Glutamiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zewrny
  • Aloitettu Aloitettu
Jouni Virtamo sanoi:
Tässä käydään jälleen kerran samaa hedelmätöntä keskustelua halvoista ja kalliista tuotteista. Niitä ei voi ollenkaan vertailla keskenään yhteismitallisilla kriteereillä.

Minä luulen, että paras ohje kaikille on nyt se, että jokainen ostaa omalle kukkarolleen sopivia tuotteita ja vastaa itse seurauksista. Yleisohjeena voi kuitenkin sanoa, että halvemmat tuotteet ovat pääsääntöisesti laadultaan huonompia kuin kalliimmat (itse en tiedä yhtään halpaa laatutuotetta), koska ne on valmistettu halvoista (= huonoista ja yleensä epäpuhtaista) raaka-aineista. Useimmat halvat glutamiinivalmisteet ovat esimerkiksi luultavasti osaksi tai kokonaan glutamiinihappoa.

Itse haluan tosiaan jotain perusteita ennen kuin alan ostamaan jotain kaksi kertaa kalliimpaa prolabia tai evolutionia pakkotoistosta. Ja jos puhutaan esim 100% kreatiini monohydraatista niin onko tuotteilla senkin jälkeen vielä jotain eroa vaikka molemmat ovat 100%?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Glutamiinitutkimus

zewrny sanoi:
Minkä merkkistä glutamiinia olette käyttäneet ja toimivaksi todenneet?

Eikös joskus ollut puhetta, että jonkun merkin glutamiini oli aika karseen makuista, joten inhimillisestä mausta plussaa :cool:

Kiitos

Pure power lehdissä nro 4-5/2003 on hyvin perusteellinen tutkimus raportti glutamiinista. Yhdessäkään tutkimuksessa ei todettu siitä olevan hyötyä. Esim. Kanadan yliopiston tutkimus. Otettiin 31 henkilöä, iältään 18-24v. ja heidät laitettiin 6 viikon painoharjoitteluohjelmalle. 17 sai glutamiinia 0,9g painokiloa kohden (varsin paljon), 14 plaseboa. Kuuden viikon jälkeen glutamiinia käyttäneiden ja plaseboa saaneiden tulokset olivat aivan samanlaisia. Ei eroa maksimivoiman kehityksessä, eikä kehon lihasten kasvussa.
Ensimmäisen artikkelissa todettiin: "Mitä useammin jotain asiaa toistetaan, sen helpommin ihmiset uskovat sen olevan totta. Kaikki tuntuvat tietävän, että glutamiini on mainio lisäravinne ja sitä kannattaa käyttää. Mutta valitettavasti tiede ei tue tätä väitettä."
Kyllähän glutamiini on tärkeä aminohappo, mutta monien proteiinien aminohappokoostumusta tutkiessa huomaa, että glutamiinia on yli 15% lähes missä tahansa proteiinivalmisteessa. Eikä niihin todellakaan ole glutamiinia erikseen lisätty. Eli homman nimi on sama, kuin vitamiinien ja mineraalienkin kanssa. Tietty määrä riittää ja enempää ei tarvita. Glutamiinia saa yleensä tarpeeksi normaaleista proteiineista.
Ja tottakai Flex lehdessä esitellään glutamiinia kehuvia tutkimustuloksia, koska sitä sen sivuilla kaupataan. Lähes kaikissa lisäravinnemainoksissa esitetään mukamas tieteellisiä tuloksia aineiden tehoista. Usein väitteet ovat sellaisia, että jos ne pitäisivät paikkansa, kyseiset aineet luokiteltaisiin lääkkeiksi. Muistuupa mieleen esim. wrangella edelleen myytävät gamma oryzanol- ja ferulihappovalmisteet, joita mainostetaan sikatehokkaiksi ja todellisuudessa on pelkkää paskaa. Itseasiassa joskus 15 vuotta sitten tyhmänä 13-vuotiaana itsekin menin näihin paskoihin rahani tuhlaamaan.

En tiedä, kaikki näköjään käyttää FAST:in glutamiinia, IMO ei ole mitään järkeä ostaa tuota FAST:in glutamiinia, sillä se maksaa ihan törkeästi! Tai ainenkin minun kukkarolleni, itse tyydyn käyttämään Boos 4 youn glutamiinia.. Siihen on sentään vielä varaa..

Mik99 sanoi:
eikös se jari mentula jossain sanonut että glutaamini on paras lisäravinne proteiniin jälkeen..:confused:

Ja glutamiini = proteiinia :hyper:

Periaatteessa kaiketi kaikista suomeen tuotavista raaka-aineista tehdään joskus labratesti tullissa. Kummaa että näitä ei missään tai kellää ole sitten kuitenkaan esittää.

juffe sanoi:
Ja glutamiini = proteiinia :hyper:
Oikeastaan, glutamiini on aminohappo, eikä proteiini :hyper: Eikös suurin osa näistä yksittäistä aminohappoa sisältävistä tuotteista ole vapaita aminohappoja, eikä siis proteiinina.

Critter sanoi:
Oikeastaan, glutamiini on aminohappo, eikä proteiini :hyper: Eikös suurin osa näistä yksittäistä aminohappoa sisältävistä tuotteista ole vapaita aminohappoja, eikä siis proteiinina.
Tyhmä kysymys, mutta edellisessä biologian kokeessa sain täydet pisteet jostain tehtävästä ja siinä sanoin, että proteiini pilkotaan ja näin siitä syntyy aminahappoja. Tehtävässä muistaakseni piti selittää mitä käy proteiinille kun sen laittaa suusta alas..

Jouni Virtamo sanoi:
Tässä käydään jälleen kerran samaa hedelmätöntä keskustelua halvoista ja kalliista tuotteista. Niitä ei voi ollenkaan vertailla keskenään yhteismitallisilla kriteereillä.

Minä luulen, että paras ohje kaikille on nyt se, että jokainen ostaa omalle kukkarolleen sopivia tuotteita ja vastaa itse seurauksista. Yleisohjeena voi kuitenkin sanoa, että halvemmat tuotteet ovat pääsääntöisesti laadultaan huonompia kuin kalliimmat (itse en tiedä yhtään halpaa laatutuotetta), koska ne on valmistettu halvoista (= huonoista ja yleensä epäpuhtaista) raaka-aineista. Useimmat halvat glutamiinivalmisteet ovat esimerkiksi luultavasti osaksi tai kokonaan glutamiinihappoa.
Vaikka onkin jo vanha postaus, en voi olla kysymättä. Onko sulla käytännön esimerkkejä tästä. Voisit jotain tuotteita mainita ihan nimeltä, ennekuin mustamaalaat kaikki halvemmat tuotteet huonompi laatuisiksi.

Mielellään sitten faktoja, eikä mitään luuloja/arvailuja. :rolleyes:

Itse en tule laittamaan listaa hyväksi havaitsemistani halpatuotteista, koska se tulkittaisiin mainostamiseksi.

Critter sanoi:

Aika insinööri olet ;)
Proteiinit koostuu aminohappoketjuista. Lukaseppa glutamiinipurkin kyljestä, siellä mm. ravintosisällössä kerrotaan että sisällöstä proteiinia 100% :D

juffe sanoi:
Aika insinööri olet ;)
Proteiinit koostuu aminohappoketjuista. Lukaseppa glutamiinipurkin kyljestä, siellä mm. ravintosisällössä kerrotaan että sisällöstä proteiinia 100% :D
Onko tosi? Itse olin kyllä toisessa luulossa. Seison siis korjattuna. Olettaen, että olet oikeassa.

