Half-Life 2: 16.11.2004

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Ohhoh, täähän on menny tulikivenkatkuseks väittelyks :hyper:
Eipä täälläkään foorumilla noissa muissa threadeissa esim. Leffa ja Musa puolella kukaan itke waretamisesta tai varsinkaan kun puhutaan käyttöjärjestelmistä ja ohjelmista. Veikkaampa että jokainen joka tässä threadissa inisee warettamisesta on joskus elämässään imuttanut mp3:sia ja Ronnien "Cost Of redemptionin" jne. mikä ero siinä on esim. HL2:seen verrattuna ? Veikkaampa että että purukkaa vaan luule ettei waret toimi tai että menee aikaa enne kun peli on mahdollista warettaa. HL2 ilmesty 16.11 ja toimiva 3.9GB DVD oli ladattavissa iltapäivällä 17.11 :rolleyes:
Ja vielä tohon CS Sourceen, warella pelaaminen ei aiheuta kickbannia eikä epää alkuperäsen pelin omistajien pääsyä servuille, eli kukaan alkuperäsen HL2:sen omistajista ei jää kylmäksi sen takia että oma cd-key olisi jollain ware peelolla käytössä. Valve saa takuulla ihan kivat voitot vaikka peli onkin cräkätty, ja Steam systeemi on ehkä pelihistorian paskin keksintö IMHO.
 
Tuo ei ole verrattavissa tuohon banaanijuttuun. Jos menisin kloonauskojeen kanssa kauppaan ja kloonaisin itselleni banaaneja käyttämällä jotain chiquitaa mallina ja jättäisin tuon chiquitan kuitenkin kauppaan, se olisi verrattavissa siihen. En tajua, mikä siinä on nyt niin vaikeata käsittää, ettei pelintekijä menetä mitään jos hänen pelinsä imutetaan netistä. Vain jos tehdään valinta pelin ostamisen ja imuttamisen välillä, niin silloin menettää asiakkaan, ei peliä.

On myös hassua kuinka pelit myyvät enemmän kuin koskaan, vaikka yhteyksiä, joilla pelejä imutetaan vain halpenevat ja nopuetuvat ja niitä on melkein jokaisella. Sitten itketään, että waretus tappaa pelit.
 
Enpä oikeen muutenkaan ymmärrä tätä dempparin (huomionhakuista?) HL2 dissaamista. Joka asiasta pitää keksiä jotain valitettavaa vaikka se nyt olikin paras FPS-peli moniin vuosiin (Ehkä kaikkien aikojen) ja jos joku kyseistä peliä kehuu "Huomaa ettei selvästikään ole peliarvostelija." Sitten vielä tämä "paskaa saa warettaa" logiikka. En tiedä ostitko oman pelisi, mutta kaipa minäkin voin sanoa jokaista peliä paskaksi vain sen takia, että voin sen hyvällä omallatunnolla sitten warettaa. Muutenkin, kuinka moni pelaa oikeasti paskan pelin loppuun asti ~12 tunnissa?
 
demppari sanoi:
En tajua, mikä siinä on nyt niin vaikeata käsittää, ettei pelintekijä menetä mitään jos hänen pelinsä imutetaan netistä. Vain jos tehdään valinta pelin ostamisen ja imuttamisen välillä, niin silloin menettää asiakkaan, ei peliä.

Pelintekijä ei myy cd-levyjä tai dvd-levyjä, vaan ohjelmakoodia sekä niitä muita tiedostoja, (~dataa). Ajatellaan että olisit kirjailija, ja kirjasi menisi nettiin jakoon saman tien kun kirjoittaisit sitä. Kukaan ei ostaisi oikeutta lukea kirjaasi, mutta kaikki lukisivat sitä. Toinen esimerkki: työskentelet lvi-asiantuntijana rakennusfirmalle, ja vastaat siitä että työ tulee tehtyä asianmukaisesti. Tilikauden päätyttyä menet kinuamaan työantajalta rahojasi, mutta hän sanookin että mene vain kotiisi siitä. Sanot että soitat poliisille, ja työnantaja kysyy että miksi, emmehän me ole sinulta mitään vieneet.

Yritä aluksi tajuta se että kaikki mikä on kaupan ei ole materiaalista, hyödykkeitä on monenlaisia, jota voit kysäistä vaikkapa hierojalta. Valven päämyyntiartikkeli eivät ole cd-levyt, ja heille on varmaankin likimain sama missä muodossa peli leviää, kunhan he saavat siitä asianmukaiset tekijänoikeusmaksut.
 
Stryker sanoi:
Ohhoh, täähän on menny tulikivenkatkuseks väittelyks :hyper:
Eipä täälläkään foorumilla noissa muissa threadeissa esim. Leffa ja Musa puolella kukaan itke waretamisesta tai varsinkaan kun puhutaan käyttöjärjestelmistä ja ohjelmista.


Ja tämä on yksi asia mikä on häirinnyt minua jo pitkään... Täällä saa warettaa mitä tahansa kuhan se ei vaan satu olemaan verkkokaupassa myynnissä.
Minusta nyt on vain melkoisen kummallista että kaupallisen yrityksen sivuilla annetaan ohjeita lainrikkomista varten (no, onhan täällä tosin tuo douppinki aluekkin...) En ole vain jaksanut asiasta suuremmin valittaa, sillä tärkeimmän asian tämä sivusto hoitaa loistavasti.

ps. Musiikin imurointi ei ole vielä laitonta (kohta on), mutta jakaminen on.
En tosin harrasta sitäkään.
 
Weakling sanoi:
Enpä oikeen muutenkaan ymmärrä tätä dempparin (huomionhakuista?) HL2 dissaamista. Joka asiasta pitää keksiä jotain valitettavaa vaikka se nyt olikin paras FPS-peli moniin vuosiin (Ehkä kaikkien aikojen) ja jos joku kyseistä peliä kehuu "Huomaa ettei selvästikään ole peliarvostelija." Sitten vielä tämä "paskaa saa warettaa" logiikka. En tiedä ostitko oman pelisi, mutta kaipa minäkin voin sanoa jokaista peliä paskaksi vain sen takia, että voin sen hyvällä omallatunnolla sitten warettaa. Muutenkin, kuinka moni pelaa oikeasti paskan pelin loppuun asti ~12 tunnissa?

Missä vaiheessa olen ilmaissut mielipiteeni HL2:sta? Mielipiteeni siitä on se, että se ei ole täydellinen, niin kuin usein mainostetaan. Pelissä oli paljon potentiaalia, joka on pilattu perinteisellä massapelilinjalla: peliin on pakolla ängetty mukaan se nainen, jota murrosikäiset sitten zoomailevat ja joka lähentelee, tosin lievästi, pelaajaa. Toinen on tämä pelaajan perseennuolenta, jota harrastetaan koko pelin läpi. Jokainen hahmo on hirveän iloinen nähdessään pelaajan ja tämän sankariteoista nalkutetaan jatkuvasti.

"Paskaa saa warettaa" -logiikka perustuu siihen, ettei tueta paskaa, vaan rahaa suodetaan hyvien pelien tekijöille, jotta he voisivat tehdä niitä lisää.
 
Mikä teki Star Wars -elokuvista maailmanlaajuisia kassamenestyksiä mukaan lukien erinomaiset taiteelliset arvostelut kriitikoilta? No tietenkin se että osattiin käyttää yleismaailmallisia teemoja fiksulla tavalla niin että leffa uppoaa katsojaan sekä Intiassa, Suomessa kuin myöskin Amerikassa.

HL2-peli on jo syntyessään klassikko em. fiksujen oivallusten ansiosta. Hyvän ja pahan taistelu johon pelaaja voi vaikuttaa omalla pelaamisellaan. Ja juuri sellaiset persoonalliset henkilöhahmot kuten Star Wars -elokuvissa, huumori mukaan lukien.

Tekniset meriitit on jo käyty läpi moneen kertaan, engine on ymmärtääkseni sama jota on käytetty Toy Story -elokuvan tekemisessä.

EDIT: Pelasin eilen CS:Sourcea ja täytyypä sanoa että loistava re-make vanhasta kunnon countterista. Nyt varmaan tulee taas mätettyä tätäkin klassikkoa - ja laillisesti kaupasta ostetun HL2-DVD:n omistajana, toisin kuin warepellet jotka kaunistelee sitä tosiasiaa että he ovat varkaita rikkoessaan tekijänoikeuksia.
 
demppari sanoi:
Mistä repäiset tuon, että peli oltaisiin ostettu jos se kerran on waretettu?

Varastaminen on hieman vakavampaa kuin laiton kopioiminen. Yhtiö ei menetä mitään kopioinnissa. Jos pelin varastaa fyysisesti, tuote on menetetty, ja sen tekemiseen menneet rahat ovat myös.

Nyt on tainnu mennä puurot ja vellit vähän sekaisin, samalla tavalla tuotteen varastamista on laiton kopiointi kuin fyysisen tavaran varastaminen. Tuotehan vain välitetään ihmisille fyysisellä välineellä, tässä tapauksessa koodi on varsinainen tuote, eikä levy millä se jaetaan.

Itse warettamiseen en puutu, koska olen tehnyt sitä itsekin, mutta kyllähän se warettaminen sinänsä on varastamista, niin kauan kuin siitä ei tuomita ja riski jäädä kiinni on olematonta warettamista tehdään.

Kaikista parasta on kokeilla demoa, pelistä yms. ja päättää kannattaako maksaa kyseisestä tuotteesta. Itse en ainakaan osta mitään peliä, kokeilematta.

Itse peliin Half Life 2 on mielestäni parhaita pelejä mitä on tehty, harvoin enää itseä mikään peli on säväyttänyt, mutta tässä on sitä jotakin.
Omasta mielestäni parhain grafiikka nykypeleistä, tarpeeksi realistinen ei karkkimainen, varsinkin ulkomaisemat, vesi ja auringonloiste ovat todella onnistuneita. Fysiikkaa on käytetty hyvin hyväksi, vaikka sitä olisi voinut käyttää monella muullakin tavalla ja pelattavuus on kohdillaan, ei ylimääräisiä viiveitä ja muutenkin toimii kuin junan vessa. Tarinakin ihan ok.

Huonoina puolina kulkuneuvojen ajettavuus, joka olisi voinut olla parempi,
äänien ongelmat ja tietysti lataukset eri kenttien välillä.

Counter Strike oli mielestäni pettymys, koska fysiikkaa ei ole käytetty hyväksi.
Siinä olisi ollut makoisaa, jos olisi voinut rakentaa tavaroista barrikaadeja ja kiivetä katoille laatikoiden avulla, tai tehdä ansoja vastustajille.
Pelin alussa täytyisi olla vain parin minuutin aika tehdä muutoksia näillä esineillä ja näin kenttä olisi erilainen joka kerta.

Omat pisteet Half Life 2 = 95 :worship:
Counter Strike = 85 :thumbs:
 
Star Wars on kopioitu Hidden Fortressista, HL2:n hyvän ja pahan taistelu, johon ei voi vaikuttaa pelaamisellaan taas ei ole mitään uutta. Jedi Knightissa taas sai valita onko hyvä vai paha ja se jopa vaikuttikin pelaamiseen, ei paljoa mutta kuitenkin. Fallouteissa hyvän ja pahan välinen ero taas on aivan omaa luokkaansa. Ja hahmot eivät ole kovinkaan persoonallisia, kaikki on nähty jo kertaalleen. Planescape: Tormentissa on persoonalliset hahmot.

Se, mikä HL2:ssa on ykköseen verrattuna hyvää on sen isomman budjetin ansiosta parempaan jamaan saatu pelattavuus. Rekyyli ei enää mene vastakkaisiin suuntiin, vaan pääsääntöisesti ylöspäin, jolloin sitä voi kontrolloida. Kenttäsuunnittelu on myös saatu aivan uusiin kuosiin, kuten skriptatut kohdat, jotka eivät enää ole niin mekaanisia kuin ennen, vaikka niihin vaikuttaminen on siltikin huonohkoa. Ykkösessä esimerkiksi zombeista ei saatu minkäänlaista fiilistä ulos, toisin kuin tässä Ravenholm kentässä, joka on koko pelin kohokohta omalta osaltani ainakin. Sinänsä Half-Life 2 ei yllättänyt, sillä se ei tuonut mitään uutta genreen, koska se on massapeli, se vain hioi ideat pelattaviksi.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
demppari sanoi:
Ja juuri tämä on hienoa, että waret toimii paremmin kuin aidot pelit.
Tämä on valitettava totuus aivan liian monessa tapauksessa. Ja ilmeisesti tilanne on jo nyt sama myös leffa- ja musapuolella. Waretetun version käyttöarvo ja käytettävyys on kuluttajalle alkuperäistä tuotetta parempi. :(

demppari sanoi:
Hyviä pelejä ostetaan, juurihan sen sanoin, mutta paskat waretetaan.
Tätä yleisesti käytettyä perustelua en ole koskaan ymmärtänyt. Jos peli on kerran paska, niin miksi se pitää edes warettaa? Miksi paskaa peliä pitää päästä pelaamaan niin paljon, että on valmis loukkaamaan tekijänoikeuksia? Minun logiikallani on helpommin ymmärrettävissä hyvin pelien waretus.
 
Juoppo sanoi:
Tätä yleisesti käytettyä perustelua en ole koskaan ymmärtänyt. Jos peli on kerran paska, niin miksi se pitää edes warettaa? Miksi paskaa peliä pitää päästä pelaamaan niin paljon, että on valmis loukkaamaan tekijänoikeuksia? Minun logiikallani on helpommin ymmärrettävissä hyvin pelien waretus.

En sanonu, että paskaa peliä pitäis warettaa, mutta ei ainakaan ostaa. :p
 
demppari sanoi:
No se SW ei nyt ole se ydinasia.

On ydinasia mitä suurimmassa määrin koska HL2-pelin halutaan tuottavan voittoa kaikkialla maailmassa eikä vain amerikassa tai euroopassa. Siksi on hyvä käyttää Star Wars -elokuvissa hyväksi todettua konseptia: yleismaailmalliset teemat ja henkilöhahmot jotka vetoavat pelaajaan kulttuurisidonnaisesta kontekstista riippumatta.

Star Wars -elokuvia on tutkittu ihan tohtorinväitöskirjatasolla ja eräällä taloustieteen kurssilla tämä menestystarina on yhtenä keissinä muiden joukossa. :)
 
demppari sanoi:
Tuo sama ideahan on ollut massaviihteessä jo iät ja ajat mukana. Mitään hyvää siinä ei ole.

Ja miten niin? Jos se viihdyttää, niin silloin se kyllä täyttää tehtävänsä massaVIIHTEENÄ erinomaisen hyvin.
 
Tuota "X peliä waretettu = X*(pelin hinta) rahaa menetetty" -juttua ei kai sentään kukaan vakavalla naamalla väitä, itse veikkaisin että alle puoleen jää varsinainen tulomenetys. Persaukinen ja silloin-tällöin-pelaava -henkilö ei jokaista warettamaansa 50 euron peliä varmasti ostaisi. Toisaalta waretuksesta hyötyy suoraan esim. laitevalmistajat ja verkkoyhteyksien myyjät, tilanne kelvannee hyvin ainakin Ati:lle ja Nvidia:lle ja klassisena esimerkkinä Commodore aikanaan. Waretys on tottakai väärin, mutta tilanne ei ole ihan niin suoraviivainen...
 
Voisko joku pistää ees jonku hakusanan, mil tärppäis? Et löytäsin ware sourcen....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom