Giant settien eli jättiläissarjojen toimiminen käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Osaatko kertoa noista muiden liikkeiden painoista&sarjoista sitten enemmän? Tahi millasilla painoilla dippiä muutoin teet? Ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

Mulla on kyllä itellä sarjakestävyys varsinkin näin dietillä senverran surkeaa, että vaikka perushyvää dippisarjaa saa tehtyä +80kg, niin mitä välillä oon koittanu triplasarjaa failureen penkki + flyes + dippi, niin tuossa vaiheessa dipillä omallapainolla ei tule edes 10 toistoa..

En sen tarkemmin muista painoja ja noikin oli mutuilu esimerkkejä.

Giantteja voi tehdä myös hieman voima panotteisesti, millä pystytään parantamaan sarjakestävyyttää raskaamille sarjapainoille.
Itse olen juurikin dietillä käyttänyt sellaista tyyliä, missä tehdään 5-7 sarjaa 4 liikettä jatkuvasti putkeen 4 toistoilla. Painot ovat sellaiset, että saat sen 6 toistoa, mutta teet 4 toistoa räjähtävästi.
Yhdessä treenissä tehdään 2 neljän liikkeen settiä lihasryhmälle.

Eli 4 liikettä tehdään peräkkäin 5-7 kertaa putkeen 4 toistolla, ei taukoja missään välissä.
Tauko kun vaihdetaan toiseen 4 liikkeen settiin.

Tarkastin arkistostani mitä olen dietillä tehnyt:

Esim.

Rinta
A1)Penkki pinneiltä 6x4 vika max rep
A2)Lattia Flyers 6x4 vika max rep
A3)Dippi 6x4 vika max rep
A4)KP niskasta 6x4 vika max rep
B1)Vinopenkki 6x4 vika max rep
B2)Vinopenkki Flyers KP 6x4 vika max rep
B3)Flyers 6x4 vika max rep
B4)Ojentaja talja 6x4 vika max rep

Selkä
A1)Polviltaveto 6x4 vika max rep
A2)Kulmasoutu pinneiltä 6x4 vika max rep
A3)T-kulmasoutu 6x4 vika max rep
A4)Leuat leveä 6x4 vika max rep
B1)Hammersoutu 6x4 vika max rep
B2)Alatalja kapea 6x4 vika max rep
B3)Ylätalja leveä 6x4 vika max rep
B4)Ylätalja kapea 6x4 vika max rep

Olat
A1)PystyP Pinneiltä 6x4 vika max rep
A2)Viparit KP 6x4 vika max rep
A3)PystyP vauhti 6x4 vika max rep
A4)Viparit Eteen KP 6x4 vika max rep
B1)PystySoutu tanko 6x4 vika max rep
B2)Kohautus tanko 6x4 vika max rep
B3)Takaolat KP 6x4 vika max rep
B4)Takaolat talja veto ylös 6x4 vika max rep

jne jne.

Tuolla tyylillä kun dietillä treena metabolia jyllää 100%, voima - ja testotasot pysyvät hyvänä eikä ole pelkoa, että lihat palaa.

Tänään kokeilin ekaa kertaa giantteja olkapäille ja voi vittu et oli punpis. Kokeilin tuota Archeyn olkapääsettiä:
1. Viparit sivuolkapäille (eristävä, pumppaa veret olkapäähän)
2. pystypunnerrus(kolminivel voimaliike)
3. pystysoutu( vielä jaksaa, ei kuormita ojentajia)

Tämähän on siis triplasarja ei giant sarja.

Giant sarja on se missä tehdään niin hiton monta liikettä että painot on väkisinki mallia satujumpasta. Tai sitten sitä kutsutaan esim. Bodypumpiksi.

Viimeksi muokattu:
Mä kun en tajua mikä helvetin etu tossa on perus treeniin suorilla sarjoilla. Kyllä se tehokkaammalta tuntuu treenata olkapäät tms. ihan perinteisesti vrt. tohon perseenrevitykseen. Saa ainakin kaupanpäälle vittuuntuneet kanssatreenaajat kun on 10 suorituspaikkaa varattuna tälle supersankarille joka ei muuten kehittyisi.

Mä kun en tajua mikä helvetin etu tossa on perus treeniin suorilla sarjoilla.

Joo samoja ajatuksia itsellänikin. Tai suht normaaliin reenaamiseen vielä menevät supersarjat liikepareittain ja siihen välillä mausteeksi rest pausea tai pakkotoistoa. Miksi tuollainen nyt olisi jotenkin ratkaisevasti huonompaa? Ei oikein omalla salilla voisi kuvitellakaan mitään yli kolmen liikkeen yhdistelemistä kun siellä on muitakin reenaajia.

Mä kun en tajua mikä helvetin etu tossa on perus treeniin suorilla sarjoilla. Kyllä se tehokkaammalta tuntuu treenata olkapäät tms. ihan perinteisesti vrt. tohon perseenrevitykseen. Saa ainakin kaupanpäälle vittuuntuneet kanssatreenaajat kun on 10 suorituspaikkaa varattuna tälle supersankarille joka ei muuten kehittyisi.

Niin,

Perus amatöörihän varaa kaikki laitteet ja vemputtimet, mutta harjaantunut kaveri osaakin jo suunnitella treeninsä sen mukaan mitä salilla pystyy tekemään ilman, että varaa kaikki laitteet itselleen.
Sellaisia salejakin on olemassa, jossa kaikki treenaajat ovat niin harjaantunutta porukkaa, että siellä osataan vuorottaa laitteiden käyttö niin, että välissä pystyy giant settiä tekevä tehdä tarvittavat toistonsa. Tämmöisistä saleista ei yleensä tule mainoksia postiin taikka pakollista 2 - vuoden jäsennyyttä kun niihin liittyy. Voin kuvitella kuinka lakipiste mulkoilee hupparin alta ja miettii mielessään "vittu en varmaan anna tehä tässä välissä".

Testaa äläkä inise.

Harmi vaan kun ei taida ymmärrys riittää sunnitella sellaista treeniä missä olisi muutakin kuin SUORAA SARJAA SAATANA.

Siinä olet oikeassa, että se on ihan sama kikkeliskokkelis - miehelle miten se treenaa ja gianteistakaan ei ole mitään hyötyä jos ei ymmärretä mikä siinä on tarkoitus. Tarkoitus ei ole yrittää toisto enkkaa taljoissa neljällä eri liikkeellä.
Jos pää menee jumiin tuosta giant sanasta niin ajatelkaa se vaikka niin, että teette 4 suoraa sarjaa peräkkäin ilman taukoa, taikka kaksi supersarjaa peräkkäin vastakkaisille lihaksille. Tai no, tuo voi mennä jo yli ymmärryksen.

Ei giantti ole mikään the treeni, ei se tee sen enempää autuaaksi kuin mikään muukaan. Se on yksi erikoistekniikka muiden joukossa ja tehokas sellainen oikein tehtynä, helvetin typerä väärin tehtynä. Just se jätkä tekee väärin, joka heiluu hikinauha otsalla istuma laitteesta toiseen. Myöskin silloin menee homma metsään jos giantilla treenataan jatkuvasti kuukaudesta toiseen (sama pätee muitakin erikoistekniikoita), taikka jos liikkeitä yhdessä setissä on enemmän kuin 4. Imosta siinä menee raja määrässä, että ne on enää oikeasti tehokkaita ja silloin mennään jo bodypumpin puolelle. Tarkoitus on kuitenkin pitää kova intensiivisyys viimeiseen liikkeeseen asti, eikä vain nostella painoja.

Erikoistekniikoiden pointti on antaa erillaista ja jatkuvaa rasitusta lihaksille mitä suorissa sarjoissa ei saa tehtyä. Lihat saadaan shokkiin kovasta rasitteesta. Mennään pois omalta mukavuusalueelta ja rikotaan rajoja. Opetetaan lihat olemaan, että ne tietää taas paikkansa. Toki joku rajojen rikkominen kaverille joka tekee vuodesta toiseen vain suoraa sarjaa saatana on täysin tuntematon käsite, koska ainoa tarkoitus hänellä on vain progressiivisesti nostaa sarjapainoja.

p ja s, en ole giant sarjojen fanaattinen käyttäjä taikka puolestapuhuja. Olen vuosia sitten treenannut gianteilla ensimmäisen kerran, todennut ne ihan yhtä toimivaksi kuin muutkin erikoistekniikat ja käytän niitä silloin tällöin treeneissäni. Minusta on vain helvetin typerää, että porukka haukkuu jonkun treenin täysin lyyttyyn vaikka eivät ole sitä edes testanneet eivätkä edes ymmärrä ideaa. Bodaamisessa on sama periaate kuin panemisessa, sillä tyylillä ei ole mitään väliä kunhan vain tulet ja jokainen vastaa omasta orgasmistaan.

Oikein hyvä treenitapa. Täytyykin taas palauttaa ohjelmistoon kun ois tossa tota fläsääkin mitä pitäs vihdoin ja viimein kadotella..
Ainoa huono puoli on et ainakin tuolla meiän salilla on arkisin 17-19 aika turha haaveilla tekevänsä vaikkapa tota rintasettiä ilman vittuuntuneita kanssatreenaajia. Joskus kokeillu, eikä ole järjestelyistä kyse kun en mä käy kusellakaan ilman suunnitelmaa. Et ymmärrän kyllä sen pointin. Olkapäät on helpoin, rinta ja selkä hankalammat. Mut itse ratkaisin ongelman sillä et käy reenailemas vähän extremempään ajankohtaan niin on väljempää.. :p

Ainoa huono puoli on et ainakin tuolla meiän salilla on arkisin 17-19 aika turha haaveilla tekevänsä vaikkapa tota rintasettiä ilman vittuuntuneita kanssatreenaajia.

Elä oo huolissas, on seki kiertoharjottelua ku kiertää ympäri salia yrittämässä päästä johonki konneeseen veivaamaan :D Noinhan siinä monesti ruuhka-aikana käy. Oon silti laskenu aina yhen yrityskierroksen tehdyksi kierroksi :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
^ kuulostaa vähän samalta kun meillä ukot hallin puolella sanoo toteuttavansa työnkiertoa..:D hyvin ne välillä onnistuu sitä kiertämään...

J_mp, pidätkö muuten kevyitä viikkoja ja miten usein?

En pidä varsinaisesti kevyitä viikkoja. Jos satun vetämään itseni aivan piippuun/joku paikka hajoaa niin silloin voin ottaa viikon rauhallisemmin, mutta kevyet viikot eivät kuulu mitenkään sunnitelmiin.
Kevyet viikot on bullshittiä, jos ei kulje niin ota ennemmin pari päivää/niin kauan lepoa, että rupeaa taas kiinnostamaan.

Näitä treenejä jossa "kikkaillaan" erillaisilla tekniikoilla vaihtelenkin sitten n. 4 viikon välein, kun tuntuu ettei enää jaksa kikkailla teen pari viikkoa suoria sarjoja, yleensä pyramidillä, kunnes kyllästyn siihen ja sunnittelen taas uutta treeniä. Toki mulla on noissa muissakin treeneissä ihan suoriakin sarjoja mukana.

Liikkeissä en kikkaile, imosta ihan turhaa tehdä 45 asteen kulmassa ojentajan lähentäjää bosupallon päällä, koska lihas on helvetin typerä ja sille riittää pelkkä kova rasitus. Kaikki tarvittavat kohdat ottavat kyllä hittiä kun tarpeeksi tekee erillaisia liikkeitä ilman, että roikkuu pää alaspäin smithissä levypainot taskussa.

Itse saan ”riittävän” treeniärsykkeen tavallisista suorista sarjoista, pääasiassa ihan perusliikkeillä. Kun jalkatreeniä seuraavana päivänä on vaikea kävellä portaissa, niin luulisin, että se ”treeniärsyke” on ollut riittävä…

Pitemmällä aikavälillä on pikemminkin niin, että treenistä toipumiskapasiteetti on se, mikä määrää, miten pystyy/kannattaa treenata. Parhaat parannukset tuloksiin eivät mulla ole tulleet, kun olen muuttanut treeniohjelmaa. Parhaat parannukset ovat tulleet, kun olen tehnyt jonkun radikaalimman muutoksen sellaisessa asiassa, joka edistää toipumista. Esim. kun lopetin viikolla myöhäisen TV:n kattelun ja ryhdyin menemään kiltisti nukkumaan samaan aikaan pienten lasteni kanssa (piiitkät yöunet), niin johan alkoi lihas kasvamaan.