Edit: siis eihän se kerro mitään missä muodossa glutamiini on, vaikka ravintosisällössä ilmoitetaankin 100%proteiinia.

juffe sanoi:
Aika insinööri olet ;)

Mulla lukee 100% pure powder ja toisessa kohtaa 100% L-Glutamiinijauhe.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Glutamiini

tuolla sanotaan että aminohappo

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aminohappo

tuolla sanotaan kaikennäköstä, mutta ei sitä että yksittäinen aminohappo on proteiini. Sanotaan tuolla myös että insuliini koostuu 51 aminohaposta. Eikös nyt yksittäinen aminohappo oo eri kuin proteiini?

Ja Proteiini on "Proteiini eli valkuaisaine on pitkästä aminohappoketjusta koostuva orgaaninen yhdiste" tämän mukaan

http://fi.wikipedia.org/wiki/Proteiini

Siis määhän en mitää tiedä koitan vaan päätellä asioita pikku päässäni :david:

Mr. Smith sanoi:
Mulla lukee 100% pure powder ja toisessa kohtaa 100% L-Glutamiinijauhe.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Glutamiini

tuolla sanotaan että aminohappo

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aminohappo
Niin, siis siitähän ei kinastella onko Glutamiini proteiini vai ei. Vaan siitä, missä muodossa se on. Vapaina aminohappoina vai liittyneenä ketjuksi(Proteiini) :)

Mr. Smith sanoi:
tuolla sanotaan kaikennäköstä, mutta ei sitä että yksittäinen aminohappo on proteiini. Sanotaan tuolla myös että insuliini koostuu 51 aminohaposta. Eikös nyt yksittäinen aminohappo oo eri kuin proteiini?
On on. Mutta proteiini voi, ainakin teoriassa, koostua pelkästään yhdestä aminohaposta, tässä tapauksessa glutamiinista. Minun kantani on kyllä edelleenkin, että glutamiini-jauhe sisältää vapaita aminohappoja, eikä proteiinia.

Tänään tuli ostettua kilon pönttö glutamiiniä kolmellakympillä, oli pakko ostaa kun oli perkeleen halpa:rolleyes: Katotaan auttaako mitään...

Ite otan 10g glutamiinia palkkarissa ja en ole ainakaan vielä huomannut suurempaa vaikutusta. Paino on vähän noussu mut ei muuta. Kai pitäs vetää enemmän tai lopettaa kuuri. Vai mitä kokeneemmat on mieltä:worship:

Mulla menee palkkarin kanssa n. 5-10 grammaa glutamiinia ja eron huomaa palautumisessa. Ei ole lihakset läheskään niin pitkään kipeänä kuin ilman glutamiinia.

Mä en kyllä ole koskaan huomannu glutamiinista mitään apua itse treeniin.
Mutta kun se välillä on loppu, eikä ole heti tullut ostettua uutta, niin sillon huomaa että tuun melkein heti sairaaksi. Pikku flunssaa tai vastaavaa pukkaa heti päälle. Sitten kun uudestaan aloittaa sen glutan vetämisen, niin paranee muutamassa päivässä.
Mistähän tämä johtuu? Ja tuo on siis toistunut jo monesti usean vuoden ajan..

onko tavallista että gluta maistuu happamalta ja ei sekoitu veteen? UFS:n ja Fastin gluta oli mautonta ja sekoittu hyvin nesteeseen, mutta ei tämä uusi gluta

Kyl toi ufs:n l-glutamiini maistuu tosi happamalta mun mielestä. Sekottumisesta en niin tiedä, kun palkkarissa menee muiden jauhojen seassa mekolailla 1/1 jauhot/vesi suhteella, eli on muutenkin vähän jauhoista :).

Kyl toi ufs:n l-glutamiini maistuu tosi happamalta mun mielestä. Sekottumisesta en niin tiedä, kun palkkarissa menee muiden jauhojen seassa mekolailla 1/1 jauhot/vesi suhteella, eli on muutenkin vähän jauhoista .

tää gluta jää lillumaan vedenpinnalle ja hylkii vettä :D:wtf:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom