Glutamiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zewrny
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by RiQ
Onko kukaan testannut tota Wrangen uutta glutaa (29/500g)? Ajattelin seuraavaksi testata sitä kun prolabbia tullut vedettyä viimeinen vuosi.

Ostin 2 kiloa tota; kun tilaa 3 saa yhden kaupan päälle eli perkele ei tullu 2 kiloa maksamaan kun 87€, 21.75€ / 500g. Maku on neutraali ja pulveri hienojakoista, ihan laadukkaalta vaikuttaa. Ja tuo 2 kiloa riittää mulle pitkäksi aikaa kun päivässä menee 10-20g. Ja yli 200€:lla kun tilaa ei tartte pk:ja maksaa ollenkaan. Välillä muitakin kun Sf:n pulvereita höhöö.

Aikasemmin en ole minkään l-glutamiinin havainnut tuovan mitään hyötyä millään tavalla mutta nyt on odotukset korkealla ja annokset korkeammalla kuin aikasemmin HUMMM!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Sakkeus
.. ja pulveri hienojakoista, ihan laadukkaalta vaikuttaa.

Joo ja liukenee vastaavalla tavalla kylmäänkin nesteeseen kuin prolabbikin. Samaa ei voi sanoa kaikista glutista.

Glutamiini aerobisen yhteydessä palautumisen näkökulmasta:

"No effect of glutamine in promotion of anabolism post-exercise

In this study, researchers examined the effects of two different post-exercise drinks. Drink one was a carbohydrate and amino acid drink. Drink two was the same drink with a big dose of added glutamine (0.3g/kg). Muscle glycogen resynthesis and protein metabolism was measured after 90 minutes of endurance exercise.

-During recovery, glycogen resynthesis was no different between the drinks.
-During recovery, protein synthesis was no different between the drinks.
The researchers concluded that no additional glutamine is necessary for improving protein synthesis or glycogen resynthesis in endurance athletes. However, other potential markers of recovery (immune function, markers of muscle damage) were not, however, measured."

<a href="http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/oep2002.htm" TARGET=_NEW>Lähde</a>

Glutamiini mm. immuunijärjestelmän kannalta:

"Glutamine has gained popularity as an ergogenic supplement for its anti-proteolytic effect (reduces protein breakdown) by offsetting the catabolic effects of hormones and providing fuel to the other tissues that use it (brain, liver, kidney, and gut), thereby sparing muscle protein. With exercise glutamine may act as an acid buffer with increasing lactate concentrations, a muscle cell volumizer, and a glucose regulator, improving insulin sensitivity. These reasons may be enough to encourage supplementation in those who want to gain lean mass, such as athletes or those with muscle atrophy. Glutamine also serves as fuel for immune cells, which is beneficial for those who chronically overtrain (or regularly use glucocorticoids for medicinal purposes) and are therefore immunosuppressed."

<a href="http://www.johnberardi.com/updates/sep272002/na_autoimmune.htm" TARGET=_NEW>Lähde</a>

Glutamiini protskudrinksuissa:

"Should I add glutamine and BCAAs to my protein drinks?

The Study: Subjects were weight trained for 10 weeks and ingested 2.1 g of protein/kg/day (That's about 190 grams per day for a 200 lb man). Group one took 40 grams of supplemental whey protein per day. Group two took 40 grams of whey, 5 grams of glutamine, and 3 grams of BCAA's.

The Results: Group two showed increases in bodyweight (2.6 lb), increases in strength, and decreases in post exercise lactic acid build up (a measure of exercise recovery) vs. group one. There was no difference in fat mass between the two groups."

<a href="http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/ascmy2k.htm" TARGET=_NEW>Lähde</a>

Originally posted by Sakkeus
kun tilaa 3 saa yhden kaupan päälle eli perkele ei tullu 2 kiloa maksamaan kun 87€, 21.75€ / 500g.

mistäs tuommosen tarjouksen löysit?? halpaa näyttäs olevan...

Wrangen vakiotarjous kaikille tuotteille - tilaa kolme niin saat neljä. Jotain rajoituksia on joillekin tuotteille.

Nonii. Seuraa avautuminen. Minä, hannipanni, joka olen lempeästi muistanut piikitellä moderaattori-Samia hänen glutamiiniuskossaan, olen itse mennyt tekemään haureutta.

Nyt on 6 viikkoa vedetty glutamiinia. Treenipäivinä 20g (10g ennen treeniä + 10g palautusjuomassa) ja välipäivinä 10g. Apaut kuukausi-pari ennen glutamiinin käytön aloittamista vaihdoin 4-jakoisen 9 päivän kierron perinteiseen 7-päiväiseen 3-jakoon (rinta&selkä/jalat/olat&kädet) ja kävin ottamaan ennen treeniä parikytä grammaa perusheraa. Tilanne on nyt semmoinen, että treeni kulkee oikein hyvin ja palautuminen etenkin. Tuntuu siltä, että se aika, jonka lihakset ovat kipeänä treenin jälkeen, olisi lyhentynyt päivällä tai kahdella. Jalatkin tuntuvat jo kolme päivää ihan kohtuullisen kovankin treenin jälkeen siltä, että kykenisi ottamaan saman uudestaan, eli lihasarkuus on kadonnut.

Minusta siis tuntuu siltä, että glutamiini voi vähentää lihasarkuutta / nopeuttaa palautumista kehonrakennustyylisestä treenistä, ja mahdollistaa siten tiheämmän treenifrekvenssin ja nopeamman kehityksen. Luulisin tämän oletetun hyödyn korostuvan erityisesti dieetillä.

Näihin positiivisiin kokemuksiini on varmaankin vaikuttanut tuo treenifrekvenssin tihentäminen (keho on sopeutunut palautumaan nopeammin) sekä ennen treeniä otettu herapaukku (aminot ovat nopeammin lihasten käytössä kuin pelkän palautusjuoman kanssa). No, katsotaan mitä tapahtuu, kun pudotan yhden muuttujan, tuon glutamiinin, pois. Jos enää uskallan. :)

Hola,

ostin sitten tuossa muutama pv sitten pitkästä aikaa glutamiinia (Leader Sports Nutrition), kun löytyi tarjouksesta 400g/20 euroa. Toi on mun mielestä ihan Ok hinta glutamiinille.

No en tiedä onko kyseessä plasebo-efekti, mutta olen siis syönyt sitä nyt neljän päivän ajan n.20g/pv (4x5g) ja tuntuu kuin palautuminen olisi todellakin tehostunut..
Kyseessä voi siis olla plasebo, mutta mitäs siitä?
Aion jatkaa tuolla min 20g/pv, koska tuo hinta ei ole enään niin kovin suolainen..

Originally posted by Hannibal
Nonii. Seuraa avautuminen. Minä, hannipanni, joka olen lempeästi muistanut piikitellä moderaattori-Samia hänen glutamiiniuskossaan, olen itse mennyt tekemään haureutta.

Nyt on 6 viikkoa vedetty glutamiinia. Treenipäivinä 20g (10g ennen treeniä + 10g palautusjuomassa) ja välipäivinä 10g. Apaut kuukausi-pari ennen glutamiinin käytön aloittamista vaihdoin 4-jakoisen 9 päivän kierron perinteiseen 7-päiväiseen 3-jakoon (rinta&selkä/jalat/olat&kädet) ja kävin ottamaan ennen treeniä parikytä grammaa perusheraa. Tilanne on nyt semmoinen, että treeni kulkee oikein hyvin ja palautuminen etenkin. Tuntuu siltä, että se aika, jonka lihakset ovat kipeänä treenin jälkeen, olisi lyhentynyt päivällä tai kahdella. Jalatkin tuntuvat jo kolme päivää ihan kohtuullisen kovankin treenin jälkeen siltä, että kykenisi ottamaan saman uudestaan, eli lihasarkuus on kadonnut.

Minusta siis tuntuu siltä, että glutamiini voi vähentää lihasarkuutta / nopeuttaa palautumista kehonrakennustyylisestä treenistä, ja mahdollistaa siten tiheämmän treenifrekvenssin ja nopeamman kehityksen. Luulisin tämän oletetun hyödyn korostuvan erityisesti dieetillä.

Näihin positiivisiin kokemuksiini on varmaankin vaikuttanut tuo treenifrekvenssin tihentäminen (keho on sopeutunut palautumaan nopeammin) sekä ennen treeniä otettu herapaukku (aminot ovat nopeammin lihasten käytössä kuin pelkän palautusjuoman kanssa). No, katsotaan mitä tapahtuu, kun pudotan yhden muuttujan, tuon glutamiinin, pois. Jos enää uskallan. :)

Aikoihin eletty!
Mutta näinhän se on, pienintäkään mahdollista etua ei kokeilun jälkeen meinaa uskaltaa pudottaa pois.

