Gallup rakentajille lainasta, budjetista ja omarahoitusosuudesta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
No on siinä paljon muutakin puuhastelua kuin se kyyläys. Ei sitä tiedä kuin kokemuksella. Laadunvalvontaakin on monenlaista, yksinkertaisimmillaan hyväksytään tapetoinnin työnjälki ja katsotaan että tapetti on oikein päin seinässä. Se kun ei ammattimiehelle ole itsestäänselvyys miten päin tapetti pistetään tai miten se asiakas sen tahtoikaan. Sitten voit esim. huomata työmaalla että vessanpöntön viemäri on keskellä olohuoneen lattiaa. Huomaat sen toivottavasti ennen lattian betonivalua. (tiedän noin käyneen). Lisäksi suihkujen paikat voivat heittää jopa 5-10 metriä piirustuksesta. Ei ammattimiehiä kiinnosta, ne ovat vain töissä siellä, ei niille makseta siitä että kiinnostaa, vaan siitä että tekevät mitä käsketään.

Sinä olet rakennuttajana työmaan toimitusjohtaja ja vastaat loppupeleissä itse kaikesta, kun tuskin tahdot että rakennus viivästyy vaikkapa kuukaudella oli se avaimet käteen tai ei.

Oli meilläkin ammattimiehiä paljon hommissa ja silti piti kädestä pitäen neuvoa lähes kaikki.

Tietty on aina vaihtoehto ostaa valmis talo jossa on ruusut istutettu takapihalle.

Meidän kohdalla oli kyllä hyvät timpurit ja sinänsä huomautettavaa ei hirveästi tullut, mutta toki sitä kannattaa ihan rakentamisen aikanakin katsella että miten esim. höyrynsulkujen tai kosteuseristysten kanssa on menetelty. Toki omaa aikaa kului senkin takia paljon että oli omaa kiinnostusta tutustua tarkasti asioihin, vaikka avaimet-käteen toimituksen otimmekin. Mm. lämmitysvaihtoehtoja tutkiskelin paljonkin, vaikka MLP:n olisin saanut talotoimittajaltakin.

Avaimet-käteen toimituksen suurimmat edut ovat mielestäni:

- Yksi sopimus ts. talovalmistaja vastaa kokonaisuudesta
- Em. asia auttaa myös budjetissa pysymisessä. Toki riski aina hinnoitellaan ts. urakka on aina jonkin verran kalliimpi. En kuitenkaan usko että pelkällä projektin hallinnalla (paketti + aliurakoiden kilpailutus) olisimme päässeet samalle kustannustasolle. Satoja taloja tekevien tehtaiden mittakaavaedut ovat valtavat.
- Aikataulunpito oli erinomaista (kannattaa tutustua toimittajien organisaatioihin ja niiden tapoihin ohjata projekteja referenssejä unohtamatta - tehdasmaista tuotantoa vai "polven päällä puuhastelua"). Extranetissä oli projektin aikataulutus, josta näki tekijät, tehtävät ja niiden ja edistymisen.
- Muutamia vastaavia mestareita kannattanee haastatella ja itse pidimme ehtona että talotehtaan suosittelemia en ainakaan ota. Meidän vastaava tekee ainoastaan noita hommia ja sanoi että pyörittää kerrallaan max. 15 pientaloprojektia, jotta niitä pystyy valvomaan aktiivisesti.

Yhteenvetona:
Jos kelpuuttaa "normaalin" puutalon, niin valmistaloihin kannattanee tutustua.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meidän kohdalla oli kyllä hyvät timpurit ja sinänsä huomautettavaa ei hirveästi tullut, mutta toki sitä kannattaa ihan rakentamisen aikanakin katsella että miten esim. höyrynsulkujen tai kosteuseristysten kanssa on menetelty. Toki omaa aikaa kului senkin takia paljon että oli omaa kiinnostusta tutustua tarkasti asioihin, vaikka avaimet-käteen toimituksen otimmekin. Mm. lämmitysvaihtoehtoja tutkiskelin paljonkin, vaikka MLP:n olisin saanut talotoimittajaltakin.

Avaimet-käteen toimituksen suurimmat edut ovat mielestäni:

- Yksi sopimus ts. talovalmistaja vastaa kokonaisuudesta
- Em. asia auttaa myös budjetissa pysymisessä. Toki riski aina hinnoitellaan ts. urakka on aina jonkin verran kalliimpi. En kuitenkaan usko että pelkällä projektin hallinnalla (paketti + aliurakoiden kilpailutus) olisimme päässeet samalle kustannustasolle. Satoja taloja tekevien tehtaiden mittakaavaedut ovat valtavat.
- Aikataulunpito oli erinomaista (kannattaa tutustua toimittajien organisaatioihin ja niiden tapoihin ohjata projekteja referenssejä unohtamatta - tehdasmaista tuotantoa vai "polven päällä puuhastelua"). Extranetissä oli projektin aikataulutus, josta näki tekijät, tehtävät ja niiden ja edistymisen.
- Muutamia vastaavia mestareita kannattanee haastatella ja itse pidimme ehtona että talotehtaan suosittelemia en ainakaan ota. Meidän vastaava tekee ainoastaan noita hommia ja sanoi että pyörittää kerrallaan max. 15 pientaloprojektia, jotta niitä pystyy valvomaan aktiivisesti.

Yhteenvetona:
Jos kelpuuttaa "normaalin" puutalon, niin valmistaloihin kannattanee tutustua.

Mukava kuulla että jäi fiilis touhuista positiivisen puolelle. Jos tarkoitat valmistaloilla näitä esim. desingn talo-tyylisiä paketteja joissa ei juurikaan talon muotoon pysty vaikuttamaan, niin kyllä mekin aluksi sellaista katseltiin. Kaupungkirakentamisessa usein tilanne on vaan sellainen että kun tonttia ei pysty muokkaaman niin sitten taloa on pakko. Aika paljon täällä meidänkin on esim. desingneja mutta alle 1000 neliön tonteilla aika huonosti "istuvat". Siitä olen samaa mieltä että tällaisten talomallien neliöt saa halvemmalla juurikin suuren volyymin takia.

Mukava kuulla että jäi fiilis touhuista positiivisen puolelle. Jos tarkoitat valmistaloilla näitä esim. desingn talo-tyylisiä paketteja joissa ei juurikaan talon muotoon pysty vaikuttamaan, niin kyllä mekin aluksi sellaista katseltiin. Kaupungkirakentamisessa usein tilanne on vaan sellainen että kun tonttia ei pysty muokkaaman niin sitten taloa on pakko. Aika paljon täällä meidänkin on esim. desingneja mutta alle 1000 neliön tonteilla aika huonosti "istuvat". Siitä olen samaa mieltä että tällaisten talomallien neliöt saa halvemmalla juurikin suuren volyymin takia.

Tuo Desingtalon homma tuntus toimivan. Siitä kuulee hyvää. Mutta siinä ei sitten ihan hurjasti räätälöidä ja joskus tännekin kirjoitellut kaveri (ehkä lukee ja kirjoittalee vieläkin??) tuollaisen rakensi ja tyytyväinen oli. Enkä ihmettele, hieno talo siitä tuli kun katsomassa käytiin ennen oman aloittamista. Siinä tosin tuli selväksi se, että se "avaimet käteen" on hinnoiteltu niin, että se melkein kannattaa ottaa niin. Jos jätät siitä jotain pois, niin ei siinä kyllä mitään oikeasti säästä tai ainakin sellainen kuva itselle jäi.

Siitä huolimatta on tehtävä maapohjan työt, en muista oliko tuossa perustukset mutta siis niihin asti ja sitten kaikki pihatyöt jne. Valittava läjä erilaisia materiaaleja, asioitava viranomaisten kanssa jne jne jne. Eli tunteja palaa PALJON!

Se joka leikkiin ryhtyy sillä mielellä, että käyt tontilla kahdesti. Aloituskokouksessa ja muuttolupaa hakemassa, saa kyllä joko ottaa ihan helvetin ison riskin tai omistaa paljon rahaa. Jos sitä rahaa ei ole paljon, jolloin voi tehdä melkein mitä tykkää, niin miksei sitten osta suosiolla sitä valmista? Tietty silloin ei just saa sitä mitä haluaa, mutta jos vaatimukset on suuret ja aikaa vähän tai mielenkiintoia raksaan ei ollenkaan, on sitten syytä taas olla sitä rahaa reilusti.

Näin se vaan menee.

Tietty tähän voi joku nyt sanoa että siskonserkunkaima rakensi taloni lähes ilmaiseksi. Varmasti näitäkin on, mutta ei näitä pysty oikein suosittelemaan kun ei noita suhteita ihan kaikilla kuitenkaan ole. ;)

...

Siitä huolimatta on tehtävä maapohjan työt, en muista oliko tuossa perustukset mutta siis niihin asti ja sitten kaikki pihatyöt jne. Valittava läjä erilaisia materiaaleja, asioitava viranomaisten kanssa jne jne jne. Eli tunteja palaa PALJON!

