Gallup rakentajille lainasta, budjetista ja omarahoitusosuudesta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Joo, vilkaisin sun blogia, kiitos linkistä. Olen toki saanut monilta talotoimittajilta kokonaisbudjettilaskelmaa ja olen tutustunut PTT:n indeksitalon kustannuksiin.
Se budjetti riippuu aika paljon sit tontin sijainnista, joten se pitäisi päättää ekana ja se riippuu taas pankista, nauraako ne meidät taas ulos.

Hei, olen rakentamassa myös ja olemme käyneet pankeissa lainaneuvotteluissa. Puoli vuotta sitten lainaa sai todella helposti. Nyt on muuttunut pankeilla perusteet. Enää ei voi verrata aikaisempia tarjouksia. Marginaalit nousevat jokaisesssa lainalupauksessa ja voimassaoloajat ovat todella lyhyitä. Meillä ei aluksi auttaneet edes reilut vakuudet. Ihan käsittämätöntä meininkiä.

Mikäli pankinhoitaja ei osaa käyttää heidän omaa järjestelmäänsä riittävällä taidolla, niin kone hylkää hakemuksen. Tuloja ei missään nimessä kannata aliarvioida. Lopulta lähdimme maalle pankkiin ja viimein laina heltisi. Eli pääkaupunkiseudulta ei tarjottu meille sopivaa rahoitusta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hei, olen rakentamassa myös ja olemme käyneet pankeissa lainaneuvotteluissa. Puoli vuotta sitten lainaa sai todella helposti. Nyt on muuttunut pankeilla perusteet. Enää ei voi verrata aikaisempia tarjouksia. Marginaalit nousevat jokaisesssa lainalupauksessa ja voimassaoloajat ovat todella lyhyitä. Meillä ei aluksi auttaneet edes reilut vakuudet. Ihan käsittämätöntä meininkiä.

Mikäli pankinhoitaja ei osaa käyttää heidän omaa järjestelmäänsä riittävällä taidolla, niin kone hylkää hakemuksen. Tuloja ei missään nimessä kannata aliarvioida. Lopulta lähdimme maalle pankkiin ja viimein laina heltisi. Eli pääkaupunkiseudulta ei tarjottu meille sopivaa rahoitusta.

Voitko kertoa, paljonko haitte lainaa ja millaiset vakuudet teillä oli?
Meillä tilanne on vielä auki, mietitään tontin ostoa ja sitä uskalletaanko alkaa vielä rakentamaan vai asuisiko sitä pari vuotta pienemmässä asunnossa ja säästäisi rahaa.

Tosi hankalaa edes suunnitella realistista kokonaisbudjettia, koska olen yrittänyt edes saada jotakuva asiantuntijaa paikalle tontille arvioimaan maatöiden ja perustusten hinnat, mutta kuulemma pitäisi jo palkata pääsuunnittelija. En halua palkata vielä, koska emme edes tiedä alammeko rakentaa.

Onko kenelläkään suositella ketään, joka tulisi auttamaan kokonaisbudjetin laskennassa ja arvioimaan tietyn tontin vaativuuden?

2500e/m2 kun tekee itse halvoista materiaaleista ja 3500e/m2 kun tekee itse vähän vähemmän. Sitten kalliit materiaalit päälle sekä tontti. Tuo sisältää karkeasti ne maatyöt ja perustukset. Ei tuo kovin pieleen mene.

Osuuspankin laskuri on aika tarkka.

Nykyisin lainan saaminen on se suurin kynnyskysymys vaikka tulotkin olisivat hyvät. Me ei nyky"säännöillä" enää rakennettas/saatas lainaa. Asuttas vuokralla kerrostalo-kolmiossa (maksais silti enemmän kuin tässä omakotitalossa asuminen.)

On kyllä kovat luvut Hupella, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa jos puhutaan perustaloista ja järkevistä rakentajista.

Ihan totaalisen paskapuhetta Hupelta tuossa. Siis jos tekee itse paljon ja käyttää halpoja materiaaleja ja hinta on ilman tonttia, niin ei vitussa mene. Tuon mukaan mun talon ois pitänyt maksaa 412500 euroa + talli päälle jota sitäkään ei kuulemma halvemmalla neljöhinnalla saa. No tuo maksoin maatöineen aika tarkkaan 15.000 euroa ja siinä on 36 lämmintä neliötä + katos...

Ei tuota nyt ihan puolittamaan pysty mutta ei paljon muutakaan.

Minulla ei ole kivitaloa.

Joo kyllä se on aika lailla 1000e/neliö (tai no 1500 varman päälle) lähtötaso jos tekee oikeasti paljon itse ja tyytyy suht basic taloon eli harjakattoinen nelikulmio yhteen kerrokseen. Ylärajaa ei liene?

1500e/m2 itsetehden ja 2500e katselemalla siis. Sit toki kun neliöt lisääntyvät, hintakin putoaa. Tossa ei kyllä enää kummoisiin maansiirtotöihin ole varaa. Olettaen ettei ole alan ammattilaisia suvussa ;)

Putkari, sähkäri ja lvi-miehet kannattais olla lähisuvussa, samoin toki kaivurikuski ja muurari. Timballa taisi olla vain IV-mies? Tosin siinäkin olisi ollut meillä jo aivan mieletön säästö.

Mun mielestä on kätevintä jos suvussa on pari nohevaa kirvesmiestä. :)

1500e/m2 itsetehden ja 2500e katselemalla siis. Sit toki kun neliöt lisääntyvät, hintakin putoaa. Tossa ei kyllä enää kummoisiin maansiirtotöihin ole varaa. Olettaen ettei ole alan ammattilaisia suvussa ;)

Putkari, sähkäri ja lvi-miehet kannattais olla lähisuvussa, samoin toki kaivurikuski ja muurari. Timballa taisi olla vain IV-mies? Tosin siinäkin olisi ollut meillä jo aivan mieletön säästö.

Appiukko on putkari, mutta ei siitä kyllä järkyttäviä lisähintoja per neliö tule vaikka ois nuot joutunut ostamaan, työt siis. Koneet ja laitteet piti kuitenkin hankkia, sähköurakka tuli ulkoa, samoin tuli nuot kaivuutyöt jne. Timpurointi hoidettiin pääsääntöisesti itse.

Ja joo, käsitin tuossa vähän väärin että tuon 2500 ois itse tehden. Jos joutuu ihan älyttömiin maatöihin niin se nostaa kyllä kustannuksia paljon. Ne lieneekin se suurin muuttuva kustannus tuossa. Itse talon hinnan pystyy kohtuu tarkkaankin laskemaan kunhan vaan ei sitten matkan varrella muuta suunnitelmia koko ajan.

Mutta ei ne maatyötkään yllätys ole jos maaperä tutkitaan riittävällä tarkkuudella ENNEN tonttikauppoja. Tietysti tämä ei varmaan taas pk seudulla onnistu kun tontit saa suorastaan jumalan armosta ne jotka sattuu saamaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Joskushan näitä tuumailtiin tuolla rakentamispuolella.

Meillä kämppä tuli maksamaan noin 245 k€. Siinä hinnassa ei ole kuin nurmikko pihalle ja tontinkin hinta puuttuu. Hinnassa tosin huomioitu asioita joita kaikki täälläkään (näin veikkaan) eivät ole huomioineet omassa budjetissaan. Esimerkiksi rakentamisaikeinen korko pitäen sisällään myös vanhan kämpän lainan tuli silloin kun rakennettiin (korot oli ylhäällä ainakin alkuvaiheessa) oli noin 5000€. Taloudenpitokaan ei ollut kovin tarkkaa kun vaimo hoiti lapsia kotona eikä musta paljoa apua kotona ollut. Siitäkin tuli useamman tonni lisälasku.

