite oon leikkinyt pienempänä pari kertaa tosimiestä, enkä oo ottanut puudutusta.
Toinen kerta meni ihan kivuttomasti kun kyseessä oli vaan porausta ja paikkausta.
Toinen kerta ei ollutkaan ihan niin helppo: piti ottaa juuret veke paskaksi menneestä maitohampaasta, enhän mä mitään puudutusta halunnut. Sitten kun lekuri tunki suuhun jonkun helvetin taltan ja pihdit niin kyllä silloin kävi pipi.

Tulipas mieleen, että kertaalleen juurihoido(i)ssa olen kökötellyt ja se oli ehkä siedettävintä hommaa mitä hammaslääkärissä mulle on tehty. Kauhujuttuja kuulleena sitä mietti pitkään, mutta ei kyllä ollut mulla siinä mitään ongelmaa.

Mulla on tehty juurihoito kunnallisessa hammashoitolassa ilman puudutusta ja kyllä meinasi itku tulla. Sellainen tunne, että olisin mielummin ottanut tunnin rehdisti turpaan kuin kärsinyt sitä hermoissa vihlovaa kipua. Siitä on vajaa 10 vuotta aikaa ja ihmettelen, että ne edes teki sen ilman puudutusta. Ite en silloin älynnyt pyytää kun ei aiemmin ollut mikään tuntunut hammaslääkärissä (ja tietty miehekkäästi piti kestää loppuun saakka :david: ).Ton jälkeen monen kommentit oli että wtf kun kerroin ettei käytetty puudutusta.

Tänään poistettiin kaksi viisaudenhammasta yksityisellä. Olen karttanut kunnallisia sen jälkeen kun piti alkaa ite maksamaan. Operaatio kesti noin puoli tuntia kun toinen hammas oli hiukan tulehtunut. Ei ollut kovin paha setti.

0 reikää :rock: Skidinä mulla oli hammasraudat, ja silloin tuli käytyä enemmän hampilekurissa. En pidä hammaslääkärissä käyntiä elämän mukavimpien asioiden joukossa, mutta en kyllä osaa pelätäkään. Jälkikäteen on aina kyllä mahtavan puhdas tunne suussa, kun on raavittu kaikki plakit ja kivet pois. Suosittelen säännöllistä hammaslangan käyttöä ja harjausta 2xpvä :D :pepsodent:

Juu ei tuo nyt pelota, mutta ei siellä voi sanoo et hauskaakaan ois....
Ehkä hauskin kokemus on ku hammaslääkäri täti siin ronkkii kuontaloo ja sit kysäsee oonko ruotsalaine...Olin siinä sitte, että: "täh!?" "joo ku sä et oikee puhu mitään ja sukunimikin on tollane" siinä sitte oltii, että juu ihan hyvin tää suomi taittuu, mutta vähä vaikee puhuu ku on leluu suussa kokoaja :D

e.typo

Wanha thread ylös.. Nyt olis sitten ilmeisesti aika mennä hammaslääkäriin. Hammasta kolottaa ja pitäisi varata aika. Pelkään ihan oikeasti hammaslääkäriä ja on aika helvetin noloa myöntää sitä. minua saa mielummin lyödä nyrkillä namaan kun antaa hammaslääkärin käyttää niitä kidutusvälineitä.

Onko jollain antaan vinkkiä hyvästä Helsinkiläisestä yksityisestä hammaslääkäristä, joka ehkä osaisi ymmärtää tällaista luupäätä? voi heittää vaikka privalla tai sitten tähän. Aikaa on viime käynnistä kolme vuotta ja vaikka kuinka lupaan, että nyt käydään vuoden välein niin jotenkin sen vaan aktiivisesti unohtaa :jahas:. Saapa taas nähdä mikä kaaos siellä odottaa.

Olin viime viikolla itse ihan samassa tilanteessa, hammasta särki niin ettei syömään pystynyt. Soitin hesan kaupungin hammaslääkärin ajanvaraus numeroon ja antoivat vielä samalla päivälle ajan. Lekuri tuuppasi puudutuspiikin suoraan ennen operointia ja ei sattunut yhtään. Hammas tuli kuntoon ja voi pojat että sitä oli kiitollinen :)

Mulla on aika vahva käsitys siitä, että ihan helpolla ei tästä päästä. Siis toi kolottava hammas on varmaan jäävuoren huippu ja samalla ajattelin hieman tiedustella mitä maksaa tuollaiset rajummat korjaukset kalustoon.. Mielummin menen yksityiselle vaikka se hieman enemmän maksaisikin.

Eipä tuo hammaslääkäri mitenkään pelota.
Ainoa "hauska" tapahtuma oli, kun ala-asteella kävin näyttämässä hampaita ja samalla lekuri vetäs pois heiluvan hampaan, niin se sitten tippui niistä pihdeistä mun kurkun suulle ja arvata saattaa, kun suuta on pitänyt auki jo tovin, ei pystynyt sitten olemaan nielemättä ju klunk meni hammas masuun.

Wanha thread ylös.. Nyt olis sitten ilmeisesti aika mennä hammaslääkäriin. Hammasta kolottaa ja pitäisi varata aika. Pelkään ihan oikeasti hammaslääkäriä ja on aika helvetin noloa myöntää sitä. minua saa mielummin lyödä nyrkillä namaan kun antaa hammaslääkärin käyttää niitä kidutusvälineitä.

Onko jollain antaan vinkkiä hyvästä Helsinkiläisestä yksityisestä hammaslääkäristä, joka ehkä osaisi ymmärtää tällaista luupäätä? voi heittää vaikka privalla tai sitten tähän. Aikaa on viime käynnistä kolme vuotta ja vaikka kuinka lupaan, että nyt käydään vuoden välein niin jotenkin sen vaan aktiivisesti unohtaa :jahas:. Saapa taas nähdä mikä kaaos siellä odottaa.

Kaisaniemessäon hammaslääkärikammoisille suunnattu lafka. Kannattaa mennä, kaveri suositteli. Saa vaikka nukutuksen jos haluaa.

Itsellä oli aikaisemmin melkoinen hammaslääkärin pelko, tästä syystä jäi useampi vuosi tarkastuksissa väliin. Pelko alkoi vähenemään pikkuhiljaa ammattitaitoisen henkilökunnan ja hyvän palvelun ansiosta, suurkiitos vaan Rovaniemen yths:n hamppilääkärille. Ilmeisesti sielläkin huomattiin, että ne ensimmäiset hoidot olivat melkoista myrkkyä kun tarjosivat diapamia mielenrauhan saavuttamiseksi.

Viimeksi oli kyllä varsin positiivinen reissu hammaslekurilla. Kahta poskihammasta oli juilinut pahemman kerran ja edellisella kerralla vastaavaan tuntemukseen hoitona oli juurihoito. Onneksi juilimisen syyksi paljastui flunssaliman aiheuttama paine poskionteloissa juuri näissä juurihoidetuissa hampaissa. Hieman kyllä oli yläkuloinen fiilis kun tämä selvisi.

Itselläni revittiin alaviisaudenhampaat intissä ja kokemus oli aika karmea. Lekuri lupaili, että aikaa menisi yhden hampaan poistoon n. 15min, mutta kumpaakin kaivettiin kolme varttia (poistettiin eri kerroilla kyllä). Etenkin jälkimmäinen oli niin tiukassa, että lääkäri lopulta nousi ylös, painoi toisella kädellä päätä hoitotuoliin ja väänsi:itku: Kyllä oli kivaa naama veressä hiippailla huoneesta ulos:evil:

Hammaslääkäriä en pelkää, mutta erittäin epämukava paikka se on

Mikä tuossa viisaudenhampaiden irti vääntämisessä oikein on ideana? Minulla ainakin lekuri lohkaisi sirkkelillä hampaan kolmeen osaan ja vain nyppäs osat kuopastaan. Ei mennyt kuin se kymmenen minuuttia. Miksi niitä pitää alkaa kokonaisena repimään? Kertokaa, jos joku tietää perusteluita tälle.

Ny on hammaslääkäri varattu. On se kumma miten aikuinen ihminen voi tuollaista asiaa noin paljon hikoilla. Nettiä selatessa huomasin kyllä, että en ole ainoa, jolla on hammaslääkärikammo. Lohduttavaa tai sitten ei.

Viikon päästä on aika ja kun ei nyt mitään sen akuutimpaa ole niin odottelen kyllä. Hammas ei varsinaisesti särje vaan "tuntuu" ikävältä ja silloin tällöin voi vihlaista. Saas nähdä miten ukon käy. Mahtaa olla sopiva lasku tulossa :itku:.

Sanoin heti puhelimessa, että meikäläinen on sitten vältellyt hammaslääkäriä taas useamman vuoden ja varmasti melkoinen kaaos odottaa.

Miksei näitä asioita voi hoitaa ajallaan :wall: :wall:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom