Fobiathread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Aerofobia? vai Aviofobia?
Alkoi joku 3 vuotta sitten rajussa ukkosmyrskyssä.
Ekat kerrat koneessa tämän jälkeen oli tuskaisia, joutui vetämään rauhoittavia että selvisi.
Pelkoon on auttanut se, että olen ollut koneessa aika paljon viime vuosina.
Jokainen uusi lento helpottaa tuota lentopelkoa ja mitään nappeja ei ole tarvinnut ottaa pitkään aikaan enää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syvät paikat kammoksuttaa ....en voisi edes kuvitella uivani meressä.
Käärmeet pelottaa nii maa ***keleesti myös. Kylmää hikeä tulee jos tv:ssä näkyy kärmes.

Aikas erikoisia fobioita:

Walloonofobia valloonikammo (belgialaiset)
geniofobia leukakammo
krometofobia rahakammo
proktofobia peräsuolikammo
kibofobia ruokakammo
eremofobia omana itsenä olemisen pelko
kinetofobia liikkeiden tekemisen kammo
fobofobia fobiakammo

screwdriver sanoi:
Aerofobia? vai Aviofobia?
Alkoi joku 3 vuotta sitten rajussa ukkosmyrskyssä.
Ekat kerrat koneessa tämän jälkeen oli tuskaisia, joutui vetämään rauhoittavia että selvisi.
Pelkoon on auttanut se, että olen ollut koneessa aika paljon viime vuosina.
Jokainen uusi lento helpottaa tuota lentopelkoa ja mitään nappeja ei ole tarvinnut ottaa pitkään aikaan enää.

Mun ohimennyt lentopelko poistui sillä, että luin artikkeleita Finnairin koneiden huolloista ja lentäjien koulutuksesta. Lisäksi tutustuin onnettomuuksiin, lentokoneiden valmistamiseen/kehittymiseen ja lentotilastoihin. Tiesitkö´, että pelkästään EU:n alueella lennetään joka päivä n. 30 000 lentoa. Eräässä lentodokumentissa kerrottiin aika hyvin lentämisen turvallisuutta. Jos lentäisit joka päivä, niin joutuisit kerran 25 000 vuodessa onnettumuuteen ja jäisit luultavasti henkiin. Lotossa voittaminen on 4 kertaa todennäköisempää. Tältä kantilta katsoen autoilu taikka juhannuksen juhlinen on todella vaarallista. Turvallisin paikka on muuten koneen takaosassa käytävän vieressä.

Mielenkiintoinen thread!

Gillyn ykkösfobia on YLIVOIMAISESTI araknofobia. Kaikenlaiset hämppikset, niin isot, pienet, myrkylliset kuin täysin vaarattomatkin, saavat meikäläisen täysin vauhkoksi. Pelkään myös ampiaisia ja yleensäkin kaikkia lentäviä&kipeästi pistäviä pörriäisiä, mutten läheskään niin paljon kuin hämähäkkejä (loogista, eikö :rolleyes: )

Isoja koiria pelkään myös - aivan vaistomaisesti kavahdan kauemmas, jos sellainen tulee kadulla vastaan. Liekö sitten joskus lapsena koira purrut tai käyttäytynyt jotenkin uhkaavasti, itse en kylläkään tällaista muista tapahtuneen. Ja täytyy tunnustaa, että hieman pelkään myös pimeää, ja olen tavattoman herkkä kauhuelokuville, varsinkin yliluonnollissävytteisille :nolo:

Tätä nyt ei voine ihan fobiaksi laskea, mutta välillä tulee sellaisia kamalia pelkokohtauksia, että jollekin läheiselle ihmiselle tapahtuu jotain pahaa, liikenneonnettomuus tjsp. :itku:

Viimeksi muokattu:
Dreamer sanoi:
Aikas erikoisia fobioita:

Walloonofobia valloonikammo (belgialaiset)

Minulla täytyy olla tuo :
Belgian.sized.jpg

:itku:

Seuraavan kerran kun kohtaatte fobianne, menkää reilusti sen luokse ja hiplatkaa sitä. Älkää juosko kiljuen karkuun, se on mammarien hommaa.

Noin kun on tehnyt, niin sen jälkeen maistuu kylmä olut vallan ihanalta, ystävätkään eivät enää tunnu mulkeroilta, naiset ovat kauniita ja elämä on nastaa.

:rock:

Mulla ei ehkä varsinaisia fobioita ole, mutta kyllä suljetuissa, ahtaissa paikoissa vähän alkaa hermostuttaa. Intissä ei esimerkiksi oikein tehnyt mieli sulkeutua korsun lavereille yöksi parinkymmenen muun äijän kanssa, joten nukuin sitten juoksuhaudassa.

Muiden peilipeloista tuli kuitenkin mieleen, että joskus eräällä toisella foorumilla joku kertoi nähneensä unta, jossa oli katsonut peiliin, ja nähnyt itsensä... mutta silmät kiinni. Se kyllä tuntuu ajatuksena jotenkin paljon friikimmältä kuin mitkään saatanat tai muut. :eek:

Mullakin oli pienenä toi vessaan-jumitus-kammo, koska jäin jumiin sinne. Ei oo kyllä enään vanhempana ollut sitä pelkoa, koska vessojen ovet on sen verran köppääsiä, että niistä voi kävellä läpi(kerran joudun lämäämään yleisen vessan oven paskaksi, eikä oo sen jälkeen tullu tota vessaan-jumiin-fobiaa :D ) Putkat on taas eri juttu, paksut rautaovet, paksut betoniseinät, ei ikkunoita, lattialla pelkkä painimatto ja vartija heittää ranskalaiset pienestä luukusta. "Syöppäs poika ranskanperunas pois. Täältä sä et ihan heti pois pääsekkään" :itku:

Monilla korkean ja ahtaanpaikankammo.. Mutta sitäkin enemmän tuntuu olevan kaikkien tosi pienten eläinten kammoja. Ehkä varmaan siksi, että täällä ei hirveästi ole isoja elukoita juoksemassa ympäriinsä.

Mistä johtuu, että hiirtä pelätään? Harvoin varmaan hiiri on ketään ihmistä raadellut tai ei kovin usein edes nähnyt hiirtä ja silti hypitään ja juostaan karkuun minkä ehtii. :)

Jasoni sanoi:
- Isot hämähäkit & muut rumat, isot hyönteiset puistattavat tai itseasiassa ajatus niiden mahdollisesta läheisyydestä. Voin kyllä katsella niitä tosi läheltäkin, mutta en voisi koskea esim. lintuhämähäkkiin tai mennä siten lähellä, että hämis voi tarttua minuun.

Tiesitkö, että jotkut lajit osaavat myös hypätä melkoisen loikan? :evil:

Mulla on ollut tarantella, mutta silti pelkään irrallaan olevia myrkyllisiä hämähäkkejä. Pelkään jonkin verran myös myrkyllisiä ja kuristajakäärmeitä elleivät ne ole terraariossa.
Samoin pelkolistaan kuuluvat:
- ampiaiset ja muut pistävät hyönteiset + monet muut hyönteiset esim. paarmat, koppakuoriaiset
- Uiminen syvässä vedessä
- korkeat paikat (en uskalla olla esim. 6:ssa kerroksessa enää parvekkeella)
- Yksin kulkeminen pimeällä tai ilman kännykkää
- pelkään, että lemmikkini karkaa enkä enää löydä sitä hengissä (nähty painajaisiakin tästä)
- pelkään, että jos jostain syystä minulle ja kullalleni tulisi ero -> sydäntäni särkisi ihan älyttömästi
- pelkään viranomaisia, varsinkin poliisia (tähän on ikävä kyllä syynsä)
- kammoan julkisia esiintymisiä
- pelkään epäonnistumista

Näitähän tuli jo melkoinen lista ja varmaan lisättävääkin olis... :nolo:

Jep, heti tuli mieleen hammaslääkäri, neulalla pistäminen, työkoneet jossa on terä johon voi loukata itsensä... huoh, mitähän vielä? Ihme, että yleensäkin kykenen elämään normaalisti, kun näitä tuli näin paljon. Hammaslääkärissäkin kävin pari kuukautta sitten :rock: .

Mä en pelkää enää hämähäkkejä, joskus kavahdin niitä. En tiedä mihin on se järjetön pelko niihin mennyt, nyt vain ne tuntuu muuten inhottavilta.

Ahtaanpaikankammo, ehkä ennemminkin jumiutumisen tai ansaan joutumisen kammo.

Terve korkean paikan kammo, mutta lähtee esim kattoa tehdessä päivässä.

Sit mä kammoan isoja karvaisia alastomia miehiä ovettomassa huoneessa. :david:

Tämä saattaa kuulostaa oudolta minun suustani ...tai näppiksestäni (ainakin niistä VIPeistä, jotka ovat olleet viikonloppuisin chatissa aamuöiseen aikaan :D), mutta pelkään vastaan käveleviä tuntemattomia humalaisia ihmisiä!
Jos kävelen jossain kadulla ja vastaan tulee humalainen ihminen niin pulssi nousee ja olen aivan varma, että kun se humalainen on minun kohdallani se keksii jotain arvaamatonta kuten kaivaa aseen povitaskustaan. :rolleyes: Silti ei tule kyllä mieleenkään vaihtaa puolta kadulla tms.

Mikäs on tieteellinen nimi "vastaankävelevien tuntemattomien humalaisten pelolle"? :D

Muita pelottavia otuksia ovat vastaan kävelevät isot hämähäkit (tai riittää, että ne ovat ja näkyvät). En odota niiden keksivän kohdalla edes mitään arvaamatonta, mutta silti moiset vipeltäjät aiheuttavat inhon väristyksiä..

Korkeat paikat ovat periaatteessa ihan OK, mutta jos seison jossain korkealla paikalla ja katselen kaiteen yli niin tekee mieli mennä kyykkyyn. Tämä lienee kuitenkin normaalihkoa (?)

AT sanoi:
Tämä saattaa kuulostaa oudolta minun suustani ...tai näppiksestäni (ainakin niistä VIPeistä, jotka ovat olleet viikonloppuisin chatissa aamuöiseen aikaan :D), mutta pelkään vastaan käveleviä tuntemattomia humalaisia ihmisiä!
Jos kävelen jossain kadulla ja vastaan tulee humalainen ihminen niin pulssi nousee ja olen aivan varma, että kun se humalainen on minun kohdallani se keksii jotain arvaamatonta kuten kaivaa aseen povitaskustaan. :rolleyes: Silti ei tule kyllä mieleenkään vaihtaa puolta kadulla tms.

Mikäs on tieteellinen nimi "vastaankävelevien tuntemattomien humalaisten pelolle"? :D

Mulla on aivan sama juttu.Minua pelottaa humalaiset ihmiset ihan helvetisti.Varsinkin semmoset vanhat puliukot , pelkään aina , että ne hyppää kurkkuun tai jotain vastaavaa... :nolo:

Raven sanoi:
Mistä johtuu, että hiirtä pelätään? Harvoin varmaan hiiri on ketään ihmistä raadellut tai ei kovin usein edes nähnyt hiirtä ja silti hypitään ja juostaan karkuun minkä ehtii. :)
Tämä on myös sellainen asia mitä en pysty käsittämään. Mitä pelättävää jossain pienessä hiiressä on? Nehän on söpöjä elukoita.
Huvittavaa on myös, kun jotkut pelkää mun piskejä ja lähtee melkein juosten karkuun. Nää koirat on siis rodultaan pitkäkarvaisia KÄÄPIÖmäyräkoiria, elikkö todella pieniä, kiltin näköisiä, kilttejä, kömpelöitä, lihavia, ja kaiken puolin säälittävän ja huvittavan näköisiä otuksia. Yleensä ku ihminen tulee vastaan, niin ne pikkasen haukahtaa hennolla äänellä ja häntä rupee vispaamaan. Viime viikolla tossa just joku vanhempi rouva lähti juosten karkuun ja kirkui samalla "apua". Vittu että rupes huvittamaan. Samalla siinä sitten selittää, ettei nää pahaa tee, eikä näitä tarvi pelätä :david: Jos olisin vippi,niin voisin laittaa tähän :kuvia: näistä monstereista, niin ymmärtäis hyvin tilanteen huvittavuuden..

Minä pelkään lokkeja. Tämä on verrattain uusi fobia joka alkoi muutama viikko sitten, kun paskahätäinen lajinsa edustaja päätti tyhjentää suolensa suoraan olkapäälleni! Se oli aivan kauheata ja menin suoraan koomaan verrattavissa olevaan paniikkitilaan. Selvittyäni tästä muutamia sekuntteja kestäneestä kauhistuksesta, heräsi sisälläni alkukantainen raivo näitä saatanan kätyreitä kohtaan. Raivosin aikani, mutta lepyin ja annoin lokeille anteeksi.
Eilen ollessani kauppatorilla huomasin tämän parin viikon takaisen paskajaakon kavereita ja muistoni heräsivät. Paniikki iski uudelleen ja lähdin pelonsekaisin tuntein juoksemaan päämäärättömästi eteen päin törmäillen japanilaisturisteihin.
Tämä on aivan kauheata, en voi enää liikkua rauhaisasti kaupungilla, koska koko ajan täytyy tähyillä yläilmoille ja tehdä väistöliikkeitä yli lentävien lokkien varalta.

Jonkinlainen syvän veden pelko, ainakin silloin kun on snorkkeloimassa. Maskin läpi katsominen jo 3-4 metrinkin syvyiseen veteen tuntuu käsittämättömän ahdistavalta, kun ei näe pohjaan eikä näe yhtään mitään muutakaan. Tähän vielä yhdistettynä kun joku vesikasvi sattuu takertumaan jalkaan tms..

Pelkään manneja. Röyhkeän itsekästä ja häikäilemätöntä väkeä. Mannen stereotyyppi ei edes ole mitään urbaania legendaa, vaan ihan totista totta. Mulkkuja kaikki tyynni.

Sitte on vitusti sellaisia pienempiä, rationaalisempia pelkoja (no, on toi mannejenkin pelko kyllä aika aiheellinen..), mutta en niitä kuitenkaan varsinaisiki fobioiksi laske.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom