Haaste: toistomaksimi voimapyörässä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun on ollut haastetta yläkropan vetäville, yläkropan työntäville ja jaloille, niin laitetaan nyt oma haaste myös keskivartalolle. Haasteena on tehdä maksimimäärä toistoja voimapyörässä omalla kehonpainolla.

Voimapyörähaasteen säännöt:
  • Ylhäällä voimapyörä osuu jalkoihin
  • Alhaalla nenä koskettaa maata ja lonkkanivel ojentuu suoraksi
  • Vain jalkapohjat, varpaat, voimapyörä ja nenä saavat koskettaa maata suorituksen aikana
  • Yläasennossa saa huilata korkeintaan 5 s

Taas kerran kyseessä on leikkimielinen haaste ja tärkeintä on kokeilla omaa ennätystä sekä tuottaa sisältöä voimailukulttuuriin. Allekirjoittaneen suoritus tältä päivältä oli 21 kpl:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En varmasti ikinä saa 21 toistoa tyylipuhtaasti mutta koska en ole ikinä kokeillut ns. maksimia, niin sen voisin kyllä tehdä!

Kerran päissään näytin vähän miten tehdään suorinjaloin voimapyörällä toistoja. Kyllähän niitä toistoja tuli, mutta en ole sen jälkeen näyttänyt miten niitä tehdään.
Voitte kuvitella miten hallittu "kontrolli" alaselässä on sellasessa Suomimiehen nousuhumalassa kun tuota liikettä tekee.

Komea määrä toistoja LeuanvetäjäTR89! Vahva kaveri, mutta senhän kaikki jo tiesikin. Onkin vähän säälittävää laittaa tähän oma suoritus muutaman viikon takaa. Tuloksena 8 toistoa. Kymmenen saattais mennä, mutta kyllä siinä alkaa jo formi kärsiin vielä pahemmin, niin en edes yritä. Olin kuitenkin ihan tyytyväinen suoritukseeni, kun näitä aika harvoin tulee tehtyä ja ikääkin kuitenkin 46v. Seli, seli.

Standing ab wheel rollout - YouTube

Iso vaikutus täs on et millasella masiinalla tekee. Ite oon kokenu heikommin rullaavan/painavan ja renkaat käsien sivulla- rullan helpoimmaks. Pitää kattoa jos uskaltais laittaa tähän ekan videon omasta suorituksesta.

Rebound: tosi siistit kahdeksan toistoa! ...se on hienoa, että jengi ei lopeta vääntämistä iän karttuessa. Toki jonkun verran ikääntymisen myötä tapahtuu rappeutumista, mutta kyllä suurin syy suorituskyvyn laskulle usein on se, että porukka inaktivoituu. Kun liikkuu koko ikänsä, voi vanhana pappana / mummona olla vielä kovassa kunnossa. Itse on esimerkiksi kotisalilla saanut seurata 75-vuotisten painonnoston Euroopan mestarin treeniä ja täytyy sanoa, että hyvin harva samanikäinen ukko on yhtä voimakas ja notkea. Lisäksi maksimivoima ja kestävyys ovat ikääntymisen kannalta suotuisia ominaisuuksia verrattuna nopeuteen. Ja Reboundille täytyy sanoa vielä se, että maksimi- ja kestovoimahommissa kuuteenkymppiin asti pystyy pysymään tosi kovalla tasolla, joten mikään ikäloppu et todellakaan vielä ole, vaikka monessa lajissa masters-sarjoihin jo kevyesti pääsetkin.

Pelimijäs: Kaikista rankin millä itse olen tehnyt voimapyörää oli sellaiset ruosteiset vanhat akselistaan pyörivät käsipainot. Niillä sai nousuvaiheessa vetää itseään ylös ihan tosissaan, että pääsi takaisin aloitusasentoon.

Rebound: tosi siistit kahdeksan toistoa! ...se on hienoa, että jengi ei lopeta vääntämistä iän karttuessa. Toki jonkun verran ikääntymisen myötä tapahtuu rappeutumista, mutta kyllä suurin syy suorituskyvyn laskulle usein on se, että porukka inaktivoituu. Kun liikkuu koko ikänsä, voi vanhana pappana / mummona olla vielä kovassa kunnossa. Itse on esimerkiksi kotisalilla saanut seurata 75-vuotisten painonnoston Euroopan mestarin treeniä ja täytyy sanoa, että hyvin harva samanikäinen ukko on yhtä voimakas ja notkea. Lisäksi maksimivoima ja kestävyys ovat ikääntymisen kannalta suotuisia ominaisuuksia verrattuna nopeuteen. Ja Reboundille täytyy sanoa vielä se, että maksimi- ja kestovoimahommissa kuuteenkymppiin asti pystyy pysymään tosi kovalla tasolla, joten mikään ikäloppu et todellakaan vielä ole, vaikka monessa lajissa masters-sarjoihin jo kevyesti pääsetkin.
Näin on. Ei tarkoituksenani tosissaan ollut piiloutua ikäni taakse. Aloitin treenaamisen kahdenkymmen vuoden sohvallamakoilun jälkeen kolmisen vuotta sitten ja nyt olen paremmassa kunnossa kuin ikinä. Kehon kolotuksetkin johtuvat nykyään treenaamisesta, ei liikkumattomuudesta. Ihan mukavia tuloksia olen mielestäni saanut aikaan viimeisen vajaan parin vuoden aikana, lähinnä kehonpainotreenauksen puolelta. Nyt viimeiset pari kuukautta treenannu leuanvetoa, tarkoituksena on myös osallistua Kiimingin toistoleuanvetokisoihin. Katsotaan miten homman saa kalenteriin sopimaan. Viimeviikolla kokeilin treeneissä huvikseen kuinka monta leukaa menee tunnissa ja tulos ei ollu paskempi: 432. Ikä ei tosiaan ole este. Sorry off topic. Palataan voimapyörään.

On kyllä hienoa kateltavaa leuanvetäjäTR89:n videot, respect.

Ei menny yhtään, mut lähel oli. Ala-asentoon pääsen ja siinä pysyy pidossakin tovin. Takaspäin kun rupee itteään vetämään, niin silloin tullaan tonttiin.

Intoa voimapyöräl reenaamiseen tuli reilusti.

Viimeks kun tein suorilta jaloilta niin multa repes kiertäjäkalvosin yhdeksännen toiston alaslaskussa. Kiertäjäkalvosin on parantunut viimeinkin kunnolla, pitäsköhän kokeilla uudestaan ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käykö se pieni kapea rulla korvikkeena ?
e
Rebound sillä näköjään tekikin.
Joo, tuommosella Reboundinkin käyttämällä pikkurullalahan on hyvä voimapyöräillä. Itsekin omistan moisen ja käytän välillä keskivartalotreeneissä, kun olen reissun päällä. Tuollainen osista kasattava pikkurulla kulkee kätevästi matkalaukussa.

Mun mielestä kapeella rullalla on raskaampi tehdä.
Se riippuu aika paljon siitä, että minkälaisella rullalla on eniten treenannut. Itsellä ei tosin ole merkittävää eroa toistomaksimissa tai lisäpainoilla tehtävässä ykkösessä leveän ja kapean voimapyörän välillä, vaikka leveällä rullalla tulee tehtyä selvästi enemmän, koska meidän salilta sellainen löytyy. Lisäpainoennätykseni voimapyörässä olen kuitenkin tehnyt kapealla rullalla eräässä toisessa treenipaikassa. Silloin meni ykkönen 25 kg lisäpainoliivillä ja olin tuolloin 15 toiston toistomaksimikunnossa. Pitäisikin viimeistään syksyllä testata ykkösmaksimi voimapyörässä, kun toistomaksimi on kuitenkin parantunut 6 toistoa lisäpainoennätyksen tekoajoista. Olen tosiaan leuanvetäjä ja voimapyörä on itselle oheisharjoittelua, kuten muukin yleisvoimailu. Viime aikoina olen treenannut vatsoja erikseen vain kerran viikossa ja useimmilla harjoitusjaksoilla voimapyörä on muodossa tai toisessa ollut osa keskivartalotreeniä. Voimapyörä polvilta lisäpainoilla on lostava apuväline kehittämään voimia ensimmäiseen seisaalta onnistuvaan voimapyörätoistoon. Itse tein tuota liikettä aika paljon vuonna 2010 ennen kuin sain ensimmäisen voimapyöräni seisaaltaan. Fysiikkavalmennushommia eri lajein urheilijoiden kanssa tehneenä voin sanoa, että keskivartalon voimatasot ovat jo ihan kohtuullisella tasolla, kun ensimmäinen kokonainen voimapyörätoisto seisaaltaan onnistuu. Liike ei ole kuitenkaan helpoimmasta päästä...

miten siinä noin kävi :wtf:
Vaikee sanoa. Kai siinä jotain häikkää oli jo ennestään mut alaslaskiessa melkein lopussa kuulu raks ja naama lattiaan. Repes toiselta puolelta lähes kokonaan ja toiselta puolelta vähän miedommin.

Tänään koitin huvikseni, leveällä kolme toistoa - tuntui pahalta. Kapealla tein yhden ja tuntui vielä pahemmalta joten oli pakko jättää kesken. Etureidet rupes kramppaamaan :D

Se riippuu aika paljon siitä, että minkälaisella rullalla on eniten treenannut. Itsellä ei tosin ole merkittävää eroa toistomaksimissa tai lisäpainoilla tehtävässä ykkösessä leveän ja kapean voimapyörän välillä, vaikka leveällä rullalla tulee tehtyä selvästi enemmän, koska meidän salilta sellainen löytyy. Lisäpainoennätykseni voimapyörässä olen kuitenkin tehnyt kapealla rullalla eräässä toisessa treenipaikassa. Silloin meni ykkönen 25 kg lisäpainoliivillä ja olin tuolloin 15 toiston toistomaksimikunnossa. Pitäisikin viimeistään syksyllä testata ykkösmaksimi voimapyörässä, kun toistomaksimi on kuitenkin parantunut 6 toistoa lisäpainoennätyksen tekoajoista. Olen tosiaan leuanvetäjä ja voimapyörä on itselle oheisharjoittelua, kuten muukin yleisvoimailu. Viime aikoina olen treenannut vatsoja erikseen vain kerran viikossa ja useimmilla harjoitusjaksoilla voimapyörä on muodossa tai toisessa ollut osa keskivartalotreeniä. Voimapyörä polvilta lisäpainoilla on lostava apuväline kehittämään voimia ensimmäiseen seisaalta onnistuvaan voimapyörätoistoon. Itse tein tuota liikettä aika paljon vuonna 2010 ennen kuin sain ensimmäisen voimapyöräni seisaaltaan. Fysiikkavalmennushommia eri lajein urheilijoiden kanssa tehneenä voin sanoa, että keskivartalon voimatasot ovat jo ihan kohtuullisella tasolla, kun ensimmäinen kokonainen voimapyörätoisto seisaaltaan onnistuu. Liike ei ole kuitenkaan helpoimmasta päästä...

Mitenkä kyseisessä liikkeessä kannattaa lisäpainoja käyttää, jos ei löydy painoliiviä? Joskus kokeillut selässä pitää levypainoja, mutta eihän ne siellä oikein kunnolla pysy tai sitten pitää tehdä hieman vajaalla liikeradalla yläasennossa...

Mitenkä kyseisessä liikkeessä kannattaa lisäpainoja käyttää, jos ei löydy painoliiviä? Joskus kokeillut selässä pitää levypainoja, mutta eihän ne siellä oikein kunnolla pysy tai sitten pitää tehdä hieman vajaalla liikeradalla yläasennossa...
Tavallinen reppu tai urheilureppu lantiovyöllä toimii ihan hyvin. Toki painoliivi on parempi, kun paino jakaantuu tasaisesti, mutta ihan reppu tosiaan toimii. Polviltaankin tehdessä täytyy olla tarkkana, että ei laita enempää lisäpainoja kuin jaksaa hyvällä tekniikalla tehdä. Ts. selkä ei saisi päästä pahaan lordoosiin (alaspäin suuntautuvalle mutkalle) suorituksen aikana. Jos selkä pääsee lordoosiin, ei keskikropan tuki enää pidä ja homma altistaa alaselkävaivoille...

Tavallinen reppu tai urheilureppu lantiovyöllä toimii ihan hyvin. Toki painoliivi on parempi, kun paino jakaantuu tasaisesti, mutta ihan reppu tosiaan toimii. Polviltaankin tehdessä täytyy olla tarkkana, että ei laita enempää lisäpainoja kuin jaksaa hyvällä tekniikalla tehdä. Ts. selkä ei saisi päästä pahaan lordoosiin (alaspäin suuntautuvalle mutkalle) suorituksen aikana. Jos selkä pääsee lordoosiin, ei keskikropan tuki enää pidä ja homma altistaa alaselkävaivoille...

Jep. Tän takia meille joilla on lordoosia jo valmiiksi voimapyörä ei ole kovin hyvä liike. Itse en voi tehdä lähellekään täydellä liikeradalla.

Jep. Tän takia meille joilla on lordoosia jo valmiiksi voimapyörä ei ole kovin hyvä liike. Itse en voi tehdä lähellekään täydellä liikeradalla.
Varmaan sen takia sitä keskikroppaa tehdään ettei tulisi tuollaisia asentovirheitä, vaikea kuvitella vatsalihasten heikkous suhteessa selkään olisi este vaan nimenomaan kannustava tekijä tehdä voimapyörää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom