Otin tilapäisesti käyttöön vasemman aivopuoliskoni, jotta voisin kritisoida ehdotusta SDP/SAK/punamafia-näkökulmasta:lej sanoi:Noin mä sen ainakin ymmärtäisin, mutta se kuulostaa liian fiksulta ollaaksen totta, tai ainakaan ikinä toteutettavissa, koska vasurit varmasti pitävät systeemiä ihmisiarvoa alentavana ja työläisten etua polkevana. Kiitos siis jo etukäteen SDP ja SAK.
1. Ehdotus vähentää pysyviä työpaikkoja. Työnantajat teettävät mieluummin töitä työttömillä kuin palkkaavat vakituisia työntekijöitä. Tämä lisää palkansaajan epävarmuutta ja tekee mahdottomaksi pitkän ajan suunnitelmien tekemisen. Eihän sitä lainaakaan saa pankista ilman vakituista työtä.
2. Hyvinvointiyhteiskunta vaarantuu.
3. Työnantajat vaan haluavat kyykyttää työntekijöitä vielä nykyistä enemmän hyödyntämällä vielä työttömiäkin.
4. Punakone köhii.
5. Hyvinvointiyhteiskunta.
Kyllä vaikuttavat juuri tuohon työttömyyspäivärahan suuruuteen. Laskelma oli tosiaan yksinkertaistettu.training_addict sanoi:Eikös noi tulot kuitenkin vaikuta nykyiselläänkin tukiin? Eli ei noita säästöjä voi ihan noin yksinkertaisesti laskea.
Tuo mallihan vaikuttaisi suoraan vain työvoiman tarjontaan, jonka pitäisi lisääntyä. Oletuksena on ilmeisesti, että työvoimalle on piilossa olevaa kysyntää, joka tulisi esiin, jos työttömien osallistumista työmarkkinoille helpotettaisiin. Mallin luojalla on ilmeisen optimistinen asenne siihen, että työttömien osaaminen ja työnantajien osaamistarve kohtaisivat. Ainakin jokin osa työttömistä on sellaista, jolla osaaminen riittää lähinnä matalan tuottavuuden aloille. Niitä ei voi saada Suomessa työnantajan näkökulmasta kannattaviksi. Yksikään suomalainen työtön ei ole valmis tekemään elektroniikan kokoamistyötä samaan hintaan kuin kiinalainen.training_addict sanoi:Selväähän on, että niitä tukia jotenkin olis syytä muuttaa, mutta mä en kyllä vielä vakuuttunu, että tosta mallista nyt pitäis jo ottallaan nähdä, että se poistaa työttömyyden parissa vuodessa.
Älä käy sörkkimään mun saavutettuja etuja.training_addict sanoi:mikäli ei aivan mettään mene niin näyttäs, että lIhaa tienais 40e vähemmän, eli just saman verran paljonko vähemmän valtio maksais nykyään tukia....