Foam Rolling

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ironlife
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oli kyl iha hyvä clippi. Ja tollasel pienemmäl pallol rullailu kans hyvä idea. Jääpallo tuntui ainakin ekalla kerralla liian kovalta lattiaa vasten, ehkä joku tennispallo ois sopiva (siis sellanen suht uus joka on vielä jämäkkä eikä mitään koiran purulelua jota säilötään vuodesta toiseen jossain takapihalla).

Kokeilin tänään ekaa kertaa tätä rullailua. Otin nyt ensimmäisen kerran ihan vaan kaulimella ja kivusta päätellen se riitti ihan hyvin. Reilun tunnin mä rullailin etu- ja sivureisiä ja sattui ihan saamaristi, varsinkin pisaralihasta rullaillessa. Ja otin kyllä vähän pohkeitakin, sellaiset 10 rullausta per jalka. Lopuksi vielä venyttelin koko jalkaosaston huolellisesti läpi ja rullatut alueet olivatkin selvästi paljon liikkuvampia kuin yleensä. Kaipa tuosta jotain hyötyä oli.

Saa nähdä kuinka tuusan nuuskana reidet ovat huomenna, kun pitäisi kyykätä.

Tennispallo on tosiaan hyvä tohon. Mulla on vielä golfpallokin arsenaalissa, jolla rullaan jalkapohjat. On muuten auttanu plantaarifaskiittiin.

Eikö tuo vastaa jo hierontaa ja eikö hieronta ole ehdoton 'no-no' ennen treeniä?

Joo, hieronnan ja ankaramman rullailun jälkeinen reeni kannattaa ottaa iisisti, normaalia pienemmät kilomäärät tankoon jne. Tai siis ainakin siinä tapauksessa noin, jos on esim. reisiä murjottu ja meinaisi kyykätä. Jos taas on tarkoitus reisimöyhennyksen jälkeisenä päivänä vaikkapa penkata tai vetää leukoja tiukasti, niin antaa mennä vaan.

nyt kun taas on tullut runtattua reisiä foamrollerilla voi todeta että palautuminen on eksponentiaalisesti nopeampaa ja jumiin ei saa jalkoja enään millään. Kun ei enään nuo sivureidet tunnu niin kaamealta kuin alussa, ei oikeastaan tunnu enään ollenkaan, niin oon keskittyny nyt sitten rullaan tuota etureiden etusisäpuolta (sartorius?). Osuu kun ei käännä jalkaterää mihinkään suuntaan, vaan rullaa pystysuunnassa reittä alas pitäen nilkan ojennettuna tikkusuoraksi, eli kaikki varpaat koskee maata. Ihan uus tuttavuus, samanlainen muljahdus kuin silloin alussa oli ton sivureiden kans. Makeaa! :)

Eikö tuo vastaa jo hierontaa ja eikö hieronta ole ehdoton 'no-no' ennen treeniä?
Harva asia on ehdoton EI... ;)

Hieroakkin voi monella tapaa, kuten myös rullailla. Tuo rullailu nimen omaan on tarkoitus tehdä juuri ennen treeniä, tai siis juuri ennen alkuverryttelyä, joka tietenkin tehdään ennen varsinaista treeniä!

kovempaan pistehierontaan ostin kipukepin (theracane) joka on ihan helvetin hyvä juuri trigger -alueiden hierontaan.

Hei taikaviitta, mistä onnistuit hankkimaan Thera Canen? Itse olen käyttänyt tennispalloa ja pientä superpalloa triggerpisteiden käsittelyyn (minulla on Clair Daviesin kirja) mutta tarvitsisin kättä pidempää että pääsisin kunnolla käsiksi selän pisteisiin. Olen tehnyt hakuja netissä mutta minulle ei ole selvinnyt mistä sen voi parhaiten hankkia..

Hei taikaviitta, mistä onnistuit hankkimaan Thera Canen? Itse olen käyttänyt tennispalloa ja pientä superpalloa triggerpisteiden käsittelyyn (minulla on Clair Daviesin kirja) mutta tarvitsisin kättä pidempää että pääsisin kunnolla käsiksi selän pisteisiin. Olen tehnyt hakuja netissä mutta minulle ei ole selvinnyt mistä sen voi parhaiten hankkia..
Itellä on se suomalainen vastaava keksintö eli kipukoukku http://www.finnhook.fi/. Monen mielestä on hyvä, mut itelle ei ainakaan mitään järkyttävää apua tuonu. Veikkaisin et thera canessa on sama ongelma, meinaan jos koitat selänpuolelta jotain triggereitä painella niin aika huonosti onnistuu kun selkäpihvejä joutuu jännittämään samalla jollon siihen pisteeseen ei pääse kunnolla käsiks. Samoin kuin ei sitä lihastakaan voi hieroa jos se on jännityksessä.

Oma ratkaisuni on selkäpuolelle on jääpallon käyttä. Eli semmosen makuu/jumppa-alustan päälle makaamaan ja sit se jääpallo sinne väliin. Tässä asennossa olet 100% rentona ja parin kerran jälkeen opit kunnon tekniikan ja AVOT!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

ostin sen hierojaltani, joka on tuonut niitä maahan pienen erän. en osaa tähän hätään oikein neuvoa muuta kuin että koeta katsoa suoraan firman kotisivuilta, ja kysyä voiko tilata suomeen. en osaa sanoa juuta enkä jaata myöskään noista kopioista joita suomessa myydään. voivat toimia tai sitten eivät.

thera cane on ainakin itselleni toiminut todella hyvin, ja pääsen sillä hieromaan hyvin myös selkäpuolenkin lihoja, ja varsinkin triggerpisteitä. sitä tarkoitusta varten sen itse asiassa ostinkin, kun tahtoo olla ongelmia selän kanssa. nyt en enää käsitä miten olen aiemmin tullut toimeen ilman tuota thera canea. aivan loistava laite, kaikkeen hierontaan.

edit. klikkasin auki tuon finnhookin sivun, ja suljin sen samantien. ei varmasti anna samanlaista apua kuin thera cane, muotoilu jo kertoo sen. jokaisella kepin kohdalla thera canessa on oma tarkoituksensa, ja mielikuvitusta käyttämällä jokaista kepin kohtaa voi käyttää hyvin.

Pilatesrulla on paras jos sellasen saa jostain. Ensin laitan sen pitkittäin selän alle ja siinä sitten koitan puristaa kaikki nikamat rullaa vasten, sen jälkeen poikittain rullaukset ylä ja keskiselän yli, alaselkä tosi kevyesti. Sitten on hyvä tehdä cross bench pullover. Kaikkia muitakin paikkoja tulee rullailtua, todellakin toimii.

Kokeilin nyt ekan kerran foam rolleria ennen jalkatreenejä lämmittelyn jälkeen, oli aika yllätys kun ei tullut etureidet kipeeks, perse tuli enemmän kipeeks mitä normaalisti. Oon ennen tehnyt sen lopussa eikä ollut läheskään yhtä hyvä tulos.

Millä tollasen pvc-putken vois päällystää, vähän liian kova ilman päällystettä?

Perus kaupasta ostettu retkipatja, siitä leikkaat oikeen kokosen pätkän ja jollain kuumaliimalla kiinni.

Tosin sulaakohan tuo retkipatja kuumaliimasta :P

Perus kaupasta ostettu retkipatja, siitä leikkaat oikeen kokosen pätkän ja jollain kuumaliimalla kiinni.

Tosin sulaakohan tuo retkipatja kuumaliimasta :P

Mietin ite et saisko mistään mitää kohtuu pehmeetä teippiä esim niinkuin sählymailojen grippi. mut se taitaa olla vaan kallista.

Kuinka usein uskaltaa tennispallolla tai kipukoukulla käsitellä jumiutuneita paikkoja? Entä miltä lihaksen pitäisi tuntua käsittelyn jälkeen ja seuraavana päivänä? Olen tässä viime päivinä yrittänyt purkaa jumituksia selästä ja pohkeistä ja varsinkin alaselässä tuntuu kuin lihaksen sisällä olisi valtava finni. Toisaalta etureisien käsittelyn jälkeen minkäänlaista herkkyyttä ei ilmennyt vaan lihas oli todella rento ja löysä. Voiko tuolla tennispallorullailulla tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä?

Nostellaampa. Eli ostin viikko sitten tuollaisen Comfy Pron musta-punaisen foamrollerin ja olen sillä rullaillut nyt 5 kertaa. Aluksi se oli kyllä melko herkkää homma varsinkin etureisille. Kerta kerralta rullailu oli kivuttomampaa ja nyt viimeisellä kerralla etureisistä ei löytynyt yhtään kipupisteitä tai jumikohtia. Parin ensimmäisen kerran jälkeen nalkuttava alaselän kipu alkoi laantua ja lopulta katosi kokonaan, halleluja. Venyttelyissä myös rullailun huomaa, muutama sentti syvyyttä on tullut kaikenlaisiin taivutuksiin sun muihin. Loisto vehje kerta kaikkiaan, loisto sijoitus lihashuoltoon.

Kysynpä nyt kuiten vielä, että miten olette alaselkää rullaileet? Itse laitan leuan rintaan ja selkä kyyryssä alan siirtyä yläselästä pikkuhiljaa alemmas. Alussa nuo alaselän lihakset olivat tosi kireät, mutta sekin kireys lähti melko nopeasti. Ei kai tuollaisessa ole mitään riskiä, varsinkaan jos ei päästä keskikroppaa löysäksi?

Kysynpä nyt kuiten vielä, että miten olette alaselkää rullaileet? Itse laitan leuan rintaan ja selkä kyyryssä alan siirtyä yläselästä pikkuhiljaa alemmas. Alussa nuo alaselän lihakset olivat tosi kireät, mutta sekin kireys lähti melko nopeasti. Ei kai tuollaisessa ole mitään riskiä, varsinkaan jos ei päästä keskikroppaa löysäksi?

No selän rullailussa pitää ottaa huomioon et rankaa ei saa ikinä hieroa eli ei saa tulla tilannetta jossa kehon paino on makaa nikamien päällä sitä rullaa vasten. Tämä erityisesti alaselässä riskialtista koska sitä pihviä ei siellä kauheasti ole. Tämän välttämiseksi sekä paremman tuntuman lihaksiin saamiseksi ite rullailen sektoreittain ja toinen puoli kerrallaan. Eli pelkästään alaselkää hierotaan toinen puoli kerrallaan. Sitten vaikka yläselkää toinen puoli kerrallaan ja lopuksi vielä latsit. Yläselälle voi hieroa myös laittamalla putken pitkittäissuuntaisesta, jollon saa poikittaisen hieronna aikaan.

Mistähän mahtaa johtua että nyt aloiteltuani putkirullauksen, on ollut sellasta orastavaa pääkipua pari pvää? Venyvyys lisääntyi huomattavasti jo heti ekan rullauskerran jälkeen, ja oikeastaan sen enempää kipua ei tuntunut kuin ulkoreisiä rullaillessa.

Alaselkää en välttämättä rullailis putkella, mielummin vaikka tennispallot molemmin puolin rankaa niinkuin joku muukin taisi jo mainita jossainkohtaa ketjua. Mutua, mutta tuntuu ajatuksenakin jo niin ilkeältä.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom