Häiritsevä alaselkäkipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hippa

Okkapukku.
VIP
Mulla on nyt monta päivää ollut häiritsevää alaselkäkipua. On vaikea laittaa sukkia tai housuja päälle. Kumartaminen sattuu. Lasten nostaminen sattuu. Istuminen sattuu. Selän pyöristäminen sattuu. Välillä sattuu enemmän, välillä vähemmän. Alaselän venytykset tekee kipeetä väärällä tavalla. Alaselkä tuntuu jäykältä ja liikkuminen on vaivalloista.

En ole loukannut itseäni. Se vaan alkoi yhtenä aamuna, kun heräsin.

Kipu sijaitsee alaselässä. Laitan tähän kuvan, johon olen merkinnyt kivun sijainnin noin suunnilleen. Välillä tuntuu, että se olisi lihaskipua ja sitten taas mietin, että olisiko joku välilevynpullistuma. Välillä kipu on koko merkityllä alueella ja välillä tuntuu, että symmetrisesti silleen, ettei keskellä ole kipua.

Että mitä tämä nyt olisi ja mitä sille voi tehdä?

(Ei ole sitten mun kuva.)

Liitteet

• nimetön.webp
    nimetön.webp
    5 KB · Katsottu: 49 966
Hmm.. lukkiutunut SI-nivel tai fasettilukko lannerangassa vois hyvinkin tulla kyseeseen eli mobilisoiva käsittely auttais niihin vaivoihin ja kipujen pitäis vähentyä/hävitä kiropraktikolla, naprapaatilla, osteopaatilla, tai omt-fyssarilla käynnin jälkeen ja itsehoito-ohjeita ks vaivaan kannattaa kysyä myös - Tietty jos sulla on sattunut olemaan äskettäin jokin infektio, niin kyseeseen vois tulla reaktiivinen tulahdus SI-nivelissä tms. ja silloin suunta ois lääkäriin, joka voi määrätä antibiootteja. Tuossa nyt pari juttua jotka vois tulla kyseeseen..

Anyways, kannattaa hoitaa kuntoon mahd. pian, niin haittavaikutukset ei säteilis sen laajemmalle alueelle tai muodostuisi virheasentoja lannerangan/lantion liikkuvuuden ollessa puutteellinen. Välilevyn ongelmat aiheuttais todennäköisesti säteilyoireita alaraajaan eli tuntopuutoksia tai heikkoutta, joten äkkiseltään en epäilis niitä jos kipu on pelkästään paikallista kuvassa näkyvällä alueella..

Mulla alko välilevy pullisteleen tossa reilu 3 vuotta sit juurikin tuolta kohtaa ja aluks se lähinnä tuntu ikävänä kipuna tuolla alueella, lopulta se sit lamaannutti kintut ja makailin sängyssä kolmisen viikkoa tyyny alaselän alla sen seurauksena.

Toi fasettilukko on vittumainen. Rintarankaan iskeny useemman kerran. Ekan kerran kun toi fasettilukko iski, vieläpä kesken viparisarjan, se tuntu aika saakelin ikävältä kun on 15 kilon kässärit tuolla hartian tasolla ja yht'äkkiä hengitys salpautuu. Nykyään osaan jo tuon fasettilukon itse avata kun fyssari sen opetti, siellä on niin paljon löysää et sen saa itse naksautettua takaisin ruotuun.

Lääkärissä tms. kannattas käydä varmaan alkuun :)

^ Ja heti oikaistaan :) No, mulla ei oo välilevyongelmista omakohtaista kokemusta, joten hyvä et kerroit tuonkin.. muistin mukaan vastailin.

^^ Reaktiivinen tulehdus* siis..

^ Ja heti oikaistaan :) No, mulla ei oo välilevyongelmista omakohtaista kokemusta, joten hyvä et kerroit tuonkin.. muistin mukaan vastailin.

No, mut mulla ei sit muuta ookkaan kun omakohtaista kokemusta vammoista, anatomiantuntemus on todella huono, vaikka oma isä on lääkäri ja lapsena luin(katsoin kuvia) isän oppikirjoja :D

Mulla on samanlaisia oireita alaselässä ja vieläpä täsmälleen samassa paikassa tuossa alaselän "putkien" ja perseen välimaastossa.
Kivut on jatkuneet mulla jo 1,5kk:ta. Onko sulla pakarat ja takareidet kipeät? Mulla veti täysin jumiin molemmat ja niiden venyttely parilla kevyellä sarjalla useamman kerran päivässä auttaa vähän kipuun. Lääkäri määräs tulehduskipulääkettä, Arcoxia 120mg auttoi myös kipuihin. Oon tässä odotellut josko itekseen parantuisi, mutta on se vissiin pakko mennä hoidattamaan ammattilaiselle..

Jos epäilee välilevynpullistumaa, niin tämä testi voi valaista asiaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Straight_leg_raise

Jos testi ei näytä punaista, niin lienee lihasperäinen ongelma (piriformis-syndrooma tms.). Tulehduskipulääkkeet, kylmägeeli ja kipeän alueen käsittely tennispallolla auttaa. Hieronta tietenkin myös.

Siitä ikävä vaiva, että eri lääkäri tai asiantuntija tuppaa antamaan aina eri vastauksen. Yleislääkäri tarjoaa buranaa ja lepoa, naprapaatti laittaa si-nivelen paikalleen (uskoo ken haluaa) ja hieroja väittää että kyseessä on lihasjumi. Erikoislääkäri passittaa magneettikuvaan, josta yli kolmikymppisellä punttarilla tietenkin jotain aina löytyy. Ei tosin välttämättä ole todellinen syy kipuihin :(

Yksityisellä kun käy niin saa kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä paremman diagnoosin. Itse olen tuon kantapään kautta oppinut. Onhan se kallista mut oma terveys on semmonen asia missä en mielellään ala pihisteleen.

Nim. Armeijassa kuvatut polvet, "jotain omituista tuolla kyllä on mut eipä kai tuosta mitään suurta haittaa ole"... Lomilla sit yksityiselle ja eihän mulla ollu kun luunsiruja tms. nivelkierukassa :D

Muutenkin juuri urheilusta aiheutuneet tai urheilusuoritukseen vaikuttavat vammat on semmosia mitkä kannattaa hoitaa kuntoon kerralla ja hyvin. Se et saa puolittaisen diagnoosin jostain arvauskeskuksen latvialaiselta lainalääkäriltä ei oo aikaan vammautuneen etu.

PS. Terveyskeskuksissa on myös hommansa osaavia lääkäreitä, mut siihen onkin sit vaikeempi vaikuttaa onko se just sun oma lääkärisi :)

Itsellä on alaselässä joku jännä tunne, joka tulee esiin jos selkää taivuttaa notkolle jompaan kumpaan suuntaan. Selkää taivuttaessa tuntuu lähinnä jäykkyydeltä ja myös nikamia painaessa tuntuu pientä kipua. Kipu tuntuu ehkä 5-10cm aloittajan kuvaa ylempänä. Rasituksessa ei huomaa mitään ja kipu jopa poistuu, esim. jos salilla tai juoksulenkin jälkeen koittaa taivuttaa selkää. Tuli aikoinaan kyykätessä ja ollut nyt arviolta pari kuukautta. Tuossa Rockvillen testissä en tuntenut mitään kipua. Normaalielämää ei kyllä haittaa ollenkaan mutta silti rasittava vaiva. Varmaan pitää fysioterapeutille mennä kun ei meinaa muuten lähteä.

saatan olla jo myöhässä, mutta itsellä oli tismalleen sama paikka kipeänä johtuen luultavasti tihentyneestä kyykkäämisestä/vetämisestä, ja hieroja neuvoi että nelikulmainen lannelihas voisi olla jumissa. sitä sitten hierottiin tunti ja sen jälkeen olen noin viikon joka päivä venytellyt ko. lihasta. alla olevan videon liike (+muu lantion seudun venyttely) on se millä sain paikan auki.

http://www.youtube.com/watch?v=6WB4_QZ32m8

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielenkiintoinen topikki koska minulla on ollut juuri samalla alueella samanlaista kipua useammin kuin kerran. Kun se kipuilu/jumitus alkaa niin se kestää useimmiten 1-3kk ja esim mavea ei kannata harkitakaan sinä aikana jos haluaa päästä vielä sängystä ylös tai saada sukkia jalkaan...

Olisi kyllä kiva tietää mistä tämä oikeasti johtuu? Kävin lääkärillä ja hän oli sitä mieltä että aiheutuu liiallisesta paineesta alaselälle joka taas johtuu selän väärästä asennosta kyykyissä ja mavessa -> vedän alaselkää kuulemma mavessa "ylisuoraksi" ja lantio on liian takana -> jotkut nikamat ääriasennossa ja ottavat liikaa painetta vastaan. Lääkäri neuvoi työntämään lantioo eteen päin ja pitämään alaselkää suoremmassa, ei yli taivutetuna. Samalla neuvoi jotain liikkeitä joilla alaselän pieniä tukilihaksia voi vahvistella. Yksi liike oli samankaltainen kuin tämä mutta n. 40 asteen etunojassa: http://www.youtube.com/watch?v=3PVfnh-oOcg Eli hyvin pientä kiertävää liikettä etunojassa, samalla lantionpohjan lihaksia jännittäen.

edit: niin sainko näistä lääkärin ohjeista apua. aika näyttää...

Välilevyn kipu ei tunnu aina selässä vaan useinkin painaa iskiashermoon ja säteilee jalkoihin.

Jos teet istumatyötä, veikkaan että etureidet/reiden ojentajat on kireällä, vetää etukumaraan huomaamatta ja alaselkä yrittää taas vetää suoraan.

Kokeile näitä:
etureisi.gif

Jos taas piriformis on kireällä, kokeile seuraavia:
pirif.gif

Kolmas vaihtoehto joka on yllättävän yleinen on huonot kengät ja sitä kautta askelluslinja menee vinoon ja asennon ja liikkeen korjaaminen tapahtuu vasta selän ja lantion alueella. Eli kokeile onko lenkkareilla helpompi olla. Toki kannattaa selvittää onko pronatoiva vai supinoiva askellus.
i_jalan_kaari_pronaatio_sivusta.gif

i_kantaluun_kaantyminen_pronaatiokulma.gif

SI-Nivel joka mainittiin tuossa on helppo itse kokeilla:

Toivottavasti näistä on apua. Itselläkin selkävaivaa joten tuttuja kuvioita. Kuitenkin jos noi ei auta, niin osteopaatti tai kiropratikko selvittää varmaan ekalla kerralla mistä on kyse ja antaa tarkemmat jumppa tai venytysohjeet.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No voi ny perskele! Sattuipa osumaan hyvin silmään tää topicci! Tein tänään aerobisen ja venyttelyn päälle vatsalihaksia ja juurikin alavatsaa eli tuota rockvillen linkkaamaa "testi" liikettä ja sattui niin pirusti heti ekasta jalkojen nostosta. Heti tuli mieleen että ei tämä nyt ihan normaalia kipua oo kun tuntuu kuin piikki lyötäis alaselkään, MUTTA niinkuin normaalisti aattelin että "no joo harjoituksen puutetta" kun kerran ekaa kertaa tein ja runnoin menemään vaan...2x15 verran viitti kiduttaa itteensä sitten ei huvittanu enää :D

Eli onko mulla nyt jotain orastavaa välilevynpullistumaa kenties tai jotain ? Ei kyllä vieläkään mitään kipuja tullut erityisemmin...joskus kyykkäilyt alkanut sattumaan alaseläs ja tietty maven jälkeen "normi" kipua mutta ei mitään suurempaa. Tosin ompa mulla noita jumejakin selkä yms. täynnä että voisko olla jotain näihinki liittyviä ? Esim toi alaselkä venytysliike jossa polvi viedään toisen yli ja käännetään kroppaa salpaa mun hengityksen kun toinen takaolkapää/latsi on niin jumis :D

Kokeilin tuossa Rahin laittamassa videossa esitetyn testin ja kivasti naksahti lonkassa. Sama juttu onnistuu myös tällä venytyksellä: http://www.yinyoga.com/ys2_2.0_asanas_recliningtwists.php Olinkin ihmetellyt, että mikä kohta siellä naksahtelee.

Tuolta samalta jooga-sivulta löytyy myös tuo piriformis-venytys nimellä swan (ja sleeping swan), hieman selkeämmin kuvattuna. Samoin kannattaa kokeilla noista asanoista bananasana, jolla itse saan jumissa olevan lonkan venymään todella hyvin, eikä tarvitse sen kummenpaa tehdä kuin maata selällään. Piriformiksen käsittelyä tennispallolla löytyy täältä: http://www.youtube.com/watch?v=HWfnAUsYUTI

Itse olen tapellut alaselän kanssa kohta viisi kuukautta. Ekat pari kuukautta tarvitsin apua jopa kenkien laittamisessa eikä salille voinut kuvitellakaan menevänsä. Vasta joogan aloittaminen ja päivittäinen harjoittaminen plus tennispallolla käsittely on auttanut. Vähitellen on voinut jo aloittaa kyykyn ja maven tekemisenkin. Lämpimät terveiset sille erikoislääkärille, joka huhtikuun alussa väitti, ettei tällä kropalla enää ikinä kyykätä :rolleyes:

Minä myös tappelin alaselän kanssa useamman vuoden. Juoksin ortopedit ja muut läpi (yksityisellä, parissa eri paikassa). Selkää kuvattiin joka asennossa, useampia kertoja. Lääkäri käski syödä tujumpia särkylääkkeitä ettei tarttis leikata ja luuduttaa (pikkuklappi jossain nikamassa). Lopulta sitten ajauduin vahingossa työfyssarille, joka tsekkasi että voi olla syy tai seuraus, mutta jaloissa noin sentin pituusero ja kipu SI-nivelessä (joka siis työntyi ulospäin). Hän neuvoi äärettömän simppelin liikkeen, jota tein selinmakuulla joka ilta pari minuuttia (lantiota heilutetaan sivulta toiselle nopeasti). Selkä oli viikon päästä kuin uusi, ja parin viikon päästä kontrollissa jalat saman mittaiset.
Tällä hetkellä selkä ei ole juilinut kuukausiin lainkaan, johtunee siitä että syvät vatsalihakset on ihan eri kunnossa kuin koskaan ennen.

Maataan selällään jalat ihan vain rentoina paikoillaan (yhdessä tai aavistuksen auki) ja sitten lantiota heilutetaan nopeasti edestakaisin siten, että jalat ikäänkuin liikkuvat pituussuunnassa suorina. Eli jos seisoen tekisit tuota, nostaisit pelkällä lantiolla suoria jalkoja vuoron perään ilmaan. Hankala selittää, ymmärsitkö? :)

Back
Ylös Bottom