Gallup rakentajille lainasta, budjetista ja omarahoitusosuudesta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Meillä oli parhaillaan 320ke lainaa eikä tuloja lähimainkaan tuon vertaa. Ei lähellekään. Pankki vaihtoon!
Johan siellä Stadissa maksaa vuokrakämpät lapsiperheille 1500e/kk jos nyt ei aivan kontulan kertsikaksiossa viitsi asua. Miten ne ois tarkoitus maksaa?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meillä oli parhaillaan 320ke lainaa eikä tuloja lähimainkaan tuon vertaa. Ei lähellekään. Pankki vaihtoon!
Johan siellä Stadissa maksaa vuokrakämpät lapsiperheille 1500e/kk jos nyt ei aivan kontulan kertsikaksiossa viitsi asua. Miten ne ois tarkoitus maksaa?

Oon itseasiassa huomannut, että pankissa on (usemmiten) ihan turha alkaa keskusteleen mitään sen ekan pankkineuovojan tms. kanssa, jonka puheille sut normiproseduuriin mukaan ohjataan. Sieltä tulee vaan sellainen ulkoaopeteltu myyntilitania, johon sisältyy kaikki nykylainojen parhaat palat prime-koroista korkokattoihin. Jos jotain peruskaavasta poikkeavaa kysyy, niin heti uhkaa mennä sormi suuhun.

Oon ratkaissut asian silleen, että oon kavereitten/viidakkorummun kautta hankkinu asiantuntevien tyyppien (usein rahoituspäällikköjä tms) yhteystietoja niihin 4-5 potentiaaliseen lainoittajaan. Eipähän tarvi kaupoille ryhtyessä tuhlata omaa (ja pankin) aikaa jankkaamalla tyhjänpäiväisyyksistä..

edit. Ylläolevan perusteella olen melko vakuuttunut, että minkään Nordean konttorin virallinen kanta (jos pankinjohtajalta kysyy) ei ole se, että 10kE tuloilla sopiva lainamaksimi olisi 170tE.

edit. Ylläolevan perusteella olen melko vakuuttunut, että minkään Nordean konttorin virallinen kanta (jos pankinjohtajalta kysyy) ei ole se, että 10kE tuloilla sopiva lainamaksimi olisi 170tE.

Kyllä siinä tapauksessa on jo työsuhteen jatkon miettiminen paikallaan jos johtaja saa tietää että lainaneuvottelija on evännyt 300ke lainan 10ke tulot omaavalta pariskunnalta :D

Kyllä jos kymppitonnin tuloilla ei heru lainaa kuin 170ke niin kannattaa vaihtaa pankkia :lol2:
Missä se (teidän) pankki kuvittelee että ihmiset asuis? Eihän PK-seudulla asuisi kukaan missään muualla kuin veneen alla kun tuolla hinnalla ei saa kuin yksiön sieltä :D
Vähän kyllä haiskahtaa että pankkihistoria ei ole aivan kunnossa lainanhakijoilla. Isompia konkursseja takana?

Ei todellakaan ole yhtään edes maksuhäiriötä eikä mitään ongelmia takana. Eikä ole mitään lainojakaan tällä hetkellä muita. Ja siis tilillä makaa se 150 000e nyt.
Meillä on ollut asuntolainaa viimeiset 10v, ollaan oltu asiakkaina 2 eri pankissa kilpailutuksen takia. Emme koskaan ole olleet työttöminä.

Mielenkiinnosta tosiaan mietin, millaisia lainoja muilla PK-seudulla on. Aika järkyttävää on kuulla, että mun on pakko mennä duuniin, ilman sitä ei tipu minkäälaista lainaa, siis edes 100 000e ei saa ilman et kumpikin on duunissa. Toki menenkin duuniin, mutta olin ajatellut et pankista saisi edes pienen lainan ilman et kumpikin on duunissa.

Laitetaanpas nyt jotain itsekin.

Omaa rahaa oli jotain päälle 50 tonnia, tais olla 55 tonnia kohtuu tarkkaan.

Lainaa otettiin n. 240.000 euroa, josta maksettu nyt reilusti keittiöstä jäänyt rahoitusosuus pois kohta, jäljellä jotain 230.000 euroa.

Mitähän meidän perheen brutto ois, ehkä 75.000 euroa vuosi eli onko tuo sitten jaettuna 12 oikein vai millä pitää jakaa että tulee kk bruttotulot? En mä tiedä miten lasketaan kk tulot kun ollaan molemmat tuntipalkkalaisia. 12 jaettuna ois 6250 euroa.

Joku jo älähtää että tappokokoinen laina, mutta erinäisissä nopeatikin rahaksi muutettavissa lapuissa on melkein 70.000 euroa, että ei tässä nyt heti tule kusi sukkaan vaikka työt häviäisi alta.

Talon budjetista en sano mitään kun sitä ei realistisesti edes koskaan osattu laatia. Kuhan raavittiin jotain kasaan pankkia varten ja ruvettiin tekemään ja nälkä kasvoi syödessä reilusti alkuperäisistä suunnitelmista.

Kyllä siinä tapauksessa on jo työsuhteen jatkon miettiminen paikallaan jos johtaja saa tietää että lainaneuvottelija on evännyt 300ke lainan 10ke tulot omaavalta pariskunnalta :D

No kuullostaa lohduttavalta, koska me käytiin jo maakuntakierroksella ajalemassa ja miettimässä muuttoa periferiaan. Mies kyllä sanoi, että sai shokin kehyskunnista.
Siellä on tietenkin omat hyvät ja huonot puolensa. On eri asia asua siellä, jos omaa sinne siteitä ja tykkää omasta rauhasta.

Mut oikeesti: mä olen tässä kyllä epäillyt ihan oikeasti, että PK-rakentajilla olisi varmaan joku 50% aina takataskussa. Olen kuvitellut, ettei näillä tuloilla todellakaan saa 300 000e lainaa. Ihan oikeastikin ei se käteen jäävä osuus niin suuri ole vrt ihan keskipalkkaan.

Mä olen nyt laittanut emailia nykyiseen pankkiin, ja katsotaan mitä ne vastaa. Mutta Nordea siis eväsi meiltä puhelimessa lainan ja sanoi et maksimissaan 170 000e saa lainaa.

Meillä siis oli lainaa 140 000e, joka maksettiin pois tällä viikolla. Olen toki lukenut lehdistä, että pankit ovat kiristäneet lainanantoa viime kuukausina:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/al+pankit+kayttavat+jo+lainakattoa/201211305593

Kun myimme omaa asuntoa, välittäjät kertoivat että monet asuntokaupat olivat menneet sivusuun, kun pankista saadut lainalupaukset olivat menneet umpeen, eikä pankki enää halunnut uudistaa niitä ostajien yllätykseksi. Tämän kertoivat monet välittäjät.

Pankki vaihtoon vaan.

Mulle myönnettiin 200k€ lainaa reilu pari vuotta sitten. Olin silloin työtön opiskelija vailla varmaa työpaikkaa. Rahoitusta oli riittävästi itsellä, mutta ei nyt mitään sen kummempia mitä teilläkin. Oma tapaus on ehkä toisesta ääripäästä, mutta ei niin paljoa ole kriteerit varmaan tiukentuneet etteikö enemmän lainaa saisi. Taitaa olla (tm) ammattilaiset (tm) pesiytyneet jo pankkeihinkin.

Ettei nimimerkillä muuttamaan olisi käynyt niin että pankki kuvitellut otettavan tuo 170.000 euroa tuon vanhan lainan päälle eli olisi ollut joku kahden asunnon loukun mahdollisuus, jota käsittääkseni pankin karttavat kuin ruttoa tällä hetkellä?

Zone-sarja -42%
Omaa rahaa oli jotain päälle 50 tonnia, tais olla 55 tonnia kohtuu tarkkaan.

Lainaa otettiin n. 240.000 euroa, josta maksettu nyt reilusti keittiöstä jäänyt rahoitusosuus pois kohta, jäljellä jotain 230.000 euroa.

Paljonko teillä maksoi tontti? Ilmeisesti oli aika halpa < 50 000?

- - - Updated - - -

Ettei nimimerkillä muuttamaan olisi käynyt niin että pankki kuvitellut otettavan tuo 170.000 euroa tuon vanhan lainan päälle eli olisi ollut joku kahden asunnon loukun mahdollisuus, jota käsittääkseni pankin karttavat kuin ruttoa tällä hetkellä?

Ei todellakaaan. En enää edes puhunut tuosta vanhasta asunnosta. Totesin meillä olevan sen 150 000e tilillä, eikä mitään muita lainoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei todellakaaan. En enää edes puhunut tuosta vanhasta asunnosta. Totesin meillä olevan sen 150 000e tilillä, eikä mitään muita lainoja.
Ja pankki tarkisti luottotiedot ja huomasi että teillä on entinen laina, josta et sanonut mitään?
Se voi olla yksi syy.

Tämä arvailu on ihan turhaa täällä kyseisen pankin syistä. Kuten muutkin sanoivat, pankin vaihtoon mars mars.

Paljonko teillä maksoi tontti? Ilmeisesti oli aika halpa < 50 000?

35.000 euroa ja siihen päälle sitten lohkomiset jne. Laskin että tontti + luvat + lohkomiset + liittymät teki n. 50.000 euroa.

Eli ne kustannukset kun ei ole vielä rakennettu yhtään mitään, eikä edes maata kaivettu.

EDIT: Mun taloa ei kannata sitten käyttää minään kustannusesimerkkinä kun siinä on suurin osa tehty itse ja talkoina. Siis seinät nousi pystyyn suurelementeistä, että ei ole pitkästä tehty.

Blogissa kaikki oleellinen ja epäoleellinen paitti ei näitä hintoja. Ehkä tontin hinta voi jossain olla mainittu, en muista.

www.rakennusprojekti.fi

Joo, vilkaisin sun blogia, kiitos linkistä. Olen toki saanut monilta talotoimittajilta kokonaisbudjettilaskelmaa ja olen tutustunut PTT:n indeksitalon kustannuksiin.
Se budjetti riippuu aika paljon sit tontin sijainnista, joten se pitäisi päättää ekana ja se riippuu taas pankista, nauraako ne meidät taas ulos.

Reilusti alle 100ke / brutto / vuosi tuloilla ja about 40k omarahoitusosuudellaa saatiin nordesta reilu vuosi sitten vajaa 300ke lainaa heittämällä.

Joku käpy tuossa teidän lainan kyselemisessä on käynyt selvästi.

Pankista on lainaa perinteisesti saanut n.5x talouden nettotulojen verran. Tuo 5k€/kk tarkoittanee noin 65-70k€/a bruttoa ja vastaavasti n.40k€ nettoa, eli lainaa irtoaisi se n.200k€. Tässä tuskin juuri mikään on muuttunut.

Jos vain toinen on nyt töissä, niin pankki katsoo tilannetta juurikin noin. Toisen tulot huomioidaan vasta sitten kun se toinenkin oikeasti on töissä. Näitä 'sitten kun' -skenaarioita pankki ei juurikaan huomioi. Enemmänkin siellä mietitään, että mitä jos se 5k€ tienaavakin saa kenkää..

Sitten pitää erottaa toisistaan rakentajan laina ja talon ostajan laina. Jos sulla on 100.000 omaa rahaa ja ostat 400.000 euron valmiin talon, niin saat huomattavasti helpommin 300.000 lainaa kun rakentaja vastaavilla spekseillä. Syystä että pankilla ei ole juuri mitään riskiä ottaa pantiksi valmista taloa, mutta raksa on aina raksa ja se voi jäädä enempi tai vähempi kesken tai mennä enempi tai vähempi vituilleen. Pankilla on ihan oikea luottotappioriski näissä tilanteissa.

Itse miettisin että jos lähtisisi laskemaan sitä raksaa niin että saa sen talon valmiiksi. Tekee sitten pihat ja piharakennukset myöhemmin. Valmista taloa vastaan saa kyllä lisälainaa jos vakuudet riittää.

Tässä on thredin aloittajalle täydellistä kustannusseurantaa julkisena. Tyypeillä palanut aika mukavasti pätäkkää eikä itse talosta ole vielä tietoakaan:
http://taloprojekti-talo-rautio.blogspot.fi/p/toteutuneet-kustannukset.html

Suomen kallein vesiliittymä?, 50k€: http://taloprojekti-talo-rautio.blogspot.fi/2012/11/vesiliittymasta-50-tonnin-lasku-suomen.html

WTF suunnittelutyöt ym 24000 euroa. Maatöihinkin on menny takuulla ylimääräistä noilla kavereilla. Pääkaupunkiseudulla kusetetaan huolella jos ei ole ketään kuka tietää mitä oikeasti hintana pitää olla. Mulle teki yks firma tarjouksen ennen rakentamista maatöistä joissa lumen vienti mut ei perustuksia 33 tonnia ja todellisuudessa tais mahtuu tohon rahaan kevyesti perustukset ja ontelolaatatkin ja kaikki maatyöt. Perustuksistakin joku tarjos hinnaks 18 tonnia ja meillä tais mennä enintään 6 tonnia. Täällä pitää olla tosi tarkkana kusettajien suhteen.

WTF suunnittelutyöt ym 24000 euroa. Maatöihinkin on menny takuulla ylimääräistä noilla kavereilla. Pääkaupunkiseudulla kusetetaan huolella jos ei ole ketään kuka tietää mitä oikeasti hintana pitää olla. Mulle teki yks firma tarjouksen ennen rakentamista maatöistä joissa lumen vienti mut ei perustuksia 33 tonnia ja todellisuudessa tais mahtuu tohon rahaan kevyesti perustukset ja ontelolaatatkin ja kaikki maatyöt. Perustuksistakin joku tarjos hinnaks 18 tonnia ja meillä tais mennä enintään 6 tonnia. Täällä pitää olla tosi tarkkana kusettajien suhteen.
Joo, siellä sitä kusetettavaa idioottia löytyy ja kusettajillekin riittää "duunia"

Meille kotipuolen pankki myönsi lainan vaikka sitä kysyttäessä vaimo oli kotona pojan kanssa ja minä työtömänä. Tulopuolesta kun kyseltiin niin heitä kiinnosti paljonko tienaan kun löydän taas uuden omanalan työn. Kieltämättä olin itsekin aika ihmeissäni että laina saatiin, mutta toisaalta kyseessä oli koko raksabudjettiin nähden pieni summa joten se varmaankin auttoi.

Me saatiin lainaa 400ke. Omarahoitusta oli >200ke.
Talon budjetti oli 550ke (ilman tonttia) ja se ylittyi noin 5%. Talouden bruttotulot muutaman kymmenen prossaa enemmän kuin teillä (käytännössä tasan 50/50 vaimon kanssa).

Eli ihmettelen suuresti, jos ei toi 300te lainaa teille järjesty. Ja 300te saa varautua tekemään talon aikalailla itse, jos ei mitään 100m2 torppaa olla tekemässä...

Pitääpä vähän korjata. Itse asiassa lopullinen hinta jäi tohon 550ke luokkaa ja se sisältää ton 5% ylityksen. Ja äsken laskin lattiapinnat kämpästä uudelleen ja niitähän onkin 230m2 + lasten korkeissa makkareissa vielä molemmissa 3,5m2 kiinteät parvet. Vähän laskee neliöhintaa. Ja tietty kahden auton vajaa 50m2 katos. Ja pihalle noita muureja + roska-aitaus yms. Noi harkoista valuharkkomuurit ja aitaukset maksaa ihan helvetisti... Esim. Roska-aitaus maksoi teetettynä:

Pohjat: Louhinta+murske+tasoitus+routaeristeet+ympäritäyttö ja sisätäyttö n.400e
Anturat: valu 1m3+lammitassut n.300e
runko (kivet n.110kpl+latominen+raudoitus+valu n. 1,5m3) n.800e
pellit n.150e
rappaus 16,5mx1,5m*60e/m2 n.1500e
yht. 3150e

Ja meillä on noita korkeita ulkomuurejakin useita... Muureihin meni varmaan 6-7te...

Latest posts

Back
Ylös Bottom