Giant settien eli jättiläissarjojen toimiminen käytännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Avataan nyt tästä aiheesta oma ketju kun menee tuo Bullia iteään käsittelevä ketju muuten täysin offiksi.

Bull siis viimeaikoina treenannut noilla giant seteillä, eli siis jättiläissarjoilla. Tästä nyt herännyt paljon keskustelua, että miten nuo sopii kenellekin ja sopiiko pidemmäksi ajaksi käytettäviksi.

Itse kerron tähän starttiin OMAN mielipiteeni joka persutuu OMAAN kokemukseeni. Tässä ei ole tarkoitus olla ketään kokeneempaa viisaampi tai näppärämpi tai mitään muutakaan, ainoastaan avata keskustelu jotenkin järkevästi.

Itse olen nyt dieetillä tehnyt paljon triplasarjoja. Nuot nyt lienee jättiläissarjojen ja suorien sarjojen välistä. Noissa Bullin jättiläisissä kun treenipainot on suhteellisen pienet, mutta sarjapituudet kokonaisuudessaan sellaisia, että jäis 99% treenaajilta tekemättä.

Itse olen huomannut, että jo triplasarjat dieetillä antaa hyvää buustia kun sykkeet saa ylös ja hien lentämään. Giant sarjoilla varmaan vielä tämä kertoimien kanssa. Olenkin siis itse pähkinyt, että nuot toimisi hyvin dieettitreeninä ja tietysti jaksottain vaihteluna suorille sarjoille. Itse en tekisi jatkuvasti, koska noissa treenipainojen progressiivinen nostaminen on himpan verran hankalaa ja ainakin uskon itse että tällaisen tavallisen salipetterin lihat kasvaa treenipainoja kasvattamalla, eikä tuntumaan perustuvalla treenillä.

No pistäkääs tulemaan parastanne...

Vaikka tää nyt onkin toimiminen käytännössä niin mites teoriassa? Mitä näillä treeneillä on tarkoitus saavuttaa verrattuna johonkin muuhun tapaan?

Vaikka tää nyt onkin toimiminen käytännössä niin mites teoriassa? Mitä näillä treeneillä on tarkoitus saavuttaa verrattuna johonkin muuhun tapaan?
Mä oon ymmärätänyt, että noi olis jättimäisiä pudotussarjoja, joilla pyritään vaihteleen toistomäärää siten että saatais aktivoitua sekä nopeet että hitaat lihassolut? Voin olla väärässä, mutta näin tämä asia on minulle selitetty.

Kun noita vääntää, niin saa varmasti mahdottoman pumpin, joka on omiaan venyttämään lihaskalvoja. Mutta mites sitten, kun painot ovat pieniä, niin käy mikrovaurioiden syntymiselle, mitä sitten kehon olisi tarkoitus korjata ja näin ollen rakentaa lihaksista isompia.

Painot myös pysyvät maltillisempina, niin lihaksilla ei ole mitään syytä edes yrittää vahvistua, koska pointtina on pienien kuormien heilutus pitkäkestoisessa suorituksessa. Niin kuin Orez toisessa ketjussa sanoikin, näillä kasvatetaan lähinnä kestävyyttä.

Isoimmat miehet nostaa aina isoimpia rautoja, näin se aikojen saatossa on mennyt näkemäni perusteella. Otan innolla vastaan mielipiteitä näiden metodien kannattajilta, että miksi näin. Kovasti puhutaan, että jos osaa treenata, niin isoa kuormaa ei tarvita, kun pienelläkin saadaan rasitus aikaan, mutta onko näin?

Isoimmat miehet nostaa aina isoimpia rautoja, näin se aikojen saatossa on mennyt näkemäni perusteella. Otan innolla vastaan mielipiteitä näiden metodien kannattajilta, että miksi näin. Kovasti puhutaan, että jos osaa treenata, niin isoa kuormaa ei tarvita, kun pienelläkin saadaan rasitus aikaan, mutta onko näin?

Tämä kiinnostaa hyvin paljon itseänikin. Ei sillä että minua edes houkuttaisi finaaliin vedetyt jättiläiset, vaan että miten tämä käytännössä ja teoriassa menee. En mä ihan hevillä itsekään luovu tuosta isot raudat = isot lihat ajatusta noin yksinkertaisettuna. Ei siis tarvi viisastella mistään voimailijoista tässä kohtaa nyt vaan puhutaan bodailusta.

Uskoisin että tuo on rasittavuudessaan jotain rest-pausen ja pakkotoistojen välistä. Mutta joka tapauksessa varmaan toimii silloin tällöin ennen kevennystä, mutta muuten ajaa hermoston todennäköisesti pahasti pidemmän päälle tukkoon. Eli erikoistekniikka mielestäni, ei mikään jatkuvasti tehtävä juttu, varsinkaan naturaalille.

Mä nyt olin aikaisemmista kommenteista muissa ketjuissa ymmärtänyt, että täällä oli palstalla tämän idean ymmärtäviä/kannattavia/puolesta puhuvia kavereita?

Kovasti puhutaan, että jos osaa treenata, niin isoa kuormaa ei tarvita, kun pienelläkin saadaan rasitus aikaan, mutta onko näin?
Niin saadaan rasitus aikaan, mutta ei samanlaista rasitusta. Se on aina jollain tavalla keinotekoista. Voin luvata, että voin tehdä kymmenen sarjan hauiskääntöjä kokonaan ilman painoja ja saan hanskaan kunnon tuntuman ja poltteenkin, mutta mitä veikkaatte onko se tehokkaampaa kuin sellaisella painolla minkä kanssa täytyy taistella saadakseen sarjan täyteen? Epäilen.

Ihmeellistä, miten nämä giantit ovat nyt joku "trendi". No, mitä isommat bodarit edellä, sitä pienemmät perässä. Tampereella näitä näkee ainakin aika paljon hinkattavan, syy lienee kaikille selvä. Minkä takia treenaamisessa pitää alkaa keksimään nyt pyörää uudestaan? Kyseessä on kuitenkin vanha tehokeino ja jos se ois toimiva, niin kyllähän tuolleen joku ois jo aiemmin treenannut. Yhtään esimerkkitapausta en tiedä, että joku näillä ois kehittynyt. Kiitos Milosille, että toi tämän treenimuodon tännekin. Ompahan itsellä paremmat mahdollisuudet pärjätä tulevaisuudessa CBB:ssä, jos näitä alkaa moni natikka hinkata :D Täällä odotellaan myös näiden puolestapuhujia...

Kun itse joskus teen rinnalle giant setin, niin painot lähtee kyllä yhtä korkealta kuin normitreenissäkin. En ymmärrä miksi esim. bullin pitää aloittaa setit jollain hiluilla.

Giant sarjahan on periaatteessa yksi pitkä pudotussarja jossa vain liike vaihtuu painojen kevetessä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omasta mielestäni Supermassan (Savolaisen) tyyli käyttää mahdollisimman isoja painoa vaihtelevien erikoistekniikoiden kanssa toimii ainakin itselläni lihasmassaa kehittävimmin vaikka natuna mennäänkin.

Supersarjoissa ja rest pausessa ei tarvitse kovinkaan paljon pudotella painoja suoriin sarjoihin verrattuna kun kroppa totutetaan, kun taas nuo giant setit pudottavat väkisinkin painot naurettaviksi.

Varsinaiseen voimanostoharjoitteluun taas kannattaa lihasten kasvattajan pitää etäisyyttä, sillä toistoilla ykkösestä vitoseen ei hirveästi massaa kasvateta, toinen lihaskasvua hidastava vaikutus saadaan voimanostajien tavasta välttää sarjojen loppuun asti viemistä.

Näen myös voimanostajien tekevän apuliikkeet usein kitkuttelemalla pieniä painoja löysästi, ettei vedettäisi kroppaa tukkoon ja näin jarrutettaisi varsinaisten pääliikeiden kehitystä, kun taas kehonrakentajalle ylä- tai lattiataljakin ovat pääliikkeitä, jolla sitä yläselkää rakennetaan ja niitä on syytä treenata kovalla insentiteetillä ilman jarruja erikoistekniikoilla ja aina failureen asti.

Artikkelista Massaa vai voimaa ?
Sakari Selkäinaho

"Lähes kaksi vuosikymmentä samassa painoluokassa kilpailleena voin vakuuttaa että massanhankinta maksimivoimatreenillä on myös toivoton tehtävä."

Itse näen että saavutan parhaan tuloksen tekemällä mahdollisimman puhtaalla tekniikalla mahdollisimman kovia ja painavia sarjoja ja useimmiten pitäisi myös tehdä pitkiä toistomääriä varsinkin jaloille.
Savolainenkin kertoi treenanneensa jalkoja huippuaikoinaan joka toinen viikko pudotussarjoja 10 toistolla aloittaen 800kg ja pudottaen siitä sitten alas ja joka toinen viikko 20 toiston pumppisarjoja samalla pudotussarja menetelmällä.

Niin saadaan rasitus aikaan, mutta ei samanlaista rasitusta. Se on aina jollain tavalla keinotekoista. Voin luvata, että voin tehdä kymmenen sarjan hauiskääntöjä kokonaan ilman painoja ja saan hanskaan kunnon tuntuman ja poltteenkin, mutta mitä veikkaatte onko se tehokkaampaa kuin sellaisella painolla minkä kanssa täytyy taistella saadakseen sarjan täyteen? Epäilen.

Nuinhan tuo on. Itseä kans kummeksuttaneet jo jonkun aikaa Jarin kohdalla nuo Milosin vetämät treenit. Haluan uskoa että alan ammattilaiset ihan oikeasti tietävät mitä tekevät, mutta juurikin tuosta giant-settien tieteestä olisi kiva tietää enemmän. Johonkinhan tuon on (ainakin toivottavasti) perustuttava, omaan järkeen tuo ei vain istu parhaana mahdollisena tapana kasvattaa lihasta. Silti upea erikoistekniikkana, tuottaa aivan käsittämättömän pumpin ja varsinkin jalkatreeninä saa yskimään keuhkot vastapäiseen seinään.

Olisi tosiaan kiva saada tänne jotain rakentavaa keskustelua aikaiseksi giant-set tyylisten metodien käyttökelpoisuudesta - varsinkin jaksottain ainoana/pääasiallisena treenitapana.

Tuntuu että nuo giantit ovat jonkinlainen käyntikortti Milosille. Löytyy aika reilusti pätkiä, joissa treenauttaa jengiä noilla metodeilla, ja on ilmeisesti tehnyt noin jo pitkään...

http://www.youtube.com/watch?v=ky6u7q3cq-w

Kuinkahan kauan Samuel, Wolf ja Yamagishi olivat Sarcevin valmennuksessa ennenkuin sai riittää? Onko kellään tietoa ketä muita pro-ukkoja Miloksella on tällä hetkellä valmennuksessa?

Päätin etsiä itse jotain positiivista/tieteellistä giant settien takaa ja törmäsin tällaiseen ilmeisesti melko tuoreeseen Milosin haastikseen. Kertoo ideat ravinto- ja treenifilosofioidensa takana ja perustelee giant settejä.

http://cleanhealth.com.au/interview-former-ifbb-pro-milos-sarcev/

Saataisikohan tästä vettä myllyyn. Minusta haisee vähän pseudotieteelliseltä koko homma...

Jos viittit niin tee tänne ihan Suomeksi joku tiivistelmä tuosta jutusta, noita ei kuitenkaan kovin moni viitti lukea...ja itellä ei riitä kielitaito alkaa tavaamaan.

Tätämä minäkin haen takaa. Nyt tuntuu tosiaan olevan vähän trendin tynkää että hierotaan reilua etukäteisväsytystä ja tuntumaa ja tuntumaa. Mielenkiintosta nähdä että kasvaako tavallinen salipetteri tuollaisella treenillä vai ei. Itse en ihan heti tuollaiseen rupea, mutta pidän tottakai silmät auki.

Ja Archey tuossa hyvin sanoikin, että järkevästi toteutetu supersarjat ja triplasarjat ei syö liikaa treenipainoja. Tuon voi vaikka käydä toteamassa mun treenipäivyristä. Ihan kunnon romuilla (siis omassa luokassani) teen triplojen viimeisetkin setit.

Ja samaa mieltä olen myös siitä, ettei puhdas voimatreeni ole mikään paras tapa kasvattaa pattia. Mutta, uskon että tuota tyyliä sopivasti mukana pitämällä saa hyvää jälkeä aikaiseksi. Eli nyt vaikka rinnalle ensin penkkiä vähän voimapainotteisemmin ja sitten esim. triplasarjalla muilla rintaliikkeillä kunnon kyytiä rintalihoille. Tuo voimapainotteinen penkkailu auttaa nostamaan treenipainoja ja triplat hoitaa loput. Itse ainakin tuntuu että rinta ois jopa kehittynyt vaikka rasvaa on tiputeltu. Tosin osa tuosta tunteeta varmaan puhdasta illuusiota kun rasvaa on lähtenyt reilusti. Mutta, näin treenaten mun treenipainot ei ole tippuneet juuri ollenkaan edes penkkipunnerruksessa vaikka kehonpainoa on hävitetty 13 kiloa.

Mä liputan siis tuollaisesta voimailun ja triplasarjojen ja supersarjojen yhdistelemisestä pelkkien suorien sarjojen sijaan. Tuohon kun saa kropan ajettua sisään kunnolla, niin perus suorien sarjojen treeni tuntuu kevyeltä läpsyttelyltä. :)

Ammattilaisten treeneihin yhtään kantaa ottamatta ja pelkästään perussalitallaajan treenihin komentoiden. Hyvää vaihteluahan nuo pikkupainoilla hinkkaukset tuo perusbodaukseen, jollaisia olen itsekin harrastanut pitkään, mutta joka treeni ei sais olla samaa vaan välillä pitäis pyrkiä nostamaan myös suurempia kuormia suorilla sarjoilla. Karsii pirun paljon sarjapainoja tuommoinen treenityyli aina. Tommosilla sarjapituuksilla ja kulmavaihteluilla saa ihan hulluja poltteita aikaan semmosille alueille, joita ei tietänyt edes olevan olemassa. Saatikka, että moisia poltteita tai pumppeja sais suorilla sarjoilla edes aikaan. Toisaalta jos tulosta tulee, niin tottakai sitä kannattaa jatkaa niin pitkään kunnes kehitys hidastuu.

Näähän Giant Setit näyttää ulkopuolisen silmistä ihan niinku kuntopiiriiltä. Uskoisin silti että mukavan ruiskeen tuo ja vaihtelevuutta sekä se haluttu pumppi on moninkertainen, jos siis tekee ihan perussarjoja failureen sekä aktivoi lihaksistomme eri tavalla. Treenin teho on kyllä todella korkea mutta väsymys kun tulee aika nopeaakin tahtia ja siihen päälle vielä ne sarjapainot sekä lepo niiden sarjojen välillä(sillä 'kaikki vaikuttaa kaikkeen') niin kyllä pumppu tykkää eli rasitusta tulee yllin kyllin verenkierto-ja hengityselimistölle-(ainaki mulle tulis ku on niin huono aerobinen kunto muuteski :D).

Näähän Giant Setit näyttää ulkopuolisen silmistä ihan niinku kuntopiiriiltä. Uskoisin silti että mukavan ruiskeen tuo ja vaihtelevuutta sekä se haluttu pumppi on moninkertainen, jos siis tekee ihan perussarjoja failureen sekä aktivoi lihaksistomme eri tavalla. Treenin teho on kyllä todella korkea mutta väsymys kun tulee aika nopeaakin tahtia ja siihen päälle vielä ne sarjapainot sekä lepo niiden sarjojen välillä(sillä 'kaikki vaikuttaa kaikkeen') niin kyllä pumppu tykkää eli rasitusta tulee yllin kyllin verenkierto-ja hengityselimistölle-(ainaki mulle tulis ku on niin huono aerobinen kunto muuteski :D).

Eli mitäs nää nyt sitten oikeesti tarkoittaa:

• Mukava ruiske? Mitä tämä tarkoittaa?
  • Muuten ei saa yhtä kovaa pumppia? Jos pumppi on maximaalinen niin miten sen voi saada kovemmaksi?
  • Aktivoi lihakset eri tavalla? Miten eritavalla?
  • Treenin teho on korkea? Millä mittarilla?

Väsymys kun tulee aika nopeaakin tahtia ja siihen päälle vielä ne sarjapainot sekä lepo niiden sarjojen välillä(sillä 'kaikki vaikuttaa kaikkeen') niin kyllä pumppu tykkää eli rasitusta tulee yllin kyllin verenkierto-ja hengityselimistölle
Tämän nyt ymmärrän mutta eikös tän saa aikaiseksi muunkinlaisella treenillä?

Suositut

Back
Ylös Bottom