Itse pudotin glutamiinin pois hetkeksi, mutta lienen aktiivisesti unohtanut sitä seuraavan ajan kehityksen ja/tai taantuman - - nyt on jo uusi 900g glutamiinipurkki taas puoliksi syöty
:)

Joskus aikoinaan kun pidin taukoa glutamiinin käytöstä huomasin selkeän eron treenin jälkeisissä lihaskivuissa, kaikki muut muuttujat pysyivät ennallaan. Nykyään en enää taukoja pidä, mutta annostukset ovat varsin maltillisia eli yhteensä 10 g päivässä otettuna kahdessa erässä.

Muutaman purkin glutamiinia söin protskudrinkkeihin sekoitettuna, jenkeissä tuo ei edes maksanut paljoa. Jätin sen pois kun kerran unohdin tilata enkä huomannut muuta kuin rahansäästöä. Herassa ja kaseiinissa on molemmissa aika tavalla jo glutamiinia, joten supplementaatiolle ei ole tarvetta. Juon päivässä pari noista sekoitettua drinksua.

Tähän glutamiinihypeen vastakkaisena mielipiteenä pari T-magin vanhaa artikkelia: osa I ja osa II. Ainakin tuolta löytyy iso liuta tutkimusreferenssejä.

Originally posted by RiQ
Onko kukaan testannut tota Wrangen uutta glutaa (29/500g)? Ajattelin seuraavaksi testata sitä kun prolabbia tullut vedettyä viimeinen vuosi.

En oo nyt varma onko samaa Wrangen glutaa, mutta kilon pöntön ostin ja maksoi 50€ ja siinä se menee kun muutkin!! Mausa en sano mitään kun oon aina sen palautusjuomaan sotkenut!!

Hm. Itse kun nyt olen tällä "2 vkoa massaa jne" -sydeemillä (vaikka vaihdankin sen nyt 1-1 vkoon) niin otan glutamiinini sillä dieettijaksolla jolloin hiilarini ovat hyvinkin matalalla. Tosin mua hämää tuo "converted to clucose" vähän. Mutta näin aion toimia, niinkuin nyt olen tehnytkin.

"The other time that glutamine supplementation may be beneficial to bodybuilders is when on a low carbohydrate diet. Glutamine can not only be converted to glucose, but may also have an anapleurotic effect.(5) In other words, it may replenish metabolic intermediates, in this case, ATP (especially important when you're lacking carbs)."

ite kyllä varmaanki ostaisin noita wrangen tai leaderin glutamiineja, ainaki on halpaa.. ja jos ne 100% on nii mikäs siinä eiku naamariin vaa.. :)

Wessel sanoi:
ite kyllä varmaanki ostaisin noita wrangen tai leaderin glutamiineja, ainaki on halpaa.. ja jos ne 100% on nii mikäs siinä eiku naamariin vaa.. :)

Wrangen glutaa täälläkin käytetty..... olen ollut tyytyväinen. :5:

Yks kysymys väliin.
Oon ottanu tota glutaa noin puol tuntia ennen treeniä heran kanssa ja sitte palautumisjuoman kanssa . Molempiin 5 grammaa. Onko annostus oikein? Näin salilla kun joku veti just ennen treeniä tota glutaa, ja sano että kuuluu ottaa just ennen. Onko se niin tarkkaa?!?

qaz99qaz sanoi:
Yks kysymys väliin.
Oon ottanu tota glutaa noin puol tuntia ennen treeniä heran kanssa ja sitte palautumisjuoman kanssa . Molempiin 5 grammaa. Onko annostus oikein? Näin salilla kun joku veti just ennen treeniä tota glutaa, ja sano että kuuluu ottaa just ennen. Onko se niin tarkkaa?!?

Ehkä se menee liiaksi hifistelyksi jos kellon kanssa toimii..
Itse olen ottanut nyt BCAA+Gluta yhdistelmää joulukuun alusta asti ja on selkeää hyötyä siitä. Mutta siitä glutamiinin vastustuskyvyn lisäämisestä ei ole mitään huomiota sillä pari pikku flunssaa on tämän käytön aikan ollut.
Olen ottanut tätä tuotetta siten että aamulla tulee 1250mg per aminohappo ja treenin jälkeen samoin tai lepopäivinä nukkumaan mennessä.
Ainoastaan tässä tuotteessa on se huonoa että siinä dekstroosia 70%/tuotteesta.
Onko kellään tietoa sellaisesta BCAA+Gluta tuotteesta joka olisi 100% aminohappoja?

Seuraavalla "kuurilla" otan pelkkää l-glutaamiinia 5 g aamulla ja 5g treenin jälkeen tai lepo päivinä 5g illalla. Olen harkinnut että pitäisikö tähän viellä liittää erillinen bcaa paketti treeni päiviksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom