Fuck the skinniness, feel the fitness

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve vain. Tiedän, että tällaisiakin aiheita on joka toisella sivulla, mutta en olisi millään saanut kiteytettyä koko tekstihelvettiä johonkin satunnaiseen aiheeseen, joten päätin perustaa oman aiheen. Tarkoitus olisi siis alkaa kerätä massaa ja sitä kautta lihaksia. Olen kyllästynyt kuulemaan siitä, kuinka laiha olen, haluan tehdä asialle jotain.

Olen kategorioinut kaiken perustiedon eriin osioihin, jotta asiasta paremmin tietävien on helpompi kartoittaa tilannetta ja tarjota parhaat mahdolliset vinkit minulle.

Perustiedot

Ikä: 17
Pituus: 180cm
Paino: 61-62 kg
Painoindeksi: ~19
Rasvaprosentti: ~11

Rinnanympärys: 87cm
Vyötärönympäryys: 80cm
Lantionympäryys: 83cm
Reiden paksuus: 50cm
Hauiksen ympäryysmitta jäykistettynä: 30cm

Jo siis näistä perustiedoista käy ilmi, ettei ole paljoa lihaa luiden ympärillä. En kuitenkaan näe itseäni minään anoreksiapotilaanakaan. Oikeastaan ainoa asia, johon tällä hetkellä olen tyytyväinen, on rinnanympärys. Muihin pitäisi saada reilusti lisää massaa ja sitä kautta lihasta.

Treenaus

Salilla en rahallisista syistä pääse ainakaan toistaiseksi käymään, mutta yritän korvata tämän kotitreeneillä. Teen oikeastaan useita lihaksia treenavia liikkeitä, mm. punnerruksia, vatsalihaksia ja kyykkyjä. Kyykkyihin olen keksinyt mitä oivallisimman ratkaisun: otan n. 56kg painavan naikkoseni selkään ja teen 50:n kyykkysarjan kaksi kertaa päivässä.

Punnerruksia pyrin yleensä tekemään 20-30 sarjoja noin 4-5 kertaa päivässä. Tämä on oikeastaan ainoa liike, josta en suostu lipsumaan tai joustamaan yhtenäkään päivänä.

Vatsalihaksia tulee myös yleensä tehtyä 2 x 50 sarjaa päivässä. Näitähän menisi varmaan 70-80 yhdellä kertaa, mutta en viitsi ruveta vetämään itseäni joka kerta aivan piippuun.

Joulun jälkeen olisi tarkoitus ostaa myös 6-8 kg käsipainot, joilla sitten pystyy treenaamaan paremmin ojentaja -ja muita käsilihaksia.

Olisiko tähän treeniohjelmaan hyvä lisätä jotain? Peruskunto, eli juoksut yms., on kunnossa, joten sellaisia en tähän ohjelmaan halua lisätä, vaan enemmänkin lihaskuntoa nostattavia liikkeitä. Jos tässä sarjassa on jotain väärää, niin ehdottomasti siitäkin saa antaa reklamaatiota.

Ruokavalio

Ruoan suhteen olen yleensä aina ollut hieman nirso. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut syömään edes hieman enemmän. Peruskoulussa, etenkin yläasteella tuli laiminlyötyä kouluruokailua lähes päivittäin ja sekin saattaa olla yksi suurimmista syistä pituuskasvun ja murrosiän ohella, miksi paino ei ole lähtenyt nousemaan tasaisesti. Nyt kuitenkin ammattikoulussa tulee syötyä ruokailussa edes jotain ja päivittäin.

Aamupalaa en kahdesta syystä pysty syömään: Ei ole tarpeeksi aikaa (nukun jokaisen ylimääräisen minuutin aamulla, johon minulla on varaa.) ja en vain yksinkertaisesti pysty syömään, ei vain mene alas ja jos menisikin, tulisi se nopeasti ylös. Pyrin kuitenkin päivän aikaan paikkaamaan tuota vajetta syömällä välipaloja yms.

Esimerkki päivittäisestä ruokavaliosta:

Koululounas klo. 10:30
- 2-4 perunaa, lihaa ja hieman salaattia, en syö itseäni kuitenkaan ihan liian ähkyksi.

Kotiruoka klo 16:00
- Spagettia, makaronia, perunaa, riisiä lihapullien, jauheliha- tai kanakastikkeen kanssa. Tämä annos yleensä peittääkin sitten koko lautasen.

Välipala 1-2 krt klo 18-21
- Tähän kuuluu mm. einesruoat, lihapiirakat sekä jogurtit. Silloin tällöin tulee syötyä myös 4 leipää.

Iltapala klo 22-24
- Yleensä tulee keitettyä pari pussia nuudeleita. Näistä saa hyvin hiilihydraatteja, vaikka kalorimäärät jäävätkin pieniksi.

Kuten tästä nyt ilmi käy, ruokamäärät eivät ole mitään maailman suurimpia. En kuitenkaan katso, että söisin liian alakanttiinkaan (korjatkaa toki jos olen väärässä). Mainittakoon tähän vielä, että näiden ruokailujen yhteydessä tulee juotua yleensä joko vettä tai mehua. Maidon puute ruokailuissa selviää seuraavassa kategoriassa.

Epäterveelliset elämäntavat

Kaksi pahimmista paheistani ovat kahvi sekä tupakka. Kahvia tulee juotua useita kuppeja (4-7) päivässä maidon ja sokerin kanssa. Tämä siis paikkaa edes hieman sitä maitovajetta ruokailussa. Tupakkaa on nyt tullut muutaman vuoden ajan poltettua 9-13 savuketta per päivä. Tämänkin päihteen lopettaminen saattaisi nostattaa painoa, mutta käy jo liian vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi.

Alkoholia tulee nuoresta iästä huolimatta käytettyä silloin tällöin, yleensä viikonloppuisin tulee juotua olutta ystävien seurassa. Liikakäytöstä ei kuitenkaan ole pelkoa, vaikka isäukko alkoholisti onkin.

Yhteenveto ja tavoitteet

Näillä tiedoilla olisi nyt teidän pystyttävä minua hieman jeesimään. Tarkoitus ei nyt ole kotitreenin avulla päästä mihinkään kehonrakennuskuntoon, pikemminkin sellaiseen, että kehtaisi edes rannalle mennä ilman paitaa. Pahimmat vajeet ovat juurikin käsivarsissa, jaloissa sekä lantiossa. Tämäkin saattaa olla periytyvää, isäukkokaan ei ole mikään persjalkainen.

Pituutta on tullut liian nopeasti (kasvuiästä johtuen), eikä paino ole pysynyt mukana. Pyrin ajattelemaan realistisesti ja olenkin ottanut ensimmäiseksi tavoitteekseni saada tuon 65kg mittariin. Olen myös harkinnut proteiinijuoman ostamista, kerran proteiinimäärät jäävät päivittäisen ruokavalion osalta hyvin pieniksi. Olisiko jotain halpaa/hyvää merkkiä, jota suosittelisit?

Pallo on nyt teillä. Kiitos, jos jaksoit lukea tämän tekstihelvetin. Vinkkejä odotellessa.

Enemmän ruokaa, varsinkin proteiinia. Aamuruokailussa kannattaa kokeilla sellaista, että ei yritäkään syödä normaalia ateriaa, vaan edes jotain, joka menee alas. Sokeri pois kahvista. Lopeta tupakointi.

Sitä proteiinia saat hyvin maidosta. Juo pari litraa täysmaitoa päivässä niin saat vähän päälle tonnin lisäkaloreita.

Tee ennemmin kunnon liikkeitä. Mitään järkeä vetää jotain viidenkymmenen vatsan sarjoja joilla saa pelkkää kestävyyttä. vedä ennemmin vaikeampia liikkeitä: Eti treeni-.osiosta semmoinen ketju kuin Westside barbell gymnastics, jossa on kotitreeniin tietoa hyvin.

Lisäksi tupakan lopettamalla saat varmaan rahat salitreeniin ja voit lopettaa nuo kotijumppatreenit, jotka vaan kuluttaa energiaa mutta ei kasvata lihaksia.

Enemmän ruokaa, varsinkin proteiinia. Aamuruokailussa kannattaa kokeilla sellaista, että ei yritäkään syödä normaalia ateriaa, vaan edes jotain, joka menee alas. Sokeri pois kahvista. Lopeta tupakointi.

Jos olisit lukenut tuon tupakkakohdan paremmin, huomaisit ettei se taida käydä päinsä. Tupakoinnin lopettaminen on tässä elämäntilanteessa, jossa lähes kaikki stressaa ja ketuttaa, on mahdotonta.

Sokerin jättäminen pois kahvista sen sijaan on käynyt mielessä ja silloin tällöin tulee juotua ilman sokeria, jos sattuneesta syystä ei kaapista löydy. Olisi kuitenkin kiva tietää, miksi sokeri pitäisi jättää pois.

Kokeile vaihtaa punnerrukset ja kyykkyjä päivittää. Eli tee yhden käden punnerruksia ja pistooli kyykkyjä, eli yhden jalan kyykkyjä, eka ilman naista.

http://www.youtube.com/watch?v=aWfzTH2mv6c

Yhden käden punnerruksia on turha lähteä edes kokeilemaan vielä. Toisaalta, olen alkanut harjoittamaan lihaskuntoa tekemällä ns. simulaatioharjoituksia clap - punnerruksista, joissa käsiä lyödään aina yhteen nostamalla kehoa ylös. Otan kaksi kirjaa ja vuorotellen nostan ylöstullessa käsiä takaisin kirjojen päälle ja pois. Tämä simuloi samanlaista liikettä, kuin clap - punnerruksissa.

Sitä proteiinia saat hyvin maidosta. Juo pari litraa täysmaitoa päivässä niin saat vähän päälle tonnin lisäkaloreita.

Tee ennemmin kunnon liikkeitä. Mitään järkeä vetää jotain viidenkymmenen vatsan sarjoja joilla saa pelkkää kestävyyttä. vedä ennemmin vaikeampia liikkeitä: Eti treeni-.osiosta semmoinen ketju kuin Westside barbell gymnastics, jossa on kotitreeniin tietoa hyvin.

Enpä tiedä oikein tuon täysmaidon mausta sellaisenaan, mutta kahvin kanssa on yllättävän hyvää. Toimisiko myös tämän kanssa vai pitäiskö ruveta raakana ryyppäämään. Olen myös lukenut palstalta, että jotkut juovat jopa raakana rypsiöljyä. Tämäkin käynyt mielessä.

Lisätään vielä tähän alle muutama perusinfo, jotta vältyttäisiin ehdottamasta näitä asioita:

- Maitorahkaa (Ehrmann) olen kokeillut, kamalaa paskaa omasta mielestäni. Kuin pilaantunutta maitoa söisi.
- Tonnikalaa pyrin syömään muutaman kerran viikossa / aina kun kaapissa on, koko purkillisen.

Onko muka tosiaan faktaa se, ettei kotitreenillä pääse minkäänlaiseen kuntoon esimerkiksi käsipainojen avulla? Nyt kuitenkaan tässä itsestäni pumppaamassa mitään kehonrakentajaa. Onko noista taputuspunnerruksista siis mitään hyötyä verrattuna normaaliin punnerruksiin?

Lisätään vielä se, että nyt vasta noin kuukauden verran tehnyt yllämainittuja sarjoja, joten lähtökuopissa ollaan. Ainoat saavutetut tulokset ovat näkyvissä rinnanympäryksessä, joka on muutaman sentin saanut lisää leveyttä ja verisuonien pullottaminen käsissä.

Tupakoinnin lopettaminen kyllä onnistuu,tä saattaa olla ikävä kuulla,mutta se on päästä kiinni.Itse lopetin kanssa vuoden alussa.Mulla oli kanssa niinsanotusti stressiin auttavaa tupakointia,kunnes huomasin että stressiapu johtui lähinnä siitä riippuvuudesta.Jos ei tupakoi,sitä stressiä ei tule niin helposti.

Toi maidonjuonti on kanssa totuttelukysymys.Aloitat sellaisella määrällä mikä siedettävältä tuntuu,ja lähdet sitä sitten lisäämään.Kananmunat ja pähkinät sopis aika hyvin tonne ruokavalioon kanssa,ja jos mitenkään mahdollista,joku halpishera ois kanssa aika hyvä vaihtoehto vaikkapa tonne aamuun.Täytät vaikka shakerin valmiiksi illalla ja heität laukkuun/reppuun,mikä sattuu aamulla kouluun kulkemaankaan,ja vetäset annoksen heraa sitten ekan tunnin alussa.Näin saat edes vähän ravintoa sinne aamuunkin.

Toi maidonjuonti on kanssa totuttelukysymys.Aloitat sellaisella määrällä mikä siedettävältä tuntuu,ja lähdet sitä sitten lisäämään.Kananmunat ja pähkinät sopis aika hyvin tonne ruokavalioon kanssa,ja jos mitenkään mahdollista,joku halpishera ois kanssa aika hyvä vaihtoehto vaikkapa tonne aamuun.Täytät vaikka shakerin valmiiksi illalla ja heität laukkuun/reppuun,mikä sattuu aamulla kouluun kulkemaankaan,ja vetäset annoksen heraa sitten ekan tunnin alussa.Näin saat edes vähän ravintoa sinne aamuunkin.

Juurikin siis näin, ettei ole kyse siitä, ettenkö pystyisi juomaan maitoa, nimenomaan en ole tottunut siihen. Uskon tämän kuitenkin olevan helppo totuttaa mukaan ja lopulta korvaamaan veden. Mitä heraa suosittelisit, mielellään vaikka linkin kanssa? Myös proteiinipatukoiden ostaminen voisi olla hyvä ratkaisu: ovat halpoja, hyvä määrä proteiinia ja yleensä vielä hyvän makuisiakin, mitä nuorempana olen maistanut.

Suolapähkinöitä tuli ostettua parin päivän ajan ja syötyä aina sellainen 200g kerrallaan, nyt on jostain syystä siitäkin lipsunut. Täytyykin muistaa seuraavalla kerralla ostaa. 200g annoksesta saa kepeästi sen ylimääräiset 1000kcal.

Yhden jalan punnerruksia tuli äsken testattua, hieman raskaampia kuin normaalit muttei kuitenkaan liikaa. Ehkä noista olisi hyvä aloittaa. Yhden jalan kyykkyjä kokeilin, mutta olen aina ollut melko kankea kaveri, joten noita tuskin tulen koskaan saamaan. Pelkään myös, että polvi pettää tuota liikettä tehdessä.

Hyviä vinkkejä toistaiseksi tullut, jos tupakoinnin lopettamista ei lasketa (loistava vinkki kyllä, mutta mahdoton minulle). Tupakointiin vaikuttaa niin moni tekijä, suurin syy siihen, että kaikki läheiset, äiti, tyttöystävä, äidinäiti, isä ja kaverit polttavat. Lisäksi alkoholin vaikutuksen alaisena on lähes välttämätöntä saada nikotiinia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis muuta en nyt kommentoi, mutta tolla et tule mitään saavuttamaan. Jos oikeasti haluat lisää lihasmassaa niin ruokapuoli kuntoon, kuten tuossa jo aikaisemmin mainittiinkin. Jos et salille millään pääse niin hommaa nyt ainakin kunnon säädettävät käsipainot sekä leuanvetotanko.

