Gallup rakentajille lainasta, budjetista ja omarahoitusosuudesta

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mulla tuli 1079€/m2. Siinä on mukana autotalli, maakellari, puuvaja ja piha, mutta ei tonttia. Katettua terassia tais tulla luokkaa 60m2. Kustannusarvio eri laskureilla n. 460k€ keskimäärin, mikä mielestäni tuntuu turhan kovalta. En usko, että saisin noin paljoa jos myisin, mutta omani ja hyvän korvauksen menetetystä vapaa-ajasta saisin helposti pois.

Tallissa n. 70m2 lämmintä tilaa, 2 auton katos, käyttöullakko. Piha on muuten valmis kustannusten osalta, mutta pari puuta pitää varmaan jonnekin laittaa.

Konesaumakatto tuli teetettynä. Putkari pisti vedet ja lämmityksen (MLP). Lattialämmitys taloon asennettuna, talliin itse. Kaivinkonetunnit teetettynä. Itse tein sähköt ja timpurihommat yms.

Puut tuli omasta metsästä. Projektissa meni 1,5 vuotta muuttokuntoon aamusta iltaan. Sen jälkeen toiset 1,5 vuotta menee päätyön ohella iltaisin ja viikonloppuisin loppua kohden laiskistuen. Jotain pientä vieläkin siis jäljellä...

Omarahoitusosuus oli 55% (sis. tontti). Nettovarallisuus ensi vuoden lopussa (tai seuraavan alussa) plussalla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla tuli 1079€/m2. Siinä on mukana autotalli, maakellari, puuvaja ja piha, mutta ei tonttia. Katettua terassia tais tulla luokkaa 60m2. Kustannusarvio eri laskureilla n. 460k€ keskimäärin, mikä mielestäni tuntuu turhan kovalta. En usko, että saisin noin paljoa jos myisin, mutta omani ja hyvän korvauksen menetetystä vapaa-ajasta saisin helposti pois.

Tallissa n. 70m2 lämmintä tilaa, 2 auton katos, käyttöullakko. Piha on muuten valmis kustannusten osalta, mutta pari puuta pitää varmaan jonnekin laittaa.

Konesaumakatto tuli teetettynä. Putkari pisti vedet ja lämmityksen (MLP). Lattialämmitys taloon asennettuna, talliin itse. Kaivinkonetunnit teetettynä. Itse tein sähköt ja timpurihommat yms.

Puut tuli omasta metsästä. Projektissa meni 1,5 vuotta muuttokuntoon aamusta iltaan. Sen jälkeen toiset 1,5 vuotta menee päätyön ohella iltaisin ja viikonloppuisin loppua kohden laiskistuen. Jotain pientä vieläkin siis jäljellä...

Kunnioitettava urakka. Lasketko autotallin, puuvajan ja maakellarin neliöhintaan ;), sen verran edulliseksi sait neliöt.

Onko muuten lainan korot tmv. otettu huomioon tuon 3 vuoden ajalta? Otitko ensimmäisen 1,5 vuotta palkatonta, kun tekstistä sai sellaisen kuvan. Palkatonkin on mun mielestä kulu (tai se että pidennetään työttömyyttä tmv.).

Meidän talo uudenmaan alueelle (30km Helsingin keskustasta) tuli maksamaan n. 2500e/m2 kun se lasketaan asuinpinta-alan mukaan.

Paketti oli avaimet käteen ja itse tehtiin lattiat sisälle + kaikki pihatyöt ja terassit.

Hinta sisältää kaikki kulut mukaanlukien tontin. Ja neliöitä on 132m2.

Kunnioitettava urakka. Lasketko autotallin, puuvajan ja maakellarin neliöhintaan ;), sen verran edulliseksi sait neliöt.

Onko muuten lainan korot tmv. otettu huomioon tuon 3 vuoden ajalta? Otitko ensimmäisen 1,5 vuotta palkatonta, kun tekstistä sai sellaisen kuvan. Palkatonkin on mun mielestä kulu (tai se että pidennetään työttömyyttä tmv.).

Nuo on kustannuksissa mukana, mutta ei neliöissä :) Tuossa on muuten pari sohvaa ja grillikin mukana. Puolet huonekaluista ja takka on DIY-mallisia, joten niistä ei paljoa kustannuksia tullut.

Korkoja ei ole otettu huomioon, mutta niistä paljoa tullut, kun lainaa piti nostaa vasta viimeisen puolen vuoden aikana. Mulla oli edellisestä työpaikasta (vaihdoin kaupunkia ja työnantajaa) kultainen kädenpuristus ja sen jälkeen ansiosidonnaisella opiskelin, joten tulot oli osan aikaa hieman pienemmät, mutta nettotuloihin toki ei huimaa vaikutusta ollut.

Nuo on kustannuksissa mukana, mutta ei neliöissä :) Tuossa on muuten pari sohvaa ja grillikin mukana. Puolet huonekaluista ja takka on DIY-mallisia, joten niistä ei paljoa kustannuksia tullut.

Korkoja ei ole otettu huomioon, mutta niistä paljoa tullut, kun lainaa piti nostaa vasta viimeisen puolen vuoden aikana. Mulla oli edellisestä työpaikasta (vaihdoin kaupunkia ja työnantajaa) kultainen kädenpuristus ja sen jälkeen ansiosidonnaisella opiskelin, joten tulot oli osan aikaa hieman pienemmät, mutta nettotuloihin toki ei huimaa vaikutusta ollut.

Joo. Noin vahva omarahoitusosuus mahdollistaa vähän pitempiaikaisemmankin rakentamisen ilman isompia lainanhoitokuluja. Muutenkin järjestely ei varmaan ole ihan se perinteisin.

ps. opiskelitko muuten timpuriksi jos sait rakentaa koko ajan :)?

Joo. Noin vahva omarahoitusosuus mahdollistaa vähän pitempiaikaisemmankin rakentamisen ilman isompia lainanhoitokuluja. Muutenkin järjestely ei varmaan ole ihan se perinteisin.

ps. opiskelitko muuten timpuriksi jos sait rakentaa koko ajan :)?

Totta kyllä, ei ollut varmasti perinteisin.

Kieltämättä nyt kun ajattelee, niin kai sitä tuli timpuriksikin opiskeltua tässä samalla (kohta joku huutaa kovaa), vaikka en siis timpurikoulussa ollut. Olin tuossa paikallisella yliopistolla kaupallista näkemystä hakemassa vähän lisää.

Zone-sarja -42%
Totta kyllä, ei ollut varmasti perinteisin.

Kieltämättä nyt kun ajattelee, niin kai sitä tuli timpuriksikin opiskeltua tässä samalla (kohta joku huutaa kovaa), vaikka en siis timpurikoulussa ollut. Olin tuossa paikallisella yliopistolla kaupallista näkemystä hakemassa vähän lisää.

Eli ensimmäisen 1,5 vuotta opiskelit ja rakensit samalla?

Eli ensimmäisen 1,5 vuotta opiskelit ja rakensit samalla?

Jotakuinkin näin. Olin pari kuukautta siinä välissä töissä huilaamassa.

Aamulla kuudelta raksalle, päivällä parilla luennolla samalla kun kävi syömässä, takaisin raksalle siksi aikaa, että ehti suvilahden grilliltä hakea iltapalan ennenkö se meni kiinni. Tätä arkena ja viikonloppuisin sitten pelkkää raksaa. Tentteihin piti sitten lukea yöllä tai autossa tai jouluna tai millon nyt keksikään :)

Jotakuinkin näin. Olin pari kuukautta siinä välissä töissä huilaamassa.

Aamulla kuudelta raksalle, päivällä parilla luennolla samalla kun kävi syömässä, takaisin raksalle siksi aikaa, että ehti suvilahden grilliltä hakea iltapalan ennenkö se meni kiinni. Tätä arkena ja viikonloppuisin sitten pelkkää raksaa. Tentteihin piti sitten lukea yöllä tai autossa tai jouluna tai millon nyt keksikään :)

Ja vielä psyyke kunnossa :hyvä:

Ja vielä psyyke kunnossa :hyvä:

Silloin kesti, mutta jos nyt pitäisi aloittaa, niin ei pystyisi samaan :) Ekalla kerralla oli kaikki uutta (kummassakin hommassa) ja sitä oli jotenkin niin intoa piukassa että jaksoi hyvin.

Ehkä suurin syy jaksamiseen oli kuitenkin se, että sitä kuvitteli sinisilmäisenä, että kyllähän tällaisen homman pistää vuodessa pakettiin. Sitten kun vuosi oli mennyt tuntui, että enää muutama kuukausi. Edelleen tuntuu, että enää muutama kuukausi :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Silloin kesti, mutta jos nyt pitäisi aloittaa, niin ei pystyisi samaan :) Ekalla kerralla oli kaikki uutta (kummassakin hommassa) ja sitä oli jotenkin niin intoa piukassa että jaksoi hyvin.

Ehkä suurin syy jaksamiseen oli kuitenkin se, että sitä kuvitteli sinisilmäisenä, että kyllähän tällaisen homman pistää vuodessa pakettiin. Sitten kun vuosi oli mennyt tuntui, että enää muutama kuukausi. Edelleen tuntuu, että enää muutama kuukausi :D

Eli sielläkin on varmaan päätetty laittaa seuraavan kerran (jos sellaista tulee) rasti rohkeasti avaimet käteen - ruutuun?

... ja takaisin topiikin aiheeseen

Jos ajatellaan että Loftiksen tapauksessa olisi otettu esim. vuosi palkatonta, tai muuten vaan omarahoitusosuus olisi pienempi, niin budjetti olisi noussut aika paljon. Palkattomassa kuitenkin tulee ottaa huomioon menetetty palkka ja parissa vuodessa sadastakin tonnista tulee aika paljon korkoja.

Eli sielläkin on varmaan päätetty laittaa seuraavan kerran (jos sellaista tulee) rasti rohkeasti avaimet käteen - ruutuun?

... ja takaisin topiikin aiheeseen

Jos ajatellaan että Loftiksen tapauksessa olisi otettu esim. vuosi palkatonta, tai muuten vaan omarahoitusosuus olisi pienempi, niin budjetti olisi noussut aika paljon. Palkattomassa kuitenkin tulee ottaa huomioon menetetty palkka ja parissa vuodessa sadastakin tonnista tulee aika paljon korkoja.

Ei sentään. Varmaan kivitalo pitäis tehdä, niin olis taas kaikki uutta. ;) Tai jos tekisin kuitenkin puutalon niin voisin pystyttää rungon itse. Seinien tasoittamisen teettäisin muilla. Sähköjä en putkittaisi. Lattiavalun tasottaisin itse ja pumppaisin betoniplaanon heti märkään pintaan. Tekisin pelkän talon aluksi. Nyt tein autotallia rinnalla. Muista ei oikeastaan traumoja jäänyt.

Laskin että 65% olisi kasvanut oma lainani määrä, jos olisin ollut nollatuloilla ekat puolitoista vuotta. Toki lainan määrä on varsin pieni, joten prosentti tuntuu isolta. Jos omarahoitusosuutta ei olisi ollut, niin lainan takaisinmaksuaika olisi kasvanut 22 vuodella. Laskin sen minimilyhennyksellä, minkä sain ilman omarahoitusosuutta olevaan lainaan. Omarahoitusosuus oli itselläni sellainen minkä yksi insinööri pystyy viidessä vuodessä säästämään, että ei nyt mikään älytön. Aika suuri merkitys tuntuu olevan omalla työllä ja jonkinlaisilla säästöillä.

Meille valmistui tuossa tammikuun lopulla puutalo avaimet - käteen toimituksena (yksi sopimus, joka sis. talo muuttovalmiina, perustukset, LVIS-urakat jne.). Lisäksi hankin vastaava mestarin, maalämmön ja maaviileän, maatyöt ja murskeet. Itse olen tehnyt muutaman imurisiivouksen ja roudannut materiaalia sisälle. Myös tulevan kesän maalaus ja pihatyöt kuuluvat itselle. Huoneistoala on (145 m2 + AT/varasto 35 m2). Tsekkasin neliöhinnan huoneistoalan mukaan ilman tallia ja kokonaisuus on hyvin lähellä 1900 euroa/m2. Sisustusmateriaalit ovat ihan hyvää tasoa ja muutostöihin sijoitettiin kohtuullisesti.

ps. avaimet - käteen toimitus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kyllä siinäkin satoja tunteja itseltä kuluu asioita pohtiessa ja laatua valvoessa.

ps. avaimet - käteen toimitus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kyllä siinäkin satoja tunteja itseltä kuluu asioita pohtiessa ja laatua valvoessa.

+1. Tiedät selkeästi mistä puhut. :thumbs:

+1. Tiedät selkeästi mistä puhut. :thumbs:

Eikö laatuun voi Suomessa luottaa vai miksi kyylätä?
Itse harkinnut kanssa avaimet käteen talopakettia, mutta en ymmärrä rakennusalasta tuon taivaallista joten olisin aivan kusessa tuossakin mikäli todella täytyy jotain laatua valvoa? Miten sitä valvoo jos ei tiedä miten se kuuluisi tehdä :D

Eikö laatuun voi Suomessa luottaa vai miksi kyylätä?
Itse harkinnut kanssa avaimet käteen talopakettia, mutta en ymmärrä rakennusalasta tuon taivaallista joten olisin aivan kusessa tuossakin mikäli todella täytyy jotain laatua valvoa? Miten sitä valvoo jos ei tiedä miten se kuuluisi tehdä :D

No on siinä paljon muutakin puuhastelua kuin se kyyläys. Ei sitä tiedä kuin kokemuksella. Laadunvalvontaakin on monenlaista, yksinkertaisimmillaan hyväksytään tapetoinnin työnjälki ja katsotaan että tapetti on oikein päin seinässä. Se kun ei ammattimiehelle ole itsestäänselvyys miten päin tapetti pistetään tai miten se asiakas sen tahtoikaan. Sitten voit esim. huomata työmaalla että vessanpöntön viemäri on keskellä olohuoneen lattiaa. Huomaat sen toivottavasti ennen lattian betonivalua. (tiedän noin käyneen). Lisäksi suihkujen paikat voivat heittää jopa 5-10 metriä piirustuksesta. Ei ammattimiehiä kiinnosta, ne ovat vain töissä siellä, ei niille makseta siitä että kiinnostaa, vaan siitä että tekevät mitä käsketään.

Sinä olet rakennuttajana työmaan toimitusjohtaja ja vastaat loppupeleissä itse kaikesta, kun tuskin tahdot että rakennus viivästyy vaikkapa kuukaudella oli se avaimet käteen tai ei.

Oli meilläkin ammattimiehiä paljon hommissa ja silti piti kädestä pitäen neuvoa lähes kaikki.

Tietty on aina vaihtoehto ostaa valmis talo jossa on ruusut istutettu takapihalle.

Tietty on aina vaihtoehto ostaa valmis talo jossa on ruusut istutettu takapihalle.[/QUOTE]

Joutuu kyllä sitten tosiaan vakaasti harkita jo valmiin ostamista :/
No hyvä että tuli katseltua täältä koska luuli oikeasti ettei tarvitse tehdä muuta kuin lyödä pitkiä vitosia pöytään ;)

Fakta on se että jos raksasta ei juuri mitään tiedä, eikä siihen kerkeä perehtyä ja työmaalla olemaan valvomassa ja vahtimassa, niin vaihtoehdot on ostaa se valmis tai sitten palkata oikeasti sinne työmaajohtaja joka on paikalla suurimman osan ajasta.

Muute on sitten on "herran hallussa" että mitä se lopputulos on. Se voi olla ihan helvetin hyvä tai sitten se on vuosien tappelu oikeudessa ja kaikkea siltä väliltä. Valitettavasti siihen laatuun ei voi luottaa täysin. On paljon tekijöitä jotka puhuu toista ja tekee toista. Hyvin pitkälle tuurista kiinni minkälaiset osuu itselle varsinkaan jos ei ole mitään luotettavia puskaradiosuosituksia.

Raksa ei ole mitään rakettitiedettä mutta kyllä se vahvaa läsnäoloa vaatii vaikka ei vasaraa heiluttelisikaan.

Tietty jos saa avaimet käteen sovittua sopimuksin niin että se laatu on määritelty ja joku ulkopuolinen taho sen tarkastaa, niin sitten. Mutta eipä taida kovin halvalla tällainenkaan irrota.

Ja silti jää ne pihatyöt nyt ainakin omaksi jutukseen ja jos ne taas ottaa jotalkin ulkopuoliselat niin saa aika kasan euroja mättää päälle.

Että siksi tämä menee niin, etä jos jollakulla palaa 300.000 euroa sen talon rakentamiseen konkreettista rahaa niin kyllä se sen 400.000 siitä haluaa että viittii vaan huvikseen myydä. Karkeita lukuja heitin tarkoituksella, mutta pointti lienee selvä että itse tehden tai teettäen säästää paljon, mutta säästää rahaa ei aikaa ja hermoja. Se raksa vie helposti sen 1,5-2 vuotta lähes kaiken ajan ja vähän päälle. On se arvoista omasta mielestä, mutta minä pystyin oleen vuorotteluvapaalla. En minä ainakaan voi suositella rakentamista perheelliselle palkkaduunin ohessa.

En minä ainakaan voi suositella rakentamista perheelliselle palkkaduunin ohessa.

En minäkään. Enkä varsinkaan jos on lapset on pieniä ja sukulaiset eivät auta hoidossa. Mutta jälkeenpäin ollaan oltu kyllä tyytyväisiä. Vituiksi tehty talo hyvällä paikalla ja hyvillä naapureilla. Ei tätä olisi voinut saavuttaa ostamalla valmiin talon.

En minäkään. Enkä varsinkaan jos on lapset on pieniä ja sukulaiset eivät auta hoidossa. Mutta jälkeenpäin ollaan oltu kyllä tyytyväisiä. Vituiksi tehty talo hyvällä paikalla ja hyvillä naapureilla. Ei tätä olisi voinut saavuttaa ostamalla valmiin talon.

Sama.

Back
Ylös Bottom