...

Kyllähän designiin taitaa ne perus harkkopohjat kuulua. Naapuri joutui kanssa paaluttamaan - sai 5000€ hyvitystä :)

... eli jos joudut vähääkään astumaan paketin ulkopuolelle niin edullisuus loppuu hyvin äkkiä, niin kuin Timbakin tossa totesi.

Kyllähän designiin taitaa ne perus harkkopohjat kuulua. Naapuri joutui kanssa paaluttamaan - sai 5000€ hyvitystä :)

... eli jos joudut vähääkään astumaan paketin ulkopuolelle niin edullisuus loppuu hyvin äkkiä, niin kuin Timbakin tossa totesi.

Ja ei tuossa ole mitään väärää tai huonota tai ongelmaa kunhan tuon TIETÄÄ. Desingtalonkin liikeidea on tehdä perus hyvälaatusta taloa järkevään hintaan. Ei se onnistu jos joka taloa aletaan säätämään "asiakkaiden tarpeiden mukaan" joka nurkasta. Pitää olla tietyt standardit jotta elementtiä saadaan linjalta ulos vauhdilla ilman isoja muutoksia.

Ei tämäkään siis mitään se ihmeellisempää ole. Isot toimitusmäärät ja tietyt standardit jotka "eivät jousta" niin tuotetta saadaan ulos järkevään hintaan.

Kyllä minä ainakin KUULEMANI perusteella voisin Desingtaloja suositella.

Ja ei tuossa ole mitään väärää tai huonota tai ongelmaa kunhan tuon TIETÄÄ. Desingtalonkin liikeidea on tehdä perus hyvälaatusta taloa järkevään hintaan. Ei se onnistu jos joka taloa aletaan säätämään "asiakkaiden tarpeiden mukaan" joka nurkasta. Pitää olla tietyt standardit jotta elementtiä saadaan linjalta ulos vauhdilla ilman isoja muutoksia.

Ei tämäkään siis mitään se ihmeellisempää ole. Isot toimitusmäärät ja tietyt standardit jotka "eivät jousta" niin tuotetta saadaan ulos järkevään hintaan.

Kyllä minä ainakin KUULEMANI perusteella voisin Desingtaloja suositella.

Meillä design talo jonka pohjana hailuoto 153a. Meidän talossa ovet ja yksi ikkuna samaisella paikalla kuin tuossa vakiossa, kaikki muut ikkunat vaihtaneet paitsi paikkaa myös kokoa ja lukumäärä täysin eri eli tuollaiset asiat täysin muokattavissa. Sisäseinät rakennetaan pitkästä paikanpäällä ja täysin muokattavissa, meilläkin jäi yksi huone pois ja listtiin yksi iso pukeutumishuone ja tätä myötä siirreltiin väliseiniä ja yksi jäi vallan pois.

Valaistuksen, pistokkeiden paikat yms piirsin täysin uusiksi itse.

Pintamateriaalit valkattiin aika pitkälti ulkopuolelta heidän valikoimistaan. Tässä sitten hyvityksiä kun jäi pois, asennus edelleen heiltä.

Kodinkoneet jätin pois, hommasin muualta ja asensin itse.

Talo maalattiin itse.

Maatyöt hoidettiin itse ja perustukset tulee designilta.

Heh... no täytyy sitten myöntää että Design täältäkin löytyy. Meillä sattui tuuria tontin suhteen, joten saimme valmistalon mahdutettua kaupungin tiukkaan kaavaan. Muutoksia pystyy tekemään sisätiloihin melko vapaasti ja melko kohtuullisilla kustannuksilla. Kustannuksia alkanee tulla enemmän, jos siirrellään teknistä tilaa ja muutellaan paljon LVIS-kuvioita. Designin etuna (ainakin Pirkanmaalla) on se että nuo timpuri-porukat on hyviä ja monta vuotta kuviossa mukana olleita. Lisäksi tällä alueella on ainakin 1 työpäällikkö kohteiden edistymistä seuraamassa. Kiinnitin huomiota että ilman huomauttamista kaverit huolehtivat rakentamisen aikana melkoisen hyvin tarvikkeiden suojaamisesta kosteudelta. Noin ei kyllä läheskään kaikilla työmailla tunnuta toimittavan. Myös reklamaatiot ja korjaukset on hoidettu tähän asti mallikkaasti.

ps. kyllähän se valmiin talon ostaminen on helpointa, kun vain luottaa myyjään ja rakentajaan. Itse rakentaessa/rakennuttaessa tulee kuitenkin hieman vahvemmin asiaa seurattua. Niinpä pidän tse käyttämiäni satoja tunteja lähinnä sijoituksena. Puhutaan kuitenkin monen ihmisen kohdalla elämän suurimmasta investoinnista...

Meillä design talo jonka pohjana hailuoto 153a. Meidän talossa ovet ja yksi ikkuna samaisella paikalla kuin tuossa vakiossa, kaikki muut ikkunat vaihtaneet paitsi paikkaa myös kokoa ja lukumäärä täysin eri eli tuollaiset asiat täysin muokattavissa. Sisäseinät rakennetaan pitkästä paikanpäällä ja täysin muokattavissa, meilläkin jäi yksi huone pois ja listtiin yksi iso pukeutumishuone ja tätä myötä siirreltiin väliseiniä ja yksi jäi vallan pois.

Valaistuksen, pistokkeiden paikat yms piirsin täysin uusiksi itse.

Pintamateriaalit valkattiin aika pitkälti ulkopuolelta heidän valikoimistaan. Tässä sitten hyvityksiä kun jäi pois, asennus edelleen heiltä.

Kodinkoneet jätin pois, hommasin muualta ja asensin itse.

Talo maalattiin itse.

Maatyöt hoidettiin itse ja perustukset tulee designilta.

Jaa että ikkunoitakin pystyi noin vaihtelemaan. Ikkunoillakin voi ottaa aika hyvin ilmansuunnat huomioon vaikka ulkoseiniin ei voikkaan vaikuttaa.

Naapurilla tuli omassa designissaan kyllä hankaluuksia jonkun väliseinän siirron kanssa. Ilmeisesti joutui tilaamaan itse muutokset lvi-kuviin ja tilaamaan omaan laskuun putkarin hoitamaan muutokset. Varmaan aika tapauskohtaista tämäkin.

Vaimon sisko perheineen rakennutti Desingin paketin ja ei sitä mitenkään kovin "halvaksi" voi sanoa. Muutostöiden hinnat oli omasta mielestä osittain jopa järkyttävät. Työnjälki, projektin aikataulutus ym asiat kyllä toimi. Sopii varmasti sellaiselle, joka ei niin paljon halua perehtyä kaikkeen. Jos vaan kiinnostusta ja resurssit riittää hoitamaan projektia ja rakennuttamista itse, niin kyllä sille tuntimäärälle ihan hyvän "tilin" saa.

Jaa että ikkunoitakin pystyi noin vaihtelemaan. Ikkunoillakin voi ottaa aika hyvin ilmansuunnat huomioon vaikka ulkoseiniin ei voikkaan vaikuttaa.

Naapurilla tuli omassa designissaan kyllä hankaluuksia jonkun väliseinän siirron kanssa. Ilmeisesti joutui tilaamaan itse muutokset lvi-kuviin ja tilaamaan omaan laskuun putkarin hoitamaan muutokset. Varmaan aika tapauskohtaista tämäkin.

Kyllä, meilläkin olohuone/keittiö/ruokatila huoneeseen muutettiin siten että tuli neljä liki lattiapinnasta alkavaa isoa ruutua (eteläpuoli). Pohjoisen puolen makkareihin/pukeutumishuoneeseen tuli myös yhtä korkeat mutta melko kapeat ikkunat. Keittiön välitilaan lisättiin pitkä ikkuna yms.

Suihkuhuoneen WC muutti eri puolelle seinää ja kodinhoitohuoneeseen tuli kurasyöppö. Keittiön vesipiste muutti paikkaansa. Ainakaan nuo LVI muutokset eivät tuoneet lisähintaa.

Reklamaatiot hoituneet toistaiseksi hyvin ja esim. nyt kunvuodenvaihteessa kun oli vuositarkastus niin niitä puutteita/vikoja korjataan nyt. IV-kone saa etuvastuksen, kaikkiin ulkovaloihin tulee uudet LEd polttimot kun muutama pimeenä. Laminaateista reklamaatio lähtenyt toimittajalle ja ne mennee vielä kesällä vaihtoon....

Uuniseppien laatu surkeinta tässä projektissa ja vaikka takkaa laatoitettiin uudestaan ei työnjälki ole mielestäni vieläkään niin hyvää kuin pitäisi!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onkos täällä porukkaa, joka olisi tehnyt ~100-130 neliön "normi" puurunkoista taloa ja millaisella budjetilla? Myös autotallien kustannukset kiinnostaisi...

Täytyypä tutustua tuohon op:n laskuriin. Kiinnostaisi onko täällä porukalla kokemusta esim. kastellin economy -malleista, olen pari sellaista valmiina käynyt katsomassa ja ihan toimivantuntuisia, toki perusjuttuja...

Täytyypä tutustua tuohon op:n laskuriin. Kiinnostaisi onko täällä porukalla kokemusta esim. kastellin economy -malleista, olen pari sellaista valmiina käynyt katsomassa ja ihan toimivantuntuisia, toki perusjuttuja...

Niitähän saa valmiinakin, siitä on helppo arvioida. Jos aiot tehdä paljon itse, niin siitä vain vähentelet työn osuutta. Arvioitahan tässäkin ketjussa on vaikka miten paljon, eipä ne mitenkään luotettavia ole jos täältä heitellään jotain arvioita.
Uskoisin että parhaan arvion saat tekemällä arvion itse, vaikkapa tuolla OP:n laskurilla.

Oma vinkkini on että säästät tonnin sieltä, tonnin täältä, vaikka se ei suurelta summalta ensin tunnukaan. Noita tonneja sitten kun kertyy iso läjä niin loppusummassa se nähdään. Alelaareja kiertelemällä säästää jo pitkät pennit sekä sillä että kerää rohkeutensa ja menee Ikealle vaikka naapurit nauraisivat. Nauraa ne sun Skodallekin. Ei kannata välittää.

Tuo on hyvä laskuri. Tosin vieläkään ei pysty puutaloa rappaamaan, mutta se on vissiin edelleen aika marginaalista.

Ja Kastellit pitäisi olla ihan ok tavaraa, kunhan asennusporukka (jos ei kasaa itse) on hyvä.

Kastellissa, kuten myös pitkässä tavarassa porukan osaamisella ja välittämisellä on erittäin suuri merkitys. Esim. vesisateessa villoitus jne ovat suurimpia huolenaiheita, villoitus muutenkin. Toki myös höyrysulkujen laittaminen jne.
Koneellisesti tehtyä villoitusta ei voita kyllä mikään mestari.

Zone-sarja -42%
Kastellissa, kuten myös pitkässä tavarassa porukan osaamisella ja välittämisellä on erittäin suuri merkitys. Esim. vesisateessa villoitus jne ovat suurimpia huolenaiheita, villoitus muutenkin. Toki myös höyrysulkujen laittaminen jne.
Koneellisesti tehtyä villoitusta ei voita kyllä mikään mestari.

Pitkässä ja elementeissä on omat etunsa. Suureelementit kyllä pysyy paremmin kuivana, näin väittäisin. Pystytys ja sateelta suojaan saaminen kesti sen 2 päivää. Rakennustarpeet ei maanneet sateessa nekään kovin kauaa kun oli se paketti siinä suojana. Mulla esim. tuulensuojalevyjen kuivuus oli kriittinen juttu. Ne piti saada räystään alle mahdollisimman nopeesti, samoin rappausvillat. Pitkässä tavarassa taas tulee vähemmän kylmäsiltoja eikä elementtien mahdollinen huono sovitus toisiinsa ja alajuoksuihin ole riski.

Kyllä ne villat talotehtaillakin ihan ihminen laittaa.

Riippuu elementistä ja prosessista. Ainakin Finndomolla villa puristettiin lautojen väliin laudoilla.
Ainakin myyjän mukaan. On muuten luotisuorassa noi villat joka kulmasta, ei ihminen voi niitä asentaa noin tarkasti.

Eikä ne suurelementit sen kuivempana kestä jos ammattimiehet eivät välitä. Märät ois meidänkin elementit, gyprocit ja seinät jos en ois itse pystytyksen jälkeen muovitellut ja teippaillut reikiä umpeen. Riippuu talotehtaastakin miten hyvästi on suojattu. Kehenkään ei pidä luottaa rakennusprojektissa, ei edes parhaaseen kaveriinsa (takoitan nyt esim villoitustaitoja). Jos ammattimies luottaa että talotehtaan suojaukset ovat riittävät, siinä tapahtuu jo 2 virhettä heti kättelyssä ja kolmas lisää jos sinäkin luotat.

Muutenkin kun ammattimiehet halusivat tehdä ikkunanvuorilaudoituksia jne ennen aluskatteen laittamista. Onneksi toimin itse työnjohtajana ja kerroin missä järjestyksessä Minä! tahdon että etenemme.

Back
Ylös Bottom