Ei jessus. Viekäkö joku uskoo näihin 30 vuotta vanhoihin legendoihin? Hauikseen lisää huippua liikejärjestystä muuttamalla. :lol2: Aivan hillitöntä.
Mietitäänpä nyt mitä se hauis tekee kun teet keskitettyä hauiskääntöä. Mä luulen, että se supistuu. Entä jos teet samaa tukilla metsässä ilman tukea? Se saattaa supistua, jos en ihan väärässä ole. Hauis ei osaa mitään muuta kuin supistua, ei se tiedä missä järjestyksessä teet liikkeet ja mitä liikkeitä teet. Ja kun se supistuu, se supistuu aina koko pituudeltaan, eikä vain keskeltä tai jommasta kummasta päästä.
Tai jos katsotaan nyt vaikka Colemanin selkää, niin on siinä aika hyvä selkä, vaikka kaveri treenaakin "ihan päin vittua" ja vajailla liikeradoilla. Lihaksilla on se muoto mikä niillä on. Joillakin on lyhyt hauis joka on pelkkää huippua ja jollakin pitkä pötkö johon saa tahkota massaa vähän saatanasti, että se näyttää joltain.
Ja mitä tulee siihen sun hauiksen huipun kasvamiseen, niin siihen on kaksi mahdollisuutta. Joko lihas on vain kasvanut ja saanut sitä kautta muotoa erottuvammaksi ja / tai ero on sun korvien välissä. Ihmismieli on hassu, kun se tekee tepposia. Mäkin näytän peilistä viikon treenitauon jälkeen paljon pienemmältä ja kasvan taas ensimmäisen treenin jälkeen oikeisiin mittoihin.
Totuuden torvi pärähti? No, tuo nykytietämyskään ei tunnu olevan ihan 100% faktapohjaista, koska tekniikat muuttuu koko ajan ja vanhoja teorioita kaivetaan naftaliinista. Lisäksi, jos se on noin, niin mikä sitten selittää selkeät erot lihaksistossa esim. viiden ensimmäisen mr Olympian ja viiden viimeisen välillä? Tokihan ihmiskunta menee koko ajan geneettisesti paskempaan suuntaan mitä enemmän se etääntyy apinoista, ja onhan myrkyissä eroja, mutta selittääkö se kaiken? Ja edelleen, silloinhan liikkeiden eri variaatioilla ei ole mitään merkitystä, eli riittää kun koukistaa kättä ja käyttää vastusta, kaikki muut hauiskäännön variaatiot ovat turhia. Suurin ongelma lienee se että bodybildaus on valtaosin mutu-tietoon perustuvaa ihmisrääkkäystä, jota porukka opettelee ikänsä ja ne jotka oppii, kapuavat stagelle näyttämään työnsä tuloksia. Muut sitten pyörii salilla kuin orpo piru ja ihmettelee miksei kehity, vaikka käsissä on koko ajan pari kertaa oman painon verran rautaa. Ja siinä onkin ihmettelemistä monille, minullekin. Ikävä kyllä minä olen kuitenkin sillä tavalla erilainen nuori, että alan olla jo vitun vanha tähän hommaan, ja siksi minulle sopivin lähestymistapa on "älyn voitto aineesta". Siksi pohdin näitä asioita ja yritän opetella sen ainakin itselle optimaalisen tavan hankkia rasitusta lihakselle. Eniten kehitystä vähimmällä vaivalla tms.
Sinäkin todennäköisesti teet hauiskääntöä, hammeria, scottia, istuen, seisten, maaten, tangolla, käsipainolla, taljalla, vuorotahtiin ja yhtä aikaa, kun todellisuudessa tarvitsee vain ottaa painot/tanko ja koukistaa kättä. Entäpä jos se onkin kiinni siitä, että oikealla tavalla oikeassa järjestyksessä treenatessa rasitetaan enemmän brachialista ja se sitten jännittyessään korostaa biceps brachiin muodostamaa huippua? Ja jos teet liikkeet vastakkaisessa järjestyksessä, pienempi heikompi biceps brachi väsyy ensin ja suurempi vahvempi brachialis ei sen väsymystilan vuoksi saa kyllin tehokasta treeniä? Nämä lihakset ovat päällekkäin olkavarressa mutta niiden voimataso on eri, jolloin ne yksioikoisessa hauiskäännössä saavat tehoonsa nähden eri määrän rasitusta ja käsi pettää siksi että heikompi noista on lopussa. Ihan paska teoria, myönnetään, mutta perustuu luullakseni ihan fysiologisiin faktoihin eikä ennakkoluuloihin :D