”Toipumiseen” panostaminen on kannattanut, tulokset näkyvät piankin peilistä katottaessa. Esim. yöuni voi kuulostaa naurettavalta jutulta, mutta vaikutus mun energiatasoihin seuraavana päivänä on kyllä radikaali. Kun panostaa toipumiseen=pystyy treenaamaan kovempaa. Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä ja niiden pitäisi pidemmällä aikavälillä olla tasapainossa keskenään.

Kun lukee näitä treeni-sivuja niin saa käsityksen, että joillain tuntuu olevan suuria vaikeuksia treenata ”riittävän kovaa”. Mulle riittää ihan ”old school” bodailu ja koko ajan saa toppuutella itteään, että en ajautuisi ylirasitustilaan tai saisi ylirasitusvammoja.
Yksi kerta innostuin oikein urakalla tekemään maastonostoennätyksiä ja olihan voitokas olo treenin aikana! Seuraavana yönä oli vähemmän voitokas olo, kun mut kuskattiin ambulanssilla sairaalaan pahemman sorttisten lihaskramppien takia, jotka heittelivät koko kroppaa holtittomasti sinne tänne…

Jos tässä jossain välissä ketjua on tämä giantsettien lihaskavun toimintaperiaate selvinnyt niin voisiko joku kertoa uudestaan? Pelkkä pumppihan ei tietääkseni kasvata lihaksistoa muutakuin lihaskalvojen venymisen myötä? Eli vastaukseksi minulle ei oikein riitä "shokki" "vaihtelu" "tuntuu hyvältä" kun ei se lihas edelleenkään tietääkseni naturaalilla kasva kuin rikkoutumalla -> korjautumalla.

Jos tässä jossain välissä ketjua on tämä giantsettien lihaskavun toimintaperiaate selvinnyt niin voisiko joku kertoa uudestaan? Pelkkä pumppihan ei tietääkseni kasvata lihaksistoa muutakuin lihaskalvojen venymisen myötä? Eli vastaukseksi minulle ei oikein riitä "shokki" "vaihtelu" "tuntuu hyvältä" kun ei se lihas edelleenkään tietääkseni naturaalilla kasva kuin rikkoutumalla -> korjautumalla.

No kukaan tuskin tavoittelee treenissään pelkkästään pumppia. Pitääkö aina ajatella niin mustavalkoisesti? Tulitko ajatelleeksi että jos vaikka yhdistää raskaat perusliikkeet suorilla sarjoilla ja muutaman eristävän liikeen vaikka nyt sitten giantsettien muodossa niin saadaan molemmista hyödyt irti. Niin ja tämä pumppi, lihaskalvojen venymisen lisäksi suuri veren virtaus lisää ravinteiden virtausta lihakseen. Ja kova hapenpuute lihaksessa muunmuassa lisää erilaisten hormonien (kuten kasvuhormonin) tuotantoa.

Eli esimerkiksi jos teen suoran sarjan penkkipunnerrusta 8 toistoa ja siihen päälle ristitaljassa ~15 toistoa ja saan jäätävän pumpin aikaiseksi niin hyödyttääkö se veputtaminen vielä tuon päälle mitään? kun ei se pumppi siitä enää lisää tekemällä "kovene". Eli yritän kysyä miten tuo nyt eroaa super/triplasarjasta?

Jos se 2 sarjaa riittää siihen kovaan pumppiin/hapotukseen niin ei niillä lisäsarjoilla ole ainakaan merkittävää hyötyä, lihas vain väsyy enemmän. Eroa super- ja triplasarjoihin on vain liikkeiden/sarjojen määrä. Toiset lihasryhmät saattavat vaatia enemmän niitä sarjoja kuin toiset.

Suositut

Back
Ylös Bottom