Hintaa talolle tuli n. 1250€ / m2 (tehokkaat neliöt). Jos pois ottaa eristerappauksen (n. 10 000€ ylimääräistä), maalämmön (n. 10 000€) ja tukevat paaluperustukset (n. 25 000€), päästään jo lähelle tonni / neliö. Talokin on aika monimuotoinen eli kun nurkkia olisi otettu 8 pois niin hintakin varmaan olisi siitä laskenut. Väittäisin siis että itse tehden saa kyllä tonnillakin. Meillekin tuli kuitenkin talopaketti, eli pitkästä tehden olisi säästänyt vielä lisää.

Mulla olisi tosin käytettävissä aika kattava talkoovalikoima. Kaveri teki LVI-hommat, isä&vaimoin veli sähköt, faijan kaveri laatat + muista sisätöitä, faijan serkku suurimman osan kaivinkonehomista (saatiin esim. 300 m3 ilmasta täyttömaata), vaimon veli oli vastaava mestari ja auttoi muutenkin hankinnoissa, appiukko ja setä olivat ilmaisena työvoimana 6 kuukautta jne. Itse olin säästänyt lomia niin että sitäkin oli 4kk sinä aikana kun rakensin. Väitän että kovin paljoa vähempää ei työstä voi maksaa.

Samoissa hinnoissa meidän kämppä ilman tonttia, mutta mukana liittymät ja luvat jne kuin mitä Vilho tuossa ylhäällä kuvaa. Kaivinkonehommista jouduin maksamaan, mutta vähällä päästiin tai voisi sanoa että suht normaalit työtä. Sain kyllä hyvän kuskin ja järkevät hinnat ainakin jos katsoo tehtyihin tunteihin kun kuski ei laskuttanut mitään mistään lapiohommista vaan siitä kun kone liikkui.

Palkattua työvoimaa oli erittäin vähän. Sähköt, lattiavalut, rännit + tietysti mitä talopaketissa sovittiin mutta tästä meni hinta talotehtaalle enkä minä erikseen tähän mitään ukkoja palkkaillut.

Talkoita kanssa suurin osa.

1595e/m2 meillä jos jaetaan kaikki käytetty raha asuinneliöillä. Kokonaisneliöillä jaettuna sitten 1382e/m2. Ei tuo todellisista luvuista osin tehty arvio tuosta kyllä millään tavoin merkitsevästi enää heitä. Osa papruista jäi pistämättä mappiin kun innostus loppui jossain vaiheessa kesken.
Itse on tehty paljon ja päälle tulee vielä tontti, mikä ei täällä tosin paljon maksa.

Matskut on halvimmasta päästä ja komerot jne Ikealta. Aika helposti ois saanu tismalleen samaan taloon menemään ton 2000e/m2, itse tehden jos ei ois yhtään seurannu materiaalien hintoja sekä ostopaikkoja + kilpailuttanut. Eli sinänsä tuo alkuperäinen "tee se vihellellen ja katselet vierestä" 3500e/m2 ei ole kovin kaukana oikeasta arviosta, varsinkin haastavissa perustus-olosuhteissa.

Zone-sarja -42%
Samoissa hinnoissa meidän kämppä ilman tonttia, mutta mukana liittymät ja luvat jne kuin mitä Vilho tuossa ylhäällä kuvaa. Kaivinkonehommista jouduin maksamaan, mutta vähällä päästiin tai voisi sanoa että suht normaalit työtä. Sain kyllä hyvän kuskin ja järkevät hinnat ainakin jos katsoo tehtyihin tunteihin kun kuski ei laskuttanut mitään mistään lapiohommista vaan siitä kun kone liikkui.

Palkattua työvoimaa oli erittäin vähän. Sähköt, lattiavalut, rännit + tietysti mitä talopaketissa sovittiin mutta tästä meni hinta talotehtaalle enkä minä erikseen tähän mitään ukkoja palkkaillut.