Nuo kotitreenit on todellakin lähinnä ajanhukkaa ja salille meneminen ei voi olla rahasta kiinni. Tinkii vaikka sitten siitä röökistä ja dokaamisesta. Aloittelijoilla on usein se harhaluulo, että sitä lihasta vaan pamahtaa kroppaan kunhan jotenki treenaa. Et todellakaan tuosta vaan muutu kehonrakentajan näköiseksi vaan se on vuosien rupeama vaikka hommat tehtäisiin optimaalisesti. Pointtini tässä nyt on se, että jos haluat kehittyä niin aloita treenaamaan salilla jollain hyväksi havaitulla ohjelmalla, joita pakkikseltakin löytyy pilvin pimein. Ja lopeta tekosyiden keksiminen.
PS. en tiedä ootko syöny tota Ehrmannia suoraan purkista, mutta vaikkapa ananaksella tai mehukeitolla siitäkin saa hyvää.

Tai laitat Ehrmannin jotain mehutiivistettä tipan tms. Ja totta, vähennät röökiä, tai lopetat koska se itseasiassa myös aiheuttaa hermostuneisuutta ym. joten ei ehkä paras stressilelu, ja dokaat vähemmän, niin siinä saat käytä ainakin jotain 6 kertaa kuussa salilla. Mikä on parempi kun ei mitään.

Suolapähkinöitä tuli ostettua parin päivän ajan ja syötyä aina sellainen 200g kerrallaan, nyt on jostain syystä siitäkin lipsunut. Täytyykin muistaa seuraavalla kerralla ostaa. 200g annoksesta saa kepeästi sen ylimääräiset 1000kcal.

Hyviä vinkkejä toistaiseksi tullut, jos tupakoinnin lopettamista ei lasketa (loistava vinkki kyllä, mutta mahdoton minulle). Tupakointiin vaikuttaa niin moni tekijä, suurin syy siihen, että kaikki läheiset, äiti, tyttöystävä, äidinäiti, isä ja kaverit polttavat. Lisäksi alkoholin vaikutuksen alaisena on lähes välttämätöntä saada nikotiinia.

Älä nyt mitään suolapähkinöitä vedä. Ensinnäkin suolaa tulee ihan liikaa, mikä ei ole terveellistä. Toisekseen niiden rasva ei välttämättä ole mitään parasta. Osta mieluummin vaikka saksanpähkinää, parapähkinää tai macadamiapähkinää. Terveellisempää, ja kaloreita tulee samalla tavalla. Rainbow:lla taitaa olla joku pähkinämix jossa on ihan hyvä setti. Pussi (200 g) maksaa jotain kolme egee.

Jos sulla on huonot geenit tupakointiin, saat (ja koko sukusi saa) lopulta keuhkoahtaumataudin. Se on palautumaton tila ja sun treenit ei tule koskaan sujumaan enää niin hyvin kuin "puhtailla" keuhkoilla, koska sun hapenottokyky pienenee. Et saa myöskään niitä lihaksia kasvatettua, koska tupakointi lisää myostatiinin määrää. Joka on taas lihaskasvua hillitsevä proteiini.

Jos on ihan pakko saada sitä nikotiinia, osta apteekista purkkaa ja/tai laastari. Tai jos tarttet käsille tekemistä niin osta inhalaattori johon tulee nikotiinikapseleita. Äläkä selitä.

Jos on tilaa ja rahaa, niin aina on vaihtoehtona hommata myös kotiin salivehkeet, eli leuanvetotanko, penkki painoineen sekä käsipainoja sekä muutamia muita välineitä tarpeen mukaan, ja maksaa kertaostoksena korkeintaan samat mitä vuoden salikäynnit, riippuen tietysti salista. Näin minä olen tehnyt, ja tyytyväinen hankintaan. Ilman painoja pelkällä kehonpainolla kannattaa aloittaa, mutta painoihin tulee siirtyä nopeasti, koska muuten kehitys jää varsin vaatimattomaksi.

Ja se tupakointi kannattaa ihan oikeasti lopettaa. Olen kohdannut monia ihmisiä jotka perustelevat milloin milläkin tekosyyllä itselleen syyn pettää itseään. Toisilla se on mielitekosyöminen, toisilla tupakka, joillakin alkoholi ja joillakuilla sitten joku muu. Mikään elämäntilanne tai stressi ei saa olla syynä sille, että kuluttaa omat rahansa oman terveytensä tuhoamiseksi.

Kotona pystyt kyllä treenaamaan pienellä rahallisella panostuksella. Eli leuanvetotanko ja 2x säädettävä 15 kg käsipaino. Hintaa tulee alle 100e. Joululahja? ;) Mutta. Sun täytyy olla valmis tutustumaan asiaan huolellisesti. Westside barbell gymnastics - osiosta saat neuvoja kehonpainolla treenaukseen. Mutta siinäkin tarvitset kärsivällisyyttä. Ja ruokailu tosiaan kuntoon ja kunnolla. Itse samassa tilanteessa joskus olleena voin kertoa, että kuuntele fiksumpia ja älä vaan jää punnertelemaan himaan, tuloksetkin tulevat puhumaan puolestaan. Tsemppiä!

Kokeile valion rasvatonta maitorahkaa maku on hieman neutraalimpi ja muuten mielyttävämpi ja ohkasenpaa kamaa. Ja toho purkkiin hieman maitoo sekaa ja sekotat hyvin ni tulee vähän niinkuin maustamatonta jugurttia.

Maitorahkan hinnalla saa varmaan melko helposti proteiinijauhot kustannettua eikä tarvitse vääntää naama irvessä sitä helkkarin rahkaa jos se ei maistu.

Jos asenne on tupakoinnin suhteen tuollainen niin en povaa kovin suurta menestystä treenin kannalta. Mutta ihmiset voivat aina muuttua.

Laitetaas pientä päivitystä. Eli olen saamassa äidinisältäni säädettävät käsipainot sekä yhden isomman tangon, jolla onnistuu penkkipunnerrus. Kiekkojakin pitäisi olla useampaan kiloon asti. Eikö tällaisilla välineillä pitäisi pystyä jo kotona harjoittelemaan yhdistettynä oikeaan ruokavalioon, johon ajattelin lisätä Gainer Pro Recovery protskua, joka on näköjään fitness - tukussa nyt tarjouksessa?

Mitään varsinaista penkkiä ei itselläni ole, kellarissa on vanhat pirttipenkit, joita on ennen käytetty istuinalustoina keittiössä. Kai tuollainenkin nyt kelpaa vaikkei kovin leveä olekaan? Ruokavalioa myöskin nyt ruvennut ajattelemaan hieman enemmän, tonnikalaa tulee syötyä aina kun kaupasta mukaan tarttuu ja muutenkin olen yrittänyt välttää näläntunnetta koko päivänä. Myös sokerin käyttö kahvissa jäi kun seinään.

Paino vaihtelee kyllä melkoisesti, mikä on tietenkin aivan normaalia. Välillä puntari näyttää tasan 60 kg:ta, välillä 64:ää. Jos tässä itseäni haluan joihinkin mittoihin sijoittaa, niin millainen punnitus katsotaan kaikkein tarkimmaksi. Aamuisin tyhjällä vatsallako?

Olen myös harkinnut tuollaista leuanvetotangon ostoa, joka olisi parin kympin sijoitus.

Edelleen haluaisin painottaa, etten halua minkään bodarin näköiseksi, vaan terveellisen kehon omaavaksi nuoreksi mieheksi, jota ei enää tarvitse anorektikoksi tai narukädeksi haukkua.

Back
Ylös Bottom