Talkoita kanssa suurin osa.

Joo. Tontti ja sen ostamiseen liittyvät rulianssit puuttuu, eli vähän alle 20k€.

Mä erehdyin aluksi ottamaan ulkopuolisen kaivinkonemihen. Se oli myynyt liikaa työmaita ja tontille saanti oli hankalaa. Onneksi suvusta löytyi semmoinenkin. Vajaa 2 tonnia jouduin kaivinkonemiehelle maksamaan. Perustusten teossa oli myös ns. ammattilaiset aluksi mukana. Surkeeta sakkia (tai no niiden kesämies oli ihan OK). Sinne meni 4 tonnia. Lattian valaja otti 750€.

OP:n laskurin mukaan olisi kämppä maksanut "avaimet käteen" periaatteella n. 350 000 (ilman tonttia). Laskurin hinnat ihan realistisia, tosin perustusten osalta laskurikin antoi 20 000€ alakanttiin eikä eristerappauksen hintaakaan ollut tarpeeksi.

Tämä siis Hupelle puolustukseksi, eli eivät ole ihan tuulestatemmattuja nekään ... mun mielestä.

- - - Updated - - -

1595e/m2 meillä jos jaetaan kaikki käytetty raha asuinneliöillä. Kokonaisneliöillä jaettuna sitten 1382e/m2. Ei tuo todellisista luvuista osin tehty arvio tuosta kyllä millään tavoin merkitsevästi enää heitä. Osa papruista jäi pistämättä mappiin kun innostus loppui jossain vaiheessa kesken.
Itse on tehty paljon ja päälle tulee vielä tontti, mikä ei täällä tosin paljon maksa.

Matskut on halvimmasta päästä ja komerot jne Ikealta. Aika helposti ois saanu tismalleen samaan taloon menemään ton 2000e/m2, itse tehden jos ei ois yhtään seurannu materiaalien hintoja sekä ostopaikkoja + kilpailuttanut. Eli sinänsä tuo alkuperäinen "tee se vihellellen ja katselet vierestä" 3500e/m2 ei ole kovin kaukana oikeasta arviosta, varsinkin haastavissa perustus-olosuhteissa.

... niin ja täytyy ottaa huomioon että aika paljon teki Huppekin itse.

Edelleenkin meillä meni rakentamiseen n. 2400-2450e m2. Huoneistoalan mukaan. Sisältäen kahden auton katoksen, pihakiveykset, terassit sun muut. Missään materiaaleissa ei todellakaan säästelty, enemmänkin tuhlaitu. Omaa työtä paljon, ei kuitenkaan perustimpurin työtä, vaan kaikkien mahdollisten ja mahdottomine erikoiskohtien pähkäilyä ja tekemistä. Pihahommat (terassit+kiveykset ja portaat tehty itse).

Edelleenkin meillä meni rakentamiseen n. 2400-2450e m2. Huoneistoalan mukaan. Sisältäen kahden auton katoksen, pihakiveykset, terassit sun muut. Missään materiaaleissa ei todellakaan säästelty, enemmänkin tuhlaitu. Omaa työtä paljon, ei kuitenkaan perustimpurin työtä, vaan kaikkien mahdollisten ja mahdottomine erikoiskohtien pähkäilyä ja tekemistä. Pihahommat (terassit+kiveykset ja portaat tehty itse).

Ei paha mun mielestä tuokaan, varsinkin kun on kuvista nähnyt mitä sillä rahalla on saatu aikaiseksi. Itsekin olisin mielelläni satsannut ja tehnyt saman näköistä kun oddiksella. Ikävä kyllä keskituloisella rupeaa semmonen 200 000 euron lainakin olemaan maksimi. Sekään ei hoidu jos jompikumpi saa kenkää tai tulee jotain isompaa häikkää. Oddiksen neliöhinnalla pitäisi perheellä olla yli 50% kovemmat tulot, eli molempien pitäisi tienata semmonen reilu 6000€ kuussa tai esim. meikäläisen semmosen vajaa kymppi :hyper:

Ei paha mun mielestä tuokaan, varsinkin kun on kuvista nähnyt mitä sillä rahalla on saatu aikaiseksi. Itsekin olisin mielelläni satsannut ja tehnyt saman näköistä kun oddiksella. Ikävä kyllä keskituloisella rupeaa semmonen 200 000 euron lainakin olemaan maksimi. Sekään ei hoidu jos jompikumpi saa kenkää tai tulee jotain isompaa häikkää. Oddiksen neliöhinnalla pitäisi perheellä olla yli 50% kovemmat tulot, eli molempien pitäisi tienata semmonen reilu 6000€ kuussa tai esim. meikäläisen semmosen vajaa kymppi :hyper:

Joo, ei todellakaan. Vähän on Oddiksen kämppä eri maailmasta kuin vaikka meikäläisen. Eli pitäisi jo pienenä ihmeenä jos saisi samaan neliöhintaan. Melkein pitäisi olla tarvikkeet varastettu jne. ;)

Meillä on jonkinverran yli tuon 200.000 laina. Kaksi työssäkäyvää. Näillä koroilla ei paljon muuta kun viheltelee ja makselee. Jos korot ois 5-6 % menisi kyllä aika paljon lyhennyksiin, silloin ei kestäisi mitään työttömyyksiä. Mutta sitä varten on puskureita että ei tuokaan ongelmaksi koidu kovin nopeasti. Meidän tapauksessa siis.

Mutta on tuo laina silti hiton iso, ei siitä mihinkään pääse vaikka miten selittäisi.

Joo, ei tässä tartte enää 3kk mittaisia matkablogeja thaimaasta paljon kirjotella. Vuodattelee vaan pakkiksella kalsarikännissä juttujaan :lol2:

Joo, ei tässä tartte enää 3kk mittaisia matkablogeja thaimaasta paljon kirjotella. Vuodattelee vaan pakkiksella kalsarikännissä juttujaan :lol2:

Kalsarikännit on ihan liian aliarvostettuja! Mua ainakaan saa johonkin kappakkaan ryyppäämään kuin silloin kun joku toinen sen maksaa. Ei kiinnosta vetää 6-7 euron tuoppeja kun kahdella tuollaisella saa jo ne kalsarikännit eikä tartte ajella taksilla ja hifistellä pukeutumisella. Samalla voi puuhata jotain pihalla kun tuo kevätkin tuosta tulee.

Me nyt lähdetään 2 vk reissulle Turkkiin perheen kanssa. Edellisellä oltu 2005 ja seuraava reissut tuskin on ensivuonna. Tuo on irtiotto arjesta hetkeksi, all inclusive. Ei tartte tehdä mitään mitä ei huvita. Kotona jos "lomaillaan" niin tehdään pihahommia tai väkerretään piharakennusta. Ei kiitos koko lomaa tähän.

SItäpaitti vaimo tuon maksoi suuremmilta osin kun väätänyt pitkää päivää ja tehnyt noita pyhiä sun muita paremman palkan päiviä.

Meillä tuli talo avaimet käteen toimituksella, maatyöt toki piti hoitaa itse kuntoon.

Jätin pois autokatos/talli kompleksin ja otin laskelmaan mukaan talotoimituksen kaikkineen + maatyöt (sisältää myös tallin maatyöt) + luvat/liittymät/valvonta

Asunnolle tuli hintaa noin 1700e/asuinneliö ja noin 1500e/kokonaisneliö

Pinnoissa, kalusteissa yms ei tingitty vaan tehtiin sellaista mitä haluttinkin. Etenkin keittiö + koneet vähän parempaakin.

Talohan siis tavallinen matalaenergia luokan puutalo yhdessä tasossa.

Tuohon toki sitten päälle tontti + pihatyöt jotka vielä kesken.....

Back
Ylös Bottom